Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27670
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » Vr 19 Mei 2017, 19:21

Suus schreef:Reizigers uit Oudenbosch en Zevenbergen hebben een overstap variërend van 7 tot 12 minuten gekregen in Dordrecht, afhankelijk van hun bestemming en tijdstip.

Tot 16 minuten zelfs. Andersom is 'ie overigens wel snel maar is de aansluiting op de Sprinter naar Breda weer heel slecht.

Overigens zijn de liggingen van de treinen in Dordrecht over het geheel nogal onhandig, vanuit de IC uit Rotterdam op de trein ri. Gorinchem zijn er overstaptijden van 2-3 minuten met perronwissel en omchecken. Andersom zijn die wel iets haalbaarder met 3 min. cross-platform en 4 min. naar 1 perron verder.
En dan heb je nu nog de Benelux die op sommige tijden een wat betere overstap mogelijk maakt, maar als die in 2018 werkelijk via de HSL gaat rijden ben je die ook kwijt. En dat terwijl het aangevraagde backup-pad via Dordrecht en Roosendaal tegelijk ook weer een betere treinligging blokkeert.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11982
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Meltrain » Vr 19 Mei 2017, 19:47

Er zijn wel meer verbeteringen mogelijk: als de 6600 wordt ingekort tot Tbu en in plaats daarvan de 5200 naar Dordrecht wordt verlengd, wordt een extra verbinding Dordrecht - Eindhoven mogelijk en de verbinding met Ht blijft, mits een overstap, bestaan.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3413
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 19 Mei 2017, 21:23

@starx, de afkorting voor Dordrecht is Ddr. :wink:

Voor de rest staat het toch wel knullig dat je een sprinter niet een trajectdeel kan laten rijden door teveel goederentreinen... :X
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10669
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Mei 2017, 22:24

Meltrain schreef:Er zijn wel meer verbeteringen mogelijk: als de 6600 wordt ingekort tot Tbu en in plaats daarvan de 5200 naar Dordrecht wordt verlengd, wordt een extra verbinding Dordrecht - Eindhoven mogelijk en de verbinding met Ht blijft, mits een overstap, bestaan.
Verlengen van de 5200 kan alleen met wijziging van de 3600, want die komen anders gelijktijdig te liggen bij Breda. Rondom Breda komt dan ook nog de 900 in de knel te liggen. De verbinding Dordrecht - Tilburg wordt in ieder geval niet sneller maar waarschijnlijk wel langzamer van deze wisseling.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 692
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor olof » Za 20 Mei 2017, 11:17

En bovendien gaat de 4400 aan de 6600 gekoppeld worden, waar heel veel reizigers van gaan profiteren. Dan is het nogal zonde om de 6600 in te korten tot Tbu. Ooit moet natuurlijk ook de 5200 gaan doorrijden naar Breda (en verder?), maar dan moet men eerst klaar zijn in Duitsland.
trein 4689,2 km - tram 32,5 km - bus 2024,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27670
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » Za 20 Mei 2017, 11:54

Welke enorme reizigersstromen ten westen van Tilburg Universiteit profiteren daar dan van? De 3600 en dan overstappen lijkt me sneller vaak, maar allicht vergis ik me en is Gilze-Rijen enorm op Rosmalen gericht :roll:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 692
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor olof » Za 20 Mei 2017, 12:19

Overstappen is zeker niet sneller, de wachttijden voor de aansluiting op 3600 en vice versa zijn heel lang. Er zijn eigenlijk alleen goede aansluitingen van de 6600 en 4400 op de 3600 richting Roosendaal. De snelste reis Ddr - Nm is bijvoorbeeld met de 6600 en de 4400. Andersom niet: op dit moment is de overstap van de 6600 naar de 4400 krap maar te doen. Van de 4400 naar de 6600 sta je een halfuur te wachten of je moet geluk hebben. Veel reizigers gaan er dus op vooruit als deze series gekoppeld worden. Bovendien zijn de reizigersstromen echt niet alleen op de IC-stations gericht. Zeker Hto is belangrijk (vlakbij een aantal scholen) en Tbr bedient een flinke voorstad/wijk. En zelfs Rosmalen is niet te onderschatten :wink:
trein 4689,2 km - tram 32,5 km - bus 2024,1 km

Hainje
Berichten: 7010
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Hainje » Za 20 Mei 2017, 12:25

Maar wanneer worden die series gekoppeld dan?
Ik vind het allemaal prima.
21-09-2017: Trein: 7669,2 km * Bus: 1757,48 km * Tram: 141,3 km * Metro: 168,4 km * Boot: 22,63 km.

MetroRET
Berichten: 946
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor MetroRET » Za 20 Mei 2017, 12:26

10 dec 2017

Hainje
Berichten: 7010
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Hainje » Za 20 Mei 2017, 12:31

Ja dan liggen de kaarten misschien weer heel anders een is de overstap 6600<>3600 misschien weer zoals voorheen en is de koppeling niet echt meer nodig.
Ik vind het allemaal prima.
21-09-2017: Trein: 7669,2 km * Bus: 1757,48 km * Tram: 141,3 km * Metro: 168,4 km * Boot: 22,63 km.

IC140
Berichten: 211
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor IC140 » Za 20 Mei 2017, 13:45

Een overstap 6600 <> 3600 is alleen te creëren als de 6600/4400 wordt ingehaald door de 3600. Dat is niet erg waarschijnlijk.

Hainje
Berichten: 7010
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Hainje » Za 20 Mei 2017, 14:19

Nu ik het zo teruglees zie ik dat mijn brein verkeerde verbanden legt, maar ik weet niet precies waar. Dus zie mijn bericht maar als niet verzonden.
Ik vind het allemaal prima.
21-09-2017: Trein: 7669,2 km * Bus: 1757,48 km * Tram: 141,3 km * Metro: 168,4 km * Boot: 22,63 km.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27670
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » Za 20 Mei 2017, 19:25

olof schreef: De snelste reis Ddr - Nm is bijvoorbeeld met de 6600 en de 4400. Andersom niet: op dit moment is de overstap van de 6600 naar de 4400 krap maar te doen.

Maarja, hoeveel reizigers gaan nu per Sprinter van Dordrecht naar Nijmegen... dat aantal zal de nul erg dicht naderen. De reizigersstroom vanuit Dordrecht gaat sowieso meer naar Breda en Tilburg en daarvoor maakt het maar weinig uit welke Sprinter er naar Dordrecht rijdt.
Overigens heb je hier nog een slecht voorbeeld ook, want Dordrecht - Nijmegen zou wel verbeteren als je een Sprinter op het andere kwartier hebt (door zoals genoemd de 5200 i.p.v. de 6600 door te laten rijden). Je komt nu met de 6600 in Breda aan als de 3600 net vertrokken is namelijk, maar met die gewijzigde ligging zou je een kwartier eerder uit Dordrecht moeten vertrekken maar alsnog 25 minuten eerder in Nijmegen zijn :wink:

Binnen Brabant zou het wisselen van de naar Breda doorrijdende Sprinters overigens alleen Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof treffen en dan ook nog alleen de reizigers vanaf die stations naar een station tussen Den Bosch en Nijmegen. Vanuit Breda scheelt het immers maar drie minuten, de langere overstaptijd in Den Bosch komt immers alleen maar doordat de 3600 er nu eenmaal korter over doet om daar te komen dan de 6600.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 692
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor olof » Za 20 Mei 2017, 20:14

Er zijn inderdaad niet veel reizigers tussen Dordrecht en Nijmegen, maar de totaalsom van alle getroffen stations is volgens mij wel aanzienlijk. Dit zijn alle reizigers vanaf de sprinterstations tussen de trajecten Dordrecht - Tilburg Universiteit (Dordrecht, Dordrecht Zuid, Breda Prinsenbeek, Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof) en Tilburg Universiteit - Nijmegen (Den Bosch Oost, Rosmalen, Oss West, Oss, Ravenstein, Wijchen, Nijmegen Dukenburg, Nijmegen Goffert).

Het is mij overigens niet duidelijk hoe je de ligging van de gewijzigde 5200 en 6600 t.o.v. de 3600 ziet. Die zou volgens mij nauwelijks wijzigen, want op dit moment liggen ze vlak achter elkaar tussen Tilburg Universiteit en Tilburg. Je zit bovendien, zoals Wubbo al aangaf, klem in Breda. Of bedoel je te zeggen dat 6600 en 5200 in Tilburg gekoppeld moeten worden en dan samen gaan doorrijden naar Dordrecht? Dan is iedereen blij :P
trein 4689,2 km - tram 32,5 km - bus 2024,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11982
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Meltrain » Za 20 Mei 2017, 21:06

Eén van de grootste kritiekpunten in de huidige dienstregeling is dat de verbinding Nijmegen - Tbu nu een overstap van (bijna) een half uur heeft te Ht (of Tb). Door de 4400 en 6600 te koppelen verdwijnt deze lange overstap. (Vanuit Nijmegen wordt de totale reistijd weliswaar "slechts" 7 minuten korter, maar vanuit de andere stations is dat dus een flink stuk meer.)
Het verlengen van de 5200 naar Breda heeft in elk geval als voordeel dat Gz en Tbr een betere verbinding met Eindhoven krijgen. Door deze serie te verlengen naar Dordrecht, krijgt ook Dordrecht een iets snellere en rechtstreekse verbinding met Eindhoven.
De laatste twee issues zouden ook opgelost kunnen worden door de 5200 pas na de 6600 uit Tbu te laten vertrekken en voor de 6600 daar te laten aankomen.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10669
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Mei 2017, 22:39

Hoe zie je dat voor je? Moet dan de 5200 een minuut of 10 eerder gaan rijden van Eindhoven naar Tilburg, en 10 minuten later de andere kant op?

Bemined
Berichten: 1183
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » Za 20 Mei 2017, 22:58

De 3600 en 6600 zijn nu inderdaad een aparte situatie: de sprinter die 4 minuten voor de intercity aankomt vertrekt, waarna de intercity 5 minuten stil gaat staan om deze sprinter voldoende voorsprong te geven tot Breda. Met oog op overstappen zou het logischer zijn als de sprinters (indien niet geknipt) ingehaald worden in Ht, de 3600 zou zonder hinder van andere treinen ook 6 à 7 minuten eerder in Rsd kunnen zijn waardoor de 2200 ook geen stop van 7 minuten nodig zou hebben voor overstappers. Ik kan niet anders concluderen dat de dienstregeling in dit deel verre van ideaal is, gedeeltelijk door beperkte infrastructuur, gedeeltelijk door goederentreinen en internationale treinen over de Moerdijkbrug die nogal invloed hebben de dienstregeling van een groot gebied.

Op de lange termijn is het inderdaad de bedoeling dat zowel de 5200 als 6600 door gaan naar Breda, en de 900 wordt verlengd naar Eindhoven. Dan zal de sprinter wel strak achter de intercity moeten gaan rijden vanwege het aantal treinen. Hier zullen we echter nog wel een flink aantal jaren op moeten wachten denk ik.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11982
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Meltrain » Za 20 Mei 2017, 23:20

Wubbo schreef:Hoe zie je dat voor je? Moet dan de 5200 een minuut of 10 eerder gaan rijden van Eindhoven naar Tilburg, en 10 minuten later de andere kant op?

Zo ongeveer ja. ;)
Ik snap wel dat het op dit moment mogelijk niet gaat, maar er zijn met name rond Tilburg momenteel enkele onhandige net-niet aansluitingen, dus het kaan geen kwaad om de gehele dienstregeling in dat gebied eens tegen het licht te houden (en wanneer dat gebeurt, geef ik alvast enkele opties waar misschien wat mee gedaan wordt).
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gothic-Writer
Berichten: 152
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Gothic-Writer » Za 20 Mei 2017, 23:50

Kunnen we niet gewoon terug naar de sprinterdiensten: Breda - Utrecht / Breda - Den Haag CS / Roosendaal - Den Haag CS / Tilburg Universiteit - Deurne / 's-Hertogenbosch - Weert en 's-Hertogenbosch - Arnhem???

En waarom word het niet eens omgedraaid, dus in plaats van sprinters aanpassen op de intercitytreinen, de intercitytreinen aanpassen op de sprinters?

Het excuus dat er niet genoeg flirt 3 sprinters zijn voor al die diensten, kan ik maar één reactie op voorhand op geven, namelijk: "Who cares??"

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5622
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » Zo 21 Mei 2017, 00:36

De zandbak is bij de derde wissel link. Veel plezier.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34228
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » Zo 21 Mei 2017, 06:23

Gothic-Writer schreef:Kunnen we niet gewoon terug naar de sprinterdiensten: Breda - Utrecht

Serietechnisch gezien heeft er nooit een sprinter Breda - Utrecht gereden, dus dat kan ook niet terugkeren. :wink:

En waarom word het niet eens omgedraaid, dus in plaats van sprinters aanpassen op de intercitytreinen, de intercitytreinen aanpassen op de sprinters?

Een intercity legt een grotere afstand af en heeft op andere plekken in het land ook aansluitingen die gehaald moeten worden.
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 1183
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » Zo 21 Mei 2017, 08:42

Suus schreef:Serietechnisch gezien heeft er nooit een sprinter Breda - Utrecht gereden, dus dat kan ook niet terugkeren. :wink:

Lekker boeiend dat die trein onder twee nummertjes reed, je snapt heus wel wat er bedoeld wordt :wink:

Suus schreef:Een intercity legt een grotere afstand af en heeft op andere plekken in het land ook aansluitingen die gehaald moeten worden.

Het aantal harde aansluitingen met intercity's is volgens mij niet zo heel groot en wordt met PHS zelfs kleiner doordat de belangrijkste corridors elke 10 minuten gaan rijden. Daarentegen zijn de overstappen IC<>SPR buiten de Randstad vaak halfuurdiensten waar de noodzaak van een goede overstap dus veel belangrijker is.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 692
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor olof » Zo 21 Mei 2017, 08:44

Meltrain schreef:Het verlengen van de 5200 naar Breda heeft in elk geval als voordeel dat Gz en Tbr een betere verbinding met Eindhoven krijgen. Door deze serie te verlengen naar Dordrecht, krijgt ook Dordrecht een iets snellere en rechtstreekse verbinding met Eindhoven.


Op dit moment is er een prima verbinding tussen de 6600 en de 1100 te Tilburg (negen minuten overstaptijd). Vorig jaar was die overstap er niet, toen reed de sprinter Breda - Utrecht achter de intercity Den Haag - Venlo. Er was wel een goede aansluiting op de sprinter Tilburg Universiteit - Eindhoven. Een rechtstreekse sprinter zal niet veel sneller worden dan huidige verbinding met overstap op de intercity. Dat geldt ook vanuit Dordrecht.

Meltrain schreef:
Wubbo schreef:Hoe zie je dat voor je? Moet dan de 5200 een minuut of 10 eerder gaan rijden van Eindhoven naar Tilburg, en 10 minuten later de andere kant op?

Zo ongeveer ja. ;)
Ik snap wel dat het op dit moment mogelijk niet gaat, maar er zijn met name rond Tilburg momenteel enkele onhandige net-niet aansluitingen, dus het kaan geen kwaad om de gehele dienstregeling in dat gebied eens tegen het licht te houden (en wanneer dat gebeurt, geef ik alvast enkele opties waar misschien wat mee gedaan wordt).


Er zijn veel knelpunten in Brabant waar je rekening mee moet houden. Denk aan de enkelsporige brug bij Ravenstein, de gelijkvloerse aansluitingen bij Vught en Tilburg, de Moerdijkbrug en het capaciteitsgebrek tussen Breda en Tilburg. Daarbij komt ook dat er belangrijke en drukke overstappen zijn, bijvoorbeeld in Den Bosch op de intercity naar Amsterdam. Je moet met al deze factoren rekening houden bij het maken van de dienstregeling. Ik verwacht niet dat er veel verbeterd kan worden zolang er geen knelpunten worden aangepakt (op dit moment alleen plannen voor een ongelijkvloerse aansluiting bij Vught).
trein 4689,2 km - tram 32,5 km - bus 2024,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11982
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Meltrain » Zo 21 Mei 2017, 09:34

Die laatste schijnt overigens al wel een hoop te helpen. ;)
Omdat het maken van de dienstregeling in Zwolle begint, liggen de tijden van de 3600 vast. De overige treinseries liggen een stuk minder vast (volgens mij), dus kan gekeken worden welke lijnvoeringen de meeste voordelen en minste nadelen voor reizigers hebben.
Sowieso lijkt een IC-kwartierdienst Breda - Tilburg - Eindhoven me op termijn wel nodig.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Bemined
Berichten: 1183
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » Zo 21 Mei 2017, 10:24

De reikwijdte van die knoop van Zwolle is best groot. Sowieso de volledige NoordOost corridor zit er in vast, maar op moment ook de Oude Lijn vanwege de overstap tussen de 700/1800 en de 2200 in Leiden. En in die oude lijn zit de 1100 weer klem, die men in Eindhoven weer een aansluiting wil geven. En zo kom je zelfs in Eindhoven, waar geen rechtstreekse trein naar Zwolle rijdt, toch weer uit op die ene knoop. Als je structurele dingen wilt veranderen zul je ergens anders overstappen moeten schrappen, of je moet treinen trager maken (bijvoorbeeld de 700/1800 weer een stop in Duivendrecht geven zodat de knoop in Leiden kan opschuiven) of juist versnellen (Laan van NOI of Schiedam overslaan op de oude lijn).

Die extra intercity Breda - Eindhoven is voorzien in het op termijn verlenging van de 900:
Afbeelding


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten