Pagina 1 van 2

Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 21:41
door reisthijs
Mooie aanvulling, de buitenlandse stations die vanuit Nederland bereikbaarzijn (of waren). :pos: Let er alleen wel even op dat de Belgen alles altijd aan elkaar plakken met streepjes. :wink:

En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt? De Belgen gebruiken zelf een hele andere logica, of liever gezegd geen: Antwerpen-Centraal is FN en Brussel-Zuid is FBMZ.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 21:48
door Daniel
Verkortingen zijn inderdaad de verkortingen die NS hiervoor gebruikt. Een redelijk volledig overzicht daarvan is te vinden op Somda (met als handigheidje dat je ze op land kunt selecteren, scheelt weer wat zoeken).

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 22:37
door Wubbo
Is die buitenlandse verkorting niet een mooie aanvulling op de pagina's? Niet dat ik daar verder verstand van heb hoor, maar ik zou het me zo kunnen voorstellen.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 22:38
door Geert
Dat lijkt me ook. Het huidige veld voor de verkorting kan dan worden hernoemd naar "Nederlandse afkorting" (of "NS-verkorting" zo u wilt) :)

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 22:56
door Daniel
Als iemand hier ook een lijstje heeft van dergelijke verkortingen kan dat inderdaad een goede aanvulling zijn. Wanneer het veld bij het grootste deel van de stations leeg zou blijven moeten we er denk ik maar een regel in de infobox van maken die alleen verschijnt als er echt iets is ingevuld.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 23:01
door Geert
Dat laatste kan tegenwoordig ook, je kunt met if-jes enzo werken. Zie: http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Exte ... rFunctions

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 23:33
door Suus
De Belgen hebben wel een logica, alleen is die logica op een iets andere manier dan we gewend zijn.

Onbemande haltes hebben vaak geen afkorting, en alles wat wel een afkorting heeft heeft als eerste letter de letter van een maatschappij die het ooit heeft aangelegd, en dan een afkorting van de (meestal Franse) naam van het station. Daar is Antwerpen dan weer een uitzondering op, want N staat hier voor Nord dacht ik. Dan heb je nog de heel korte stationsnamen, die zijn ook gewoon de afkorting: ANS, AS, ATH, AYE, OGY, PRY, SCRY (niet allemaal meer in gebruik). Bovendien is men al lange tijd niet meer consistent, en zijn er in de jaren 70 ook nog codes veranderd omdat er taalwetten werden ingevoerd.

Nee, dan zijn de Duitsers een stuk praktischer bezig geweest :)

Overigens, ik heb nu zelf even lopen knutselen: De parameter verkorting is voor de verkorting die de NS gebruikt, en de parameter int-verkorting is de verkorting die in het buitenland er voor wordt gebruikt.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: di 17 nov 2009, 14:28
door Bart
Hier is een Duitse lijst:
http://www.leo.org/information/freizeit ... hoefe.html
Hier is een Belgische lijst:
http://users.telenet.be/pk/codes.htm

In Duitsland begint men met de letter van het gebied (A=Hamburg, B=Berlijn, D=Dresden, E=Essen, etc.) en daarachter komt een verkorting die vergelijkbaar is met de Nederlandse manier.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: di 17 nov 2009, 16:08
door Suus
Voor Duitsland vind ik deze beter: http://www.michaeldittrich.de/abkuerzungen/bahnseite/

Die heeft alle afkortingen die je hartje begeren kan.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 16:51
door Mikos
reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?
Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 18:40
door Wubbo
Geldt dat ook voor de verkortingen van stations in het buitenland? Daarvan heb ik het idee dat ze met de grootste willekeurigheid worden samengesteld.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 18:42
door Mikos
Een afkorting heeft altijd een achterliggende gedachte. En ook in Belgiƫ zullen ze een historische achtergrond hebben.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: wo 18 nov 2009, 19:29
door Geert
Toch is er een beetje de klad gekomen in het systeem van verkortingen. Zo zijn de verkortingen voor de HSL en Betuweroute niet erg praktisch, naar mijn mening. Mbtwan, wie verzint zulke gedrochten...

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: do 19 nov 2009, 13:30
door reisthijs
Mikos schreef:
reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?
Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:
Mijn opmerking sloeg dus niet op de hsitorisch gegroeide afkortingen voor Nederlandse stations, alleen op de NS-afkortingen voor Belgische en Duitste stations die ik in de wiki zie staan. Die dus in plaats van de echte historisch gegroeide NMBS- of DB-afkortingen worden gebruikt, en ik daarom verzonnen noem.

Bijvoorbeeld, de historisch gegroeide verkorting voor Mechelen is FM, waarom is die vervangen door 'Mech', wat niks meer is dan simpel de eerste vier letters? Niet niet eens verkorting dus volgens de in Nederland gebruikte logica (Mechelen zou volgens dat systeem Mcl zijn geweest).

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 20:45
door Daniel
Iemand een idee of het Wolfsburg of Wolfsburg Hbf is waar de s140 en s240 stoppen? Nederlandse lijst zegt met Hbf, ene Duitse verkortingenlijst zegt zonder en een andere weer met. Ook in de treinserie-artikelen in de wiki komen beide varianten voor.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 20:48
door BR628
Aangezien de DB-site leidend is, is het met de toevoeging Hbf.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 20:49
door Daniel
Dank, kunnen we tenminste de goeie naam op de stationspagina zetten.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 20:53
door Suus
Een paar geleden bij mijn bezoek aan Autostadt heette het in ieder geval Wolfsburg Hbf :P

Edit: En Hannover heet Hannover Hbf :)

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 21:04
door Daniel
En mocht iemand de NS-verkorting van Wildert kennen, graag. Is nergens te vinden...

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 22:46
door Daniel
Inmiddels de lijst met gevraagde pagina's aardig opgeschoond: alle buitenlandse stations waarnaar gelinkt wordt staan er nu in :)

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: di 12 jan 2010, 00:59
door Ardan
Wildert zou volgens NS-logica Wdt zijn..

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: di 12 jan 2010, 01:28
door Geert
Voor buitenlandse stations gaan de normale regels voor verkortingen gek genoeg niet op. Kijk maar naar de enorme variatie aan (soorten) afkortingen voor buitenlandse stations...

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: di 12 jan 2010, 08:09
door Wubbo
Wildert is Gwd volgens NS.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: di 12 jan 2010, 08:23
door Daniel
Da's dus hetzelfde als de NMBS-verkorting... opmerkelijk, want daar houden ze zich bij geenenkel ander Belgisch station aan.

Re: Buitenlandse stations

Geplaatst: di 12 jan 2010, 09:25
door reisthijs
Ardan schreef:Wildert zou volgens NS-logica Wdt zijn..
Of kortweg Wd, wat (afgezien van de G die ooit de spoorwegmaatschappij aangaf) uiteindelijk ook de NVBS-verkorting is.