Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bouw jij ze om? Heeft niks met onwil te maken, maar met efficiency.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Om een wat duidelijker antwoord te geven: dergelijke stuurstanden werken niet volgens een universele standaard, maar zijn speciaal gebouwd om met een bepaald type locomotief te werken. In dit geval zijn de BDs stuurstanden speciaal gemaakt om te werken in combinatie met een 1700 locomotief. Een 1800 werkt al niet, laat staan een TRAXX. Wil je deze aan de praat krijgen met een TRAXX dan moet de bediening dus geheel omgebouwd worden. Dat kost tijd en geld, en uiteindelijk zal die laatste factor gaan bepalen of men dit doet of niet. Op zich is een TRAXX duurder, maar als je naar de restwaarde kijkt nadat ze inzet overbodig is dan zul je een TRAXX waarschijnlijk nog tweedehands kunnen verkopen, en een verbouwde BDs zal waarschijnlijk grotendeels naar de schroot gaan.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bedenk daarbij dat er in de stuurstand een ERTMS-installatie moet komen due met de loc kan communiceren. Dat vergt behoorlijk wat ontwikkeling. Doe je het zonder dan betekent het dat de performance bij het remmen heel hard afneemt omdat de remcurve dan conservatiever berekend wordt.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dus omdat het wiel weer eens opnieuw uitgevonden moet worden gaan we miljoenen aan extra locomotieven uitgeven? Want euh, pssssst, hey pssssst, weet je waar dit systeem al bestaat? https://en.wikipedia.org/wiki/Railjet
En de zuiderburen en oosterburen weten prima hoe MUX werkt. Ik weet niet of de Belgelandiërs al geduwd rijden onder ERTMS.
En de zuiderburen en oosterburen weten prima hoe MUX werkt. Ik weet niet of de Belgelandiërs al geduwd rijden onder ERTMS.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Van wat ik heb gelezen op Somda, zat het probleem hem niet zozeer in het niet kunnen, maar wel in de tijd en het geld die het zou kosten. NS had beloofd om dienstregeling 2017 de 1900 en Benelux over de HSL te leiden en 4x p.u. AMS-RTD ICD. Blijkbaar was de ombouwsnelheid te laag omdat te kunnen waarborgen, dus is er besloten om locs bij te kopen om gezichtsverlies en nieuwe vertraging van de HSL plannen te voorkomen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik verbaas met er al een lange tijd over dat NS niet met een universele standaard voor stuurstanden werkt. Terwijl dat in de rest van Europa heel normaal is.Bemined schreef:Om een wat duidelijker antwoord te geven: dergelijke stuurstanden werken niet volgens een universele standaard, maar zijn speciaal gebouwd om met een bepaald type locomotief te werken.
Dat deden ze in 2009 al op de HSL. Toen met de loc in het midden van de trein omdat ze ERTMS alleen in de stuurstanden werkend hadden.deadlock schreef:En de zuiderburen en oosterburen weten prima hoe MUX werkt. Ik weet niet of de Belgelandiërs al geduwd rijden onder ERTMS.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Op welke stuurstand hadden ze die 'universele standaard' moeten toepassen? NS heeft al heel lang geen nieuwe stuurstand gekocht...reisthijs schreef:Bemined schreef:Ik verbaas met er al een lange tijd over dat NS niet met een universele standaard voor stuurstanden werkt. Terwijl dat in de rest van Europa heel normaal is.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wat dacht je van DDM-1, ICR-Benelux, DD-AR en ICRm?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat zeg ik, allemaal oud materieel. Beetje raar om dan een vergelijking te maken met 'de rest van Europa', waar het om veel recenter materieel gaat.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Not quote. ICRm is niet zo lang geleden omgebouwd, toen MUX al helemaal in was, toch is er gekozen voor een ander systeem, een die niet eens compatibel is met de Bs'en in de Benelux.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Gelukkig hoeft een stuurstand ook niet compatibel te zijn met een stuurstand, want die leveren in de regel weinig tractie. Bij die stuurstanden speelde natuurlijk dat ze met Belgische locs moesten rijden (die overigens wel één type stuurstand kennen) en die stuurstand niet overeenkwam met die van de 1700'en, waarvoor bij de aanschaf helemaal geen trek-duwbedrijf met ICR op de planning stond.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Als ze overal MUX onder hadden gepleurd dan hadden de Bs'en uit de Benelux gewoon nog weer ingezet kunnen worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat hele BDs-project is sowieso een beetje vreemd. Er zijn enorm veel van die dingen omgebouwd (volgens mij zelfs te veel) terwijl in 2011/2012 nog het beeld was dat ICR grotendeels zou verdwijnen vanwege de instroom van V250, nieuwe VIRM'en en DDZ. Daarom zijn ook de Bs'en toen zo snel gesloopt (achteraf ook niet zo handig), en misschien had men ook wel nooit verwacht dat er iets anders dan 1700'en aan een BDs gekoppeld ging worden.deadlock schreef:Not quote. ICRm is niet zo lang geleden omgebouwd, toen MUX al helemaal in was, toch is er gekozen voor een ander systeem, een die niet eens compatibel is met de Bs'en in de Benelux.
Door het hele gebeuren rondom Fyra is ICR ineens weer belangrijk geworden, rijdt het hele park straks zelfs over de HSL en met een Traxx. Vijf jaar geleden zou je voor gek worden verklaard als je dat verwachtte.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Natuurlijk is nooit bedacht dat de BDs met iets anders dan loc 1700 zou rijden. Anders hadden ze daar wel iets slimmers op bedacht. Maar 10 jaar geleden was daar nog echt geen sprake van; toen was de meersysteem-186 er nog niet eens, laat staan dat er sprake van was dat 'ie hier zou rijden. De 189 reed nog maar net. Beide waren overigens goederenlocs!
Inzet van locgetrokken treinen was toen überhaupt een aflopende zaak waar men uiteindelijk vanaf wilde.
Inzet van locgetrokken treinen was toen überhaupt een aflopende zaak waar men uiteindelijk vanaf wilde.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ga je geschiedenis eens opnieuw leren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wat je zegt klopt niet.timtrein schreef:Pardon??
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Geef dan eens aan wat er niet klopt... ik heb alleen de feiten opgesomd.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Kijk nog eens naar de jaartallen en kom dan weer terug...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat niet alleen, dat materieel is nooit alleen bedoeld geweest voor vracht, het ging om platformen. De vorserie locs zijn veelvuldig ingezet voor reizigerstreinen bijvoorbeeld. Dat was in het begin van de jaren 90. Verder is zelfs een jaar of drie afwijking op een decennium nog steeds 30%.marvinkok schreef:Kijk nog eens naar de jaartallen en kom dan weer terug...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik heb het natuurlijk over locs die in Nederland zijn toegelaten... een Traxx P160AC is voor ons land niet echt interessant, even ervan uitgaande dat je er ook mee wil rijden . En voor een andere variant is dus weer een nieuwe toelating nodig, in elk geval destijds. Pas de laatste paar jaar zou het met de europese toelating beter moeten worden (tot zover de theorie...) Het is niet voor niks dat bepaalde soorten, zoals de P200, gewoon nog niet gebouwd zijn.
Verder zie ik niet in welke jaartallen niet kloppen.
Verder zie ik niet in welke jaartallen niet kloppen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De eerste vorm van serieproductie wat later de TRAXX-familie is geworden is de BR 101.... Passagiers, 200 km/h, zeg het maar...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ja, een Duitse éénsysteemloc. Dat is toch totaal wat anders...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nee, dat is juist het punt, het platform is niet gigantisch veel aan veranderd. Ja in plaats van GTO's gebruiken ze IGBT's of vice versa misschien maar de tractiemotoren draaien allemaal op 750 Volt.timtrein schreef:Ja, een Duitse éénsysteemloc. Dat is toch totaal wat anders...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten