Pagina 47 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 19:44
door Daniel
Zeg maar gewoon Zuid-Nederland, ze gaan immers uiteindelijk ook in de Sprinters tussen Dordrecht en Roosendaal en Dordrecht en 's-Hertogenbosch rijden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 19:46
door regenmaker
Het kaartje hier onderaan de pagina ziet het er meer uit als zuidoost (beetje vertekenend beeld natuurlijk). Zutphen vind ik nou niet echt zuid. :P

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 19:50
door webguy
Ardan schreef:Lang lang geleden was er een proef met SLT's die waren uitgerust met ETCS. Hebben we daar ooit wat van weer gehoord?
Er is een verslag naar de Tweede kamer gestuurd geloof ik. Het was in de bediening in ieder geval ingewikkeld...

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 19:50
door Daniel
Tja, de lijnen rond Lage Zwaluwe zijn weer niet echt oost natuurlijk :P En westelijker dan Roosendaal rijden sowieso al geen Sprinters.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 20:23
door Ardan
MetroRET schreef:Er kan bij FLIRT standaard tot 3 stellen gekoppeld rijden.
Dus bij de NS-FLIRT tot 12 bakken gekoppeld.
Ze kunnen zelfs met 14 rijden maar dat mag in Nederland (nog) niet.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 21:02
door Bemined
Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 21:08
door Meltrain
regenmaker schreef:Het kaartje hier onderaan de pagina ziet het er meer uit als zuidoost (beetje vertekenend beeld natuurlijk). Zutphen vind ik nou niet echt zuid. :P
Zuid-Nederland en Oost-Nederland dus. ;) Dat is wat anders dan Zuidoost-Nederland. :P
Bemined schreef:Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan
Is die materieelomloop ook ergens te vinden? :)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 21:14
door julsteren
Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:

7000 Apd-Es: 6 composities
In totaal dus 37 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan iets minder dan de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).
Dus toch wel? Ik dacht dat hier geen flirt kwam, maar dit maakt mijn dag :D

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 21:24
door Bemined
Kan zijn dat ik iets te enthousiast was hoor in mijn definitie van zuidoost :P

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 23:13
door MetroRET
Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).

Vergeet je de 6700 (O-Ht) niet à 2 composities ?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 24 okt 2016, 23:53
door Geert
Durashift schreef:Ja, dat laatste las ik hier een tijdje terug eens..

Best vreemd eigenlijk.. dat firma's die treinen bouwen ook aan infrastructuur doen op trajecten waar misschien geen eens treinen van hun rijden..
Lijkt mij dat een technisch installateur dit dan beter (onafhankelijker) kan doen? Is er 1 protocol waar op afgestemd moet worden en vervalt men niet in het bevragen van 'de concurrent' als het op moeilijkheden stuit..
Nou ja, het idee van ERTMS is juist dat het interoperabel is tussen allerlei leveranciers onderling, en dat je juist dus apparatuur van meerdere bedrijven kunt gebruiken zowel langs de baan als de trein.

Ik weet niet waar de technische moeilijkheden zitten, maar ik kan me voorstellen dat NS erg zuur moet zijn over het feit dat Bombardier de boel maar niet aan de praat krijgt. Lijkt me ook voor Bombardier geen beste reclame.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 00:06
door Durashift
Geert schreef:Ik weet niet waar de technische moeilijkheden zitten, maar ik kan me voorstellen dat NS erg zuur moet zijn over het feit dat Bombardier de boel maar niet aan de praat krijgt. Lijkt me ook voor Bombardier geen beste reclame.
NS heeft de vertraging niet geaccepteerd, lees ik hier http://www.spoorpro.nl/materieel/2016/1 ... -tot-2018/

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 00:08
door Hainje
Meltrain schreef:Is die materieelomloop ook ergens te vinden? :)
Daar heb ik ook wel interesse in. Kan ik gaan plannen voor een dagje in december/januari om te gaan toeren in de FLIRT's, de nieuwe bussen in Eindhoven e.o. en een rondje maken in Utrecht met de dubbelgelede (HESS-)bussen te maken. *O* *bus*

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 08:45
door SLToilet
Zeker te weten! Als ik 12 december vrij ben in de vroege ochtend naar Ddr reizen en dan helemaal tot aan Zp, en nog even langs mijn zus in de buurt van station Ehv :pos:

En als ik niet vrij ben dan maak ik wel vrij, al was het pas om 23:00 om een klein retourtje Breda te doen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 09:32
door Nitein-Repart
Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).
Plus de Sprinter Oss-'s Hertogenbosch maakt 33.
Arnhem-Den Bosch-Deurne dubbel wordt 44
Tilburg-Eindhoven-Weert dubbel wordt 49
Dordrecht-Breda-Den Bosch dubbel wordt 54
Twee drukste ritten van de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] versterken wordt 56
Dus je houd 2 reserve over.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 11:58
door reisthijs
Twee stellen reserve is wel heel weinig (voor NS dan tenminste), ik kan me niet voorstellen dat ze het zo krap gaat plannen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 12:44
door Nitein-Repart
Vergeet niet dat een aantal stellen alleen in de spits ingezet moeten worden, en er zijn ook vast omlopen die alleen in de tegenspitsrichting rijden, dus die kunnen ook wel met een enkel stel af. Buiten de spits kun je al makkelijk een stel of 10-15 aan de kant houden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 13:20
door MdJ
10% reserve (onderhoud, botschade) is wel redelijk gangbaar voor NS. Uitzonderingen daargelaten (DDZ: ca 25% zit dat op)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:00
door Wubbo
Ik weet niet hoe het ondertussen in de planning staat (want die is volgens mij nog wat vloeibaar), maar ik zou er niet van uit gaan dat er op 10 december opeens 50 stellen rondrijden. Het jaarplan (wijzigingsblad) is wat dat betreft niet heel betrouwbaar.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:27
door Hainje
Als die FLIRTS pas met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan rijden, dan weet ik wel zeker dat ze nog niet op 10-12 rijden. :lol:
Maar zonder dollen, NS zou wel gek zijn als ze het de stellen niet over een langere termijn in dienst zet.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:43
door starx
Erno-BE schreef:
Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).
Plus de Sprinter Oss-'s Hertogenbosch maakt 33.
Arnhem-Den Bosch-Deurne dubbel wordt 44
Tilburg-Eindhoven-Weert dubbel wordt 49
Dordrecht-Breda-Den Bosch dubbel wordt 54
Twee drukste ritten van de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] versterken wordt 56
Dus je houd 2 reserve over.
Ik vraag me af wel alle omlopen in de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] dubbel moeten rijden. Op de drukste stukken rijdt immers al versterking. Verder wordt deze gekoppelde sprinter nu nog gebruikt voor reizen Ehv - Nm, maar doordat die volgend jaar 20 minuten stilstaat in Ht, is dat niet meer interessant. Sommige ritten zullen zeker dubbel moeten rijden, maar ik denk niet allemaal.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 25 okt 2016, 19:30
door Bemined
Voor men met dubbeldekkers liep te smijten in het oosten van het land reed lang niet elke compositie op volle sterkte. Er was ook gewoon solo SGM te vinden in de 4400/9600 en in de 7600, dus dat kan dan solo FLIRT4 worden. En met een kwartierdienst tussen Arnhem en Wijchen en tussen Oss en Den Bosch zullen er mogelijk nog minder treinen op volle sterkte hoeven te rijden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 11:17
door reisthijs
Hainje schreef:Als die FLIRTS pas met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan rijden, dan weet ik wel zeker dat ze nog niet op 10-12 rijden. :lol:
Maar zonder dollen, NS zou wel gek zijn als ze het de stellen niet over een langere termijn in dienst zet.
Ingang nieuwe dienstregeling hoeft voor NS geen harde grens te zijn (wat het voor andere concessies wel is).
Het was de bedoeling dat de NS-Flirts al eerder zouden gaan rijden, in proefbedrijf. Het wil alleen maar niet vlotten met de start van dat proefbedrijf.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 18:47
door SuperGhost
Bemined schreef:Voor men met dubbeldekkers liep te smijten in het oosten van het land reed lang niet elke compositie op volle sterkte. Er was ook gewoon solo SGM te vinden in de 4400/9600 en in de 7600, dus dat kan dan solo FLIRT4 worden. En met een kwartierdienst tussen Arnhem en Wijchen en tussen Oss en Den Bosch zullen er mogelijk nog minder treinen op volle sterkte hoeven te rijden.
Die kwartiersdienst lost niet alles op. Voor de komst van de dubbeldekkers waren er nog altijd klachten over te volle treinen in de (top)spits bij Wijchen, maar dan ri. 's-Hertogenbosch. En dat was nog met langere treinen. Dubbele treinen zullen dus wel nodig blijven. Vergeet niet dat die kwartiersdienst (rijdt nu al in de spits) hard nodig was omdat een sprinter op volle lengte het al niet meer aan kon.
De 7600 rijdt vaak met 1 stel, omdat Zutphen nu eenmaal een te kort perron (1a) heeft en gekoppelde stellen een bezet perron oplevert (want dan moet die tot op het kruiswissel rijden) voor de trein uit Winterswijk (wat tot problemen met de overstap kan leiden, doordat dus op bezet spoor binnengekomen moet worden en de snelheid dus lager is)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 18:51
door Bemined
Die klachten waren toch juist met die dubbeldekkers? Men heeft daar na klachten enkele dubbeldekkers vervangen door SGM6 wat meer capaciteit bied.