Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Meltrain »

Ik wilde een pagina maken over het Driehoeksveer, maar ik weet niet zeker hoe ik die pagina moet noemen.
Voorlopig heb ik gekozen voor "Lijn Driehoeksveer Ridderkerk De Schans - Kinderdijk", maar is dat goed?
Voorheen was die verbinding bekend als Route 3 van Aquabus, maar de exploitatie is nu in handen van Ottevanger OV.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Daniel »

De meeste veerlijnen zijn op de wiki genummerd o.b.v. het nummer dat je in Google Maps ziet staan.

Is deze verbinden trouwens wel van Aquabus geweest eigenlijk? Hij is namelijk in, ik meen 2004, van SVD al naar Ottevanger OV gegaan. Aquabus bestaat echter ook weer nog niet zo lang dat ´ie eerst weer daarheen is gegaan en vervolgens weer terug naar Ottevanger OV. Als dat er al tussen heeft gezeten dan is het onder Waterbus BV geweest

Edit: de website van Ottevanger OV geeft tarieven vanaf augustus 2010, dat betekend dat hij wel net het Aquabus tijdperk meegemaakt heeft inderdaad...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Anne »

Volgens info gemeente Nederlek heeft Ottevanger op 1 januari 2011 de veerdienst overgenomen.

Op deze video zie je bij 0.50 ook de Waterbus vlag.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lo2noMqJeBY[/youtube]
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Is deze verbinden trouwens wel van Aquabus geweest eigenlijk? Hij is namelijk in, ik meen 2004, van SVD al naar Ottevanger OV gegaan. Aquabus bestaat echter ook weer nog niet zo lang dat ´ie eerst weer daarheen is gegaan en vervolgens weer terug naar Ottevanger OV. Als dat er al tussen heeft gezeten dan is het onder Waterbus BV geweest

Edit: de website van Ottevanger OV geeft tarieven vanaf augustus 2010, dat betekent dat hij wel net het Aquabus tijdperk meegemaakt heeft inderdaad...
Je hebt het zelf op de door mij gelinkte pagina geschreven, dus ik ging er vanuit dat het goed was. :P
Het Driehoeksveer heeft volgens Google het lijnnummer 6. Zal ik de pagina dan maar noemen "Lijn 6 Driehoeksveer Ridderkerk De Schans - Kinderdijk"?
Hebben de veren van het GVB eigenlijk een lijnpagina? En zo ja, staat daar ook het lijnnummer in de titel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Daniel »

Er blijkt al een pagina van het Driehoeksveer als lijn 6 te bestaan: Lijn 6 Ridderkerk Veer De Schans - Krimpen aan de Lek Veer Krimpen aan de Lek

Verder heb ik nog de bevestiging gevonden van die hele historie rond de exploitatie. SVD heeft het dus eind 2004 afgestoten omdat het te onrendabel is waarna Ottevanger OV de boel voor een jaar heeft overgenomen. Per 2006 is het na een aanbesteding dus bij Waterbus BV terecht gekomen, die de exploitatie echter niet meer rond kon krijgen na het verlies van de waterbusconcessie aan Aquabus (aldus het artikel van gemeente Nederlek). Dat zou dus betekenen dat het driehoeksveer nooit door Aquabus is uitgevoerd aangezien het een aparte concessie was.
Einde Driehoeksveer
Het Driehoeksveer vaart nog tot en met vrijdag 24 december 2004. Wat er daarna gebeurt, is nog niet bekend. In ieder geval stopt SVD met varen. Misschien neemt een ander bedrijf het Driehoeksveer over. Dat hangt er af van af of zij er brood in zien en hoe veel subsidie er komt.

We hopen u op de hoogte te houden. U kunt met uw vragen altijd bij de bemanning terecht, maar zij kunnen ook niet altijd weten waar andere partijen mee bezig zijn. Ook kunt u terecht op deze website voor de laatste stand van zaken. Houdt u met het kopen van tien-vaartenkaarten rekening met het einde van het Driehoeksveer.
Bron: Persbericht SVD
Driehoeksveer blijft varen

Ridderkerk - Het driehoeksveer voor voetgangers en fietsers tussen Ridderkerk, Kinderdijk en Krimpen aan de Lek blijft in de vaart. Dat heeft wethouder Albert van Andel van de gemeente Ridderkerk vanmiddag medegedeeld. Stadsvervoer Dordrecht staakt de veerdienst per 1 januari 2005, omdat het veer te verliesgevend zou zijn. Maar Ottevanger OV Exploitatie ziet wel brood in de verbinding en zet de dienstregeling vanaf deze datum voor een jaar voort.

Het exploitatietekort voor 2005 is berekend op 120.000 euro. Dankzij een extra bijdrage van de provincie Zuid-Holland, financiële steun van de gemeenten Ridderkerk en Nederlek, de opbrengst van een actie van de Ridderkerkse scholengemeenschap Gemini College en sponsorbijdragen van bedrijven uit Ridderkerk en Nederlek kan het driehoeksveer ook in 2005 varen. In de loop van 2005 vindt de aanbesteding plaats voor de jaren daarna.

Voor een sluitende exploitatie is een lichte tariefsverhoging nodig. Een enkele reis kost in 2005 EUR 1,30 (was 1,20). Voor kinderen moet voortaan 70 eurocent worden betaald (was 0,50). Een 10-vaartenkaart kost in het nieuwe jaar EUR 8,80 (was EUR 8.50).
Het driehoeksveer vaart in het nieuwe jaar vanaf 10 januari. In de eerste week van 2005 krijgt de boot een onderhoudsbeurt. Om de kosten te drukken vaart het driehoeksveer niet tussen kerst 2005 en de jaarwisseling.
Een actie van leerlingen van het Gemini College heeft ongeveer 2000 euro opgebracht. Dit eenmalige bedrag is bedoeld voor de exploitatie van het voetveer in 2005. De scholengemeenschap zelf draagt vanaf 2005 structureel 2000 euro bij in de exploitatie van de veerdienst.

Het driehoeksveer vervoert per jaar 50.000 tot 60.000 passagiers. Het veer is voor scholieren uit Nederlek een belangrijk vervoermiddel. Wethouder Van Andel spant zich in om de toeristische functie van de veerpont te vergroten. Zo kan het driehoeksveer een grotere rol spelen bij het vervoer van toeristen naar de molens van Kinderdijk.
Bron: Persbericht gemeente Ridderkerk
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :pos:
Ik heb nu een goede link geplaatst op de pagina van Route 3.
Ook de pagina's van de voormalige Routes 1 en 2 van Aquabus heb ik aangepast.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Daniel »

Mocht je ooit nog zin krijgen de pagina uit te breiden, ik ben even in de oude doos gedoken.

Laatste pagina over het driehoeksveer op de SVD-site...
Afbeelding

En de laatste dienstregeling onder SVD...
Afbeelding

Uiteraard kan ik voor de liefhebbers nog veel meer oude info over SVD tevoorschijn toveren :wink: Heb nog een behoorlijke historie aan versies van de site hier staan uit de volledige periode dat die bestond. (Blijft toch uniek dat ik die destijds heb mogen beheren)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Driehoeksveer Ridderkerk - Kinderdijk

Bericht door Edwin »

Meltrain schreef:Hebben de veren van het GVB eigenlijk een lijnpagina? En zo ja, staat daar ook het lijnnummer in de titel?
Kan eeg lijnpagina's van de veren op onze Wiki vinden. Zelfs niet op de pagina van Amsterdam Centraal Station.

Veer 900 Distelwegveer (Tasmanstraat - Distelweg)
Veer 901 Buiksloterwegveer (Buiksloterweg - CS)
Veer 902 IJpleinveer (IJplein - CS)
Veer 903 NSDM-werfveer (Tasmanstraat - NSDM-werf)
Veer 906 NSDM-werfveer (NSDM-werf - CS)
Veer 907 Buiksloterwegveer (Buiksloterweg - CS) (alleen nacht)
Veer 909 Hempont (Veer Zaandam/Hemkade - Hempontplein/Nieuwe Hemweg)
Veer 910 Buitenhuispont (Veer Spaarndam - Veer Assendelft)
Veer 911 Velserpont (Veer Velsen Noord - Veer Velsen Zuid)
Veer 912 Velserpont (Veer Velsen Noord - Veer Velsen Zuid) (alleen nacht)
Veer 913 Hempont (Veer Zaandam/Hemkade - Hempontplein/Nieuwe Hemweg) (alleen nacht)
Veer 914 Veer 910 Buitenhuispont (Veer Spaarndam - Veer Assendelft) (alleen nacht)
Toekomstige Oostveer (Azartplein - Johan van Hasseltweg)

(Misschien dit in een apart Wiki/topic over GVB Veer?)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten