[HSL-Zuid] Berichten en discussies
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
"Dat was z'n tijd ver vooruit!" met een verwijzing naar deze discussie
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ik vind hem best nog wel mooi geworden. Het is een compleet andere neus dan wat we gewend zijn. Hopelijk zijn ze wel zo slim geweest om die neus te gebruiken als kreukelzone bij eventuele aanrijdingen.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Naast de eerste plaatjes van die HSL-hummer is er meer nieuws aan het front:
Bron: nu.nlEerste hsl-treinen dreigen verder vertraagd
Uitgegeven: 1 april 2008 19:56
DEN HAAG - De eerste hsl-treinen dreigen weer enkele maanden later te gaan rijden dan voorzien. Dit blijkt uit een brief die minister Camiel Eurlings (Verkeer) dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
ANP
Door onzekerheid over de noodzakelijke testen is er 50 procent kans op een tot twee maanden overschrijding van de termijn waarop de eerste hsl-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden.
De bewindsman schrijft dat er "goede vooruitzichten" zijn om eind september te gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Daardoor halveert de reistijd.
Testen
Maar hij is het over het testen niet eens met HSA, het samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en KLM, dat de lijn exploiteert. Volgens Eurlings is de baaninfrastructuur daarvoor klaar vanaf april. HSA denkt daar anders over.
Bovendien dreigt vertraging voor het grensoverschrijdend hsl-verkeer via Antwerpen en Brussel naar Parijs, tot laat in het voorjaar van 2009. HSA kampt met latere levering van treinmaterieel dat volledig geschikt is voor het moderne Ertms-spoorbeveiligingssysteem.
Eurlings schrijft dat hij op beide punten in overleg is met HSA.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Lang verwacht, stil gezwegen, niet gedacht, niet gekregen.
Wanneer valt Sint-Juttemis deze eeuw? Weet iemand dat? Misschien dat er dan enig zich is op een voorlopig definitief overzicht van hoe lang men nog verwacht nodig te hebben tot het proberen te testen kan gaan beginnen. Als alles meezit.
Wanneer valt Sint-Juttemis deze eeuw? Weet iemand dat? Misschien dat er dan enig zich is op een voorlopig definitief overzicht van hoe lang men nog verwacht nodig te hebben tot het proberen te testen kan gaan beginnen. Als alles meezit.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ns Hispeed kan best wel eens failliet zijn voordat de HSL in gebruik genomen wordt
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Als concessieverlener voor deze internationale aanbesteding zou ik toch een wat meer hetero-vriendelijke website eisen, minimaalwaldo79 schreef:Ns Hispeed kan best wel eens failliet zijn voordat de HSL in gebruik genomen wordt
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ik zou vooral rijdende treinen eisen (en dan het liefst van waar reizigers willen zijn naar waar reizigers willen zijn, helaas heeft men dat niet begrepen :?)
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Dan kan DB weer een Nederlands bedrijf inlijven ^^waldo79 schreef:Ns Hispeed kan best wel eens failliet zijn voordat de HSL in gebruik genomen wordt
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Wubbo schreef:Ik zou vooral rijdende treinen eisen (en dan het liefst van waar reizigers willen zijn naar waar reizigers willen zijn, helaas heeft men dat niet begrepen :?)
Station Noorderkempen heeft bijvoorbeeld recentelijk nog een constructiewijziging ondergaan omdat een enigszins serieuze overkapping toch ook wel leuk gevonden werd. Wat een sukkels daar ook.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ja wacht nou eens even: je moet er gemiddeld zes maanden op een trein wachten. Dan moet je natuurlijk wel een beetje droog kunnen staan; anders smelt zelfs de meest doorgewinterde treinpassagier nog in zijn regenjas...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Exploitant snelle trein krijgt meer compensatie
Exploitant snelle trein krijgt meer compensatie
Van onze verslaggever Ferry Haan
gepubliceerd op 02 april 2008 12:54, bijgewerkt op 12:54
AMSTERDAM - Minister Eurlings van Verkeer wil HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn (hsl) naar België, extra compensatie bieden voor de aanhoudende vertragingen van de hsl. HSA, een consortium van NS en KLM, kan de locomotieven voor de snelle spoorlijn nog niet laten rijden vanwege problemen met het veiligheidssysteem ERTMS. Dat systeem moet communiceren met een systeem in de locomotieven, maar dat gaat niet goed. Eurlings is wel ‘verheugd’ dat de spoorlijn waarschijnlijk klaar is in september van dit jaar, zo blijkt uit een brief die hij naar de Tweede Kamer stuurde. Naar verwachting is het probleem met de locomotieven pas in het voorjaar van 2009 opgelost. Door deze problemen loopt HSA langer inkomsten mis. Wie hiervoor verantwoordelijk is, is onduidelijk, maar Eurlings wil HSA helpen.
Eerder bleek dat HSA nooit winst zal maken en zelfs failliet kan gaan door de vertragingen bij de aanleg van de hsl. De periode waarin HSA geld moet terugverdienen wordt simpelweg te kort. Eurlings compenseerde daarom het treinconsortium al eerder met 37,5 miljoen euro. Hierbovenop komt nu een onbekend bedrag.
Eurlings komt met z’n extra compensatie omdat hij niet wil dat HSA failliet gaat. De hsl zou dan zijn exploitant kwijt zijn. De minister heeft de situatie 21 maart voor het eerst besproken met de NS-top.
Eurlings toont zich wel ‘verheugd’ dat de problemen met de aanleg van de baan bijna tot het verleden behoren. Wat hem betreft kan het spoor vanaf 1 april getest worden.
De beheerder van de baan, het bouwconsortium Infraspeed, is niet zo optimistisch als de minister, blijkt uit de brief van Eurlings. Deze tegenwerpingen zijn volgens Eurlings echter slechts ‘juridisch’ van aard. Hij zal dit bespreken met Infraspeed.
Tussen Rotterdam en Amsterdam kan de hsl volgens Eurlings waarschijnlijk open in september 2008.
Het traject van Rotterdam naar Antwerpen blijft dan nog dicht. De grensovergang waar het Nederlandse en het Belgische veiligheidsysteem elkaar ontmoeten, geeft nog te veel problemen. De oplossing hiervan is wel in zicht, aangezien het testen van de techniek zich in de ‘eindfase’ bevindt, aldus Eurlings.
Bron: Volkskrant
Van onze verslaggever Ferry Haan
gepubliceerd op 02 april 2008 12:54, bijgewerkt op 12:54
AMSTERDAM - Minister Eurlings van Verkeer wil HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn (hsl) naar België, extra compensatie bieden voor de aanhoudende vertragingen van de hsl. HSA, een consortium van NS en KLM, kan de locomotieven voor de snelle spoorlijn nog niet laten rijden vanwege problemen met het veiligheidssysteem ERTMS. Dat systeem moet communiceren met een systeem in de locomotieven, maar dat gaat niet goed. Eurlings is wel ‘verheugd’ dat de spoorlijn waarschijnlijk klaar is in september van dit jaar, zo blijkt uit een brief die hij naar de Tweede Kamer stuurde. Naar verwachting is het probleem met de locomotieven pas in het voorjaar van 2009 opgelost. Door deze problemen loopt HSA langer inkomsten mis. Wie hiervoor verantwoordelijk is, is onduidelijk, maar Eurlings wil HSA helpen.
Eerder bleek dat HSA nooit winst zal maken en zelfs failliet kan gaan door de vertragingen bij de aanleg van de hsl. De periode waarin HSA geld moet terugverdienen wordt simpelweg te kort. Eurlings compenseerde daarom het treinconsortium al eerder met 37,5 miljoen euro. Hierbovenop komt nu een onbekend bedrag.
Eurlings komt met z’n extra compensatie omdat hij niet wil dat HSA failliet gaat. De hsl zou dan zijn exploitant kwijt zijn. De minister heeft de situatie 21 maart voor het eerst besproken met de NS-top.
Eurlings toont zich wel ‘verheugd’ dat de problemen met de aanleg van de baan bijna tot het verleden behoren. Wat hem betreft kan het spoor vanaf 1 april getest worden.
De beheerder van de baan, het bouwconsortium Infraspeed, is niet zo optimistisch als de minister, blijkt uit de brief van Eurlings. Deze tegenwerpingen zijn volgens Eurlings echter slechts ‘juridisch’ van aard. Hij zal dit bespreken met Infraspeed.
Tussen Rotterdam en Amsterdam kan de hsl volgens Eurlings waarschijnlijk open in september 2008.
Het traject van Rotterdam naar Antwerpen blijft dan nog dicht. De grensovergang waar het Nederlandse en het Belgische veiligheidsysteem elkaar ontmoeten, geeft nog te veel problemen. De oplossing hiervan is wel in zicht, aangezien het testen van de techniek zich in de ‘eindfase’ bevindt, aldus Eurlings.
Bron: Volkskrant
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Tsjongejonge, eerst met veel bombarie een nieuwe exploitant binnenhalen, en terwijl er nog geen trein gereden heeft is al duidelijk dat er nooit winst zal worden gemaakt. Hoe bedoel je, ergens is het foutgegaan in het aanbestedingsproces? :?
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Tekenend voor het optimisme van Eurlings. Juridische complicaties kunnen de rekening flink opdrijven :oDe beheerder van de baan, het bouwconsortium Infraspeed, is niet zo optimistisch als de minister, blijkt uit de brief van Eurlings. Deze tegenwerpingen zijn volgens Eurlings echter slechts ‘juridisch’ van aard. Hij zal dit bespreken met Infraspeed.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Spoortechniek.nl Forum schreef:Ik heb vandaag even rondgevraagd in het NShispeed headquaters op Rotterdam CS. Kort gezegd komt het neer op het volgende:
- AnsaldoBreda heeft inderdaad faillissement aangevraagd. Van de 8 geleverde stellen aan de denen werken er nog maar 3. Deze order heeft ze veel geld gekost. Daarnaast heeft NS Hispeed haar order -zo goed als- teruggetrokken, waarmee het faillissement compleet is.
- De HSA is in overleg met Siemens voor de levering van 10 ICE-stellen. Ook deze order is zo goed als rond. Verschillende machinisten van NS Hispeed hebben inmiddels als instructie gehad op de ICE-stellen (de huidige ICE-3). De stellen worden in het najaar geleverd door Siemens, zodat de mcn'en alleen nog een korte update-cursus nodig hebben, voor eventuele aanpassingen in de nieuwe ICE-versie.
- De nieuwe ICE's zullen met ingang van de dienst in december '09 op de HSL-Zuid gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Mja, op een of andere manier geloof ik ook hier niet veel van. Het klinkt gewoon TE voorspelbaar. HSA had geen ontsnappingsclausule met AnsaldoKropswolde, hoe gaat dat verder? Waarvan worden die 10 velaro's betaald? Het zijn nou niet direct dingen die Smuller's in de muur heeft liggen dacht ik. Tenminste niet in Utrecht.Reiziger Ddrs schreef:Spoortechniek.nl Forum schreef:Ik heb vandaag even rondgevraagd in het NShispeed headquaters op Rotterdam CS. Kort gezegd komt het neer op het volgende:
- AnsaldoBreda heeft inderdaad faillissement aangevraagd. Van de 8 geleverde stellen aan de denen werken er nog maar 3. Deze order heeft ze veel geld gekost. Daarnaast heeft NS Hispeed haar order -zo goed als- teruggetrokken, waarmee het faillissement compleet is.
- De HSA is in overleg met Siemens voor de levering van 10 ICE-stellen. Ook deze order is zo goed als rond. Verschillende machinisten van NS Hispeed hebben inmiddels als instructie gehad op de ICE-stellen (de huidige ICE-3). De stellen worden in het najaar geleverd door Siemens, zodat de mcn'en alleen nog een korte update-cursus nodig hebben, voor eventuele aanpassingen in de nieuwe ICE-versie.
- De nieuwe ICE's zullen met ingang van de dienst in december '09 op de HSL-Zuid gaan rijden.
Leuk verhaal, wishful thinking, eerst zien, dan geloven. :pos:
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Dat er in dec. 2009 10 ICE treinen over de HSL-Zuid rijden is zo goed als onmogelijk. De kans is aannemelijk dat er tegen die tijd nog helemaal geen reizigerstreinen over de HSL-zuid rijden
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Toch is het niet onwaarschijnlijk om te denken dat ze er bij NS HiSpeed (eindelijk) achter zijn gekomen dat AnsaldoBreda het 'ideale' bedrijf is, en dat ze mede door het failliesement maar naar Siemens zijn overgestapt.
Overigens had ik bij een wijziging persoonlijk dan toch liever een AGV van Alstom.
Overigens had ik bij een wijziging persoonlijk dan toch liever een AGV van Alstom.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ken je het begrip 'contractbreuk'? (zolang AnsaldoBreda zich aan de gemaakte afspraken houdt, kun je niet zeggen: joh, we vinden je niet 'ideaal', dus we gaan maar naar Siemens...)(eindelijk)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Hoezo is dat onmogelijk? De ICE 3MF doet hetzelfde op de LGV L'est met ERTMS.Vinny schreef:Dat er in dec. 2009 10 ICE treinen over de HSL-Zuid rijden is zo goed als onmogelijk. De kans is aannemelijk dat er tegen die tijd nog helemaal geen reizigerstreinen over de HSL-zuid rijden
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Dan moeten ze de HSL nog wel vrijgeven voor reizigersvervoer. Is nog niet het geval :?
Daarnaast pluk je ook geen ICE treinen van de ICE-boom; die dingen moeten gemaakt worden...
Daarnaast pluk je ook geen ICE treinen van de ICE-boom; die dingen moeten gemaakt worden...
Laatst gewijzigd door Vinny op vr 24 apr 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Voor zover ik weet is het technisch, inclusief de grensovergangen, helemaal goed gekeurd?Vinny schreef:Dan moeten ze de HSL nog wel vrijgeven voor reizigersvervoer. Is nog niet het geval :?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Van het Noordelijke deel weet ik niet of ze de ERTMS-baanapparatuur ondertussen aan de praat hebben. Op het zuidelijke deel wordt nog geproefrit voor het testen van technische apparatuur, dus dat die volledig vrijgegeven is lijkt me niet waar.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
ERTMS werkt, de problemen waren, voor wat ik begrepen heb van HGBTF te wijten aan de TRAXX'en:Wubbo schreef:Van het Noordelijke deel weet ik niet of ze de ERTMS-baanapparatuur ondertussen aan de praat hebben. Op het zuidelijke deel wordt nog geproefrit voor het testen van technische apparatuur, dus dat die volledig vrijgegeven is lijkt me niet waar.
Het traject IS al opgeleverd (Nederlands deel begin oktober, Belgisch deel eind december). De vervoerders hebben echter nog steeds geen toegelaten materieel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Er treedt nog steeds onverwacht gedrag op en er is interferentieproblematiek. Ik heb nog niet gehoord dat het is opgelost. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat het inderdaad nog niet is opgelost, aangezien het beheer van de HSL zuid zich grotendeels buiten mijn gezichtsveld afspeelt; doch de ervaring die ik inmiddels heb met het dossier stemt mij niet optimistisch.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten