Spoorwegen dienstregeling 1968

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Frank »

Onlangs heb ik de beschikking gekregen over enkele opeenvolgende spoorboekjes uit de jaren '60. Net als van daarna wil ik hiervan wat gaan invoeren in de wiki. Om treinseries te laten verschijnen in de overzichten van de bedieningen op de wiki moet in het sjabloon StationBedieningen altijd het dienstregelingsjaar toegevoegd zijn. Voor 1969/1970 heb ik die zojuist toegevoegd; dat ziet er als volgt uit:

{{StatBediening
|dienstregeling=1969/1970
|drgljaar=1969
|station={{{station}}}
|toonvanaf={{{toonvanaf|0}}}
|toontot={{{toontot|9999}}}
}}

Echter, het blijkt dat er in 1968 een extra spoorboekje is uitgegeven, waarom weet ik ook niet precies. Er zijn spoorboekjes 28 mei 1967 - 25 mei 1968, 26 mei 1968 - 28 september 1968 en 29 september 1968 - 31 mei 1969. Hoe kan ik dat goed weergeven bij bijvoorbeeld het dienstregelingjaar? Bij dienstregeling kan ik simpelweg 1967/1968, 1968 en 1968/1969 invoeren, lijkt me zo.

Een ander iets is dat, niet geheel verrassend, in de spoorboekjes geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen stoptreinen en sneltreinen/intercity's. Zal ik alle treinen maar degraderen tot stoptreinen? Het komt allemaal toch redelijk willekeurig over.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door fogeltje »

Dat was vroeger ook zo, de term Intercity is pas met Spoorslag '70 ingevoerd. Daarvoor was alles gewoon "stoptrein" maar konden ze op verschillende tijdstippen bepaalde stations overslaan (en welke wilde ook nog eens variëren).

Wat betreft de dienstregeling, 1967/1968, 1968 en 1968/1969 lijkt me wel goed ja. Ik heb ook geen idee waarom in dat jaar een extra boekje is uitgebracht, een beetje voor mijn tijd :)
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Frank »

Het gaat me voornamelijk ook om het drgljaar. Ik weet niet hoe het werkt, maar ik heb het idee dat daar en uniek nummer ingevoerd moet worden? Kan wel dingen uit gaan proberen maar als iemand het weet... Volgens mij werd er in de periode van voor de spoorboekjes die ik nu heb standaard elk jaar een zomer- en een winterdienstregeling uitgegeven.

Het is allemaal behoorlijk van voor mijn tijd maar niet minder interessant wat mij betreft :wink: .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:Dat was vroeger ook zo, de term Intercity is pas met Spoorslag '70 ingevoerd. Daarvoor was alles gewoon "stoptrein"
Voor 1970 waren er toch zeker ook gewoon sneltreinen, ook al stond dat er niet expliciet bij vermeld in de spoorboekjes? :roll:

Je kan beter zeggen dat voor die tijd alles gewoon "trein" was. Of het een stop- of sneltrein was kon je dan opmaken uit het aantal tussenstops.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Frank »

Na de jaren '70 heb ik ook tijden lang alles stoptrein of intercity genoemd omdat de sneltrein niet specifiek in het spoorboekje genoemd stond. Als er onderweg op stations niet gestopt werd heb ik dat bij de opmerkingen erbij gezet. Iets van

"Arnhem - Zutphen" non-stop
"Stopte niet te Maarssen"
"Sneltrein Nijmegen - Amsterdam Amstel"

Misschien ook niet het mooist, maar dan is alles ook in de overzichten in één keer duidelijk.

Voor de jaren '70 waren er ook sneltreinen. In het spoorboekje 67-68 wordt vermeld dat er vier treinen per uur reden tussen Amsterdam en Dordrecht waarvan

* 2 stoptreinen
* 1 sneltrein Amsterdam naar Dordrecht-Vlissingen/Belgie
* 1 semi-sneltrein Amsterdam naar Dordrecht-Eindhoven

Daaruit blijkt maar weer dat een inconsequente naamgeving mbt stoptrein/sneltrein/intercity niet alleen van vandaag de dag is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:
fogeltje schreef:Dat was vroeger ook zo, de term Intercity is pas met Spoorslag '70 ingevoerd. Daarvoor was alles gewoon "stoptrein"
Voor 1970 waren er toch zeker ook gewoon sneltreinen, ook al stond dat er niet expliciet bij vermeld in de spoorboekjes? :roll:
De vraag was dan ook hoe het in het spoorboekje genoemd werd.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door reisthijs »

Het antwoord is dat het in het spoorboekje helemaal niets genoemd werd, ook geen stoptrein.
Frank schreef:Na de jaren '70 heb ik ook tijden lang alles stoptrein of intercity genoemd omdat de sneltrein niet specifiek in het spoorboekje genoemd stond.
Alleen stond de stoptrein ook niet specifiek in het spoorboekje genoemd.

Het idee "als er geen treinsoort bij staat is het dus een stoptrein" klopt pas sinds de Sneltreinen specifiek worden aangegeven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Geert »

Het lijkt me dan verstandig om op de wiki de term stoptrein te gebruiken voor treinen die overal stoppen, en 'sneltrein' voor elke trein die een of meerdere stations overslaat. Alles stoptrein noemen zou immers ook niet correct zijn.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Frank »

Sommige treinen slaan één station over; die sneltrein noemen zou ook niet echt correct zijn. Maar misschien komt mijn voorkeur van laten we alles maar stoptrein noemen ook van het feit dat er dan niks meer veranderd hoeft te worden (er is immers nog zat ander werk te doen, wat dat betreft) :wink: .

Hoe dan ook, tot nu toe heb ik drie treinseries ingevoerd.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trein ... 1969/1970)
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trein ... 1969/1970)
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trein ... 1969/1970)

De spitsbedieningen zijn zo mogelijk nog vager dan nadien dus ben d'r in de wiki ook maar wat vaag over gebleven. Heb eigenlijk niet zo'n zin om één station dat 's middags één keer door een treinserie wordt bediend in de routestrip op te nemen; geeft in de overzichten ook geen goed beeld. Vanaf de jaren '70 werden Olst en Wijhe echt duidelijk in de spits tweemaal per uur bediend in beide richtingen en heb ik het er ook zo bij gezet; hier is het voor veel stations nog wat vager.

Verder staat volgens mij ook de vraag wat ik het beste bij dienstregelingjaar kan doen nog steeds open. Ik weet niet hoe het verwerken van alle gegevens technisch allemaal in elkaar zit.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Geert »

Frank schreef:Verder staat volgens mij ook de vraag wat ik het beste bij dienstregelingjaar kan doen nog steeds open. Ik weet niet hoe het verwerken van alle gegevens technisch allemaal in elkaar zit.
Gaat dat om het sjabloon VSerieInfo? Daar kun je in principe gewoon vrije tekst invoeren achter dienstregeling=, dus je zou ook '1968 najaar' in kunnen vullen of iets dergelijks. Het hoeft niet perse een nummer te zijn. Voor de sortering in de lijsten met categorieën is het dan wel weer handig om het met een jaartal te laten beginnen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Frank »

Heb het meer over drgljaar= uit het sjabloon in de eerste post. Kan ik daar iets van 1968-zomer van maken?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorwegen dienstregeling 1968

Bericht door Geert »

Dat zou je even uit moeten proberen, ik denk het wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten