ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
samsam538
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor samsam538 » Di 10 Sep 2019, 08:02

Vanwege de toenemende drukte op de treinstations gaat ProRail op alle stations en perrons de zogenoemde transfercapaciteit en transferveiligheid in kaart brengen.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/5990310/pr ... maken.html

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor trolly » Di 10 Sep 2019, 08:23

samsam538 schreef:
... gaat ProRail op alle stations en perrons de zogenoemde transfercapaciteit en transferveiligheid in kaart brengen.


Ben erg benieuwd naar de bevindingen bij multimodale OV-knooppunten als Ommen of Santpoort Noord :')

En iets serieuzer: goh, nu al.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40814
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor Suus » Di 10 Sep 2019, 09:07

Hé, ze hebben al acht perrons gevonden die te vol zijn voordat ze begonnen zijn, ik ken onderzoeken die slechter gestart zijn ;-)
Rame à l'approche

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor reisthijs » Di 10 Sep 2019, 11:38

Bij Utrecht Centraal staat al een paar jaar een prachtige oplossing klaar voor extra transfercapaciteit. De Moreelsebrug moet gewoon zo snel mogelijk trappen naar de perrons krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor trolly » Di 10 Sep 2019, 12:37

Suus schreef:Hé, ze hebben al acht perrons gevonden die te vol zijn voordat ze begonnen zijn, ik ken onderzoeken die slechter gestart zijn ;-)


't Is in ieder geval niet te vroeg gestart :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

dennistd
Berichten: 3340
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor dennistd » Di 10 Sep 2019, 13:35

trolly schreef:
samsam538 schreef:
... gaat ProRail op alle stations en perrons de zogenoemde transfercapaciteit en transferveiligheid in kaart brengen.


Ben erg benieuwd naar de bevindingen bij multimodale OV-knooppunten als Ommen of Santpoort Noord :')

En iets serieuzer: goh, nu al.

Nou ja, Ommen is al aangepakt natuurlijk he: er is daar een zijperron gebouwd langs spoor 1 en het voormalige middenperron is nu alleen nog voor spoor 2. Zelfde situatie als Oldenzaal en Oss nu eigenlijk.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor trolly » Di 10 Sep 2019, 16:05

Sowwy :@

Dan vallen de mensen daar in ieder geval niet meer van het perron af door de drukte.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1341
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor SLToilet » Di 10 Sep 2019, 17:11

trolly schreef:
samsam538 schreef:
... gaat ProRail op alle stations en perrons de zogenoemde transfercapaciteit en transferveiligheid in kaart brengen.


Ben erg benieuwd naar de bevindingen bij multimodale OV-knooppunten als Ommen of Santpoort Noord :')

En iets serieuzer: goh, nu al.


Het lijkt gekker dan het is: soms liggen heel smalle perrons op trajecten met doorrijdende IC's met een matige hoeveelheid reizigers. Niet voor niets werd het kritische Tilburg Universiteit al aangepakt in 2017.

Ook de middelgrote stations met overwegen, zoals het hierboven genoemde Oss, leveren risico's op naarmate het drukker wordt. Het gaat dan om zowel de grotere massa reizigers die voor de overweg wacht als het grotere aantal treinen dat de overweg laat sluiten. In Oss zijn zelfs twee overwegen en als het dan volloopt bij het eilandperron van spoor 2 vanuit één richting kun je niet meer de andere kant op zonder hard duwen of net een uitstapje op de rails te nemen. Voor Nederlandse begrippen vind ik dat een kritieke situatie, vooral omdat het dan de dagelijkse gang van zaken is. Bedenk ook dat een enkelzijdige overweg met een evengoed lage capaciteit ook betekende dat Gilze-Rijen niet het station was voor de luchtmachtdagen in 2014, maar Tilburg Reeshof. Dan mogen perrons lang zijn, maar in de Reeshof zijn ze ook breed en is er een veilige, ruime onderdoorgang, er zijn stations met 20.000 reizigers per dag (Tbr~3000) met een vergelijkbare opstelling.

Nog een toevoeging die ik hierbij wil maken is dat Schiphol, waar spoor 1/2 richting Amsterdam gaan, meer baat heeft bij gelijkvloerse treinen dan het domweg verlengen of verbreden van perrons omdat je uiteindelijk toch weer tegen dezelfde problemen aanloopt: de halteringstijden zijn gewoon lang met de toeristen met koffers. Het liefst pakken ze allemaal de sprinter zoals met het plan om 12x/uur een sprinter naar Centraal te laten rijden. Als het probleem dan bij een omgeleide IC direct richting Zuid blijft bestaan (immers, de ICNG is dan wel gelijkvloers maar de deuren houden niet over), moet het toeslagtraject maar weer verlengd worden en elke andere IC naar Zuid indien mogelijk meteen ná de sprinter vertrekken.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

RobertT
Berichten: 206
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor RobertT » Wo 11 Sep 2019, 00:03

Een van de problemen bij een aantal wat grotere stations is ook de verkeerde aanleg van de toegangstrappen.
Zo is Tilburg na de verbouwing in de spits een ophoping op spoor 1 bij de roltrappen.Alles en iedereen blijft daar staan,de trap en roltrap liggen te ver naar voren van het perron.Ook in Eindhoven zie je dat,daar ligggen de trappen te ver naar voren en is het vooral daar erg druk.
Ideaal zou zijn om de toegangen wat meer te spreiden,en daarop ook de stopplaats van de treinen aan te passen.Want als de treinen ook helemaal vooraan stoppen,gaan ook de mensen juist daar staan.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1341
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor SLToilet » Wo 11 Sep 2019, 06:55

Het klinkt gek maar Eindhoven ervaar ik niet als probleem, al komt dat misschien omdat het nog erger is geweest dan het nu is. Dat van Tilburg kan ik me beamen, maar vooral in Breda ervaar ik het: ook daar is de onderdoorgang decentraal komen te liggen en hoewel ze daar, in tegenstelling tot Tilburg, de chipkaartzone wél aan de juiste kant hebben geplaatst (en hebben kunnen plaatsen, want de oude trappen stonden minder in de weg) laat het de drukte enorm ophopen aan de westzijde. Het ergste is wanneer een hele reeks stations de in- en uitgangen aan dezelfde zijde heeft:

Breda: west
Gilze-Rijen: uiterst west
Tilburg Reeshof: west (sterke voorkeur vanwege onderdoorgang ondanks zij-uitgangen)
Tilburg Universiteit: west/oost (west voor treinen richting Breda)
Tilburg: oost

Met als gevolg dat een hele reeks reizigers niet alleen willekeurig aan de westzijde gaan zitten, maar daar ook bewust voor kiezen omdat ze dan niet zo lang over het perron hoeven te lopen (althans, dat is de beleving).
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

dennistd
Berichten: 3340
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor dennistd » Wo 11 Sep 2019, 12:45

Dat heb je op Enschede-Zwolle ook:
Enschede: achter
Kennispark: midden
Hengelo: voor
Borne: achter
De Riet: achter
Almelo: achter
Wierden: achter
Nijverdal: midden
Raalte: achter
Heino: achter

En met wat geluk kom je ook nog aan op spoor 8 in Zwolle (schijnt zelfs standaard te worden vanaf december voor de sprinter) waardoor je als je netjes doorgelopen bent naar voren daar ook nog een eind terug mag lopen...

VIRM
Berichten: 4415
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: ProRail komt met noodplan om overvolle stations veiliger te maken

Berichtdoor VIRM » Wo 11 Sep 2019, 18:21

Volgens mij kun je in Eindhoven toch nog wel een trap aanbrengen naar de tunnel aan de oostkant, toch?

Overigens kun je opstoppingen ook zelf veroorzaken. Niemand is heel erg gelukkig met de poortjes bij sporen 8/9 op Den Haag Centraal, die werden geplaatst voordat het perron werd verlengd. Dat laatste gaat waarschijnlijk volgend jaar gebeuren.

Wat ook opvalt zijn de a-sporen op Amsterdam Centraal. Als de trein helemaal aan de a-kant stopt, dan kan het behoorlijk ophopen bij de roltrap richting de westtunnel.

Wat ik mij overigens afvraag, is of de Schipholtunnel niet een klein beetje verder kan worden uitgegraven bij spoor 1, spoor twee a drie meter verleggen en het perron verbreden. Of zit daar de kelder van Schiphol?
Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten