Concessienaam

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Concessienaam

Bericht door Edwin »

Nu er bijvoorbeeld in IJsselmond een nieuwe concessie komt, vraag ik mij af of er ook regels zijn m.b.t. een nieuwe concessie. Ik zie soms dat er op de vorige concessiepagina wordt verder geborduurd (waardoor gegevens verloren gaan in mijn ogen), maar ook, wanneer de naam niet wijzigt, dat er achter de naam de jaren (2014-2023 bv.) staan. Wat is hiervoor de standaard?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Concessienaam

Bericht door microshit »

De laatste optie die je zelf suggereert, lijkt tot op heden de juiste te zijn.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessienaam

Bericht door Roelof88 »

Er is nog niet echt een standaard voor.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om de huidige concessie te hernoemen naar Concessie IJsselmond 2005 - 2013 en de nieuwe concessie gewoon Concessie IJsselmond te noemen met in het artikel een verwijzing naar de oude concessie.

Je zou daarnaast de nieuwe concessie natuurlijk ook jaartallen kunnen meegeven en Concessie IJsselmond laten doorverwijzen naar de nieuwe concessie, maar als de concessie bijvoorbeeld ingekort of verlengd gaat worden kloppen de jaartallen niet meer en moet je weer gaan hernoemen.

Wat ik niet zou doen is de huidige concessie zo laten en op voormalig zetten en een nieuwe pagina aanmaken met jaartallen. Dit is verwarrend aangezien de concessienaam hetzelfde blijft. Dan zou ik ze allebei jaartallen geven en die zonder jaartallen laten doorverwijzen naar de nieuwste concessie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessienaam

Bericht door fogeltje »

Ik ben er juist voor om de huidige concessie niet te hernoemen omdat je dan weer alle links moet gaan aanpassen.

Je kunt eventueel een constructie verzinnen zoals Concessie Arnhem Nijmegen, een soort multidoorverwijspagina. De pagina zonder jaartallen alleen naar de huidige laten verwijzen, lijkt mij de slechtste optie.

Het probleem is dat mogelijk pagina's vanaf internet al langer doorverwijzen naar de huidige concessiepagina. Dat soort dingen hebben we niet in de hand. Als je nu het oude artikel gaat hernoemen, gaan eventuele verwijzingen van buitenaf stuk.
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessienaam

Bericht door Roelof88 »

fogeltje schreef:De pagina zonder jaartallen alleen naar de huidige laten verwijzen, lijkt mij de slechtste optie.
Dit is ook het geval bij de concessie Waterland en Gooi en Vechtstreek. De Arnhem Nijmegen constructie kan, hoewel dat wel weer een extra klik oplevert om naar de juiste concessiepagina te gaan. Een verwijzing op de nieuwste concessiepagina in de koptekst naar de voormalige concessiepagina('s) kan ook (dat levert dan alleen een extra klik op voor de mensen die een oudere lijn zoeken).

Links aanpassen in de infobox moet je trouwens sowieso. Als je een nieuwe pagina aanmaakt met jaartallen moet je alle lijnen die geen nieuwe pagina krijgen aanpassen. Als je de oude pagina hernoemt naar 2005 - 2013 en de pagina zonder jaartallen vervolgens gaat gebruiken voor de nieuwe concessie, dan hoef je alleen de lijnen die voormalig worden aan te passen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessienaam

Bericht door Edwin »

Klein ander vraagje tussendoor om hoeveelheid topics te verkleinen:
Lijn A rijdt nu in huidige concessie, maar niet meer in nieuwe concessie. Komt lijn A dan bij de overige concessie onder voormalige lijnen te staan, of helemaal niet en gewoon bij de huidige lijnen of bij de nieuwe concessie onder voormalige lijnen?

Dit heeft wel iets te maken met mijn vorige vraag, want maak je geen nieuwe concessiepagina en borduur je verder op de huidige pagina, moet je of de vervallen lijnen verwijderen of zijn er vervallen lijnen onder de nieuwe concessie die nooit in die nieuwe concessie hebben gereden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessienaam

Bericht door fogeltje »

Roelof88 schreef:
fogeltje schreef:De pagina zonder jaartallen alleen naar de huidige laten verwijzen, lijkt mij de slechtste optie.
Dit is ook het geval bij de concessie Waterland en Gooi en Vechtstreek. De Arnhem Nijmegen constructie kan, hoewel dat wel weer een extra klik oplevert om naar de juiste concessiepagina te gaan. Een verwijzing op de nieuwste concessiepagina in de koptekst naar de voormalige concessiepagina('s) kan ook (dat levert dan alleen een extra klik op voor de mensen die een oudere lijn zoeken).
Dat vind ik overzichtelijker, dan liever een extra klik. Als meerdere concessies bestaan (los of het nu twee of meer dan twee zijn) vind ik het overzichtelijker om het zoals bij Arnhem Nijmegen neer zetten. Kort overzicht over alles wat je kunt vinden. Maar dat is persoonlijk.
Edwin schreef:Klein ander vraagje tussendoor om hoeveelheid topics te verkleinen:
Lijn A rijdt nu in huidige concessie, maar niet meer in nieuwe concessie. Komt lijn A dan bij de overige concessie onder voormalige lijnen te staan, of helemaal niet en gewoon bij de huidige lijnen of bij de nieuwe concessie onder voormalige lijnen?

Dit heeft wel iets te maken met mijn vorige vraag, want maak je geen nieuwe concessiepagina en borduur je verder op de huidige pagina, moet je of de vervallen lijnen verwijderen of zijn er vervallen lijnen onder de nieuwe concessie die nooit in die nieuwe concessie hebben gereden.
In die concessie was het op dag voor het aflopen immers geen voormalige lijn. Daar kijk ik naar. Gaat de nieuwe concessie op 1 januari x in? Dan zet ik op de oude pagina alle lijnen die op 31 december x-1 reden NIET onder voormalig.

Doe ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Concessienaam

Bericht door deadlock »

fogeltje schreef:Ik ben er juist voor om de huidige concessie niet te hernoemen omdat je dan weer alle links moet gaan aanpassen.
Dan moet je vanaf nu geen enkele concessienaam meer zonder jaartallen gaan gebruiken. Maar ik denk dat de eerder voorgestelde werkwijze veruit het beste is, de huidige is Concessie IJsselmond en toekomstige of historische horen met jaartallen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Concessienaam

Bericht door deadlock »

fogeltje schreef:Dat vind ik overzichtelijker, dan liever een extra klik.
Bij iedere extra klik verlies je 15% van je bezoekers.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessienaam

Bericht door fogeltje »

deadlock schreef:
fogeltje schreef:Dat vind ik overzichtelijker, dan liever een extra klik.
Bij iedere extra klik verlies je 15% van je bezoekers.
Als mensen niet uitkomen op wat ze zoeken en de link naar het juiste niet vinden, haken ze net zo goed af.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessienaam

Bericht door Meltrain »

Mensen zoeken vrijwel altijd alleen naar huidige lijnen. Dus doorverwijzen naar een huidige concessie is dan ook niet meer dan logisch.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessienaam

Bericht door Ardan »

^^ Agree that. Noem de huidige concessie 'Concessie bladiebla' en de voormalige 'Concessie bladiebla (1637-1643)'.
Ik doe ook maar wat
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessienaam

Bericht door Chauf21 »

Ardan schreef:^^ Agree that. Noem de huidige concessie 'Concessie bladiebla' en de voormalige 'Concessie bladiebla (1637-1643)'.
Als we een nieuwe concessie ook jaartallen meegeven (Concessie xxx (2014-2022)) dan kunnen we de pagina 'Concessie xxx' laten doorverwijzen naar de actuele concessie. Zo kom je altijd op de meest actuele concessiepagina, maar zorg je er ook voor dat je direct kan doorverwijzen naar een specifieke periode.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessienaam

Bericht door Edwin »

Chauf21 schreef:
Ardan schreef:^^ Agree that. Noem de huidige concessie 'Concessie bladiebla' en de voormalige 'Concessie bladiebla (1637-1643)'.
Als we een nieuwe concessie ook jaartallen meegeven (Concessie xxx (2014-2022)) dan kunnen we de pagina 'Concessie xxx' laten doorverwijzen naar de actuele concessie. Zo kom je altijd op de meest actuele concessiepagina, maar zorg je er ook voor dat je direct kan doorverwijzen naar een specifieke periode.
En hoe doen we dat met oude concessie die na nieuwe gunning geen nieuwe pagina hebben gekregen?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessienaam

Bericht door Edwin »

Hoe kijken we hier aan tegen bijvoorbeeld de pagina Concessie Arnhem Nijmegen die op [wiki]Categorie:Concessie[/wiki] ook wordt getoond samen met de huidige concessie. Terwijl we op die categoriepagina alleen de huidige concessies tonen.

Tevens is deze aparte pagina voor de concessie om de verschillen tussen [wiki]Concessie Arnhem Nijmegen (2010-2012)[/wiki] en [wiki]Concessie Arnhem Nijmegen (2013-2022)[/wiki] aan te geven ook wel heel uitgebreid. Nu kunnen we door deze pagina de huidige concessiepagina ook niet de huidige naam geven zonder de jaartallen.

Zelfde geldt voor [wiki]Concessie Amstelland-Meerlanden (2007-2015)[/wiki], Concessie Stadsvervoer Lelystad 2011 - 2021, Concessie Waterland 2011 - 2019, Concessie Gooi- en Vechtstreek 2011 - 2019 en [wiki]Concessie Regio Twente (2014-2023)[/wiki]. Alleen hebben deze pagina's geen vorige concessiepagina zonder jaartallen zo te zien. De namen van deze pagina's kunnen dus hernoemd worden naar een naam zonder jaartallen?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessienaam

Bericht door fogeltje »

Dan haal je bij de "doorverwijspagina" van A/N toch gewoon de categorietag weg? Verder is de pagina bewust op deze manier aangemaakt. Heel uitgebreid valt werkelijk mee, zes of zeven regels op mijn scherm.
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessienaam

Bericht door Etienne »

Ik ben juist van mening dat die jaartallen voor wat duidelijkheid zorgen. Bijvoorbeeld Amstelland-Meerlanden liep ook van 2002 tot 2007 en zal mogelijk vanaf 2015 ook weer zogenoemd worden (althans ik heb geen nieuwe namen gezien tot op heden).
Daarnaast is een gevaar van hernoemingen het grote aantal aanpassingen en doorverwijzingen die er dan gaan lopen. :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessienaam

Bericht door Edwin »

Etienne schreef:Ik ben juist van mening dat die jaartallen voor wat duidelijkheid zorgen. Bijvoorbeeld Amstelland-Meerlanden liep ook van 2002 tot 2007 en zal mogelijk vanaf 2015 ook weer zogenoemd worden (althans ik heb geen nieuwe namen gezien tot op heden).
Daarnaast is een gevaar van hernoemingen het grote aantal aanpassingen en doorverwijzingen die er dan gaan lopen. :roll:
Als je altijd alleen de naam "Concessie X" gebruikt heb je geen probleem met doorverwijzingen e.d. Door in de lopende concessienama wel jaartallen te gebruiken krijg je dat probleem wel.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessienaam

Bericht door fogeltje »

Edwin schreef:
Etienne schreef:Ik ben juist van mening dat die jaartallen voor wat duidelijkheid zorgen. Bijvoorbeeld Amstelland-Meerlanden liep ook van 2002 tot 2007 en zal mogelijk vanaf 2015 ook weer zogenoemd worden (althans ik heb geen nieuwe namen gezien tot op heden).
Daarnaast is een gevaar van hernoemingen het grote aantal aanpassingen en doorverwijzingen die er dan gaan lopen. :roll:
Als je altijd alleen de naam "Concessie X" gebruikt heb je geen probleem met doorverwijzingen e.d. Door in de lopende concessienama wel jaartallen te gebruiken krijg je dat probleem wel.
Maar dan moet je later, bij een nieuwe concessie, alle links bij oude lijnen weer gaan aanpassen. Met jaartallen is het "altijd goed" en linkt elke pagina altijd naar de concessie waar het heen moet linken en loop je geen gevaar dat links vergeten worden bij het aanpassen bij wijzigingen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten