Buitenlandse stations

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3994
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Buitenlandse stations

Berichtdoor reisthijs » Ma 16 Nov 2009, 21:41

Mooie aanvulling, de buitenlandse stations die vanuit Nederland bereikbaarzijn (of waren). :pos: Let er alleen wel even op dat de Belgen alles altijd aan elkaar plakken met streepjes. :wink:

En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt? De Belgen gebruiken zelf een hele andere logica, of liever gezegd geen: Antwerpen-Centraal is FN en Brussel-Zuid is FBMZ.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Daniel » Ma 16 Nov 2009, 21:48

Verkortingen zijn inderdaad de verkortingen die NS hiervoor gebruikt. Een redelijk volledig overzicht daarvan is te vinden op Somda (met als handigheidje dat je ze op land kunt selecteren, scheelt weer wat zoeken).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Wubbo » Ma 16 Nov 2009, 22:37

Is die buitenlandse verkorting niet een mooie aanvulling op de pagina's? Niet dat ik daar verder verstand van heb hoor, maar ik zou het me zo kunnen voorstellen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Geert » Ma 16 Nov 2009, 22:38

Dat lijkt me ook. Het huidige veld voor de verkorting kan dan worden hernoemd naar "Nederlandse afkorting" (of "NS-verkorting" zo u wilt) :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Daniel » Ma 16 Nov 2009, 22:56

Als iemand hier ook een lijstje heeft van dergelijke verkortingen kan dat inderdaad een goede aanvulling zijn. Wanneer het veld bij het grootste deel van de stations leeg zou blijven moeten we er denk ik maar een regel in de infobox van maken die alleen verschijnt als er echt iets is ingevuld.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Geert » Ma 16 Nov 2009, 23:01

Dat laatste kan tegenwoordig ook, je kunt met if-jes enzo werken. Zie: http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Exte ... rFunctions

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Suus » Ma 16 Nov 2009, 23:33

De Belgen hebben wel een logica, alleen is die logica op een iets andere manier dan we gewend zijn.

Onbemande haltes hebben vaak geen afkorting, en alles wat wel een afkorting heeft heeft als eerste letter de letter van een maatschappij die het ooit heeft aangelegd, en dan een afkorting van de (meestal Franse) naam van het station. Daar is Antwerpen dan weer een uitzondering op, want N staat hier voor Nord dacht ik. Dan heb je nog de heel korte stationsnamen, die zijn ook gewoon de afkorting: ANS, AS, ATH, AYE, OGY, PRY, SCRY (niet allemaal meer in gebruik). Bovendien is men al lange tijd niet meer consistent, en zijn er in de jaren 70 ook nog codes veranderd omdat er taalwetten werden ingevoerd.

Nee, dan zijn de Duitsers een stuk praktischer bezig geweest :)

Overigens, ik heb nu zelf even lopen knutselen: De parameter verkorting is voor de verkorting die de NS gebruikt, en de parameter int-verkorting is de verkorting die in het buitenland er voor wordt gebruikt.
Rame à l'approche

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Bart » Di 17 Nov 2009, 14:28

Hier is een Duitse lijst:
http://www.leo.org/information/freizeit ... hoefe.html
Hier is een Belgische lijst:
http://users.telenet.be/pk/codes.htm

In Duitsland begint men met de letter van het gebied (A=Hamburg, B=Berlijn, D=Dresden, E=Essen, etc.) en daarachter komt een verkorting die vergelijkbaar is met de Nederlandse manier.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Suus » Di 17 Nov 2009, 16:08

Voor Duitsland vind ik deze beter: http://www.michaeldittrich.de/abkuerzungen/bahnseite/

Die heeft alle afkortingen die je hartje begeren kan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Mikos » Wo 18 Nov 2009, 16:51

reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?

Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Wubbo » Wo 18 Nov 2009, 18:40

Geldt dat ook voor de verkortingen van stations in het buitenland? Daarvan heb ik het idee dat ze met de grootste willekeurigheid worden samengesteld.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Mikos » Wo 18 Nov 2009, 18:42

Een afkorting heeft altijd een achterliggende gedachte. En ook in België zullen ze een historische achtergrond hebben.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Geert » Wo 18 Nov 2009, 19:29

Toch is er een beetje de klad gekomen in het systeem van verkortingen. Zo zijn de verkortingen voor de HSL en Betuweroute niet erg praktisch, naar mijn mening. Mbtwan, wie verzint zulke gedrochten...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3994
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor reisthijs » Do 19 Nov 2009, 13:30

Mikos schreef:
reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?

Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:
Mijn opmerking sloeg dus niet op de hsitorisch gegroeide afkortingen voor Nederlandse stations, alleen op de NS-afkortingen voor Belgische en Duitste stations die ik in de wiki zie staan. Die dus in plaats van de echte historisch gegroeide NMBS- of DB-afkortingen worden gebruikt, en ik daarom verzonnen noem.

Bijvoorbeeld, de historisch gegroeide verkorting voor Mechelen is FM, waarom is die vervangen door 'Mech', wat niks meer is dan simpel de eerste vier letters? Niet niet eens verkorting dus volgens de in Nederland gebruikte logica (Mechelen zou volgens dat systeem Mcl zijn geweest).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Daniel » Ma 11 Jan 2010, 20:45

Iemand een idee of het Wolfsburg of Wolfsburg Hbf is waar de s140 en s240 stoppen? Nederlandse lijst zegt met Hbf, ene Duitse verkortingenlijst zegt zonder en een andere weer met. Ook in de treinserie-artikelen in de wiki komen beide varianten voor.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor BR628 » Ma 11 Jan 2010, 20:48

Aangezien de DB-site leidend is, is het met de toevoeging Hbf.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Daniel » Ma 11 Jan 2010, 20:49

Dank, kunnen we tenminste de goeie naam op de stationspagina zetten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Suus » Ma 11 Jan 2010, 20:53

Een paar geleden bij mijn bezoek aan Autostadt heette het in ieder geval Wolfsburg Hbf :P

Edit: En Hannover heet Hannover Hbf :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Daniel » Ma 11 Jan 2010, 21:04

En mocht iemand de NS-verkorting van Wildert kennen, graag. Is nergens te vinden...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Daniel » Ma 11 Jan 2010, 22:46

Inmiddels de lijst met gevraagde pagina's aardig opgeschoond: alle buitenlandse stations waarnaar gelinkt wordt staan er nu in :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Ardan » Di 12 Jan 2010, 00:59

Wildert zou volgens NS-logica Wdt zijn..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Geert » Di 12 Jan 2010, 01:28

Voor buitenlandse stations gaan de normale regels voor verkortingen gek genoeg niet op. Kijk maar naar de enorme variatie aan (soorten) afkortingen voor buitenlandse stations...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Wubbo » Di 12 Jan 2010, 08:09

Wildert is Gwd volgens NS.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor Daniel » Di 12 Jan 2010, 08:23

Da's dus hetzelfde als de NMBS-verkorting... opmerkelijk, want daar houden ze zich bij geenenkel ander Belgisch station aan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3994
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Buitenlandse stations

Berichtdoor reisthijs » Di 12 Jan 2010, 09:25

Ardan schreef:Wildert zou volgens NS-logica Wdt zijn..
Of kortweg Wd, wat (afgezien van de G die ooit de spoorwegmaatschappij aangaf) uiteindelijk ook de NVBS-verkorting is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast