Pagina 47 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:48
door Hainje
Oh jij was er natuurlijk als de kippen bij. :P

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:51
door ArrivaBas
Ik ben het met Suus eens. Mooie trein en creatieve oplossing voor het overgaan van de blauwe baan in de donkergrijze rondom de ramen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 19:38
door Wubbo
Hmm. Ik kan zo snel niet terugvinden hoe lang de rijtuigen zijn, maar in totaal worden er 485 bakken besteld (49*5+30*8). Volgens Treinreiziger leveren ze 25.000 zitplaatsen, dat is zo'n 52 per bak. Als ik goed tel heeft ICR-6 zo'n 450 zitplaatsen (en is dat regelmatig te weinig voor de IC Direct) wat zou betekenen dat ICR-6 vervangen moet worden door iets meer dan ICNG-8. Ik vraag me af in hoeverre je dan uitbreiding van zitplaatscapaciteit hebt, als je kijkt wat er allemaal rondrijdt aan ICR (32 zeswagenstammen en 12 negenwagenstammen volgens Somda, bij elkaar is dat al 22500 zitplaatsen als ik even grof tel. En dan moet ICNG ook nog wat ICM vervangen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 19:43
door VIRM
NS heeft ook nog opties voor aanvullende stellen, dus daar kom je ook weer een eind verder mee. :)

Verder hoop ik dat ze inderdaad afstemmen van de VIRMm-achtige stoelen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 20:47
door reisthijs
Bedenk ook dat deze eerste lichting ICNG nog niet alle ICR zal vervangen, de stammen in de Beneluxdienst (grofweg 5000 zitplaatsen) blijven voorlopig nog rijden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 21:03
door ODRAIL
Wubbo schreef:En dan moet ICNG ook nog wat ICM vervangen.
Tot welk jaartal moeten de ICM stellen meegaan (jaartal)?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 21:43
door Hainje
De laatste stellen zijn in 1994 in dienst gekomen, gemiddeld gaat een trein 40 jaar mee. Dus 1994 + 40 = 2034.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 22:03
door ArrivaBas
De eerste SNG's hebben aldus meldingen op Facebook en Somda op eigen kracht een stukje gereden. Het betreft de stellen 2301 en 2701, welke naar Zwolle gaan/zijn gegaan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 22:05
door Daniel
Volgens een andere melding op Somda is de 2301 in Weesp alweer omgekeerd, blijkbaar werkt er iets nog niet helemaal goed op deze eerste rit.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 22:19
door Wageningen1998
KM46 schreef:
Wubbo schreef:En dan moet ICNG ook nog wat ICM vervangen.
Tot welk jaartal moeten de ICM stellen meegaan (jaartal)?

De 3tjes zijn gebouwd in de periode 1983-1990, dus in 2023 moeten de eerste stellen vervangen worden. De ‘nieuwere’ drietjes en de viertjes kunnen nog wel een tijdje mee. Persoonlijk is ICM (ICNG uiteraard nog niet meegerekend) mijn favoriete NS-materieel, dus ik hoop dat ze voorlopig nog even op het Nederlandse spoor te zien zijn :Y

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 03 okt 2017, 22:38
door Suus
Niets moet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 01:14
door Wageningen1998
Wel als het treinstel de 40 jaar grens gepasseerd is toch?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 01:20
door JWM
Er is geen vaste regel voor.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 05:17
door Suus
Wageningen1998 schreef:Wel als het treinstel de 40 jaar grens gepasseerd is toch?
Nee, het gaat op basis van revisietermijnen, waarbij draaistelrevisies meestal leidend zijn.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 08:14
door Mr-W
cassie127 schreef:Ligt het aan mij of heeft het model van de 2e klas stoelen wat weg van die in een ICE 3 of IC berlijn zitten?
Ze lijken er inderdaad een beetje op, hopelijk zijn ze comfortabeler dan de huidige DDZ/VIRMm stoelen.
Qua interieur vind ik de Italiaanse trein mooier, die is een stuk minder druk vormgegeven en de instapdeuren vind ik te weinig contrasterend.
Hainje schreef:De laatste stellen zijn in 1994 in dienst gekomen, gemiddeld gaat een trein 40 jaar mee. Dus 1994 + 40 = 2034.
Een trein gaat gemiddeld 30 jaar mee volgens mij.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 08:33
door n-evo
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de nieuwe intercity de bijnaam de "Bij" of "Wesp" krijgt. :P

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 08:38
door Suus
Mr-W schreef:Een trein gaat gemiddeld 30 jaar mee volgens mij.
Het materieel dat nu als eerste vervangen gaat worden:
SGM zit nu tussen de 34 en 42 jaar.
ICR zit nu tussen de 29 en 37 jaar.

Gelet op de huidige situatie en vanwege de afschrijvingen is 40 jaar realistischer, vooral omdat een revisiecyclus meestal zo'n 7 jaar duurt. Dan krijg je een patroon van 7-14-21-28-35-42. De eerste series IRM/VIRM (aflevering vanaf 1995) hebben nu het einde van de derde cyclus bereikt en krijgen nu een grootscheepse modernisatie, waardoor ze weer minstens even zo lang meekunnen.

Een aantal stellen SGM die last hebben gehad van een toiletbrand gaan naar verwachting binnenkort naar de schroot, dus daar begint het nu echt eindig te worden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 08:41
door OV-Hobbyist
n-evo schreef:Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de nieuwe intercity de bijnaam de "Bij" of "Wesp" krijgt. :P
Heeft al de bijnaam "Bij"

https://twitter.com/treinreiziger/statu ... 2571459584

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 09:08
door reisthijs
SGMm en ICMm zou nog minimaal 15 meegaan na revisie. Dat betekent dat de oudste SGMm-III in 2018 aan vervanging toe zou zijn, en de oudste ICM-III in 2021.
Daar is de geplande indienstelling van SNG en ICNG op afgestemd.

Inmiddels is duidelijk dat (een deel van) die SGMm's nog een paar jaar langer in dienst zullen blijven. Voor ICMm zal waarschijnlijk hetzelfde gelden nu de eerste ICNG's worden gebruikt om ICR te vervangen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 09:25
door Gekko123
Op zich ook wel logisch, zeker als je bedenkt dat de inzet van ICR op de Benelux en de HSL niet voorzien was. Daar had immers nu de Fyra moeten rijden.

Verder moet ik zeggen dat ik hem opzich wel wat vind hebben. Ik vind hem sowieso al mooier dan de Fyra, mede doordat ik deze kleurstelling beter vind staan dat zuurstokroze van de Fyra...

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 13:59
door n-evo
OV-Hobbyist schreef:Heeft al de bijnaam "Bij"

https://twitter.com/treinreiziger/statu ... 2571459584
Dan duurde dat niet lang.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 14:33
door Durashift
Zorro past beter, vind ik. Een bij is veel te lief voor wat het ontwerp, voor mij, uitstraalt.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 14:40
door Suus
Of een wasbeer. Al klinkt de InterCityBee niet slecht ;-)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 14:44
door Durashift
ICB's dus. :?:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 23:59
door trolly
Suus schreef:Of een wasbeer. Al klinkt de InterCityBee niet slecht ;-)
Vast. En daarna SprinterSuus zeker?