Routestrips

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Routestrips

Bericht door ThePretender »

Wat ik wel eens mis aan de routestrips van treinseries zijn de vertrektijden van de stations. Bijvoorbeeld:


* .43 / .47 Uitgeest
* ... / ... ...
* .16 / .17 Amsterdam Centraal
* .22 / .07 Amsterdam Muiderpoort
* .25 / .04 Amsterdam Amstel
* .28 / .00 Duivendrecht
* ... / ... ...
* .34 / .55 Rotterdam Centraal


Is dat een idee? Ik snap ergens wel dat dit misschien ingewikkeld is te implementeren maar als het kan, zou het wel een handige toevoeging zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

hebben we daar 9292 niet voor ?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Routestrips

Bericht door Ardan »

Als jij de hele reut wil bijhouden.. bovendien staan de patroontijden al op de pagina van het station zelf.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door webguy »

Lijkt me qua onderhoudbaarheid geen goed idee. Misschien komen we nog ooit met een semi-automatische vertrekstaat...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Routestrips

Bericht door Karl »

Maar als je je trein opzoekt op Bahn.de, dan klik je op het treinnummer en verschijnt deze informatie toch? Waarom zou je het dan handmatig gaan bijhouden?
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Routestrips

Bericht door Fles »

en als je je trein ergens anders dan op bahn.de opzoekt, dan ben je dom :Y :pos:
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Routestrips

Bericht door ThePretender »

Nou, als ik informatie opzoek op onze wiki, dan wil ik de informatie ook wel hier vinden. Daar is dit een encyclopedie toch voor? Zodat je HIER de informatie vindt en niet op 9292.nl. Natuurlijk is het een klus, maar eenmaal ingevoerd hoeft het bij wijzigingen van dienstregelingen aangepast te worden. Net zoals dat standaard elk jaar gebeurt als de vervoersbedrijven overgaan op de dienstregeling van het volgend jaar. Juist omdat de patroontijden ook op de pagina's van de stations staan, leek het me juist apart dat ze dan niet bij de desbetreffende treinserie staan. De hulp van een scriptje zou het inderdaad wat vergemakkelijken. Maar nu weet ik hoe het zit met de mogelijkheden hiervan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Routestrips

Bericht door Wubbo »

Op zich snap ik je wens wel (als je patroontijden bij een station zet, waarom dan niet bij een treinserie? Vertrektijden van stations kun je ook opzoeken op 9292, waarom doen we die wel?) maar 2x bijhouden lijkt me niet handig. Als het geautomatiseerd van de ene naar de andere pagina kan lijkt me dat prima, maar of dat technisch kan weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Routestrips

Bericht door fogeltje »

Vaak vinden er ook kleine wijzigingen plaats die je dan maar net moet meekrijgen. Hoe vaak is afgelopen jaar wel niet geschoven met de treinen tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch? Als je het technisch mogelijk kunt maken het op 1 plek bij te houden en zodoende op meerdere plekken te tonen (stations en treinseries), dan zou dat al minder problematisch zijn. Zoals Wubbo aangeeft creëer je nu veel dubbel werk en loop je het risico dat straks info niet klopt en dat wil je ook zeker niet hebben! Dan heb ik liever dat bepaalde info hier helemaal niet staat dan dat het fout staat, dat is voor een naslagwerk nog rampzaliger.
"Een touringcar is geen bus"
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Xanland »

Wubbo schreef:Op zich snap ik je wens wel (als je patroontijden bij een station zet, waarom dan niet bij een treinserie? Vertrektijden van stations kun je ook opzoeken op 9292, waarom doen we die wel?) maar 2x bijhouden lijkt me niet handig. Als het geautomatiseerd van de ene naar de andere pagina kan lijkt me dat prima, maar of dat technisch kan weet ik ook niet.
Ik heb ergens zo'n vermoeden dat dit wel mogelijk zou moeten zijn. Alleen zal ik dan wel even naar de plugins moeten gaan kijken die de mediawiki verder biedt.
Kan binnenkort wel eens testen op een testwiki die ik heb staan.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

Hoi,

Ik merk dat de hulppagina routestrips niet helemaal is bijgewerkt.
Na wat proberen kom ik erachter dat er ook strips zijn die niet in het overzicht staan ?

Hoe doen jullie dat ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Let wel, op die pagina staan alleen de officiële SVG-versies. Er zijn er nog een paar meer dan er daar staan, maar dat zijn meestal verzoeknummers die voor een specifieke lijn gemaakt zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Let wel, op die pagina staan alleen de officiële SVG-versies. Er zijn er nog een paar meer dan er daar staan, maar dat zijn meestal verzoeknummers die voor een specifieke lijn gemaakt zijn.
maar als ze speciaal zijn gemaakt zijn ze toch officieel ?

Zoals "grens" of 'vervallen' halte.

maar ook: {{BRimg|ra0l}} (staat niet in de lijst) die gespiegeld is van {{BRimg|ra0r}}
Dit is toch een standaard iets ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

huibf schreef:maar als ze speciaal zijn gemaakt zijn ze toch officieel ?
Let wel, alleen de SVG´s zijn officieel en de PNG-versies niet. Symbolen die speciaal voor een zeer uitzonderlijke situatie staan niet in de lijst omdat het niet de voorkeur heeft dat die gebruikt worden waar het niet persé nodig is.
Zoals "grens" of 'vervallen' halte.
Voor een grens bestaat dus geen officieel symbool, vervallen halte in beperkte mate (maar de tabel is wel erg vol als er nog een kolom bij moet). Heel dat symbool is daarnaast ook nog onderdeel van een probeersel met de omleidingen.
maar ook: {{BRimg|ra0l}} (staat niet in de lijst) die gespiegeld is van {{BRimg|ra0r}}
Dit is toch een standaard iets ?
´tis precies andersom wat er niet in staat, maar die ontbreekt inderdaad wel ten onrechte. Zie trouwens dat er bij de IC-versie eentje staat die gezien de code andersom had moeten staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Routestrips

Bericht door Ennes »

Ik zie eigenlijk het nut er niet echt van in, voor de meeste reizigers is alleen belangrijk hoe laat vertrekt mijn trein op beginpunt, en hoe laat kom ik aan op mijn bestemming (evt overstap station en hoeveel overstaptijd heb ik)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Suus »

Het zit wel in de NS Reisplanner Xtra app tegenwoordig (oke, alleen in die voor de iPhone, maar toch)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Routestrips

Bericht door Ardan »

De officiële routestripsymbolen zijn te vinden onder de hulppagina, waar ze allemaal worden uitgelegd. Dit zijn de SVG-symbolen. Verder bestaan er nog de PNG-symbolen die door mij zijn gemaakt. Dit zijn inderdaad 'verzoek-'symbolen of symbolen die ik zelf nuttig achtte. Zij zijn hier te vinden. Daar staat duidelijk bij:
Deze symbolen zijn door mijzelf gemaakt, en dus niet door het beheer van OVinNL en de OVinNL-Wiki. Zij vallen noch onder de verantwoording van het beheer van OVinNL, noch onder dat van de OVinNL-moderators.

Je kunt ze bij elke strip gebruiken als je dat wilt, voor vragen en opmerkingen moet je dus bij mij zijn.

Zo dit dat dus :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Maar er zijn dus ook nog verzoeknummers in SVG-formaat, waarvan de meest relevante wel op die hulppagina staan (al mag die dus idd wel een updatetje krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

Ardan schreef: Zo dit dat dus :)
dank
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

Zouden we dit nog zo doen?
Volgensmij kan het (tegenwoordig) ook anders en vervalt de naam Ringlijn.

In feite is het een lijn met beginpunt station met 3 eindbestemmingen of een lijn met begin en eindpunt in twee wijken die over het station gaat met daarnaast een 3de wijk bestemming.

Ik vindt m onduidelijk

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... heide_Kerk
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Routestrips

Bericht door huibe »

Ik denk dat andere alternatieven nog onduidelijker zijn. (De reden dat de vervoerder de lijn uit heeft gesplitst)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

In routestrips met halve bolletjes kan het zo zijn dat de bus in de heen/terugweg niet over dezelfde weg rijdt.
In de routestrip is dat nu niet heel duidelijk, wellicht is het interessant om dat wel te doen.
Een tijdje terug zijn lusjes in de routestrip ook zo ontstaan.

Als voorbeeld de Eindhovens binnenring situatie:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Overl ... outestrips

Hierin staat het voorbeeld zoals het is en een voorstel zoals het ook kan/mag. Mijn vraag is, willen we dit zo ?
Let wel in het eerste voorstel klopt de geografie ook nog met de werkelijk route. Het tweede oog fraaier alleen klopt hier de werkelijk haltelokatie niet.
De binnenring ligt hier gespiegeld, maar oogt fraaier (maar dat is ieders zijn beleving)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Milco »

De gedachtegang is begrijpelijk, maar zulke situaties passen wij niet toe op de wiki omdat het dan alsnog kan lijken alsof de bus de haltes op diverse momenten overslaat en wij willen juist op de wiki eventuele onduidelijkheden wegnemen. Daarom gebruiken we één lijn met halve bolletjes, ook al zijn de heen- en terugroute verschillend aan elkaar, zoals de huidige situatie dus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door ArrivaBas »

Het zou al enige onduidelijkheden wegnemen als de haltes voor heen en/of terug geclusterd zijn. Dat schiet op sommige lijnen tekort.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Milco »

In veel gevallen wordt dat inderdaad niet gedaan omdat dan een halte in tegenrichting tussen twee haltes in de heenrichting ligt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten