Buitenlands OV.

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Buitenlands OV.

Bericht door Milco »

Ik heb een vraag.
Op de wiki hanteren we ook buitenlandse treinseries, metrolijnen, tramlijnen en buslijnen.
Is het geen idee om in de infoboxen een regel "land=..." te maken?
Ik weet niet wat jullie hiervan vinden. Als jullie je mening geven, kan dit aagepast worden. (Alleen ik weet niet hoe.)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Geert »

Dat lijkt me een goed idee, dat is er ook in de infobox voor buitenlandse stations bijvoorbeeld.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Milco »

Alleen, ik weet niet hoe ik zo een regel in de infobox toevoeg... :oops:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Geert »

Ik heb de regel net toegevoegd aan sjabloon BLijnInfo: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Sjabloon:BLijnInfo
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Ronald »

:schop:

Ik zie steeds meer buitenlandse buslijnen op de wiki verschijnen. Is er nog een criterium om zo'n lijn te plaatsen of mag iedere lijn in het buitenland? Als dat laatste het geval is vind ik het eigenlijk wat nutteloos. Bij de binnenlandse buslijnen kun je nog naar een soort van "compleetheid" streven, maar bij buitenlandse buslijnen wordt het een behoorlijk willekeurig geheel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Klaasje »

Een nadeel van buitenlandse buslijnen vind ik ook dat ze bijgehouden moeten worden. Hoe garanderen we dat ze up to date blijven?
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Etienne »

De buitenlandse lijnen die ik erop zet, hebben in de meeste gevallen een verwijzing naar een station welke ik al eerder toegevoegd had.

Van De Lijn probeer ik het wel up-to-date te houden als ze er al op staan. Van de TEC wordt het moeilijker, omdat hun site niet echt uitblinkt in de categorie dienstregelingwijzigingen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buitenlands OV.

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef::schop:

Ik zie steeds meer buitenlandse buslijnen op de wiki verschijnen. Is er nog een criterium om zo'n lijn te plaatsen of mag iedere lijn in het buitenland? Als dat laatste het geval is vind ik het eigenlijk wat nutteloos. Bij de binnenlandse buslijnen kun je nog naar een soort van "compleetheid" streven, maar bij buitenlandse buslijnen wordt het een behoorlijk willekeurig geheel.
Waarom nutteloos? Compleetheid krijg je nooit, maar dat betekent niet dat je er niet naar kunt streven om zoveel mogelijk op te nemen. Het blijft een hobbyisten wiki. Wie weet kunnen we nog ooit expanderen. Ik heb er niks op tegen dat buitenlandse lijnen verschijnen. Hoe meer context en interne verwijzingen hoe beter natuurlijk. Maar als je eens een lijnfolder van een buitenlandse lijn in handen krijgt, dan moet je die gewoon kunnen toevoegen als je dat zelf wilt.
Klaasje schreef:Een nadeel van buitenlandse buslijnen vind ik ook dat ze bijgehouden moeten worden. Hoe garanderen we dat ze up to date blijven?
Dat heb je met binnenlandse lijnen ook, die moeten net zo goed worden bijgehouden. Als nu een flink deel van de bewerkers de wiki links laat liggen, dan zijn de binnenlandse lijnen ook niet meer bij te houden. Wellicht dat je dan nog een constructie kunt bedenken dat je een lijn alleen voor een bepaalde dienstregeling (bijv. 2011/2012) toevoegt. Dan is het altijd up-to-date, want in 2013 kun je zeggen "dit artikel gaat over de situatie 2011/2012". Zelf ben ik van die constructies niet zo een fan overigens. Als lijnen niet ingrijpend wijzigingen, dan houd ik het liefst alles in een artikel, mits het artikel niet te groot wordt natuurlijk.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Chauf21 »

Bedenk dat de Wiki wordt onderhouden door (met name) Nederlanders. Wijzigingen in Nederlandse lijnen zullen dus relatief snel doorgevoerd worden. Wanneer er allemaal buitenlandse lijnen worden toegevoegd, is het maar de vraag of die ook bijgehouden zullen worden. De Wiki is in het Nederlands geschreven en er zullen dus weinig buitenlandse gasten nieuwe informatie toevoegen. Zolang de lijnen bijgehouden worden is er niets aan de hand, maar aan een Wiki waarop veel onjuiste informatie staat, heeft niemand iets. Het is dus zeker niet wenselijk om zo veel mogelijk lijnen op te nemen! We streven naar een kwalitatief goede Wiki.

Stel dat je buitenlandse lijnen wilt toevoegen is daar op zich niets op tegen zolang jij of andere Wiki-gebruikers die lijn blijven bijhouden. Bij 'veelgebruikte' of naburige lijnen zal dat niet zo'n probleem zijn en kan je er redelijkerwijs wel vanuit gaan dat andere gebruikers bijdragen aan het bijhouden van de lijn, maar wanneer je een vaag lijntje in Polen toevoegt, is het maar de vraag of de pagina bijgehouden wordt. Die laatste lijn kan je dan beter maar niet toevoegen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buitenlands OV.

Bericht door fogeltje »

Daarom dus mijn suggestie om een buitenlandse lijn slechts voor een periode toe te voegen, namelijk het dienstregelingsjaar waarvoor hij wordt toegevoegd bijvoorbeeld. Dan is de informatie ook over vier jaar nog correct omdat het over Lijn xxx van 2010/2011 ging. Je kunt dan het "buitenlandse lijn" infosjabloon blijven hanteren maar daar de periodeparameter van het voormalige lijn sjabloon toevoegen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Suus »

Voor de pagina's die ik schrijf over buitenlandse tramnetten maak ik geen pagina's over de lijnen aan. Veel te veel werk om allemaal bij te houden, ik heb soms al moeite met de tabellen waarin het lijnennet staat uitgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buitenlands OV.

Bericht door Meltrain »

Ik heb van buitenlandse lijnen alleen een aantal pagina's over Brusselse tram- en metrolijnen gemaakt (en waarschijnlijk komen daar nog tramlijnen in Antwerpen, Gent en Charleroi bij) en die houd ik zelf wel bij.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buitenlands OV.

Bericht door waldo79 »

^^Prima uitgangspunt. Dat soort steden trekken toch Nederlandse toeristen/ OV-gebruikers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten