Stationsnamen in routepagina's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Ederveen »

Nou ben ik zo een beetje bezig met Arriva Meierij en Oost-Brabant na te lopen, alleen zit ik een beetje met een dilemma:
Arriva noemt bijvoorbeeld in zijn dienstregelingen de stations 's-Hertogenbosch en Oss, 'Centraal Station'. Maar in ieder geval in Den Bosch zelf, op de stadsbussen staat weer 'Station NS' aangegeven, bij de streeklijnen van Arriva 'Den Bosch', en de Veolia streeklijnen wel weer 'Centraal Station'.
Uiteraard lijkt het me het beste om (in dit geval) gewoon de officiële plaatsbenaming aan te houden ('s-Hertogenbosch dus), maar in het geval van stations als eindbestemming (ook omdat elke vervoerder het anders doet), is het niet een idee om een standaard hierin aan te brengen, zoals:

-'s-Hertogenbosch Station (Station NS klinkt eigenlijk niet, Cuijk Station Veolia doen we ook niet)
-Arnhem Station
-Leiden Centraal Station (alleen Centraal als dat ook de officiële benaming is)
en bij nevenstations één van onderstaande:
-Rotterdam Blaak Station, of
-Amsterdam Station Muiderpoort

En dan eventueel in de routestrip wel (of niet) de benaming te hanteren die de vervoerder eraan geeft (dus dingen als Busstation/NS, Amstelstation, etc.)


Overigens staat er me iets van bij dat deze discussie al eens is geweest, maar kon hem zo niet vinden.
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door gkw1969 »

En om de discussie verder aan te wakkeren:
Arnhem is tegenwoordig Arnhem Centraal. De stadsbussen daarentegen rijden via CS.
In Nederland is er geen eenheid over hoe je een station moet noemen. Wellicht is het dan het meest simpele om voor de bussen ook de officiële NS benaming te gebruiken.
Immers heb je bij de NS geen duplicaten, waardoor je voor de bus ook geen duplicaten krijgt. Je zou dan eventueel de "bus"benaming er bij te zetten.

Daarbij is het zo dat een ander station in dezelfde gemeente toch een andere naam heeft.
When you're tired of London, you're tired of life
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Ederveen »

gkw1969 schreef:En om de discussie verder aan te wakkeren:
Arnhem is tegenwoordig Arnhem Centraal. De stadsbussen daarentegen rijden via CS.
Volgens NS.nl (nog) niet, maar zou me niks verbazen als dat station eindelijk klaar is dat het dan wel Centraal heet.
In Nederland is er geen eenheid over hoe je een station moet noemen. Wellicht is het dan het meest simpele om voor de bussen ook de officiële NS benaming te gebruiken.
Immers heb je bij de NS geen duplicaten, waardoor je voor de bus ook geen duplicaten krijgt. Je zou dan eventueel de "bus"benaming er bij te zetten.

Daarbij is het zo dat een ander station in dezelfde gemeente toch een andere naam heeft.
Dus eigenlijk het beste zou zijn iets als Nijmegen, Station Nijmegen, maar omdat dat dubbel is zou Nijmegen, Station dus voldoen. En verder dan bijvoorbeeld Nijmegen, Station Dukenburg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door reisthijs »

"Nijmegen, Station" zou niet voldoen, want dan vind ik het niet duidelijk om welk station in Nijmegen het gaat. Dat werkt dus alleen goed in plaatsen met maar één station. Daarom liever Centraal Station in de routestrip bij een stadslijn dan snapt iedereen waar het om gaat. CS is gewoon een begrip voor het belangrijkste treinstation van de stad, heeft verder niks te maken met of NS "Centraal" achter de stationsnaam heeft gezet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Ederveen »

reisthijs schreef:"Nijmegen, Station" zou niet voldoen, want dan vind ik het niet duidelijk om welk station in Nijmegen het gaat. Dat werkt dus alleen goed in plaatsen met maar één station. Daarom liever Centraal Station in de routestrip bij een stadslijn dan snapt iedereen waar het om gaat. CS is gewoon een begrip voor het belangrijkste treinstation van de stad, heeft verder niks te maken met of NS "Centraal" achter de stationsnaam heeft gezet.
Dan denk ik dat het misschien ook per plaats verschillend is. Je hoort bijvoorbeeld niemand over een Helmond Centraal Station (of CS), terwijl er daar echt 4 stations zijn. Maar aan de andere kant is het wel duidelijker dat het het 'hoofdstation' betreft.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Mark »

Dan zit je ook weer met de logica in Twente: hier is het Almelo Centraal en Hengelo Station... ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door marvinkok »

En natuurlijk Enschede Centraal, dan wel Station en soms Enschede Centraal Station...
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door gkw1969 »

Enschede is officieel de benaming Enschede Centraal. Alleen Syntus lijn 20 voert Enschede Centraal Station.....
When you're tired of London, you're tired of life
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Ederveen »

Eindhoven was bij Hermes t/m 2008 Station NS, sindsdien gewoon 'Station', wordt ook zo omgeroepen door de halte-afroep, staat ook op de bussen aangegeven, en staat in het busboekje als Station. Tussen de haltelijsten is de haltenaam schijnbaar nog steeds 'Station NS' .
BBA noemde het vroeger 'Centraal Station'.

In de volksmond is het voornamelijk 't Station, al wordt er een heel enkele keer ook Centraal Station gebruikt. Wellicht omdat het enige andere station (Beukenlaan) niet echt een heel belangrijk station is (zoals Dukenburg en Heijendaal wèl voor Nijmegen bijvoorbeeld), en er al jaren geen bus meer voor stopt (en voorheen was de bus over de Groenewoudseweg niet echt bedoeld als 'voeding' voor het treinstation).

Misschien zou het nog kunnen veranderen als Beukenlaan die paar meters opschuift richting Strijp S, en Eindhoven Acht (of Airport, of Noordwest, hoe het ook gaat heten) wordt geopend.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 141
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door EHH »

In Groningen staat op de bussen Groningen CS (Stadsbussen " Centraal Station"), maar de mensen hier hebben het nog altijd over "Hoofdstation"
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd maak ik mij hier niet zo druk om, er zijn talloze manieren om de lijnen te vinden: Pagina's over (concessie)gebieden, (bus)stations, zoeken op lijnnummer.

Daarnaast lijkt mij duidelijk dat er in Nederland gewoon geen consequent systeem wordt gehanteerd. Wij kunnen dat hier ook gaan doen, maar wij hoeven hier toch niet de heilige boontjes te gaan spelen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Daarnaast lijkt mij duidelijk dat er in Nederland gewoon geen consequent systeem wordt gehanteerd. Wij kunnen dat hier ook gaan doen, maar wij hoeven hier toch niet de heilige boontjes te gaan spelen?
Ik volg de discussie een beetje en voel ook wel dat er op een gegeven moment een besluit genomen moet worden, maar eigenlijk verwoord je de kern hier heel aardig: er is geen consequent systeem. Wij kunnen er voor kiezen om een standaard neer te zetten (dat hebben we bv. ook gedaan met de naamgeving van lijnen of de treinseries), maar dan vraag ik me even af welke regionale verschillen er zijn.

Het gebruik van de naam van een vervoerder lijkt me niet wenselijk. Het gebruik van 'Station' lijkt me te soepel wanneer er meerdere stations in een bepaalde plaats zijn. Mogelijk kunnen we vasthouden aan het idee om voor plaatsen met meerdere stations de centrale/hoofdstations de benaming Centraal Station aan te houden en voor alle andere stations de 'tweede naam' van de NS te gebruiken.
Voor Helmond wordt het dan: Helmond, Centraal Station & Helmond, Station 't Hout.
Dat kan voor sommige gebieden dus tegen het gevoel ingaan, maar dat zal je met consequente naamgeving altijd houden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Geert »

Een alternatief zou dan 'Hoofdstation' kunnen zijn, als Helmond Centraal Station het station groter maakt dan het in werkelijkheid is. Maar verder ben ik het wel eens met Chauf21.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door reisthijs »

Ederveen schreef:Je hoort bijvoorbeeld niemand over een Helmond Centraal Station (of CS), terwijl er daar echt 4 stations zijn.
Of en hoeveel andere stations er zijn heeft eigenlijk niets met het gebruik van de term Centraal Station te maken, er zijn ook steden (Zwolle bijvoorbeeld) met maar één station waar men het toch over het centraal station heeft. De naam CS slaat dan ook niet alleen op het treinstation, maar net zo goed op het centrale busstation.
Chauf21 schreef:Dat kan voor sommige gebieden dus tegen het gevoel ingaan, maar dat zal je met consequente naamgeving altijd houden.
Moeten we wel persé consequent zijn? Het lijkt mij ook weer geen goed idee om voor haltes namen te gaan gebruiken die in de praktijk nóóit gebruikt worden alleen maar omwille van de consequente naamgeving.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jan
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 05 nov 2010, 14:50

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Jan »

Ederveen schreef:
reisthijs schreef:"Nijmegen, Station" zou niet voldoen, want dan vind ik het niet duidelijk om welk station Je hoort bijvoorbeeld niemand over een Helmond Centraal Station (of CS), terwijl er daar echt 4 stations zijn.
Ik woon in helmond en reis nogal veel met de trein, en ik en de mensen met wie ik omga, duiden eigenlijk standaard de 4 stations aan met brouwhuis centraal 't hout en brandevoort. Zonder helmond of station ervoor dan, maar we duiden toch het IC station aan met centraal. Dat moet ook wel, om duidelijk te maken dat je naar het intercity station gaat. (dat bied meer sneller en hoogfrequentere verbindingen, dus wellicht heeft het iets met helmond oost te maken dat centraal boven brouwhuis te verkiezen valt kwa frequentie en snelheid, en dat daarom als jij uit het westen van de stad komt het niet zo doet).

De opmerking je hoort niemand over helmond centraal vind ik dus nogal vreemd
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Ederveen »

Jan schreef:
Ederveen schreef:
reisthijs schreef:"Nijmegen, Station" zou niet voldoen, want dan vind ik het niet duidelijk om welk station Je hoort bijvoorbeeld niemand over een Helmond Centraal Station (of CS), terwijl er daar echt 4 stations zijn.
Ik woon in helmond en reis nogal veel met de trein, en ik en de mensen met wie ik omga, duiden eigenlijk standaard de 4 stations aan met brouwhuis centraal 't hout en brandevoort. Zonder helmond of station ervoor dan, maar we duiden toch het IC station aan met centraal. Dat moet ook wel, om duidelijk te maken dat je naar het intercity station gaat. (dat bied meer sneller en hoogfrequentere verbindingen, dus wellicht heeft het iets met helmond oost te maken dat centraal boven brouwhuis te verkiezen valt kwa frequentie en snelheid, en dat daarom als jij uit het westen van de stad komt het niet zo doet).

De opmerking je hoort niemand over helmond centraal vind ik dus nogal vreemd
Je bent de eerste 'hellemonder' die ik centraal hoor (zie ;)) zeggen :mrgreen: 8-). Maar bedankt in ieder geval dat je erop reageert, dan weer ik dat ik het mis heb :) Maar dat geeft niks, de meeste inwoners van Helmond die ik ken zijn van dat type die je never nooit niet met het OV zal zien gaan, wat volgens mij voor veel Helmonders geldt, gezien het één van de weinige steden met rond de 90.000 inwoners is waar de stadsbussen niet in de avond en op zondag rijden (jammer eigenlijk!).

Bij deze ben ik 'voor' om Centraal Station te gebruiken wanneer een plaats meer dan 1 station heeft (uitzonderingen als Soest of Diemen misschien daargelaten). Hoofdstation heb ik persoonlijk alleen in betrekking tot Groningen gehoord, dus zal Centraal Station beter volstaan denk ik misschien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Suus »

Nou, dan kan je sowieso de volgende uitzonderingen gaan maken vrees ik:
Den Helder
Alkmaar
Hoorn
Haarlem
Diemen
Soest
Waddinxveen
Delft
Zoetermeer (dat is helemaal een groot drama daar natuurlijk :X )
Gouda
Leeuwarden
Harlingen
Sneek
Emmen
Heerlen
Eygelshoven
Vlissingen
Moet ik doorgaan?

Er zijn heel veel plaatsen in Nederland met twee stations waar volgens mij niemand het in zijn of haar hoofd haalt het belangrijkste station het Centraal Station te noemen :roll:

Sommige plaatsen gebruiken zelf een alternatieve benaming voor het station, maar dat zie je niet terug in welke vorm van OV dan ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Daniel »

Soest heb je al geen uitzondering voor nodig, daar komt de bus namelijk niet :wink: (die komt alleen op Soest Zuid en Soestdijk ;))
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Gekko123 »

Tja, hier in Delft heet het grote station ook geen Centraal, maar wordt in de volksmond toch als Centraal aangeduid om het verschil met station Zuid aan te duiden. Dus het grootste station als centraal benoemen is denk ik meer iets voor plaatsen met meer dan 1 station.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Suus »

Ik ken wel wat mensen in Delft (voornamelijk studenten), maar geen van hun heeft het ooit over het Centraal Station gehad, hooguit over het station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Ederveen »

Bee schreef:Nou, dan kan je sowieso de volgende uitzonderingen gaan maken vrees ik:
Den Helder
Alkmaar
Hoorn
Haarlem
Diemen
Soest
Waddinxveen
Delft
Zoetermeer (dat is helemaal een groot drama daar natuurlijk :X )
Gouda
Leeuwarden
Harlingen
Sneek
Emmen
Heerlen
Eygelshoven
Vlissingen
Moet ik doorgaan?

Er zijn heel veel plaatsen in Nederland met twee stations waar volgens mij niemand het in zijn of haar hoofd haalt het belangrijkste station het Centraal Station te noemen :roll:

Sommige plaatsen gebruiken zelf een alternatieve benaming voor het station, maar dat zie je niet terug in welke vorm van OV dan ook.
Misschien afhankelijk maken van de grootte van de plaats? Eygelshoven lijkt me idd ook niet zo'n zin hebben, maar Heerlen of Haarlem wel weer.
Wat Zoetermeer en Vlissingen betreft: De gelijknamige stations liggen niet bepaald 'centraal' dus zou de naam niet juist zijn inderdaad, en Zoetermeer Centrum komt eigenlijk al op hetzelfde neer.
Er valt dus inderdaad geen lijn op te trekken, de ene plaats gebruikt wel centraal, de andere weer niet...
De ene vervoerder gebruikt het wel, de andere weer niet. In 's-Hertogenbosch bijvoorbeeld gebruikt Arriva in de dienstregeling 'Centraal Station' voor de stadsdienst, maar de bussen gaan weer naar 'Station NS', volgens de lijnfilm. Zal waarschijnlijk ook voor Oss gelden.

Dus ja wat is het beste, ik weet het eigenlijk niet.
Misschien zoiets, deels afhankelijk van de grootte van de plaats en het belang van het station (ov-voorzieningen e.a., IC-station):
Leeuwarden Centraal Station
Groningen Centraal Station
Zwolle Centraal Station (ondanks dat het nog het enige station is)
Almelo Centraal Station
Hengelo Centraal Station
Enschede Centraal Station
Deventer Centraal Station
Apeldoorn Centraal Station
Amersfoort Centraal Station
Arnhem Centraal Station
Nijmegen Centraal Station
Hilversum Centraal Station
Hoorn Centraal Station
Alkmaar Centraal Station
Den Helder Centraal Station
Zaandam Centraal Station
Haarlem Centraal Station
Gouda Centraal Station
Dordrecht Centraal Station
's-Hertogenbosch Centraal Station
Eindhoven Centraal Station
Oss Centraal Station
Tilburg Centraal Station
Breda Centraal Station
Helmond Centraal Station
Maastricht Centraal Station
Heerlen Centraal Station

Emmen Station
Sneek Station
Delfzijl Station
Nijverdal Station
Doetinchem Station
Winterswijk Station
Soest Station (mocht daar ooit nog een bus gaan stoppen ;-))
Diemen Station
Purmerend Station
Houten Station
Zoetermeer Station
Delft Centraal Station
Maassluis Station
Tiel Station
Vlissingen Station (ondanks dat het wel het belangrijkste station is, heeft het dus geen centrale ligging)
Eygelshoven Station

Nog iets vergeten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Suus »

Daar ga je al...
In Gouda wordt ook bij de bussen Centraal niet gebruikt. Dat er bij Goverwelle geen bus komt is niet echt van belang daarbij, in die hoek van Gouda zal nooit een streekbus komen dus heeft men er geen enkele behoefte aan.

Nogmaals, dit soort gekunstelde oplossingen voor iets wat eigenlijk geen probleem is lijken mij niet nodig. Ja, het is niet consequent maar moet dat dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Fles »

Ederveen schreef:Nog iets vergeten?
Jep, onder je voeten :lol:

Ede-Wageningen

en what about Vlaardingen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Suus »

Waddinxveen is ook vergeten trouwens. Daar zijn ook voorbereidende werkzaamheden voor een derde station (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stationsnamen in routepagina's

Bericht door Meltrain »

Fles schreef:en what about Vlaardingen?
Alle Vlaardingse stations (m.u.v. Vldo) worden qua busvervoer uitsluitend door de RET bediend en die noemt bij alle stations die niet in Rotterdam liggen toch al standaard de plaatsnaam erbij. Geen probleem dus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten