Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Het aantal keren dat treinpersoneel van de NS te maken krijgt met agressieve reizigers neemt toe. Vorig jaar vonden er ruim 8.100 incidenten plaats, een stijging van bijna 16 procent ten opzichte van 2011.
Ook dit jaar lijkt het aantal meldingen weer boven de 8.000 uit te komen. Dat blijkt uit vertrouwelijke cijfers van de NS die in handen zijn van NU.nl.
In de eerste twee kwartalen van 2013 werd door NS-personeel 4.175 keer melding gemaakt van een vorm van agressie. De tweede helft van 2012 was dit aantal nog hoger. In die periode kregen spoorwegmedewerkers 4.257 keer te maken met agressieve reizigers.
Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/3639840/agr ... t-toe.html
Het aantal keren dat treinpersoneel van de NS te maken krijgt met agressieve reizigers neemt toe. Vorig jaar vonden er ruim 8.100 incidenten plaats, een stijging van bijna 16 procent ten opzichte van 2011.
Ook dit jaar lijkt het aantal meldingen weer boven de 8.000 uit te komen. Dat blijkt uit vertrouwelijke cijfers van de NS die in handen zijn van NU.nl.
In de eerste twee kwartalen van 2013 werd door NS-personeel 4.175 keer melding gemaakt van een vorm van agressie. De tweede helft van 2012 was dit aantal nog hoger. In die periode kregen spoorwegmedewerkers 4.257 keer te maken met agressieve reizigers.
Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/3639840/agr ... t-toe.html
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Slecht nieuws. Aggressie op je werkplek is echt onacceptabel.
Ik heb dit helaas een paar keer gezien. Ook een keer was het omgekeerde trouwens, ns tegen reiziger (kennis werd een paar uren in een trein ter hoogte van Oostzaan(Zaandam) gegijzeld...)
Ik heb dit helaas een paar keer gezien. Ook een keer was het omgekeerde trouwens, ns tegen reiziger (kennis werd een paar uren in een trein ter hoogte van Oostzaan(Zaandam) gegijzeld...)
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
In plaats van lapmiddelen als mensen in een apenpakkie op treinstations neerzetten moet er gewoon eens een nul-tolerantie worden gevoerd tegen agressieve zwartrijders. Bij recidivisme gewoon paar jaar lang op water en brood zetten met die lui. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Ik heb daar zelf nooit last van. Is ook een manier hoe je jezelf opstelt. Ik ben wel een keer aangesproken door een politieagent op station Hoofddorp die mij kennelijk verdacht van het vernielen van de kaartautomaat. Hij toonde geen enkele vorm van beleefdheid of respect. Pas toen het hem duidelijk was dat ik onschuldig was bond hij een beetje in. Tamelijk bizar om mee te maken..., is al een aantal jaren geleden gebeurd. Kennelijk zag ik er toen uit als opgeschoten puber hahahWSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Weinig. En uiteindelijk trek je altijd aan het kortste eind wanneer je met de medewerker zelf de discussie aangaat. In mijn ogen kun je je het beste maar rustig houden, netjes aangeven dat je het er niet mee eens bent, zorgen dat je zijn (m/v) gegevens noteert en dan alsnog middels een klachtenprocedure klagen. Even los van de vraag of dat meer oplevert dan "och jee, dat had niet gemogen, sorry (en nu snel oprotten met je gezemel)".WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Ook gijzeling is een vorm van agressie. Als je bijvoorbeld in een gestoord trein "voor je veiligheid" moet blijven. Volskrekt onacceptabel.VIRM schreef:Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Nochtans is het ook niet de bedoeling dat je antwoord met aggressie tegen aggressie...
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Op het moment dat de bovenleiding op de trein of rails ligt moet je verschrikkelijk je best doen wil je jezelf kunnen elektrocuteren.
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Je neemt het geval waar de storing is bovenleiding-gerelateerd.Bee schreef:Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Maar meestal is de oorzak hetvolgende:
- Kapot trein
- Kapot sein
- Aanrijding met een persoon
In deze gevallen zie ik niet de elektrocutie risicos. Zeker als er geen circulatie op het bepaalde traject. En ik voel mij ook niet veilig in een urenlange gestoorde trein.
Ik vergelijk het met een taxi-rit. Als de taxi material pech heeft, wil ik ook niet wachten in het auto...
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Dit werkt overigens uitstekend! Agressie tegen personeel van de MTA in NYC is bijna verdwenen.Vinny schreef:In plaats van lapmiddelen als mensen in een apenpakkie op treinstations neerzetten moet er gewoon eens een nul-tolerantie worden gevoerd tegen agressieve zwartrijders. Bij recidivisme gewoon paar jaar lang op water en brood zetten met die lui. :Y
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Ik vind het wel enigszins opmerkelijk dat je enkele simpel op te volgen regels al als agressie ervaart. Daar zul je dan vrij vaak last van hebben...ben80 schreef:Ook gijzeling is een vorm van agressie. Als je bijvoorbeld in een gestoord trein "voor je veiligheid" moet blijven. Volskrekt onacceptabel.VIRM schreef:Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Nochtans is het ook niet de bedoeling dat je antwoord met aggressie tegen aggressie...
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Als u tegen mij zegt dat ik moet urenlang op mijn plek zitten zonder informatie ervaar ik dit als agressie. Geweld is niet alleen maar klappen delen. Ik bedoel, ns is nu een commerciel organisatie, je moet ook aan je klanten denken. Wij zijn niet containers ofzo.Ronald schreef:Ik vind het wel enigszins opmerkelijk dat je enkele simpel op te volgen regels al als agressie ervaart. Daar zul je dan vrij vaak last van hebben...ben80 schreef:Ook gijzeling is een vorm van agressie. Als je bijvoorbeld in een gestoord trein "voor je veiligheid" moet blijven. Volskrekt onacceptabel.VIRM schreef:Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Nochtans is het ook niet de bedoeling dat je antwoord met aggressie tegen aggressie...
Nogmaals zeg ik niet dat ik wil vertrekken na een paar minuten stilstaande trein/voertuig, wel na een paar uren. En veiligheid is geen argument, een stilstaande trein is niet veilig, zeker in de zomer of winter en als er geen circulatie meer.
Maar ok, wij zijn een beetje off-topic nu, het is topic over agressie tegen treinpersonnel...
Als de trein stopt vlak een stad kan je gewoon naartoe lopen?!? Mijn vriend werd urenlang gestrand in een intercitty Hoorn-Amsterdam; het trein was valkbij oostzaan, 10 minuten lopen naar bus 392 die rijdt elke 15 minuten naar Zaandam of Amsterdam.En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Om even als voorbeeld die aanrijding met persoon te noemen: Jij wil gezellig uit de trein klauteren (waar met zeer grote kans nog wat stoffelijke resten aanhangen), om vervolgens tussen de overige stoffelijke resten door terug te wandelen naar de voorliggende overweg of station (dit zijn toch de plekken waar meeste aanrijdingen gebeuren) af en toe tijdens die wandeling wat ledematen en/of ingewanden ontwijken.ben80 schreef:Je neemt het geval waar de storing is bovenleiding-gerelateerd.Bee schreef:Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Maar meestal is de oorzak hetvolgende:
- Kapot trein
- Kapot sein
- Aanrijding met een persoon
In deze gevallen zie ik niet de elektrocutie risicos. Zeker als er geen circulatie op het bepaalde traject. En ik voel mij ook niet veilig in een urenlange gestoorde trein.
Ik vergelijk het met een taxi-rit. Als de taxi material pech heeft, wil ik ook niet wachten in het auto...
Maar alles is natuurlijk beter als even in een trein wachten tot men op een veilige manier geëvacueerd kan worden, of in andere gevallen verder kunt reizen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Jij neemt een gruwelijke voorbeld, waar inderdaad misschien zou ik liever binnen blijven. In het meeste gevallen is het niet zo. Je bent bijvoorbeld in de trein achter, die moet wachten totdat de andere trein weg is.Ennes schreef:Om even als voorbeeld die aanrijding met persoon te noemen: Jij wil gezellig uit de trein klauteren (waar met zeer grote kans nog wat stoffelijke resten aanhangen), om vervolgens tussen de overige stoffelijke resten door terug te wandelen naar de voorliggende overweg of station (dit zijn toch de plekken waar meeste aanrijdingen gebeuren) af en toe tijdens die wandeling wat ledematen en/of ingewanden ontwijken.ben80 schreef:Je neemt het geval waar de storing is bovenleiding-gerelateerd.Bee schreef:Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Maar meestal is de oorzak hetvolgende:
- Kapot trein
- Kapot sein
- Aanrijding met een persoon
In deze gevallen zie ik niet de elektrocutie risicos. Zeker als er geen circulatie op het bepaalde traject. En ik voel mij ook niet veilig in een urenlange gestoorde trein.
Ik vergelijk het met een taxi-rit. Als de taxi material pech heeft, wil ik ook niet wachten in het auto...
Maar alles is natuurlijk beter als even in een trein wachten tot men op een veilige manier geëvacueerd kan worden, of in andere gevallen verder kunt reizen.
En urenlang wachten in een volle trein is geen pretje. Zeker met de nieuwe treinen bijvoorbeld zonder toiletten.
Dus heb ik liever het keuze ja, dat iemand anders voor mij beslist.
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Ik rij nu al heel wat jaartjes, en ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik uren stil heb moeten staan omdat de trein voor me een aanrijding heeft gehad. Tot nu toe hebben we altijd kop kunnen maken en zijn terug gereden naar een station. Natuurlijk gaat er wel wat tijd overheen (en zou soms ook sneller kunnen) maar vanuit een trein is het lastig oordelen, omdat je ook niet de hele situatie buiten die trein kan overzien.ben80 schreef:
Jij neemt een gruwelijke voorbeld, waar inderdaad misschien zou ik liever binnen blijven. In het meeste gevallen is het niet zo. Je bent bijvoorbeld in de trein achter, die moet wachten totdat de andere trein weg is.
En urenlang wachten in een volle trein is geen pretje. Zeker met de nieuwe treinen bijvoorbeld zonder toiletten.
Dus heb ik liever het keuze ja, dat iemand anders voor mij beslist.
Dat het geen pretje is, dat is wel duidelijk. Niemand, ook het personeel vind het een pretje, maar het is soms gewoon niet anders, en daar zal je dan gewoon in moeten berusten.
Ik ben dus toch wel erg blij dat anderen die keuze maken, en niet de reiziger zelf, anders wordt het helemaal een zooi op het spoor, en rijdt er om veiligheidsredenen helemaal geen trein meer.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Ik heb het eens meegemaakt in een s140 naar Duitsland, de trein voor ons kreeg een aanrijding en wij konden niet omkeren. Maar toen werd er gratis koffie en thee uitgedeeld in de bistro en dat was gegeven de situatie waarschijnlijk ook de minst vervelende oplossing, ondanks de wachttijd van anderhalf uur.Ennes schreef:Ik rij nu al heel wat jaartjes, en ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik uren stil heb moeten staan omdat de trein voor me een aanrijding heeft gehad. Tot nu toe hebben we altijd kop kunnen maken en zijn terug gereden naar een station. Natuurlijk gaat er wel wat tijd overheen (en zou soms ook sneller kunnen) maar vanuit een trein is het lastig oordelen, omdat je ook niet de hele situatie buiten die trein kan overzien.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
In de winter zou ik wel willen blijven zitten, ook al werkt de verwarming niet (wel beschutting tegen wind). Maar in de zomer als het buiten bloedje heet is en trein aardig vol, ja dan zou ik ervoor kiezen om buiten even in de schaduw te gaan staan.Bee schreef:En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
Ik heb gelukkig maar 1x in een trein moeten zitten, aanrijding (met een auto, maar ik neem aan dat daarin ook personen zaten) bij de eerste overweg na station Oss richting Nijmegen. We moesten anderhalf uur blijven zitten om te wachten op bussen terwijl een vriend van mij bijna zijn huis kon zien en ik in de verte allemaal lijnbussen terug richting huis zag vertrekken (college gingen we toch niet meer halen). In mijn ogen zou je mensen de kans moeten geven de trein te verlaten en op eigen gelegenheid te vertrekken als het veilig is. Midden in een weiland kan dat niet (je weet de weg niet etc) maar midden in Oss zou dat gewoon moeten kunnen IMO.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Waarschijnlijk zullen er dan wel reizigers zijn die zichzelf evacueren door de noodknop deurvergrendeling te gebruiken.fogeltje schreef:In de winter zou ik wel willen blijven zitten, ook al werkt de verwarming niet (wel beschutting tegen wind). Maar in de zomer als het buiten bloedje heet is en trein aardig vol, ja dan zou ik ervoor kiezen om buiten even in de schaduw te gaan staan.Bee schreef:En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
Ik heb gelukkig maar 1x in een trein moeten zitten, aanrijding (met een auto, maar ik neem aan dat daarin ook personen zaten) bij de eerste overweg na station Oss richting Nijmegen. We moesten anderhalf uur blijven zitten om te wachten op bussen terwijl een vriend van mij bijna zijn huis kon zien en ik in de verte allemaal lijnbussen terug richting huis zag vertrekken (college gingen we toch niet meer halen). In mijn ogen zou je mensen de kans moeten geven de trein te verlaten en op eigen gelegenheid te vertrekken als het veilig is. Midden in een weiland kan dat niet (je weet de weg niet etc) maar midden in Oss zou dat gewoon moeten kunnen IMO.
Maar kan me wel voorstellen dat het gevaarlijk is om lopend naar het busstation te gaan en het daardoor niet is toegestaan ook al is het zeur voor de reizigers,zeker als ze de laatste bus naar hun woonplaats missen.
Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe
Met een getrokken trein is dat inderdaad het geval, echter het binnenlandse treinverkeer rijdt niet meer met getrokken treinen, dus de kans hierop is eigenlijk alleen beperkt tot de internatonale treinen. (en de Fyra/IC-Direct)Geert schreef:Ik heb het eens meegemaakt in een s140 naar Duitsland, de trein voor ons kreeg een aanrijding en wij konden niet omkeren. Maar toen werd er gratis koffie en thee uitgedeeld in de bistro en dat was gegeven de situatie waarschijnlijk ook de minst vervelende oplossing, ondanks de wachttijd van anderhalf uur.Ennes schreef:Ik rij nu al heel wat jaartjes, en ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik uren stil heb moeten staan omdat de trein voor me een aanrijding heeft gehad. Tot nu toe hebben we altijd kop kunnen maken en zijn terug gereden naar een station. Natuurlijk gaat er wel wat tijd overheen (en zou soms ook sneller kunnen) maar vanuit een trein is het lastig oordelen, omdat je ook niet de hele situatie buiten die trein kan overzien.
En in zo'n geval wil je het als hulpverlener hebben dat er (vele) tientallen reizigers als een kip zonder kop rondom die trein rondwandelen? Los hiervan zal je naar mijn idee ook met aansprakelijkheid te maken hebben, een spoorweg is namelijk niet gebouwd als wandelroute, als je reizigers zomaar laat uitstappen op een plek die daar niet voor bedoeld is, en er gebeurt iets, dan kunnen er toch vervelende consequenties uit voortvloeien denk ik.fogeltje schreef: In de winter zou ik wel willen blijven zitten, ook al werkt de verwarming niet (wel beschutting tegen wind). Maar in de zomer als het buiten bloedje heet is en trein aardig vol, ja dan zou ik ervoor kiezen om buiten even in de schaduw te gaan staan.
Ik heb gelukkig maar 1x in een trein moeten zitten, aanrijding (met een auto, maar ik neem aan dat daarin ook personen zaten) bij de eerste overweg na station Oss richting Nijmegen. We moesten anderhalf uur blijven zitten om te wachten op bussen terwijl een vriend van mij bijna zijn huis kon zien en ik in de verte allemaal lijnbussen terug richting huis zag vertrekken (college gingen we toch niet meer halen). In mijn ogen zou je mensen de kans moeten geven de trein te verlaten en op eigen gelegenheid te vertrekken als het veilig is. Midden in een weiland kan dat niet (je weet de weg niet etc) maar midden in Oss zou dat gewoon moeten kunnen IMO.
Maar goed we gaan inmiddels aardig off-topic, het ging hier over toenemende agressie tegen treinpersoneel.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Sgb en 52 gasten