OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8787
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Een omroep hoeft ook zeker niet te lang te duren, als er maar kort en bondig wordt omgeroepen wat men wil overbrengen aan de reiziger. Een omroep als "Door een aanrijding rijden er geen treinen naar Zwolle. Reizigers naar Zwolle kunnen omreizen via Deventer. De eerstvolgende trein naar Deventer vertrekt om 15:10 uur vanaf spoor 1" is een prima omroep naar mijn mening.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door hauptbahnhof »

Wat doe je als je ergens bent en je weet de weg niet? Dan vraag je gewoon iemand die in de buurt is of die het wel weet. Dat kan ook prima door iemand zonder smartphone. Op grotere stations heb je meestal personeel rondlopen. Op kleinere stations kun je altijd een andere reiziger vragen of die voor jou kunt kijken.

We zitten nou eenmaal in een digitaal tijdperk dus wordt er van iedereen verwacht erin mee te gaan.
umbusko schreef: wo 02 aug 2023, 14:32
hauptbahnhof schreef: wo 02 aug 2023, 12:51 Het is logisch dat je niet een omreisadvies gaat geven in de omroep. Het wordt veelstel lang waardoor de informatiewaarde al snel minder wordt.
Wat een nonsens. De informatiewaarde neemt juist toe, je moet alleen zorgen dat je luistert naar wat voor jou relevant is. Wat pas echt weinig informatiewaarde heeft, zijn omroepen van de strekking: er is iets aan de hand op dit traject, maar we vertellen je niet precies wat. Als je niet naar de omroep wilt luisteren (dat mag, daar zijn nou net óók die andere informatiekanalen voor), geeft een uitgebreidere omroep je diezelfde summiere info. Plus nog wat relevante info voor wie wél wil luisteren.
Simpel voorbeeld. In de Amsterdamse metro worden alle overstapmogelijkheden genoemd. Zit jij echt luisteren naar de waslijst van overstapmogelijkheden die op sommige stations wordt genoemd? En dan hebben we het over een standaardomroep die altijd te horen is.

Op het moment dat er wat aan de hand is, zeker op trajecten waar er meerdere verschillende treinen rijden, dan krijg je al gauw dat je voor elke mogelijke reis een of meerdere adviezen moet gaan omroepen. Het is een prima mogelijkheid om om te roepen dat iedereen voor een persoonlijk reisadvies in de app kan kijken. Zo kan iedereen de tijd nemen om alles op z'n gemak op te zoeken.

Op de stations waar er niks rijdt, daar kan dan wel een omroep worden gedaan over wat de stand van zaken is.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door hauptbahnhof »

Milco schreef: wo 02 aug 2023, 14:43 Een omroep hoeft ook zeker niet te lang te duren, als er maar kort en bondig wordt omgeroepen wat men wil overbrengen aan de reiziger. Een omroep als "Door een aanrijding rijden er geen treinen naar Zwolle. Reizigers naar Zwolle kunnen omreizen via Deventer. De eerstvolgende trein naar Deventer vertrekt om 15:10 uur vanaf spoor 1" is een prima omroep naar mijn mening.
Maar wat geldt er dan voor de eventuele sprinterstations. Je zult die ook los moeten benoemen waar je wel voor kunt omreizen. En de stations benoemen waar er geen trein rijdt en wat daar de alternatieven voor zijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8787
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Voor de sprinterstations kun je dan alternatieven omroepen zoals businzet of een sprinter die nog tot station x rijdt. En als dat teveel wordt kun je altijd nog omroepen dat reizigers voor de sprinter richting Zwolle zich kunnen melden bij het personeel. Aangezien de grootste groep naar Zwolle dan al via de omroep op de hoogte wordt gebracht, heeft het personeel meer tijd zich te buigen over de specifieke sprinterreizigers in dit geval.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door hauptbahnhof »

Maar wat als er geen personeel aanwezig is?
Snap je wat ik bedoel? Te veel omroepen anders dekt het niet alle reisbewegingen. Dan kan NS evengoed iedereen naar de app verwijzen. Wellicht is er op dat moment nog geen omreisadvies maar als het er wel is, is het daar het makkelijkst te vinden.

Het belangrijkste van zo'n omroep is iedereen te attenderen dat er een stremming is tussen X en Y. Daarna kan iedereen zelf opzoeken hoe hij het beste wilt reizen (sommige mensen vinden 3x overstappen niet erg, als het maar snel gaat, en anderen willen dat juist liever niet).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8787
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Maar wat als er geen personeel aanwezig is?
Maar: op grotere stations heb je meestal toch personeel rondlopen?

Het gaat erom dat er nog altijd mensen bestaan zonder smartphone en die niet zo handig zijn daarmee of niet topografisch ingesteld. Die mensen kun je middels een korte maar duidelijke omroep prima helpen. Als je zorgt dat de belangrijkste reizigersrichting daarmee geadviseerd wordt, kan het personeel dat op het station aanwezig is zich buigen over de reiziger die daar niet uitkomt. Ik vind "zoek maar op in de app" altijd wel erg makkelijk. Het is handig, maar niet iedereen is zo kundig om dat zelf uit te pluizen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5408
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

hauptbahnhof schreef: wo 02 aug 2023, 14:47 Wat doe je als je ergens bent en je weet de weg niet? Dan vraag je gewoon iemand die in de buurt is of die het wel weet.
Dat is nou net een extra drempel die je als slecht informerend vervoersbedrijf opwerpt. "Ze hebben me niet geïnformeerd, dus moest ik het iemand anders vragen." Bovendien weet de gemiddelde persoon het helemaal niet.
Op grotere stations heb je meestal personeel rondlopen.
En laat dat personeel het nou net al heel druk hebben bij verstoringen. Het argument was net dat iedereen een telefoon heeft, dus dat een uitgebreide omroep onzin is, en nu stel je voor om het gemis van die omroep dan maar bij het personeel neer te leggen? :')
We zitten nou eenmaal in een digitaal tijdperk dus wordt er van iedereen verwacht erin mee te gaan.
En er zijn in deze discussie al een hoop argumenten aangedragen waarom een omroep best onderdeel kan zijn van het digitale tijdperk.
Simpel voorbeeld. In de Amsterdamse metro worden alle overstapmogelijkheden genoemd. Zit jij echt luisteren naar de waslijst van overstapmogelijkheden die op sommige stations wordt genoemd? En dan hebben we het over een standaardomroep die altijd te horen is.
Ik had het niet over standaardomroepen. Maar ja: waar ik de omroep ken, filter ik hem uit en hoor ik hem nauwelijks. Als ik op een onbekende plek kom, luister ik wat beter. Als de dienstregeling gewijzigd is en ik vreemde dingen in de omroep hoor (als frequente reiziger), is het een signaal dat ik eens moet kijken of er iets aan de hand is.
Op het moment dat er wat aan de hand is, zeker op trajecten waar er meerdere verschillende treinen rijden, dan krijg je al gauw dat je voor elke mogelijke reis een of meerdere adviezen moet gaan omroepen.
Het is geen alles of niets. Zoals Milco al zegt: je kunt de grootste groepen reizigers gemakkelijk informeren. Die paar individuele lastige gevallen melden zich dan verder wel. Dat is veel beter dan dat iederéén zich komt melden.
Het is een prima mogelijkheid om om te roepen dat iedereen voor een persoonlijk reisadvies in de app kan kijken. Zo kan iedereen de tijd nemen om alles op z'n gemak op te zoeken.
Over zelfredzaamheid in het digitale tijdperk gesproken: dit hoef je dus juist helemaal niet om te roepen. Ik vermoed dat vrijwel iedereen met een smartphone ook wel zal weten dat hij een app kan raadplegen. Als men die app niet al gebruikt heeft om de reis oorspronkelijk mee te plannen.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door hauptbahnhof »

Meestal... niet altijd.

En nogmaals, je zult de reizigers op de kleine stations (waar er doorgaans geen personeel is) moeten informeren.

Plus, als iedereen een servicemedewerker gaat opzoeken met hun vraag, terwijl het allemaal in de app staat, sta jij (die geen telefoon heeft) achter in de rij met je vraag omdat je moet wachten tot iedereen geholpen is.
Er wordt tijd en geld in zo'n app geïnvesteerd om efficiënter te kunnen werken en iedereen makkelijk van informatie te kunnen voorzien.

Maar goed, we komen er niet uit. Jij vindt dat rekening moet worden gehouden met ouderen enzo en ik vind dat dat ook moet, maar niet eindeloos. Je merkt in de samenleving ook dat de ouderen altijd erbij worden gehaald (ov-chipkaart, geld pinnen uit de muur, niet meer aan balie geld opnemen etc) maar die overleven het altijd wel (soms zelf, soms met hulp van anderen).
umbusko
Donateur
Berichten: 5408
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Je doet net alsof het het een óf het ander is, maar dat is helemaal niet zo. Je kunt best een prima werkende app hebben (graag zelfs), plus een duidelijke omroep. Beide lagen vangen samen al een hoop vragen af, waardoor er (hopelijk) maar heel weinig vragen overblijven voor die servicemedewerker.

De huidige summiere omroep roept soms juist meer vragen op dan hij beantwoordt, en heus niet alleen bij ouderen. Bijvoorbeeld: "Door personeelstekort is de dienstregeling tussen Rotterdam en Gouda aangepast. Plan uw reis in de app." Dit roept voor iedereen die op dit traject wil reizen de vraag op wat er aan de hand is. Vervolgens moet iedereen dat zelf opzoeken. Terwijl de aanpassing misschien wel alleen is dat de spitssprinters vervallen. Als je dat omroept, hoeft 95% van de reizigers niets meer op te zoeken. En de omroep wordt er nauwelijks langer door.
dennistd
Berichten: 5573
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door dennistd »

hauptbahnhof schreef: wo 02 aug 2023, 14:47 Wat doe je als je ergens bent en je weet de weg niet? Dan vraag je gewoon iemand die in de buurt is of die het wel weet. Dat kan ook prima door iemand zonder smartphone. Op grotere stations heb je meestal personeel rondlopen. Op kleinere stations kun je altijd een andere reiziger vragen of die voor jou kunt kijken.
En anders druk je op de i-knop van de infozuil. Voor zover ik weet staan die op elk NS-station toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: wo 02 aug 2023, 15:28 De huidige summiere omroep roept soms juist meer vragen op dan hij beantwoordt, en heus niet alleen bij ouderen. Bijvoorbeeld: "Door personeelstekort is de dienstregeling tussen Rotterdam en Gouda aangepast. Plan uw reis in de app." Dit roept voor iedereen die op dit traject wil reizen de vraag op wat er aan de hand is. Vervolgens moet iedereen dat zelf opzoeken. Terwijl de aanpassing misschien wel alleen is dat de spitssprinters vervallen. Als je dat omroept, hoeft 95% van de reizigers niets meer op te zoeken. En de omroep wordt er nauwelijks langer door.
Dat dus: als NS omroept dat er minder treinen rijden, kan dat alles tussen geen treinen en een trein per uur die uitvalt. Aan de app heb je daarnaast niks bij uitval, want NS heeft er een handje van om treinen pas kort vooraf op te heffen (want weer inleggen is moeilijk), dus dan denk je dat de volgende weer gaat maar wordt die opgeheven als het alternatief net weg is.
Dat soort dingen kan een omroep wel melden, waarna iemand die enigszins bekend is al genoeg weet.

Dat "plan uw reis in de app" heeft me ooit +60 opgeleverd doordat tussen het moment van plannen en vertrek iemand bedacht maar vast met herstelwerkzaamheden te beginnen waarna alles plat ging. Maar dat meldde de app niet bij het reisadvies waardoor ik concludeerde niet te hoeven haasten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Commendatore »

umbusko schreef: wo 02 aug 2023, 15:28 Je doet net alsof het het een óf het ander is, maar dat is helemaal niet zo. Je kunt best een prima werkende app hebben (graag zelfs), plus een duidelijke omroep. Beide lagen vangen samen al een hoop vragen af, waardoor er (hopelijk) maar heel weinig vragen overblijven voor die servicemedewerker.

De huidige summiere omroep roept soms juist meer vragen op dan hij beantwoordt, en heus niet alleen bij ouderen. Bijvoorbeeld: "Door personeelstekort is de dienstregeling tussen Rotterdam en Gouda aangepast. Plan uw reis in de app." Dit roept voor iedereen die op dit traject wil reizen de vraag op wat er aan de hand is. Vervolgens moet iedereen dat zelf opzoeken. Terwijl de aanpassing misschien wel alleen is dat de spitssprinters vervallen. Als je dat omroept, hoeft 95% van de reizigers niets meer op te zoeken. En de omroep wordt er nauwelijks langer door.
En niet zelden is er dan geen touw vast te knopen aan de verstoringsinformatie in de app. Ik heb trouwens ook een bloedhekel aan die 'plan uw reis in de app'-omroep, vanwege de nietszeggendheid, maar ook omdat hij soms nog eens gevoelde honderd keer in een minuut herhaald wordt.
Dionysusnu
Berichten: 646
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

hauptbahnhof schreef: wo 02 aug 2023, 15:15En nogmaals, je zult de reizigers op de kleine stations (waar er doorgaans geen personeel is) moeten informeren.
Precies, door middel van een omroep met alternatief advies. Zijn we het daar tenminste over eens. (A)
iamthedutchdude
Berichten: 1081
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door iamthedutchdude »

hauptbahnhof schreef: wo 02 aug 2023, 14:47 We zitten nou eenmaal in een digitaal tijdperk dus wordt er van iedereen verwacht erin mee te gaan.
Ik vind dit nogal een non-argument. Zelf al ga je erin mee en heb je als vervanging van je "dumbphone" een smartphone aangeschaft (al dan niet "gedwongen"), dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook weet hoe dat kreng werkt. Ik krijg thuis (in een huishouden van 4 personen, mezelf meegerekend) om de haverklap van 2 personen vragen over de smartphone. Ik zie het niet gebeuren dat die zelf de informatie kunnen vinden.

Niet voor niets is er in de bankwereld nog niet volledig op Internetbankieren overgestapt. Voor het merendeel van de mensen zal dat prima werken, maar voor een deel ook niet. Ook dat laatste deel zal je moeten faciliteren en daarom hebben banken met tegenzin ook nog overschrijvingsformulieren/-enveloppen in het aanbod zitten. Naar mijn mening zou ook het spoor (net als de banken onderdeel van de "kritieke infrastructuur") dat voorbeeld moeten volgen en niet blind uit moeten gaan van de mogelijkheden die het internet biedt.

Daarnaast is ook Text-To-Speech onderdeel van het digitaal tijdperk, dus een omroep hoeft helemaal niet meer handmatig ingesproken te worden. De computer kan dat al net zo goed als de mens. Maar die kant van het digitale tijdperk wordt zelden aangeroepen in dit soort discussies.
Joey
Berichten: 86
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Joey »

Even een ander soort "missers" (als in overdrevendheden) in de reisinformatie:
https://www.kakhiel.nl/posts/48936-17-v ... usstations

Niet dat iemand ooit de NS-app zou gebruiken om van een treinstation naar het bijbehorende busstation te gaan, maar toch.
JothamvW
Berichten: 1237
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door JothamvW »

100% dat ze het zelf met een via-bestemming hebben gedaan ook
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ZO6176 »

Geen via-statuons. Ik heb dit net uitgeprobeerd voor Vlissingen en Leeuwarden en de na-planner geeft inderdaad dit soort onzin.
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Jultar »

Is inderdaad een bekende bug. Deze staat op de backlog om gefixt te worden, maar heeft logischerwijs wat minder prioriteit.
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DingeZ »

Nog eentje in de categorie: feitelijk juist, niet erg behulpzaam:
Afbeelding
De 2400/3500 naar Venlo is inderdaad eerder in Ht dan deze sprinter, maar deze sprinter is wel eerder in Ut dan die IC en de écht snelste route naar Ht is met deze sprinter naar Ut en daar overstappen op de 3900. (Dit is overigens in Ledn)
IIVQ
Berichten: 957
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Ik blijf het raar vinden, sprinters die stations overslaan.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Maar een IC is het ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21507
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: wo 02 aug 2023, 14:57 Dan kan NS evengoed iedereen naar de app verwijzen.
Ze zeggen er alleen nooit bij welke app.
Waarom verwijzen ze niet naar www.ns.nl?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
qv834
Berichten: 15
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 13:59

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door qv834 »

Ik vraag me af of een Engelssprekend persoon begrijpt wat er bedoeld wordt met "13:57 IC Venlo platform 5b earlier in 's-Hertogenbosch".
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Milco schreef: wo 02 aug 2023, 14:43 Een omroep hoeft ook zeker niet te lang te duren, als er maar kort en bondig wordt omgeroepen wat men wil overbrengen aan de reiziger. Een omroep als "Door een aanrijding rijden er geen treinen naar Zwolle. Reizigers naar Zwolle kunnen omreizen via Deventer. De eerstvolgende trein naar Deventer vertrekt om 15:10 uur vanaf spoor 1" is een prima omroep naar mijn mening.
https://youtu.be/Kyv4OMuZk_Y?t=692
11 jaar geleden ^
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Hainje »

This didn't age well....
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten