Plagiaat

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
tomgreep
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 22:36

Plagiaat

Bericht door tomgreep »

Ik zag dat de inhoud van http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/VDL_Berkhof_Diplomat vrijwel direct hetzelfde is als op de pagina op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Berkhof_Diplomat). Echter, Wikipedia had de informatie eerder. Hier lijkt dan ook sprake van illegaal plagiaat, aangezien er geen bron is vermeld. Ik raad jullie aan hier beter op te letten en goed te letten op bronvermeldingen!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Plagiaat

Bericht door iljitsch »

De tekst is beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen, er kunnen aanvullende voorwaarden van toepassing zijn. Zie de Gebruiksvoorwaarden voor meer informatie.
Wikipedia® is een geregistreerd handelsmerk van de Wikimedia Foundation, Inc., een organisatie zonder winstoogmerk.
Overnemen is dus wel toegestaan, maar alleen met bronvermelding en als dan ook de op basis van de overgenomen zaken gemaakte nieuwe dingen dan weer door anderen overgenomen mogen worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plagiaat

Bericht door Suus »

De tekst op de Wikipedia-pagina die is gekopieerd naar de wiki hier bestond al voor 15 juni 2009, en is daarmee ook vrijgegeven onder de GNU Free Documentation License. Er is dus geen sprake van onrechtmatige plagiaat.

Zie ook de Wikipedia Gebruikersvoorwaarden. Daar staat Alle tekst die voor 15 juni 2009 is gepubliceerd is onder de GFDL vrijgegeven.

De laatste bijwerking van de pagina op Wikipedia voordat de pagina op de wiki hier werd aangemaakt was inderdaad na die datum, maar bij die wijziging werd alleen een stukje aan het kopje trivia toegevoegd, en dat heeft niet deze wiki hier gehaald.

Uiteraard is bronvermelding gewenst, maar er is hier dus geen sprake van onrechtmatig plagiaat :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plagiaat

Bericht door fogeltje »

Is niet alle huidige tekst van wikipedia ook vrij voor hergebruik bij bronvermelding?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plagiaat

Bericht door Suus »

Bronvermelding is tegenwoordig verplicht onder de daar gebruikte Creative Commons licentie, maar tot een paar jaar geleden was dat niet zo omdat een andere licentie werd gebruikt. Zaken die eenmaal onder die licentie zijn vrijgegeven blijven dat ook, vandaar dat de tekst hier wel plagiaat was maar in dit geval volgens de licentie geaccepteerd plagiaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plagiaat

Bericht door fogeltje »

Dat zou kunnen. Ik draag nog maar weinig bij op wikipedia, dus ik ben daar niet meer zo in thuis. Hoe gaan we hier om met gevallen waar iemand voor wikipedia iets geschreven heeft en deze tekst ook op onze wiki heeft gedeeld? Zo een persoon ken ik namelijk (ahum, ikke). Maar volgens mij zijn die teksten wel ouder dan genoemde datum (maar pin me daar niet op vast).
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten