Vinny schreef:voorzover ik weet zijn in de Randstad de stoptreinverbindingen rendabeler dan de intercityverbindingen. Sterker nog: De NS wilde bijv. de Intercity naar Alkmaar op meer plaatsen laten stoppen omdat er anders helemaal lege treinen naar Amsterdam zouden rijden...
Mijn gegevens zeggen heel wat anders...
Een IC rijdt vaak afstanden van 30-50km zonder te stoppen en kent veelal een aardige bezettingsgraad. IC treinen zijn veelal ook langer dan stoptreinen -> dus meer reizigers. Daarnaast betaalt de gemiddelde IC gebruiker een stuk meer voor zijn treinkaartje, immers de reisafstanden zijn langer (ja ik weer dat een stoptrein reiziger in verhouding meer betaalt door de opbouw van de tarievenstructuur, zijn we dat alvast voor ;)). De exploitatiekosten van een IC trein zijn een stukje lager dan van een stoptrein, want:
- Minder energieverbruik door optrekken en afremmen;
- Geen aanvullende gebruikerskosten voor stoppen op stations waar een IC niet stopt;
- In verhouding lagere loonkosten voor HC en mcn doordat deze korter onderweg zijn over dezelfde afstand dan stoptreinen.
Dat NS nu IC treinen meer laat stoppen dan voorheen heeft met meerdere redenen te maken:
- Inderdaad extra reizigers trekken -> aantrekkelijker product;
- Het voorkomen dat bepaalde relaties een dermate hoge spitspendel krijgen dat extra treinen nodig zijn;
- Er rijdt geen stoptrein meer (De Klomp anyone);
- Men moet anders stoptreinen verder laten rijden dan wenselijk, gaat ten koste van de rendabiliteit. Dat is het geval op Castricum en Heiloo!;
- Herstellen fout uit het verleden (Hilversum), overigens ook te maken met punt 2;
- Stoptreinen rijden IC's op een gegeven moment in de weg;
- En nog wel meer.
Jij noemt een voorbeeld over Amsterdam - Alkmaar. Ik gebruik dan de Noord-Oost. Hier hebben alleen de grote plaatsen een IC stop (mja ok Steenwijk ook uit historisch oogpunt, maar die wil men ook weg als er een extra stoptrein komt). Waarom hebben plaatsen als Harderwijk, Hoogeveen geen IC-stop? Lijkt mij dat de verslechtering van het product voor lange-afstand reizigers zwaarder weegt dan die paar extra reizigers die er voordeel bij hebben. Men zal dan reizigers verliezen.
De NoordOost rijdt afstanden van 50-60km zonder tussenstops. Is die trein dan minder rendabel dan de stoptreinen. Lijkt mij dus niet. Die treinen rijden lange afstanden met een hoge bezetting. De stoptreinen op deze trajecten rijden echter veelal maar een klein deel van het traject met een grote bezetting. Daar komt bij dat de IC's in de dalperioden een veel hogere bezetting kennen dan de nagenoeg leeg rondcrossende stoppers.