Historische bus- en tramlijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Historische bus- en tramlijnen

Bericht door tsov »

Even een balletje hierover opgooien. Is het een idee om, naar analogie van de historische treinseries, ook historische bus- en tramlijnen in de wiki te gooien? Ik heb hier nog stapels oude dienstregelingboekjes liggen, dus daar moet wel wat van te maken zijn. Schiet u maar!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Wubbo »

We hebben er al een aantal volgens mij, en er is ook een sjabloontje voor. Wellicht loont het de moeite om daarbij trouwens ook een systeem op te zetten zoals we dat ook bij de historische treinseries hebben gedaan, dus met mogelijkheden tot leuke dynamische overzichtjes enzo. Maar daar weet Geert meer van ;-)
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Etienne »

Zoveel oude dienstregelingen heb ik niet, maar nog wel verschillende lijnennetkaarten. Maar een goed idee is het zeker wel :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door tsov »

Het sjabloontje dat we nu hebben gaat over voormalige buslijnen, maar een buslijn die 30 jaar lang heeft bestaan met verschillende routes prop je niet makkelijk in zo'n sjabloon. Zullen we hier dan ook op de dienstregelingjarentour (3x woordwaarde) gaan zoals bij de spoorwegen?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door tsov »

Twee voorbeeldjes:
GVB-Lijn 8 zoals deze tussen 1967 en 1973 reed
GVB-lijn 28 in de winterdienst 1996/1997

Probleem met het huidige sjabloon: Concessies bestonden nog niet ;) [edit:] en het heet "Voormalige buslijn", dat werkt niet lekker met trams
Verder heb ik pas vanaf 1996 dienstregelingen, daarvoor kan ik alleen de routes reconstrueren.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Meltrain »

Dit is echt geen voormlige lijn hoor. :roll:
De route is dan wel verlengd, maar dat kan w.m.b. gewoon aangepast worden. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Geert »

Dan is de lijn in het verleden dus toch anders geweest?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door fogeltje »

Ik heb in het verleden ook al enkele artikelen aangemaakt voor voormalige buslijnen (region Eindhoven en Nijmegen). Ik heb een vraag mbt categorien van deze lijnen. Deze lijnen komen nu in de categorie "Voormalige lijn xxx" terecht. Is het mogelijk om van deze categorien een subcategorie van het betreffende lijnnummer te maken?

Dus bijvoorbeeld [[Categorie:Voormalige lijn 21]] een subcategorie maken van [[Categorie:Lijn 21]]. Ik vind dit als gebruiker logischer. Als ik in de zoekfunctie "Lijn 21" intyp omdat ik bijvoorbeeld de voormalige lijn 21 Nijmegen - Eindhoven wil vinden, dan krijg ik alleen de huidige lijnen, er staat geen enkele verwijzing naar voormalige lijnen met dat nummer en dat is in mijn ogen wel handig.
"Een touringcar is geen bus"
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door tsov »

Eens om jullie mening vragen. Ik ben langzaam bezig wat historische Amsterdamse lijnen in de wiki te zetten. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar het is misschien nog leuker om daar een overzicht van te bakken. Alleen: hoe doen we dat? Per jaar, per lijn, of anders?
Daarnaast: ik kan van al het hoofdstedelijke OV van 1839 tot nu de route reconstrueren, maar niet waar de haltes lagen. Van de laatste pak 'm beet 40 jaar is dit nog wel mogelijk aan de hand van plattegronden (dus voorlopig zijn er nog geen problemen), maar daarvoor wordt het moeilijk. Hoe pakken we dat aan?
Tot slot: frequenties zijn het moeilijkst. Ik heb namelijk nauwelijks dienstregelingen van voor 1995, maar als ik de velden leeg laat staat er standaard 'reed niet'. Is het niet een idee dat bij voormalige lijnen standaard om te zetten in 'onbekend', dat zal bij voormalige lijnen namelijk een stuk vaker voorkomen ;) In de verre toekomst is het wel mogelijk de frequenties te achterhalen, alles ligt tenslotte in het stadsarchief, maar dat zal een zaak van lange adem worden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Gekko123 »

Wat mij betreft is het voor nu een tijdje handiger om 'reed niet' te laten staan. Zoveel werk is het toch ook niet om er 'onbekend' neer te zetten?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Wubbo »

Het is een aanpassing in het sjabloon. Die is op zich zo gedaan als we een beslissing hebben genomen wat we willen. Leeg laten is nu dus nog even de beste optie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Daniel »

Maar als je het sjabloon aan gaat passen komt er bij elke buslijn waarbij een frequentie-veld leeg is "onbekend" te staan, terwijl er zeker ook historische lijnen zijn waarbij dat wel bekend was en die gewoon dan niet reden. Dan zou je die dus ook allemaal aan moeten passen als het sjabloon wijzigt, dus lijkt het me makkelijker het gewoon in te vullen als het daadwerkelijk onbekend is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Etienne »

*Topic-schop*

Is het misschien een idee om op de wiki een pagina bij te houden van alle buslijnen van wanneer tot wanneer ze bestonden, eventueel nog te onderscheiden per provincie of regio. Zo iets als [wiki]Gebruiker:Fogeltje[/wiki] heeft staan van Noord-Limburg en Oost-Brabant/Rivierenland.

Ik hoor graag reacties.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Daniel »

Staan dat soort dingen niet al op voormalige concessiepagina's deels? Dat lijkt me er wel een mooie plek voor (ookal werd het in het verleden formeel natuurlijk nog geen concessie genoemd). Zoiets als dit dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Etienne »

Hoewel je met dit voorbeeld een praktisch kleine concessie neemt. Maar om dan bijvoorbeeld te spreken over de concessie GD etc, dan worden dat soort pagina's natuurlijk wel veel groter. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Daniel »

In dat geval zou je zo'n pagina natuurlijk ook als een kapstok kunnen gebruiken met links naar de pagina's per jaar/periode. Zoiets als ik op de gelinkte pagina ook met de wijzigingen gedaan heb dus.

Ben het er in ieder geval mee eens dat wat meer structuur voor de historische lijnen gewenst is. Zijn waarschijnlijk vele pagina's die daartoe behoren en alleen via Google fatsoenlijk te vinden zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door fogeltje »

Daniel's idee klinkt wel goed. Per provincie kapstokpagina's naar concessie of dienstregelingsartikelen. Dan wordt die pagina ook niet zo onoverzichtelijk groot (zoals bijvoorbeeld mijn gebruikerspagina) en kan je toch snel zoeken naar verschillende lijnen in een provincie.

Ik probeer in ieder geval zelf lijnen die ik toevoeg ook meteen aan een concessie of dienstregelingsartikel toe te voegen (gezien ik meestal dingen per busboekje toevoeg is dat ook best makkelijk), maar dan moet ik er soms achteraf nog naar gaan zoeken (om die reden heb ik mijn gebruikerspagina). Pagina's per provincie met alle relevante links kan dan wel helpen.

De vraag is of je dan wilt onderscheiden per regio of provincie. Ik zou per provincie willen onderscheiden, omdat ik vaak dingen zoek die over meerdere gebieden die in 1 provincie liggen (bijvoorbeeld Oost-Brabant en SRE lijnen). Dan vind ik het handig om een pagina "Buslijnen in Noord-Brabant" of iets dergelijks te hebben waar ik links naar alle dienstregelingen van Noord-Brabant kan vinden, ongeacht van de concessie of jaartal.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Meltrain »

Wat doen we met buitenlandse historische bus- en tramlijnen?
Nu weet ik wel dat daar niet veel pagina's over zijn of over gemaakt gaan worden, maar de Brusselse lijn 33 is per 1 september opgeheven en is dus eigenlijk 'historisch'.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door fogeltje »

Ik zag dat "probleem" ook al. Gewoon een sjabloontje VBLijnInfo aanmaken lijkt me. Ik ben daar niet goed in, maar ik heb wel ooit VNLijnInfo (voormalige Nachtlijn) aangemaakt toen deze niet bestond. Misschien dat ik dat ook voor BLijnInfo voor elkaar krijg (echter kan ik geen icoontjes maken en zal dan het gewone VLijnInfo icoontje gebruiken). Maar dat heeft voor mij even geen prioriteit (lees: wellicht pas na het weekend), dus als iemand anders dat wil doen, graag. Het komt volgens mij neer op het wat slimmere c/p werk (dingen van VLijnInfo en BLijnInfo zodanig weten samen te voegen dat je krijgt wat je wilt).
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Roelof88 »

VBLijninfo is zojuist aangemaakt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Meltrain »

Top, bedankt. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Etienne »

*stof wegblazen*

Als vervolg op het idee om voormalige buslijnen allemaal op één plaats te noteren, heb ik voor de regio Haaglanden alvast een beginnetje gemaakt met een aantal buslijnen voor de Regio Haaglanden.

Hoe ziet dit er uit? Of zou het eventueel in een tabel gegoten kunnen worden?

Ik hoor graag reacties. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Chauf21 »

Als je de lijnen in een tabel zet, wordt het mogelijk om de lijnen te sorteren. Iedereen kan de lijst dan, naar wens, sorteren op jaartallen of lijnnummer.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Historische bus- en tramlijnen

Bericht door Etienne »

In een tabel staat het wel netter, maar we zouden wel een algemene standaard moeten afspreken anders zijn er allemaal verschillende tabellen en dat komt de overzichtelijkheid nou niet ten goede.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten