Afbeelding linken naar pagina,

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Afbeelding linken naar pagina,

Bericht door huibf »

Z2N schreef:Het gebruik van afbeeldingen is niet toegestaan volgens de wet, tenzij er expliciet toestemming is, in de vorm van een rechten-afstaande licentie of een schriftelijke toestemming. Dat gaat hem dus niet worden, omdat je niet weet wie de rechten van de logo's nu bezit.
Dat kan zo zijn maar ik zie ook op diverse paginas ook volans, qbuzz etc verschijnen.
Daarnaast op de wiki-moeder der wikies staan ook gewoon logos van allerlei bedrijven en die zijn er echt niet door hunzelf opgezet.
Daarnaast verfraaid het de wiki. Zeker met nostalgische vervoerders.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Afbeelding linken naar pagina,

Bericht door Chrysa »

Tja, het NS-logo staat er ook gewoon op.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Afbeelding linken naar pagina,

Bericht door Aking »

De wikimoeder durft het risico misschien te nemen, of heeft daar afspraken of iets over. Hier staan ze volgens mij bij Daniël aan de deur als er iets fout gaat. En ik kan me voorstellen dat Daniël daar niet op zit te wachten :lol:

Ik meen dat ik het al eerder voorgesteld heb, maar is het niet een idee als iemand (of dat nou een wikivrijwilliger of iemand van het beheer is) betreffende bedrijven aanschrijft of een mail stuurt met het verzoek afbeeldingen hier te mogen gebruiken?

Op zich kan dat volgens mij een standaard mail zijn, die dan "bulk" overal naartoe kan.

Eventueel wil ik nog wel kijken of ik hierin iets kan betekenen. :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbeelding linken naar pagina,

Bericht door Daniel »

Aking schreef:De wikimoeder durft het risico misschien te nemen, of heeft daar afspraken of iets over. Hier staan ze volgens mij bij Daniël aan de deur als er iets fout gaat. En ik kan me voorstellen dat Daniël daar niet op zit te wachten :lol:
Nog wel... Maar er wordt gewerkt aan een oplossing daarvan :wink:
Ik meen dat ik het al eerder voorgesteld heb, maar is het niet een idee als iemand (of dat nou een wikivrijwilliger of iemand van het beheer is) betreffende bedrijven aanschrijft of een mail stuurt met het verzoek afbeeldingen hier te mogen gebruiken?
Wikipedia heeft alles er als publiek domein op staan zie ik, er is maar een enkele waar ze echt toestemming voor hebben. Ze staan trouwens vrijwel nergens als rechtenvrij bruikbaar in de beeldbank, dat zegt ook wel iets.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Afbeelding linken naar pagina,

Bericht door Ardan »

Gewoon even uit nieuwsgierigheid he, wat zou je er nou serieus voor gedonder mee kunnen krijgen? Wat maakt een logootje die je van google plukt en op de wiki als afbeelding plaatst anders dan een foto van een trein met een loeigroot logo erop?
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Afbeelding linken naar pagina,

Bericht door Aking »

Ardan schreef:Gewoon even uit nieuwsgierigheid he, wat zou je er nou serieus voor gedonder mee kunnen krijgen? Wat maakt een logootje die je van google plukt en op de wiki als afbeelding plaatst anders dan een foto van een trein met een loeigroot logo erop?
In theorie kunnen ze je torenhoge rekeningen sturen voor het gebruik van hun logo, of je voor de rechter slepen. In praktijk zal het in dit geval denk ik meevallen, maar dat is mijn inschatting (A)
Daniel schreef:
Aking schreef:De wikimoeder durft het risico misschien te nemen, of heeft daar afspraken of iets over. Hier staan ze volgens mij bij Daniël aan de deur als er iets fout gaat. En ik kan me voorstellen dat Daniël daar niet op zit te wachten :lol:
Nog wel... Maar er wordt gewerkt aan een oplossing daarvan :wink:
Stichting OVNL is in aantocht? 8-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Afbeelding linken naar pagina,

Bericht door webguy »

Ben geen jurist, maar je kan je al snel hier op beroepen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Citaatrecht , onder het mom "wetenschappelijke verhandeling" dan wel "bespreking" of "kritiek" (worst case :) )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten