Pagina 5 van 11

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 12:56
door marlies
Het probleem is denk ik dat dubbeldekkers met een gelijkvloerse instap wat lastiger te krijgen zijn en dat dat voor stoptreinmaterieel verplicht is gesteld.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 12:57
door fogeltje
Thom91 schreef:Laatste 3500 vanuit Asb naar Ehv was die van 20:00 precies.
Zoiets staat me ook bij, zowel de tijden uit Bijlmer als Utrecht. Ik pas de wiki voor 2013 ook aan.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 13:41
door benza
marlies schreef:Het probleem is denk ik dat dubbeldekkers met een gelijkvloerse instap wat lastiger te krijgen zijn en dat dat voor stoptreinmaterieel verplicht is gesteld.
Dat wist ik niet, bedankt!

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 14:10
door Thom91
marlies schreef:Het probleem is denk ik dat dubbeldekkers met een gelijkvloerse instap wat lastiger te krijgen zijn en dat dat voor stoptreinmaterieel verplicht is gesteld.
Tegenwoordig standaard geleverd. Maar ten tijde van de bouw van DDAR niet aan de orde natuurlijk :)

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 14:18
door reisthijs
Een dubbeldekstrein met een gelijkvloers instap op 76cm is allesbehalve standaard. Ja, nu is er de OMNEO die met deze instaphoogte geleverd kan worden maar dat is eigenlijk maar een halve dubbeldekker.

Gelijkvloerse instap wordt verplicht voor alle treinen, het verschil zit 'm in de ingangsdatum.
Voor het "Sprintersegment" is de streefdatum 2018, Intercity's hoeven pas in 2030 allemaal een gelijkvloerse instap te hebben. De tot IC verbouwde dubbeldekkers kunnen dus nog jaren mee.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 14:52
door benza
Maar wat is het verschil tussen een intercity and een sprinter in Nederland?
Bijvoorbeld, in Zeeland zijn alle treinen officiel "intercities", waar in de praktijk stoppen alle treinen op alle stations, zonder uitzonderingen.

En voor internationale treinen is het uiteraard onmogelijk.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 15:18
door marlies
Het is ook bullshit, want een voor intercitydoeleinden aangeschafte/gereviseerde trein (hallo DDZ) mag dus wel gewoon ingezet worden op sprinterdiensten. Symboolpolitiek ;)

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 15:38
door reisthijs
Zolang er nog niet genoeg gelijkvloerse sprinters zijn kan dat toch ook niet anders? :wink:
DDZ als stoptrein is een tijdelijke situatie.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 31 dec 2013, 17:13
door Somoht
Is er emand die in Leiden snel foto's van wat DRISjes op Oudejaarsavond kan nemen? :P (na 20u?)

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 18:19
door VIRM
Morgen mag ik wellicht op de terugweg richting Randstad vanuit Assen in Zweolle overstappen. Is de overstap van spoor 5 naar 3, of 3 naar 5 gewoon cross-platform?
Ik zie op de plattegrond op Sporenplan dat er wel wat kopspoortjes zijn op Zwolle, maar helaas geven ze op de eenvoudige plattegronden geen perronnummers weer.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 18:29
door Daniel
3 naar 5 en v.v. is in Zwolle inderdaad gewoon cross-platform. Spoor 4 is een klein kopspoortje wat in feite een inham aan het uiteinde van perron 3 is.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:23
door julsteren
Word dat spoor 4 in Zwolle wel gebruikt?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:24
door Ardan
Zo af en toe ja. Vooral voor eindigende treinen die daarna afgerangeerd worden, een enkele keer per dag.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:37
door waldo79
Aangezien de NS een langlopende actie heeft rondom het product Weekend Vrij zit ik eraan te denken dat aan te schaffen.
Kan ik mijn VDU in dat abonnement omzetten?

En waarom stel ik de vraag hier: ik ga ervan uit duidelijkere antwoorden te krijgen dan NS Klantenservice ze produceert :N

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:50
door Suus
http://www.ns.nl/reizigers/producten/ab ... -vrij.html, eerste vraag bij de Veelgestelde vragen.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:52
door webguy
Er staat zelfs dat je dus zelfde OVC kan gebruiken - moet alleen wel een jaar geldig zijn voor de jaarvariant geloof ik, dat staat er weer niet bij.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:58
door Tochjo
Tijdens het bestelproces staat dat je kiest voor een nieuwe kaart "als de geldigheidsduur van uw huidige persoonlijke OV-chipkaart korter is dan 8 weken".

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 20:01
door waldo79
Duidelijk :wink:
ns.nl schreef:Bent u verplicht om in- en uit te checken. Voor Weekend Vrij en Dal Vrij geldt er een instaptarief van € 10 wanneer u buiten de periode reist, waarin u onbeperkt mag reizen
Wordt er dan nog zoveel met papieren kaartjes gereisd? Ik reis al sinds maart 2010 op de OVC in combinatie met een VDU :?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 20:14
door reisthijs
Ik ken genoeg mensen die nog met papieren kaartjes reizen in combinatie met VDU of een jaartrajectabonnement.
Mijzelf incluis.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 20:22
door baladid
Kan men ergens op internet natrekken welke treinen met welk materieel gereden worden en of ze wifi hebben?
Het gaat om de t2048 morgen en de t773 op maandag.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 20:25
door webguy
t2048 is V-IRM - dat kan met of zonder Wifi zijn
t773 is elke dag behalve zondag met ICM - dat is altijd met Wifi.
Geplande inzet (maar niet lengte) kan je hier bekijken

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 20:29
door Suus
Volgens mij is de inbouw van Wifi bij VIRM inmiddels ook afgerond.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 20:35
door baladid
Bedankt.Bij de 2048 kijk ik anders maar uit het raam - ik ken dat traject tot nu toe alleen in het donker. :D

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 21:21
door hidihi
ik had een paar kortere vragen:

1. De belbus. Hoe regelen vervoersbedrijven dat? Wordt er een aparte taxi ingezet als zo'n belbus rit besteld wordt of wordt zo'n rit gecombineerd met zorgvervoer reizigers?

2.Goedkoop internationaal reizen is erg populair. Bij het goederenvervoer zie je dit ook. Dus ik dacht je kunt goedkope internatinale treinkaartjes verkopen als een passagiers rijtuig aan een regulieren (goederen) bloktrein koppelt. ik zie dit niet snel gebeuren maar zou je dit in theorie uit kunnen voeren? Hoe zit het met de volgende aspecten?

-Mogen er reizigers rijtuigen over de betuweroute getrokken worden?
-Hoeveel goederen vervoerders mogen ook passagiers vervoeren?
-Zijn er andere regels die dit type vervoer onmogelijk maakt?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 02 jan 2014, 21:29
door julsteren
hidihi schreef:ik had een paar kortere vragen:
-Mogen er reizigers rijtuigen over de betuweroute getrokken worden?
Nee, want je kunt niet zoveel reizigers evacueren bij een eventuele brand in een tunnel op die spoorlijn.

En ik heb zelf ook een vraag, kun je op station Zwolle ergens snel een lunch halen?