Naamgeving van buslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Naamgeving van buslijnen

Bericht door Wubbo »

Naar aanleiding van een discussie bij lijn 40 van de RET de vraag wat we hiermee willen. Houden we strak vast aan plaatsnaam haltenaam of doen we dat niet als de haltenaam begint met de plaatsnaam?
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door --Stefan-- »

Ik zou gewoon de plaatsnaam als eerste doen. Je kan er dan toch beter van maken Rotterdam Centraal Station?
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Ardan »

Ik vind het gigantisch raar staan. Waarom een plaatsnaam twee keer vermelden als toch al duidelijk is in welke plaats de desbetreffende halte ligt? En in het kader van uniformiteit lijkt het me het beste om de plaatsnaam standaard voorop te zetten.
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door tsov »

Ik ben het eens met bovenstaande posts, geen dubbele plaatsnamen. In dit geval zet je toch ook niet Holysloot Holysloot als begin neer?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Daniel »

Laten we die uitzondering dan maar in de regels opnemen... d'r zijn nu eenmaal genoeg vervoerders die dat soort dubbele namen voor haltes hanteren en dan kunnen ze dus ook op de wiki voor gaan komen.

Beetje jammer overigens dat niemand dan tegen de hernoeming van de op Rotterdam Centraal eindigende tramlijnen ingegaan is trouwens...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Geert »

De haltenaam bij de Rotterdamse lijnen (waar de discussie mee begon) is "Rotterdam Centraal". Het feit dat die volledig wordt gebruikt is niet zo erg, maar het staat wel lelijk als het meteen op de plaatsnaam volgt (dan krijg je "Rotterdam, Rotterdam Centraal"). Ik zou er niet voor willen pleiten om dan bij lijnen die eindigen op Rotterdam Centraal het deel 'Rotterdam' weg te laten (dan zou je krijgen: "Rotterdam, Kreekhuizenlaan - Centraal").

Kortom: alleen weglaten als het onmiddelijk op de plaatsnaam volgt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef: Beetje jammer overigens dat niemand dan tegen de hernoeming van de op Rotterdam Centraal eindigende tramlijnen ingegaan is trouwens...
Dat is er dus welgeteld eentje. :wink:
(Lijn 29 is niet officieel en staat volgens mij ook niet eens in de Wiki.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Daniel »

Staat er wel in :wink: Lijn 20 eindigt toch ook op Centraal? Heb althans al diverse keren "20 Rotterdam Centraal" gehad terug naar 't station vanuit het centrum, of is dat iets wat alleen op zondag is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Meltrain »

Die bedoelde ik ook als enige tramlijn. :wink:
(Met daaronder de vermelding waarom lijn 20 de enige tramlijn is die op Rotterdam Centraal eindigt. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Suus »

Het gaat nu mis volgens mij, in het SRE gebied worden nu eindpunten van buslijnen grootschalig hernoemd naar wijknamen die we dus op internet niet kunnen plaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door fogeltje »

Het zijn de bestemmingen zoals ze op de bussen gefilmd worden en hoe ze in de busboekjes staan, dus ergens vind ik dat wel logisch. Ik heb juist altijd de dienstregeling op het internet vreemd gevonden. Ik had zelf ook met die gedachte gespeeld, maar uiteindelijk niet gedaan. Schijnbaar zijn er meer mensen van mening dat het zo duidelijker is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Daniel »

Die mening deel ik, maar het is destijds door het beheer besloten om het op de huidige manier te doen. Als we dat alsnog anders willen doen dan moeten we er uiteraard wel een standaard manier voor gaan gebruiken en niet allemaal iets anders.

Overigens is "Plaatsnaam, eindhalte" ook nog eens de manier van weergeven die uitsluitend door Connexxion en dochters gehanteerd wordt: Veolia, Arriva, RET, HTM en GVB werken met wijknamen. Syntus op de streek alleen met plaatsnamen en bij Qbuzz is het afhankelijk van de voormalige vervoerder: Groningen-stad met wijknamen bijvoorbeeld, maar in Emmen werken ze met de haltenaam van de eindhalte.
Een beetje eigenwijs is het GVU wat als je de dienstregeling via de gvu.nl opvraagt wel met wijknamen werkt.

Eigenlijk kan je dus stellen dat er nu een aanzienlijk aantal vervoerders is waarbij de dienstregeling juist niet terug te vinden is door het gebruiken van plaatsnaam met eindhalte. Meen al eens eerder voorgesteld te hebben om de manier te gebruiken zoals de vervoerder het communiceert. Daarbij moet je dan wel van busboekjes en websites uitgaan, baseren op lijnfilms is een wat onduidelijke bron.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Overigens is "Plaatsnaam, eindhalte" ook nog eens de manier van weergeven die uitsluitend door Connexxion en dochters gehanteerd wordt: Veolia, Arriva, RET, HTM en GVB werken met wijknamen.
RET is eigenlijk behoorlijk inconsequent. Zo heb je bijvoorbeeld Schiebroek, Lombardijen en Carnisselande als wijknaam (al is laatstgenoemde officeel ook geen wijk), maar bijvoorbeeld ook weer Marconiplein, Groene Tuin en Molenlaan als straatnaam (al is de haltenaam van laatstgenoemde dan weer Burg. Van Kempensingel).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Daniel »

Viel me ook al op ja, nadat ik 'n buslijn te pakken had die niet op 'n busstation begint en eindigt (duurde even :P )

Al komen bij Arriva ook enkele inconsequenties voor, zoals lijn 5 en 7 naar Dordrecht, Sterrenburg en lijn 892 naar Dordrecht, Slangenburg. Da's exact hetzelfde eindpunt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Ederveen »

Bee schreef:Het gaat nu mis volgens mij, in het SRE gebied worden nu eindpunten van buslijnen grootschalig hernoemd naar wijknamen die we dus op internet niet kunnen plaatsen.
Half, bij stadsdienst Eindhoven was alleen bij lijn 402 de haltenaam (Kometenlaan) als eindbestemming gebruikt in plaats van de wijknaam (Zonderwijk), voor de rest stonden er gewoon de wijknamen op wiki (zoals ze op de bus, in het busboekje en op de lijnenkaart staan).
Bij Helmond waren wèl weer de haltenamen gebruikt. Het enige wat ik nu heb gedaan is eenduidigheid gecreëerd in dat opzicht, en in sommige gevallen Helmond Station gewijzigd (ene keer gewoon Helmond, Station, andere keer de "oude" benaming Helmond, Busstation / NS)

Overigens hoe zit dat met de naamgeving als de eindhalte niet dezelfde is als wanneer de bus de andere kant oprijdt: bijvoorbeeld Schiphol Sternet lijnen zitten een paar tussen die beginnen op Schiphol Noord, maar als ze de andere kant oprijden eindigen ze op Schiphol Zuid.

En via bestemmingen, wel of niet doen? Of zoals nu gewoon alleen vermelden in de routeinformatie?

Ook nog een ding, wat niet zozeer met naamgevingen te maken heeft:
Je hebt bepaalde buslijnen waarvan de ene helft twee keer per uur gereden wordt, en het andere gedeelte maar één keer per uur, zoals bijvoorbeeld Stadsdienst Helmond lijn 54. Is het geen idee om voor dit soort gevallen een extra infobox neer te hangen voor het onderscheid per routedeel te maken?


En wat te doen met betrekking tot treinstations, ook daar wordt door verschillende vervoerders anders over gedacht: Tilburg Centraal Station, Weert Station NS, Veenendaal Station Centrum, Amstelstation. Misschien een idee om in de naamgeving de officiële stationsbenaming te gebruiken? En dan een keuze maken tussen bijv. Amersfoort Station of Station Amersfoort?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door fogeltje »

Reiziger Ddrs schreef:Daarbij moet je dan wel van busboekjes en websites uitgaan, baseren op lijnfilms is een wat onduidelijke bron.
Het punt bij SRE is juist dat de busboekjes afwijken van de website. Hermes hanteert de wijknamen in het busboekje (heb het hier voor mijn neus liggen), Novio/Breng doet hetzelfde. Maar Connexxion hanteert voor alle dochters op de website straatnamen in plaats van wijknamen. Dus je zit daar met een dilemma als je zegt "uitgaan van busboekjes en website".
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door iljitsch »

Het is wel irritant dat de NS van "centraal station" overgestapt is naar "centraal" en dat er daar maar 5 van in 't land zijn. "Centraal" zonder wat kan je niet afkorten, vandaar dat je dan met rare dingen als "Leiden NS" te maken krijgt. Leiden CS, Delft CS en dergelijke is beter.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door fogeltje »

@Ederveen:

Frequenties: het is gebruikelijk om in de infobox alleen maar de frequenties, eventuele apartheden, zoals op een bepaald traject maar 1x per uur ipv 2x per uur of na xx:xx uur niet meer kunnen in de tekst worden opgenomen, maar niet in de infobox. Zo blijft de infobox compact en overzichtelijk.

Wat betreft naamgeving van SRE lijnen. Ik had een aantal lijnen hernoemt om de richting om te keren, daarbij heb ik bij hernoemen de wijknaam genomen. Bij de lijnen die niet omgedraaid hoefden te worden heb ik niets gedaan, vandaar dat er bij enkele lijnen wijknamen stonden en bij andere niet. Ik was toen nog niet op de hoogte dat men besloten had om wijknamen niet te gebruiken.

Wat verschillende eindpunten bij heen en terugrichting aangaat, SRE heeft volgens mij ook zo een lijn, buurtbus 457 geloof ik. Ik hanteer in dat geval voor de paginanaam de begin en eindhalte van de HEENrichting. Zie http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Station_NS.

Ik ben zelf van mening dat het systeem van straatnamen niet heilig moet zijn. Ik geef toe dat lijnfilms een onduidelijke bron zijn, die kunnen wijzigen. Daarom denk ik ook dat we via bestemmingen zeker niet moeten opnemen in de pagina titel. De route wordt immers wel duidelijk als men naar de pagina gaat. Maar ik dat wijknamen wel gebruikt kunnen worden als de vervoerders dat zelf zo ook doen in hun dienstregeling. Wat betreft Hermes en Novio/Breng zou ik dat ook willen voorstellen omdat lijnnetkaarten en busboekjes van de betreffende Connexxion dochters dat ook doen. Connexxion doet dat op zijn website zelf niet, maar dat is om de zooi uniform te houden denk ik.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef:Het is wel irritant dat de NS van "centraal station" overgestapt is naar "centraal" en dat er daar maar 5 van in 't land zijn. "Centraal" zonder wat kan je niet afkorten, vandaar dat je dan met rare dingen als "Leiden NS" te maken krijgt. Leiden CS, Delft CS en dergelijke is beter.
Ik zit ook altijd met de benoeming voor 'station' in titels en routestrips. Ik heb een heleboel oude lijnen toegevoegd. In de titels heb ik meestal alleen de toevoeging "station" gebruikt. Alleen bij Nijmegen heb ik dat niet gedaan omdat alle lijnen daar "Nijmegen Centraal Station" in de pagina titel hebben. In routestrips ben ik wat stations aangaat wel wat inconsequent geweest.

Ook ben ik overigens tegen de term "station Veolia". Die term is sowieso fout, de stations zijn niet van Veolia. De term Station NS vind ik ook niet meer van deze tijd. Wat betreft dat soort dingen zou ik het neutrale "station" willen voorstellen (Dus "Roermond Station" en niet "Roermond Station Veolia").
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Ederveen »

fogeltje schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Daarbij moet je dan wel van busboekjes en websites uitgaan, baseren op lijnfilms is een wat onduidelijke bron.
Het punt bij SRE is juist dat de busboekjes afwijken van de website. Hermes hanteert de wijknamen in het busboekje (heb het hier voor mijn neus liggen), Novio/Breng doet hetzelfde. Maar Connexxion hanteert voor alle dochters op de website straatnamen in plaats van wijknamen. Dus je zit daar met een dilemma als je zegt "uitgaan van busboekjes en website".
Is het overigens alleen Connexxion die zich vasthoudt aan alleen de haltenamen gebruiken? En hoe zit dat trouwens met de busboekjes van Connexxion?

Maar ik stem dan voor de bestemmingnamen volgens de busboekjes/lijnfolders/lijnenkaarten te gebruiken. Over het algemeen (ben ik zelf van mening) staat het netter, en is het ook vaak duidelijker waar die bus heen gaat.

En nog iets: Sommige haltenamen worden afgekort (en staan ook zo op de haltepaal), zoals Catharinaziekenhuis Oost (in Eindhoven) als "Catharina zh Oost" en "WC Woensel/Ch.ln-W" voor Winkelcentrum Woensel / Churchilllaan-West, afkorting gebruiken of voluit te schrijven?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door fogeltje »

Ik weet niet of daar consensus over bereikt is op de wiki, ik ben ook nog vrij nieuw hier. Ik zelf kort meestal niets of zo weinig mogelijk af.

Overigens staan ook heel soms foutjes in busboekjes en internetdienstregelingen, in dat geval gebruik ik common sense en pas het aan. Een fout die eigenlijk altijd is voorgekomen is namelijk bij lijn 21 de halte Beekseweg. De dienstregeling deelt deze foutief toe aan Beek en Donk (omdat het nog in zone 6545 ligt), maar het is al Lieshout.

Soms wijken haltenamen in de dienstregeling af van wat er op de gele borden staat, in dat geval houd ik de borden aan, zo staan de haltes immers bekend bij de inwoners (ik bedoel dan niet afkortingen maar spellingvariaties of kleine toevoegingen).

Overigens nog een reden meer om wijknamen te gebruiken ipv straatnamen: als de eindhalte verplaatst wordt maar in dezelfde wijk blijft, is het niet nodig om de pagina naam te wijzigingen wat onder onderhoud makkelijker maakt. Idem wanneer de eindhalte hernoemt wordt, dat gebeurt ook wel eens.
"Een touringcar is geen bus"
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door tsov »

Ik ben ook voor het gebruik van wijknamen, als die voorhanden zijn. Bij mijn weten staan ook alle GVB-lijnen met wijknamen in de wiki, al geeft het GVB bij veel lijnen de eindhalte de wijknaam (zoals bij de 34 CS-Banne Buiksloot). Maar het staat voor mij onnatuurlijk om lijn 2 naar het Oudenaardeplantsoen te zien, dat "hoort" gewoon Nieuw Sloten te zijn.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Dus je zit daar met een dilemma als je zegt "uitgaan van busboekjes en website".
Busboekje en/of website dan?

Overigens zijn rond de tijd dat dit speelde de stadslijnen in Dordrecht juist ook met wijknamen benoemd (we hadden eerst dingen als "Lijn 1 Stadsdienst Dordrecht", de huidige richtlijn is eruit gekomen nadat we daar vanaf wilden). Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord :wink:

De huidige naamgevingsrichtlijn staat trouwens Hier
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door fogeltje »

Komt dat vaak voor dan? Ik ken de stadsdienst van Dordrecht verder niet. Ik weet bijvoorbeeld wel dat Zuidooster vroeger een lijn "lijn 46 stadsdienst Culemborg" had

Ik ben het met je eens dat dit niet echt gewenst is, maar om dan meteen de naamgeving voor alle lijnen in het hele zo vast te leggen, vind ik wat ver gaan. Dan kun je beter een uitzonderingsregel maken voor een lijn als "Lijn 1 Stadsdienst Dordrecht".
Reiziger Ddrs schreef:Busboekje en/of website dan?
Het was mij wel duidelijk dat je dat in eerste instantie al bedoelde hoor, maar mijn vraag is, wat te doen als die twee niet overeenstemmen? Ga je dan voor boekje of site? Ik zelf neig naar boekje. In het geval van Connexxion dochters komt dit namelijk van de betreffende dochter zelf. Die hebben zelf geen invloed meer op de website, dat wordt allemaal centraal door Connexxion gedaan.

Maar uit de hele discussie blijkt, denk ik wel, dat de huidige richtlijn in ieder geval nog eens overdacht kan worden. Het feit dat een richtlijn vastligt hoeft in mijn ogen niet te betekenen dat dit dan voor de eeuwigheid zo is.
Laatst gewijzigd door fogeltje op za 13 mar 2010, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving van buslijnen

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Komt dat vaak voor dan? Ik ken de stadsdienst van Dordrecht verder niet. Ik weet bijvoorbeeld wel dat Zuidooster vroeger een lijn "lijn 46 stadsdienst Culemborg" had

Ik ben het met je eens dat dit niet echt gewenst is, maar om dan meteen de naamgeving voor alle lijnen in het hele zo vast te leggen, vind ik wat ver gaan. Dan kun je beter een uitzonderingsregel maken voor een lijn als "Lijn 1 Stadsdienst Dordrecht".
Nee die paginanaam met stadsdienst werd destijds voor alle stadsdiensten gebruikt, dat was het probleem. 'tis nu gewoon Lijn 1 Dordrecht, Stadspolders - Wielwijk om maar 'n voorbeeldje te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten