Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Treintje1989
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Lelylijn

Bericht door Treintje1989 »

Ik quote uit het regeerakkoord:

De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is. Internationaal spoorvervoer wordt bevorderd door barrières voor nieuwe toetreders weg te nemen. Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen (bv. Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle).

--

Begrijp ik goed dat het nu sowieso doorgaat, en dat er dus extra geld heengaat dan in het vorige akkoord is afgesproken (3 miljard uit mijn hoofd). Volgens mij komt er uitslag van een lopend onderzoek over de aanleg van de Lelylijn in het najaar. Eerst maar afwachten wat daaruit komt en hoeveel het echt gaat kosten lijkt mij.
Roeland
Berichten: 2289
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lelylijn

Bericht door Roeland »

Het zal nog heel wat jaren duren voordat zo'n lijn daadwerkelijk wordt aangelegd.
De kosten worden natuurlijk mede bepaald door de tracékeuzes, het ontwerp en het aantal stations enz.

De zinsnede "met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is" vind ik wel interessant. Bedoelen ze daarmee: we beginnen met Groningen - Drachten - Heerenveen, en Lelystad - Heerenveen wordt in een later stadium gedaan? Dat is toch ook het meest gevoelige tracédeel vanwege bodem en Natura2000 gebieden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8937
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lelylijn

Bericht door ArrivaBas »

Het gedeelte tussen Lelystad en Heerenveen heeft de grootste uitdagingen als het gaat om bodemdaling. Natura 2000 geldt in Flevoland en Friesland alleen voor de meren rondom Flevoland voor wat betreft gedeelten die direct aan het beoogde tracé liggen. Op afstand ligt in Overijssel nog Nationaal Park Weerribben-Wieden. Keerzijde is wel dat het in Flevoland een stuk makkelijker is om het tracé landschappelijk in te passen, omdat de grond grotendeels al eigendom van het Rijk is via het Rijksvastgoedbedrijf. De huidige agrarische activiteit vindt, vooral in de Noordoostpolder, plaats onder erfpacht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IIVQ
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Lelylijn

Bericht door IIVQ »

Treintje1989 schreef: do 16 mei 2024, 06:22
Begrijp ik goed dat het nu sowieso doorgaat?
Nee. Voor zo'n lijn moet er eerst een technisch ontwerp komen, daarna een ontwerp-tracébesluit en een MER komen, daarna een wet (die de verklaring tot algemeen nut regelt, waardoor onteigend kan worden). Ook moet er in de begroting geld voor gevonden worden.

We hebben nog niet eens een regering, we krijgen straks zomerreces en dan de eerste honderd dagen waarin een kabinet meestal niet heel effectief is, dus ik denk dat de ministeries pas in 2025 wat aan beleid kunnen doen, en in najaar 2027 zijn er alweer verkiezingen, als niet eerder.

Een ontwerp maken en tracébesluit zal zeker nog enkele jaren duren, dan krijg je nog juridische procedures tot aan de RvS...
Kortom, ik verwacht niet dat het aankomende kabinet de goedkeuring van de Lelylijn mee gaat maken.
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 16 mei 2024, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12909
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lelylijn

Bericht door Hainje »

Nog maar afwachten of het überhaupt de kerst wel gaat halen.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13685
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Roeland schreef: do 16 mei 2024, 10:12 Het zal nog heel wat jaren duren voordat zo'n lijn daadwerkelijk wordt aangelegd.
De kosten worden natuurlijk mede bepaald door de tracékeuzes, het ontwerp en het aantal stations enz.

De zinsnede "met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is" vind ik wel interessant. Bedoelen ze daarmee: we beginnen met Groningen - Drachten - Heerenveen, en Lelystad - Heerenveen wordt in een later stadium gedaan? Dat is toch ook het meest gevoelige tracédeel vanwege bodem en Natura2000 gebieden?
Dat is 'salami-tactiek'. Vooral in Friesland is de Lelylijn controversieel. Lang niet iedereen ziet de lijn zitten en er is ook nog geen tracé vastgesteld; en de landschappelijke inpassing is er het lastigst. In Flevoland kun je bij wijze van spreke morgen beginnen: het oude tracé van de Zuiderzeelijn is nog vrijgehouden en als je geen 'gekke' dingen is ook een tracébesluit eenvoudig. Veel onderzoeken zijn al gedaan voor andere infrastructuur en de Hanzelijn. Het is echter niet zo zinvol om de spoorlijn bij Lemmer te laten ophouden. Als de provincie Fryslân wel meewerkt aan het trajectgedeelte Heerenveen-Drachten-grens dan ontstaat er vanzelf genoeg momentum om ook het tussengelegen gedeelte te bouwen. Daar zal ook een fundamentele keuze gemaakt moeten worden; gaat de spoorlijn ten noorden of ten zuiden van Heerenveen langs; of wordt met een eventueel provisorium aangesloten op het bestaande station Heerenveen. Daar zullen nu wel snel afspraken over gemaakt moeten worden.
We hebben nog niet eens een regering, we krijgen straks zomerreces en dan de eerste honderd dagen waarin een kabinet meestal niet heel effectief is, dus ik denk dat de ministeries pas in 2025 wat aan beleid kunnen doen, en in najaar 2027 zijn er alweer verkiezingen, als niet eerder.
Als het project eenmaal is opgestart kan dat wel redelijk onafhankelijk van politieke werkelijkheid lopen.

Overigens ben ik zelf geen uitgesproken voor- of tegenstander van het project. Wel zie ik de noodzaak om het openbaar vervoer in het interregionale segment te verbeteren in de Noordoostpolder, Zuidelijk Friesland en Zuidwest Groningen. Het is de afgelopen jaren eigenlijk behoorlijk verslechterd. Toch denk ik dat investeren in andere regionale spoorlijnen en een forse impuls van het bovenregionale busnet (Q-liners) voor veel reizigers ook prima kan werken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2289
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lelylijn

Bericht door Roeland »

De provincie Friesland heeft zelf zo'n 10 jaar geleden impliciet aangegeven, geen noodzaak te zien voor rechtstreeks OV van/naar Lelystad. Anders zouden ze die oude doorgaande lijn 315 niet hebben geknipt in Emmeloord.

Met rechtstreekse snelbussen vanuit Lelystad naar bijv. Lemmer en Sneek zou het OV in Zuidwest Fryslân al fors verbeteren.
En gelet op de vele Q-liners tussen Heerenveen, Drachten en Groningen zou een rechtstreekse regionale spoorlijn daar misschien helemaal niet zo gek zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13685
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

De splitsing in Emmeloord is meer vanuit de concessie gerekend dan vanuit de provincie: het komt omlooptechnisch beter uit, biedt in Flevoland en in Groningen een betrouwbaarder dienstregeling en de verbinding Emmeloord-Groningen vond men destijds wel belangrijk om rechtstreeks te houden.
Ik had zelf de lijn niet opgesplitst, maar dat de vervoersautoriteiten dat noodzakelijk vonden kan ik me ergens wel voorstellen. Knippen in Heerenveen was een stuk reizigersvriendelijk geweest, met in Joure aansluiting naar Sneek, en in Lemmer aansluiting naar Balk en in Emmeloord aansluiting naar Urk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten