Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Mijn 5557 vertrok vanaf Utrecht van spoor 7 en kwam vanaf het opstelterrein ZO. De 5550 had niet gereden en zodoende kwam het materieel voor de 5557 vanaf het opstelterrein. Het loopt vandaag sowieso niet helemaal lekker in de 5500; een redelijk aantal treinen geannuleerd en veel vertragingen...
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Te Hn stond Amsterdam als hoofdbestemming op zowel de DRIS op het perron, als als enige bestemming voorop de trein. Ik heb niet gezien wat er aan de zijkant stond maar Hoorn is een station waar je via de kop van het perron komt.
En de snelle trein naar Amsterdam rijdt niet via Purmerend (dwz, die stopt daar niet) noch op Zaandam.
Ik vond dat vroeger altijd irritant, toen stonden er op Hfd en Shl 2 sprinters vrijwel tegelijk met "Weesp" en "Almere" of "Utrecht" als enige bestemmingen op de 2-regelige CTA. Dan wist je dus niet welke via Amsterdam en Diemen en welke via ~ Zuid en ~ Zuid ging.
En de snelle trein naar Amsterdam rijdt niet via Purmerend (dwz, die stopt daar niet) noch op Zaandam.
Ik vond dat vroeger altijd irritant, toen stonden er op Hfd en Shl 2 sprinters vrijwel tegelijk met "Weesp" en "Almere" of "Utrecht" als enige bestemmingen op de 2-regelige CTA. Dan wist je dus niet welke via Amsterdam en Diemen en welke via ~ Zuid en ~ Zuid ging.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
In de middagspits was een trein defect geraakt op Gouda, waardoor spoor 3 geblokkeerd werd. Om de treinen vanuit Den Haag niet in de weg te zitten, werden alle Rotterdamse treinen via het perronloze spoor erlangs gestuurd en stopten als vervanging in Goverwelle. Prima oplossing (en wel eentje die ik in mijn forenzenleven nog niet eerder meegemaakt heb)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik zat ook in zo'n trein. Alleen werd station "Gouda" 3x aangekondigd door Truus: voor station Gouda (waar we doorreden), voor Gouda Goverwelle en voor station Woerden.
Eergister een HC: "Hier ben ik weer, de stem uit het plafond".
Eergister een HC: "Hier ben ik weer, de stem uit het plafond".
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Mag je in zo'n geval terugsteken zonder uit en in te checken?Etienne schreef: ↑do 11 jan 2024, 19:31 In de middagspits was een trein defect geraakt op Gouda, waardoor spoor 3 geblokkeerd werd. Om de treinen vanuit Den Haag niet in de weg te zitten, werden alle Rotterdamse treinen via het perronloze spoor erlangs gestuurd en stopten als vervanging in Goverwelle. Prima oplossing (en wel eentje die ik in mijn forenzenleven nog niet eerder meegemaakt heb)
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als NS niet kan stoppen op Gouda door een calamiteit, waarom zou je als reizigers voor die extra kilometers betalen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Eentje in de categorie ''nodeloos complex'':
Op dit moment sta ik op station Zutphen. De 3691 naar Arnhem is vervallen vanwege een aanrijding. Deze trein zou keren als 3682 naar Zwolle. Voor mij is de schade nog enigszins beperkt, omdat ik nog de 3693 naar Dieren kan nemen.
Echter, nu wordt as we speak de 3682 naar Zwolle (vanwege diezelfde aanrijding tussen Arnhem en Dieren) ook nog geschrapt. Knap lullig voor de mensen hier en in Deventer die de laatste trein hadden willen hebben.
Heeft dit te maken met personeel dat Zutphen niet kan bereiken door uitgevallen treinen?
Edit: Extra trein ingelegd om 0:30 Zutphen - Zwolle
Dieren - Arnhem moest met een bus gedaan worden die om 1:05 vertrok, en alle tussengelegen stations moest aandoen.
Op dit moment sta ik op station Zutphen. De 3691 naar Arnhem is vervallen vanwege een aanrijding. Deze trein zou keren als 3682 naar Zwolle. Voor mij is de schade nog enigszins beperkt, omdat ik nog de 3693 naar Dieren kan nemen.
Echter, nu wordt as we speak de 3682 naar Zwolle (vanwege diezelfde aanrijding tussen Arnhem en Dieren) ook nog geschrapt. Knap lullig voor de mensen hier en in Deventer die de laatste trein hadden willen hebben.
Heeft dit te maken met personeel dat Zutphen niet kan bereiken door uitgevallen treinen?
Edit: Extra trein ingelegd om 0:30 Zutphen - Zwolle
Dieren - Arnhem moest met een bus gedaan worden die om 1:05 vertrok, en alle tussengelegen stations moest aandoen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En met die bus had je nog geluk. Die was beschikbaar door de standaard verbussing van de 3091 tussen Arnhem en Nijmegen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja. In andere gevallen trouwens ook, terugsteken is toegestaan bij calamiteiten of als de NS-reisplanner het adviseert.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bij Gorinchem is de spoordijk instabiel en door de tijdelijke snelheidsbeperking die dat geeft rijden de korte slagen niet. Qbuzz heeft dat opgelost door de nog wel rijdende treinen met twee stellen te rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Volgens mij is het verbod op terugsteken (dwz je aankomststation voorbijrijden) an sich komen te vervallen..
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Is hier (eventueel) ook een bron van?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het NS Forum in combinatie met terugsteken invoeren op Google geeft de onderbouwing.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wat gaat men in de komende drie weken bij Schiphol doen?
De sporen zijn toch al opgehoogd?
De sporen zijn toch al opgehoogd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De helft van de sporen is opgehoogd, de rest is nu aan de beurt.
https://www.prorail.nl/nieuws/werkzaamheden-schipholProRail schreef:Afgelopen herfst zijn de sporen 1, 2 en 3 ter hoogte van de perrons vernieuwd, nu gaan we aan de slag met sporen 4, 5 en 6.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Redelijk laat maar ik had er zelf gisteren idd ook last van. Er vielen naar mijn gevoel meer ritten uit dan normaal gesproken wanneer er een defecte trein is, maar ja.rooddolfijn schreef: ↑do 11 jan 2024, 17:32 Mijn 5557 vertrok vanaf Utrecht van spoor 7 en kwam vanaf het opstelterrein ZO. De 5550 had niet gereden en zodoende kwam het materieel voor de 5557 vanaf het opstelterrein. Het loopt vandaag sowieso niet helemaal lekker in de 5500; een redelijk aantal treinen geannuleerd en veel vertragingen...
Woensdag zelfde verhaal overigens, alleen vielen er toen geen treinen uit omdat er nog een nieuw treinstel moest komen. (De 2453 die donderdag zou rijden hadden ze blijkbaar op een andere treinserie gezet waardoor dus er meer treinen uitvielen op de 5500)
Niet alleen met de trein had ik drama overigens afgelopen week, de tram in Utrecht kon er overigens ook goed van.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bedankt.reisthijs schreef: ↑vr 12 jan 2024, 19:57 De helft van de sporen is opgehoogd, de rest is nu aan de beurt.https://www.prorail.nl/nieuws/werkzaamheden-schipholProRail schreef:Afgelopen herfst zijn de sporen 1, 2 en 3 ter hoogte van de perrons vernieuwd, nu gaan we aan de slag met sporen 4, 5 en 6.
Ik snap alleen niet waarom de hellingbanen vervangen worden door vaste trappen. Men heeft het over "meer ruimte voor passagiers", maar volgens mij is dat verwaarloosbaar, terwijl de bereikbaarheid van de perrons (zeker met koffers) wel afneemt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Een trap is niet afhankelijk van een richting. Bij een roltrap/rolbaan heb je er één naar beneden en één omhoog. Als er een trein aankomt, moet iedereen over die ene roltrap/rolbaan, terwijl de andere nagenoeg leeg is. Bij een trap wordt vlak na aankomst van een trein bijna de volledige breedte benut voor de afvoer van reizigers van het perron. Alleen voor reizigers met grote bagage is het lastiger. Die kunnen het beste met de lift. En als ze wel met de trap gaan, kun je er als overige reiziger gewoon omheen. Op de roltrap/rolbaan blokkeert de koffer de doorgang (rechts staan, links gaan, werkt daar niet).
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En wat hebben veel reizigers van/naar Schiphol nu juist bij zich?
Ik krijg m'n koffer de trap nog wel op en af, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Ik krijg m'n koffer de trap nog wel op en af, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het beste zou zijn om, zoals op meerdere stations het geval is, een normale trap en een roltrap/rolbaan aan te leggen, alleen is daar op Schiphol denk ik te weinig plaats voor.
zij/haar/hen/hun
-
- Berichten: 646
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het locov heeft zelfs ongevraagd advies gegeven over de toekomstige situatie. ProRail's reactie was - kort samengevat - "sorry, geen geld".
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Daar is dus de lift voor.Commendatore schreef: ↑za 13 jan 2024, 00:20 En wat hebben veel reizigers van/naar Schiphol nu juist bij zich?
Ik krijg m'n koffer de trap nog wel op en af, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Of de roltrap, op Schiphol zijn de rolbanen daarom ideaal.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Maar de capaciteit van de lift is niet onbeperkt, dus als er veel reizigers met koffers zijn, ontstaan er wachtrijen bij de lift.sneltram schreef: ↑za 13 jan 2024, 11:54Daar is dus de lift voor.Commendatore schreef: ↑za 13 jan 2024, 00:20 En wat hebben veel reizigers van/naar Schiphol nu juist bij zich?
Ik krijg m'n koffer de trap nog wel op en af, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten