Eurostar Amsterdam - London
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Ik heb toch het idee dat dat noodperron sneller en goedkoper gebouwd kan worden dan dat extra wissel. Zo te zien moet je nog wat met seinplaatsing gaan doen als je dat wissel aan wil leggen, dat is vaak een duur grapje.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Past de Eurostar überhaupt op sporen 9/10 op Sloterdijk qua perronlange en qua kromming van het spoor? Naast het gepuzzel met de dienstregeling van de [serie=Sprinter|2017|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] moet je denk ik ook gaan puzzelen met de Eurostar überhaupt die boog opkrijgen. En ik vraag mij af of je een internationale trein Sloterdijk als beginpunt wilt laten hebben.hidihi schreef:Ik vind het zonde dat reizigers 20 minuten extra moeten wachten naar Londen toe omdat er toevallig een paar reizigers naar Brussel mee moeten. Controles op Amsterdam wordt een probleem. Op Schiphol is er zeker geen ruimte en Amsterdam centraal wordt krap. Ik wil wel eens zien hoe ze dit probleem gaan oplossen. Ik ken in iedergeval geen oplossing want de enige oplossing die ik overwoog was perron 9 en 10 op Sloterdijk maar dan moet je fratsen uit gaan halen met de stoptrein Zaandam-Leiden.
[...]
Wij zitten nu over dit vraagstuk te denken maar hebben de NS en ProRail al een oplossing voor dit probleem?
Het lijkt mij dat ProRail met Eurostar en andere partijen wel wat scenario's heeft lopen maken over de inpasbaarheid op stations en in de dienstregeling en dat ze nu vooral kijken naar wat het beste gaat werken, of misschien wat de minst slechte optie is.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Het hele geen-ruimte-op-Schiphol-voor-de-veiligheids-en-paspoortcontroleverhaal is toch een soort van wonderlijke contradictie, in de wetenschap dat twee verdiepingen hoger het grootste veiligheids- en paspoortcontrolecircus van Nederland gaande is. Zou daar nou niet handig gebruik van kunnen worden gemaakt voor Eurostarpassagiers? Je zou er een soort extra gate voor treinreiziger van kunnen maken, waarvandaan de passagiers in één keer naar het perron worden gesluisd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Zelfs dat hoeft niet. De meest zuidelijke rolbaan van perron 5/6 is geïntegreerd met een toiletcomplex. Toiletten eruit (zitten nog op genoeg andere locaties op Schiphol Plaza), rolbaan vervangen door een roltrap dieper in de ruimte en je hebt ruimte voor een veiligheidscheck. Ja, de mensen staan dan in Plaza zelf in de rij, maar daar doen ze nu al goede ervaring mee dankzij de Schiphol Schreeuw Service.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Dat denk ik ook. Alles is al in kannen en kruiken maar men schreeuwt het niet van de daken.webguy schreef:Hier wordt al een paar jaar aan gewerkt, dus die zijn er vast wel redelijk uit, maar omdat het om veiligheid en operationele kwesties gaat hoor je dat waarschijnlijk pas bij het proefdraaien/persritten.
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Ik lees nu in Today's Railways van december 2016, dat de Eurostar op Schiphol alleen reizigers voor Brussel oppikt. Geen idee of die informatie juist was of inmiddels verouderd is.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Dat klinkt wel aannemelijk en lijkt me operationeel het gemakkelijkste te regelen.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
De Eurostar Velaro heeft geen SDO, dus dit plan is van de baan.diederickx schreef:Ik lees nu in Today's Railways van december 2016, dat de Eurostar op Schiphol alleen reizigers voor Brussel oppikt. Geen idee of die informatie juist was of inmiddels verouderd is.
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je redenering volg ik niet. Om te verhinderen dat passagiers in het voorste (Londense) deel stappen, voldoen hekken net zo goed.
(edit: tikfout)
(edit: tikfout)
Laatst gewijzigd door diederickx op do 09 mar 2017, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Dat is wel heel stellig en ook onlogisch. De Velaro heeft nooit SDO gehad, dus het ontbreken daarvan kan nooit betekenen dat een plan dat gemaakt is toen de specificaties van de Velaro bekend waren van de baan is.ICE105 schreef:De Eurostar Velaro heeft geen SDO, dus dit plan is van de baan.diederickx schreef:Ik lees nu in Today's Railways van december 2016, dat de Eurostar op Schiphol alleen reizigers voor Brussel oppikt. Geen idee of die informatie juist was of inmiddels verouderd is.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Met de kennis van nu had de Eurostar Velaro SDO moeten hebben. Dat heeft het ding niet en als je kijkt naar de treinaantallen, het intensieve perronspoorgebruik en de spelregels van de Cross Platform Switch op Schiphol dan weet je al wat het gaat worden met de Eurostar op Shl.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Misschien een domme vraag, maar waar staat dat de e320 geen SDO heeft? Met de hoeveelheid aan software die erin zit lijkt me dat niet zo moeilijk, eventueel moet er dan nog een software-upgrade doorgevoerd worden, maar daarna gaan plotseling de deuren niet meer open in een bepaald deel v/d trein als de machinist die niet ontgrendelt.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Het OV-Magazine meldt dat de check-in gaat gebeuren in speciale gebouwen op de perrons klik. Er zijn renders verschenen van deze gebouwen voor op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Als ik op de link klik dan gebeurt er niks en later de boodschap dat die link niet bereikbaar is.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
De site ligt down momenteel, vandaar.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Hier doet ie het gewoon, maar hierbij plaatje van Adam:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Grappig dat het dak van het gebouw voor Rotterdam doet denken aan de oude dienstgebouwtjes die er stonden :)
Ik had verwacht dat spoor 1 gebruikt zou worden voor de Eurostar (want makkelijk af te zetten zonder zonder andere sporen lastig te vallen, en dicht bij de lounge), maar dat is blijkbaar niet handig?
Ik had verwacht dat spoor 1 gebruikt zou worden voor de Eurostar (want makkelijk af te zetten zonder zonder andere sporen lastig te vallen, en dicht bij de lounge), maar dat is blijkbaar niet handig?
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Ik vrees dat het komt door slechte planning: vanaf de HSL kan je niet op spoor 1a komen, waardoor je er met een Eurostar niet kan stoppen. Een nieuw wissel aanleggen zou dat verhelpen, maar dit zal wel makkelijk zijn. :X
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Van Amsterdam Centraal is de vraag of de planning gehaald wordt. Er staan daar nog bouwketen van projectbureau Stationseiland waarvoor maar geen sloopvergunning wordt afgegeven. Volgens de planning hadden die al weken geleden gesloopt moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Meer details over de terminal in Amsterdam (en deels over Rotterdam):
- De bouwtekeningen voor Amsterdam Centraal. De bouwkeet wordt vervangen door een tijdelijke terminal op spoor 15b (voor ongeveer 10 jaar). Er komt zowel een Nederlandse als een Britse grenscontrole. Het document bevat ook wat details over de terminal in Rotterdam. Hier komt een langere en smallere terminal, met een vergelijkbare opzet, op spoor 3-4. Beide sporen zijn in principe voor de Eurostar te gebruiken, hoewel in eerste instantie spoor 4 gebruikt zal worden.
- Veiligheidsplan voor de terminal in Amsterdam, inclusief details over de check-inprocedure. Passagiers kunnen tot 15 minuten van tevoren op het perron komen en inchecken. Daarna wordt het perron afgezet. Acht minuten voor het vertrek van de trein gaan deze deuren open voor de passagiers in de terminal. De trein komt dan zes minuten voor vertrek aangereden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Artikel van OV Magazine is nu ook uitgebreid: reizigers die op Schiphol instappen moeten in Brussel door de check (voorste 8 rijtuigen). Reizigers in Amsterdam en Rotterdam stappen in achterste 8 rijtuigen.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
... met dank aan de post van Montecito voor de informatieve links.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Amsterdam en Rotterdam duswebguy schreef:Reizigers in Amsterdam en Schiphol stappen in achterste 8 rijtuigen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
Misschien blijft de keet staan? Of gaat dit over een andere bouwkeet?Suus schreef:Van Amsterdam Centraal is de vraag of de planning gehaald wordt. Er staan daar nog bouwketen van projectbureau Stationseiland waarvoor maar geen sloopvergunning wordt afgegeven. Volgens de planning hadden die al weken geleden gesloopt moeten zijn.
Op Amsterdam CS wordt de maatvoering voor het gebouw ingegeven door de afmetingen van de bestaande fundering van de huidige bouwkeet, welke wordt aangepast en hergebruikt. Dit resulteert in een gebouwvolume met een grotere breedte en beperktere lengte dan in Rotterdam. Ook in Amsterdam wordt het gebouw conceptueel als ‘tube’ behandeld. Hoewel deze minder smal is dan in Rotterdam, worden dezelfde architectonische ontwerpprincipes toegepast.
Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend
De fundering wordt hergebruikt, de bouwketen niet. De bouwketen worden ook nog steeds gebruikt, omdat er geen sloopvergunning is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten