Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Doe eens een gok?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

De link heeft het over een defecte bovenleiding, vermoedelijk op een van de IC-sporen dan (A)

En qua ruimte en dienstregeling en opvolgtijden en #veiligheidsjihad zullen die IC's wel niet op de sprintersporen mogen :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Nice try, try again! :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Tieten?

waarbij ik uiteraard doel op treinen in een tegendraads energetisch netwerk
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Op de NS site staat het volgende: "Door een brand op zaterdag 14 juli is het transformatorhuis bij station Hilversum beschadigd, waardoor er onvoldoende stroom geleverd kan worden aan de bovenleiding."
Aangezien voor optrekken het meeste vermogen (en daardoor stroom) nodig is, denk ik dat ze minder treinen willen laten optrekken om zodoende de beperkte stroomvoorraad zo optimaal mogelijk te gebruiken.
(Het stoppen is dus niet zo'n probleem, maar wel dat de treinen ook weer weg moeten. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Aking schreef:Tieten?
Bijna.

Er is brand geweest in een transformatorhuis, waardoor er onvoldoende stroom geleverd kan worden aan de bovenleiding (bron: NS.nl). De rest van de rekensom is simpel: Alleen Sprinters kunnen stoppen op Hilversum, omdat wanneer de IC's er ook stoppen (en weer optrekken) er onvoldoende spanning is en er uiteindelijk geen enkele trein meer kan rijden. Een doorrijdende trein verbruikt niet half zo veel stroom als een optrekkende, door de IC's door te laten rijden heb je de helft van het aantal optrekkende treinen. Door de IC's niet te laten stoppen maar de Sprinters wel, is er rondom Hilversum toch treinverkeer mogelijk én blijft Hilversum voor alle omringende stations bereikbaar.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Suus schreef:Nu vandaag al bekend is dat morgen de hele dag geen intercity’s rondom Hilversum kunnen rijden, kan de bijsturing dan nu nog regelen dat morgen 2x/uur Den Haag - Enschede wordt gereden als klantvriendelijke maatregel, of zijn er belemmeringen die dat tegenhouden?
Ik zag vanmiddag rond 14.00 een Intercity door Baarn rijden. Kwam vanuit Hilversum, stond stil vlak voor Baarn en reed daarna heel langzaam langs spoor 2 richting Amersfoort. Bestond uit twee koplopers. Kort ervoor reed een sprinter luid toeterend en ook heel langzaam richting Amersfoort.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Overwegstoring.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Ik ben een trip naar België aan het plannen en wil daarbij ook een dagje Brussel doen. Nu ben ik van plan om daarvoor een MOBIB kaart te gaan halen, en als ik het goed begrijp werkt dit ongeveer hetzelfde als een OV-chipkaart, dus geld op de kaart zetten en in-/uitchecken in de bus/tram? En kan ik deze ook kopen bij het MIVB verkooppunt op Brussel Centraal?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Over het Hilversum-verhaal: kunnen er dan wel twee Sprinters tegelijk uit het station vertrekken?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee, MOBIB werkt met ritten (van een uur, overstap mogelijk) of dagen. Je kan een contactloos ticket kopen (wegwerpchipkaart) of een MOBIB Basic van 5 euro en daarop een product zetten. Het contactloos ticket kan je ook bij een automaat (GO) krijgen, de MOBIB Basic kan je alleen bij een Kiosk of BOOTIK, maar daarna kan je wel bij een GO producten laden.

Je valideert bij het instappen bij het valideertoestel, maar niet bij het uitstappen tenzij het een station met poortjes is. Ook bij overstappen moet je valideren, het valideertoestel geeft dan aan dat je een overstap maakt of niet. Reis je met een MOBIB Basic, dan kan je met meerdere personen op één kaart reizen. Bij het instappen valideer je de kaart voor elke persoon van je groep. Bij een overstap worden bij de validering alle personen automatisch meegenomen. Bij een poortje geef je na de validering de kaart door naar de volgende persoon in je groep en loop je daarna naar binnen/buiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6582
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Is het NRW tarief ook geldig op het Nederlandse deel van de bus SB58 Nijmegen - Kleve? Zo ja, kan ik hier dan ook tickets volgens het NRW tarief kopen?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Op de wikipagina van deze buslijn staat je antwoord onder het kopje "Geldigheid OV-chipkaart". ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Blijft lastig hé, een linkje invoegen (A)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

En dat voor een beheerder :? .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Gelukkig zijn beheerders ook gewoon mensen. ;)
Maar vooruit: Lijn SB58 Emmerich Bahnhof - Nijmegen Centraal Station
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cassie127
Berichten: 6582
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Dan is vraag 1 beantwoord... Nu de tweede vraag nog, zijn deze kaartjes (zoals Schöneferienticket à €60,-) ook te koop in de bus? Of alleen via de automaten op de treinstations?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Frank93 schreef:Ik ben een trip naar België aan het plannen en wil daarbij ook een dagje Brussel doen. Nu ben ik van plan om daarvoor een MOBIB kaart te gaan halen, en als ik het goed begrijp werkt dit ongeveer hetzelfde als een OV-chipkaart, dus geld op de kaart zetten en in-/uitchecken in de bus/tram? En kan ik deze ook kopen bij het MIVB verkooppunt op Brussel Centraal?
Suus schreef:Nee, MOBIB werkt met ritten (van een uur, overstap mogelijk) of dagen. Je kan een contactloos ticket kopen (wegwerpchipkaart) of een MOBIB Basic van 5 euro en daarop een product zetten. Het contactloos ticket kan je ook bij een automaat (GO) krijgen, de MOBIB Basic kan je alleen bij een Kiosk of BOOTIK, maar daarna kan je wel bij een GO producten laden.

Je valideert bij het instappen bij het valideertoestel, maar niet bij het uitstappen tenzij het een station met poortjes is. Ook bij overstappen moet je valideren, het valideertoestel geeft dan aan dat je een overstap maakt of niet. Reis je met een MOBIB Basic, dan kan je met meerdere personen op één kaart reizen. Bij het instappen valideer je de kaart voor elke persoon van je groep. Bij een overstap worden bij de validering alle personen automatisch meegenomen. Bij een poortje geef je na de validering de kaart door naar de volgende persoon in je groep en loop je daarna naar binnen/buiten.
In aanvulling hierop: mocht je nog een Go unlimited-abonnement van de NMBS aan willen schaffen (weekabonnement heb je er met 3 ritten uit, maandabonnement met 5), dan heb je een persoonlijke Mobib-kaart nodig. Persoonlijke Mobib-kaarten kun je aan laten maken bij het loket, je krijgt 'm dan gelijk mee. Kost ook €5.-. Als je dat op Brussel-Centraal doet mag je ook naar het internationale loket, uit eigen ervaring weet ik dat de rij daar korter is.
Over die poortjes: ik dacht me te herinneren dat je aan de perronzijde überhaupt niet uit kán checken.. Als je het poortje in loopt gaat 'ie automatisch open volgens mij.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

cassie127 schreef:Dan is vraag 1 beantwoord... Nu de tweede vraag nog, zijn deze kaartjes (zoals Schöneferienticket à €60,-) ook te koop in de bus? Of alleen via de automaten op de treinstations?
Heb twee keer een NRW Schöne Tag Ticket gekocht bij de chauffeur in de bus van Nijmegen naar Emmerich. Via automaat zal niet lukken want die staan niet in Nijmegen. Geen idee of je de Schöneferienticket ook bij de buschauffeur kan krijgen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Milco schreef:Gelukkig zijn beheerders ook gewoon mensen
Nou... (A)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

cassie127 schreef:Dan is vraag 1 beantwoord... Nu de tweede vraag nog, zijn deze kaartjes (zoals Schöneferienticket à €60,-) ook te koop in de bus? Of alleen via de automaten op de treinstations?
Ik weet wel dat het aanbod in de bus beperkt is. Schöne wochenende ticket en schöne tag ticket worden wel verkocht, maar dagkaarten van preisstufe D van het VRR gebied bijvoorbeeld niet. Ik koop mijn kaartjes tegenwoordig altijd in Arnhem bij de Abellio automaat, omdat ik daar toch langs kom.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Tickets zijn ook online te koop via www.ots-nrw.de.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Als een trein meer dan een minuut te vroeg vertrekt en ik die dus mis, de eerstvolgende trein (richting mijn bestemming) een half uur later gaat, heb ik dan gewoon recht op GTBV?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Er is brand geweest in een transformatorhuis, waardoor er onvoldoende stroom geleverd kan worden aan de bovenleiding (bron: NS.nl). De rest van de rekensom is simpel: Alleen Sprinters kunnen stoppen op Hilversum, omdat wanneer de IC's er ook stoppen (en weer optrekken) er onvoldoende spanning is en er uiteindelijk geen enkele trein meer kan rijden. Een doorrijdende trein verbruikt niet half zo veel stroom als een optrekkende, door de IC's door te laten rijden heb je de helft van het aantal optrekkende treinen. Door de IC's niet te laten stoppen maar de Sprinters wel, is er rondom Hilversum toch treinverkeer mogelijk én blijft Hilversum voor alle omringende stations bereikbaar.
Behoorlijke ravage daar trouwens, op deze pagina kwam ik wat foto's van een hoop gesmolten plastic tegen. Naar het schijnt was dat ooit een verdeelkast voor de 1800 V bovenleidingsspanning.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen

Bericht door Stadsbus »

Iemand die toevallig weet of virm 9548 nog steeds bestickering heeft aan de binnenkant voor 175 jaar spoor? Ik kan het zelf niet zo snel vinden.
Alvast bedankt ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten