Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja komend weekend inderdaad
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zo vaak werd in 2023 niet "zes + vier" gereden op Arnhem - Nijmegen... alleen in de spits toch?ArrivaBas schreef: ↑za 11 nov 2023, 14:12 De twee sporen tussen Arnhem en Nijmegen zijn overbelast met zes intercity's en vier Sprinters per uur. Vertragingen geven ze zo makkelijk aan elkaar door. Daarnaast zit de 3600 vast aan zijn tijden als de 6600 naar Arnhem rijdt. Die Sprinter vertrekt in Arnhem precies drie minuten achter de Intercity en zit in Breda precies drie minuten voor de volgende. In andere richting is dat precies hetzelfde.
En dan zijn er nog diverse korte keringen die invloed hebben op de punctualiteit. De 6600 heeft een korte kering van negen minuten in Nijmegen op de momenten dat die tot Nijmegen rijdt en is een bron van vertragingen, zeker nu in het seizoen van de gladde sporen. De 3600 heeft zelf in Zwolle ook slechts tien minuten keertijd, hetgeen zeer karig is voor een verbinding van ruim tweeënhalf uur enkele reis.
En rond Arnhem en Nijmegen heeft de 3600 best wel wat marge om kleinere vertragingen in te lopen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Van de 6+4 verviel voor zover ik weet alleen de 6600 buiten de spits tussen Arnhem en Nijmegen dit jaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ook de 3100 is daar gesneuveld in het dal.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik had ivm met Glow in Eindhoven en 11/11 wel iets meer treincapciteit verwacht op de 4400, het past maar het is goed gevuld.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8788
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Nadat trein 1876 met 1 a 2 minuten vertraging op Zwolle arriveert en trein 576 even later datzelfde doet aan de andere kant van het perron, sluit trein 1876 z’n deuren en rijdt weg, een hoop verontwaardigde overstappers achterlatend. Volgens een bericht op X van NS kan er niet gewacht worden om een kettingreactie te voorkomen. Best wel knap met de eerstvolgende sprinter richting Lelystad die pas 20 minuten later vertrekt…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als de 1800 richting het zuiden wacht, gaat de 500 ook iets te laat richting Amf en daarna de 5600. En de binnenkomende 4600 moet waarschijnlijk ook even wachten totdat de 500 weg is. Kortom, er is wel degelijk wat 'opstroping', maar van 1 minuut wachten dondert de dienstregeling bij Zwolle echt niet in elkaar. De vraag is: waar ligt de grens. Wat mij betreft: kun je de binnenkomende trein al zien, dan wacht je op de overstappers. Is de binnenkomende trein nog niet in zicht, dan vertrek je.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik had een paar weken geleden vanaf Zwolle de trein richting Lelystad die iets vertraagd was. Toen de trein al begon te rijden kwam net de trein richting Amersfoort binnen die ook vertraging had. Mijn trein is toen nog even gestopt om overstappende reizigers mee te nemen. Het kan dus wel gewoon.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8788
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wordt tijd dat er gewoon eens afspraken/garanties komen: als trein x te laat is wacht trein y maximaal 3 minuten, bijvoorbeeld. En niet afhankelijk van het personeel…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Diezelfde sprinter komt enkele minuten na vertrek van de 700/1800 aan op spoor 3. Door het op elkaar wachten kan die dan niet op tijd het originele vertrekspoor binnen worden genomen (500/600 moet ook nog passeren en dat geeft bijverwarming een conflict) en op andere sporen zorgt die trein uiteindelijk ook voor vertraging/hinder bij vertrek.Milco schreef: ↑zo 12 nov 2023, 21:46 Nadat trein 1876 met 1 a 2 minuten vertraging op Zwolle arriveert en trein 576 even later datzelfde doet aan de andere kant van het perron, sluit trein 1876 z’n deuren en rijdt weg, een hoop verontwaardigde overstappers achterlatend. Volgens een bericht op X van NS kan er niet gewacht worden om een kettingreactie te voorkomen. Best wel knap met de eerstvolgende sprinter richting Lelystad die pas 20 minuten later vertrekt…
Daarnaast moet de conducteur de vertrekprocedure starten zodra het vertrektijd is en de vertreklamp brand en materieel + machinist gereed zijn voor vertrek. Zo staat het ook (ongeveer) in het handboek beschreven.
Wat vaak in de praktijk geleerd wordt (maar niet in het handboek beschreven staat) is dat als je de trein op het puntje van het perron ziet binnenkomen en je zelf vertrektijd hebt, je in dat geval de aansluiting overneemt. Maar dat doet niet iedereen want het is niet volgens de officiële werkwijze/instructie. Hiervoor moet men uiteindelijk bij ProRail zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gelukkig is de kerende sprinter vanuit Amsterdam vanaf midden december verleden tijd, op zondag overdag na.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ook dan zal het al dan niet overnemen van een crossplatform-overstap op Zwolle een tombola blijven. Ik heb door het overnemen van die overstap in mijn trein ook wel eens gewoon +5 opgelopen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En zaterdag.rooddolfijn schreef: ↑ma 13 nov 2023, 12:49 Gelukkig is de kerende sprinter vanuit Amsterdam vanaf midden december verleden tijd, op zondag overdag na.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als ik voor morgenochtend een reis Dt - Asdz plan, krijg ik het ene half uur een rechtstreekse trein en het andere half uur een overstap te Ledn op de 4300 (hoewel de 2400 zelf wel naar Shl gaat).
Is de 2400 echt maar 1x/uur gekoppeld aan de 3500 of is er in de reisinformatie iets misgegaan?
Is de 2400 echt maar 1x/uur gekoppeld aan de 3500 of is er in de reisinformatie iets misgegaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De stop is 1x/uur slechts 1 minuut, waardoor dat wellicht te krap is. Tevens lijken de doorkoppelingen van de 2420/3531, 2444/3555 en 2456/3567 niet verwerkt te zijn, omdat deze op Sdm starten ipv op Rtd.
https://treinposities.nl/treinseries/2400/2023-11-14
https://treinposities.nl/treinseries/3500/2023-11-14
https://treinposities.nl/treinseries/2400/2023-11-14
https://treinposities.nl/treinseries/3500/2023-11-14
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bedankt, er rijdt dus zo te zien "altijd" een doorgaande trein.
De 2418 staat wel als rechtstreekse trein ingepland en bijvoorbeeld de 2416 niet (en de 2420 ook niet, maar daar is dus een verklaring voor).
Bedoel je de stop te Schiphol? Maar zelfs dan snap ik het niet, want een korte stop hoeft toch geen probleem op te leveren als de trein in de reisinformatie gewoon als doorgaand staat?
De 2418 staat wel als rechtstreekse trein ingepland en bijvoorbeeld de 2416 niet (en de 2420 ook niet, maar daar is dus een verklaring voor).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik weet zeker dat dat vanochtend niet zo was en volgens mij ook niet toen ik om 19:35 mijn bericht schreef.
Maar dan is dat dus aangepast.
Maar dan is dat dus aangepast.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Door een vertraagde 5628 (sprinter naar Utrecht) en 1530 (IC naar Amsterdam) was het dringen in Amersfoort in westelijke richting, want die twee treinen klopten daar gelijktijdig met de 528 (IC naar Rotterdam) en 5830 (sprinter naar Amsterdam) aan de deur. Die vier treinen werden allemaal over spoor 6 en 7 geperst, waarbij de 528 ook nog eens de 5628 kwam inhalen, en dat zorgde natuurlijk voor de nodige extra vertragingen.
Het is mij een raadsel waarom geen van die vier treinen naar spoor 5 of 4 werd geleid, want die waren op dat moment allemaal vrij dankzij de verbussing van de Valleilijn. (Enkel de 1531, IC uit Amsterdam, kwam een paar minuten later gepland binnen op 5a.)
In de andere richting liepen vele treinen ook in de plus, tot +22 aan toe. Daar werden wel twee treinen richting Zwolle naar spoor 4b verwezen.
De 5630 (sprinter naar Utrecht) reed met de geplande SLT-4 en kwam uitpuilend vol binnen uit Zwolle in Amersfoort. Vertrek was ook met vele tientallen staanplaatsen. Het is ook verrassend druk met fietsers.
Het is mij een raadsel waarom geen van die vier treinen naar spoor 5 of 4 werd geleid, want die waren op dat moment allemaal vrij dankzij de verbussing van de Valleilijn. (Enkel de 1531, IC uit Amsterdam, kwam een paar minuten later gepland binnen op 5a.)
In de andere richting liepen vele treinen ook in de plus, tot +22 aan toe. Daar werden wel twee treinen richting Zwolle naar spoor 4b verwezen.
De 5630 (sprinter naar Utrecht) reed met de geplande SLT-4 en kwam uitpuilend vol binnen uit Zwolle in Amersfoort. Vertrek was ook met vele tientallen staanplaatsen. Het is ook verrassend druk met fietsers.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Een trein 'last-minute' van perron wijzigen is ook niet zonder gevolgen natuurlijk. Al die reizigers die wachten op die trein moeten ook allemaal verhuizen naar het nieuwe perron. Ook dat kost tijd (zeker aangezien het al druk op die trappen is door uitstappers uit de 1500 en 5600), zeker als je ook nog aan de mindervaliden wilt denken of als er zelfs iemand was die reisassistentie had aangevraagd en die al klaar staat op het eilandperron voor spoor 6-7. Je kunt je dan dus afvragen of en hoeveel je er mee wint.
Maar ik denk eerder dat de veiligheid een belangrijkere factor is. Als je last-minute die 500 (en mogelijk ook 5800) dan gaat wijzigen naar spoor 4 en/of 5, dan krijg je op de trappen dat bovenop de al aanwezige reizigersstromen uit de 5600 en 1500 die in Amersfoort uitstappen ook nog eens dat reizigers van de 500 (en 5800), waarvan de meesten waarschijnlijk al op dat perron stonden plots ook allemaal via de trappen dat perron moeten verlaten en bij hun creëer je ook nog eens een grote tijdsdruk (want de trein die eigenlijk al moet vertrekken gaat plots van een ander spoor, dus reizigers hebben haast om daar te komen). Dat is natuurlijk vragen om grote problemen. Het risico op verdrukking wordt dan erg groot.
Maar ik denk eerder dat de veiligheid een belangrijkere factor is. Als je last-minute die 500 (en mogelijk ook 5800) dan gaat wijzigen naar spoor 4 en/of 5, dan krijg je op de trappen dat bovenop de al aanwezige reizigersstromen uit de 5600 en 1500 die in Amersfoort uitstappen ook nog eens dat reizigers van de 500 (en 5800), waarvan de meesten waarschijnlijk al op dat perron stonden plots ook allemaal via de trappen dat perron moeten verlaten en bij hun creëer je ook nog eens een grote tijdsdruk (want de trein die eigenlijk al moet vertrekken gaat plots van een ander spoor, dus reizigers hebben haast om daar te komen). Dat is natuurlijk vragen om grote problemen. Het risico op verdrukking wordt dan erg groot.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Volgens het twitter-account van Prorail is er vandaag een fietser om het leven gekomen door een aanrijding met een trein tussen Gilze-Rijen en Tilburg Universiteit: https://x.com/ProRail/status/1724450515440869595?s=20
Dit gepaard met het nieuws uit Belgie maakt dit wel een zwarte dag voor het spoor in de Benelux.
Dit gepaard met het nieuws uit Belgie maakt dit wel een zwarte dag voor het spoor in de Benelux.
zij/haar/hen/hun
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik vond het nog verwonderlijk dat mijn 556 nog redelijk ongeschonden tussen de vele vertragingen reed vanmiddag.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Mijn 1863 vertrok vanmiddag met +3 uit Den Haag (de binnenkomende 1800 had al iets van +4). Die korte keringen van zeven minuten in Den Haag zijn ook niet heel handig. De vertraging liep op tot +8 bij Amsterdam Zuid en Almere, en maar +6 in Zwolle. Ik zag dat de 500 die aan de andere kant van het perron vertrok met +13 in Zwolle aankwam.
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten