Tarieven OV-Chipkaart

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Dagren »

Hallo, weet iemand of de tarieven op deze pagina nog actueel zijn?
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV-chipkaart
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Z2N »

Zoveel Connexxion :')

En nee, lijst is niet meer actueel. Tarieven voor 2013 staan voor zover ik weet wel op wikipedia.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Roelof88 »

De lijst op Wikipedia wordt (onder meer door mij) nog wel up to date gehouden.

Ik vind de tabel op deze Wiki wat rommelig overkomen. In hoeverre is het nog relevant om de datum ingebruikname en datum afschaffing strippenkaart te vermelden (die kolommen zijn zelfs incompleet)? Misschien is het nog beter de huidige tabel te verwijderen en per provincie een overzicht te geven van de tarieven; Zoveel verschillende tarieven zijn er niet (meer) per provincie.

Dit zou in tekst- of tabelvorm kunnen, bijvoorbeeld als tabel:

== Kilometertarieven 2013 ==
=== Provincie Friesland ===
TARIEF || REGIO/VERBINDING (vervoerder) || OPMERKING
€ 0,129 || Streeklijnen Noord- en Zuidwest Friesland (Arriva) , Zuidoost-Friesland (Qbuzz) ||
€ 0,098 || Stadsdienst Leeuwarden (Arriva) ||
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Karl »

Misschien kan je in een pagina over de strippenkaart wel die informatie kwijt? Het lijkt me zonde om zulke informtatie 'weg te gooien'.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

Roelof88 schreef:In hoeverre is het nog relevant om de datum ingebruikname en datum afschaffing strippenkaart te vermelden (die kolommen zijn zelfs incompleet)?
Relevant voor geschiedenis :)
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Roelof88 »

Karl schreef:Misschien kan je in een pagina over de strippenkaart wel die informatie kwijt? Het lijkt me zonde om zulke informtatie 'weg te gooien'.
Wat betreft de afschaffing strippenkaart zou dat eigenlijk ook logischer zijn.

Het is inderdaad zonde als er informatie verloren gaat. Waar het mij eigenlijk om gaat is dat de informatie naar mijn mening wel wat overzichtelijker ingedeeld kan worden (tabel heeft nu 7 kolommen).
fogeltje schreef:
Roelof88 schreef:In hoeverre is het nog relevant om de datum ingebruikname en datum afschaffing strippenkaart te vermelden (die kolommen zijn zelfs incompleet)?
Relevant voor geschiedenis :)
De datum ingebruikname zou dan wellicht beter onder het kopje implementatie verwerkt kunnen worden (eventueel als tabel zoals in het Wikipedia artikel Invoering van de OV-chipkaart in Nederland).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

De tarieven in een per provincie gesorteerde tabel vindt ik wel een goed idee, in de huidige tabel staan de concessies nogal door elkaar (volgens mij zijn nieuwe gebieden steeds gewoon onderaan de tabel toegevoegd)
Ik zou de tarieven nog wel gegroepeerd per concessie houden. In sommige provincies zijn de tarieven immers wel in alle concessies gelijk, en in andere niet. Als je dan van de concessie steeds meerdere samengevoegde rijen maakt kun je in de kolommen ernaast nog een onderscheid maken in verschillende tarieven binnen die concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Roelof88 »

Ik heb hier even een voorbeeldje gemaakt: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... 8/Kladblok.

(Natuurlijk moeten de gegevens over de invoering OV-chipkaart en afschaffing strippenkaart dan elders verwerkt worden.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Je hebt nu nog uitgesplitst naar concessieverlener, maar denk dat uitsluitend per provincie onderverdelen toegankelijker informatie oplevert. De pagina is immers ook nuttig voor leken en die kunnen dan makkelijker vinden wat ze zoeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door Roelof88 »

Daniel schreef:Je hebt nu nog uitgesplitst naar concessieverlener, maar denk dat uitsluitend per provincie onderverdelen toegankelijker informatie oplevert. De pagina is immers ook nuttig voor leken en die kunnen dan makkelijker vinden wat ze zoeken.
Ik heb nu de plusregio's weggehaald. Voor de (regionale) trein kan denk ik beter een aparte tabel gemaakt worden. De tarieven van de trams en metro's zijn gelijk aan die van de bussen, dus die kunnen in principe wel bijelkaar.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

Misschien een idee om ipv "Concessie" "Concessie (vervoer)" te doen? Dan is het voor leken duidelijker in grensregio's. Ze zullen niet weten welke bus voor welke concessie rijdt maar ze zien wel welke naam op de bussen staat (natuurlijk speelt dat minder als in beide grensregio's dezelfde vervoerder rijdt :') )
Roelof88 schreef:De datum ingebruikname zou dan wellicht beter onder het kopje implementatie verwerkt kunnen worden (eventueel als tabel zoals in het Wikipedia artikel Invoering van de OV-chipkaart in Nederland).
Misschien kan het ook in een artikel over de strippenkaart/Nationaal Tarief Systeem, als we zo een artikel hebben.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tarieven OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Ik keek vandaag naar deze pagina omdat ik wat aan het zoeken was, maar ik mis nogal de bronverwijzingen. Wil geen zeurpiet zijn, maar het is nogal belangrijk wie wat zegt...

Voorbeeld:
Over de Valleilijn komt de wiki ongeveer overeen met wat 9292 zegt, maar Connexxion zegt ook wat anders (en dan zonder datum. Wat klopt nu wel?

EDIT: Lijkt fout te zijn van 9292.nl in dit geval - er zit precies 86 cent verschil tussen de tarieven van de Valleilijn en die van 9292. De genoemde formule voor Connexxion is eigenlijk een benadering van het NS tarief.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten