Pagina 6 van 7

Doorbraak in ontwikkeling Fyra Breda-Antwerpen

Geplaatst: za 17 nov 2012, 11:37
door webguy
Doorbraak in ontwikkeling Fyra Breda-Antwerpen
Geplaatst op: vrijdag 16 november 2012 14:07
Laatst bijgewerkt: zaterdag 17 november 2012 11:37


De Belgische spoorvervoerder NMBS heeft Nederland een handreiking gedaan om de Fyra-lijn Breda-Antwerpen op te tuigen. Het voorstel voorziet in acht verbindingen per dag tussen Breda en Antwerpen vanaf 9 december 2012 met een halte in Noorderkempen.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 11:40
door iljitsch
En ziedaar de internationale HSS is geboren: HogeSnelheidsSprinter.

Zucht. Nouja, maak er 1 x per uur zonder reserveren (toch?) van en dan ga ik wel op zoek naar iets anders om me aan te ergeren.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 11:42
door webguy
Nu wordt de issue - wie gaat die 5 miljoen betalen. Hoop dat ze daar uitkomen.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 14:56
door iljitsch
En de Belgen hopen maar dat niemand ziet dat ze zo de helft van het verlies op het bedienen van dat dorp halverwege in Nederland dumpen.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 20:18
door Stéphane
Het is zelfs niet eens een dorp, het is hmm. laat ons zeggen een stopplaats in het midden van het veld waarrond een soort spinwebachtig busnet gespannen is en dan druk ik het heel mooi uit. (A)

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 20:54
door ODRAIL
Is er geen mogelijkheid dat het materieel wat tussen Antwerpen en Noord Kempen rijd door te laten rijden naar Breda en dit af te wisselen met de Nederlandse Fyra?

Of is dit te simpel gedacht.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 20:58
door Ronald
Als je wel eens wat discussies over toelatingen, profielen e.d. hebt gevolgd dan weet je dat het inderdaad wat te simpel is gedacht ;-)

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:05
door ODRAIL
Ja dat weet ik ook wel, maar het Nederlandse materieel moet wel naar België rijden. En dan vind ik (dit is een persoonlijk mening) dat er ook iets van Belgisch materieel naar Nederland kan komen. Een grenstraject doe je tenslotte samen.

Maar ja in het huidige Europa is de samenwerking vaak heel ver te zoeken. Ook in dit geval :? .

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:10
door Suus
Sowieso mooi dat er nu een denkpiste gevonden lijkt te zijn, maar er blijven nog wel vragen open staan:

Wie gaat deze pendel uitbaten? De NMBS alleen of een combinatie van de NMBS en NS (Hispeed)?
Waarmee gaat deze pendel uitgebaat worden? Albatrossen of gaan de Belgen iets leuks over de grens sturen?
Vanaf wanneer kan deze pendel gereden worden? Lukt dat al per december of moet hiervoor langer gewacht worden?
Wordt dit voor de reiziger prijsgunstiger dan de Fyra Brussel-tarieven?

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:13
door Daniel
Volgens berichten op Somda gaat er met V250's gereden worden en is deze pendel ook mede de reden dat er maar 10 treinen Amsterdam - Brussel via de HSL gaan rijden i.p.v. de oorspronkelijk geplande 16 treinen.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:17
door Caspar
Maar dat er minder treinen Amsterdam- Brussel gaan rijden was toch al een paar maanden eerder bekend dan dit nieuws?

Overigens zijn er nog steeds geen tarieven van de Fyra bekend naar België, en het aantal ritten met de Thalys die voor het laagste tarief beschikbaar zijn is voor de eerste nieuwe dienstregelingsweek is intussen 0. Dus nu maar hopen dat de Fyra goedkoper zal zijn dan het goedkoopste Thalys tarief.

Het zou hilarisch worden als er op een gegeven moment een trein gaat rijden waarvan er nog geen kaartjes te koop zijn. Zo lijkt het er nu wel op. :roll:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:24
door Daniel
Over dit nieuws schijnt geruime tijd een radiostilte te zijn afgesproken om de onderhandelingen niet in gevaar te brengen. Kan dan best dat er wel naar buiten komt dat er minder Fyra's Asd - Brusz gaan rijden maar niet waardoor dat materieel niet beschikbaar is (omdat 't de pendel Bd - Atw moet gaan rijden dus blijkt nu)

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: za 17 nov 2012, 22:44
door Wubbo
Wat een winst zeg, een pendel Breda - Antwerpen ten koste van 6 Beneluxtreinen per dag. Doet u mij dan maar eerst die starre uurdienst Benelux-Fyra, dan kun je die markt in ieder geval een beetje fatsoenlijk bedienen in plaats van daar een gatenkaasdienstregeling aan te bieden.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 08:54
door Citaro
Mocht 9 december haalbaar zijn en dat hoop ik natuurlijk echt van harte, dan vraag ik me wel af hoe ze met de huidige werkzaamheden op Breda de Antwerpen-pendel gaan laat keren op Breda? Er zijn nu steeds 2 perronsporen buiten dienst, waardoor het best krapjes kan worden qua perroncapaciteit.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 11:25
door dennistd
Aan de oostkant liggen een lang kopspoor en een lang zijspoor, die lijken me prima te gebruiken voor de kering.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 12:18
door Wubbo
Die worden volgend jaar al gebruikt voor het kopmaken van de Fyra uit Amsterdam.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 13:29
door reisthijs
KM46 schreef:Ja dat weet ik ook wel, maar het Nederlandse materieel moet wel naar België rijden. En dan vind ik (dit is een persoonlijk mening) dat er ook iets van Belgisch materieel naar Nederland kan komen. Een grenstraject doe je tenslotte samen.
Daarom juist hebben ze samen materieel aangeschaft. Ook al is de keus door Nederlanders gemaakt, de V250 is ook Belgisch materieel. :wink:
Bee schreef:Waarmee gaat deze pendel uitgebaat worden? Albatrossen of gaan de Belgen iets leuks over de grens sturen?
De Belgen hebben momenteel niets leuks dat de ze grens over mogen sturen.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 19:36
door Michael
Citaro schreef:Mocht 9 december haalbaar zijn en dat hoop ik natuurlijk echt van harte, dan vraag ik me wel af hoe ze met de huidige werkzaamheden op Breda de Antwerpen-pendel gaan laat keren op Breda? Er zijn nu steeds 2 perronsporen buiten dienst, waardoor het best krapjes kan worden qua perroncapaciteit.
Alle sporen zijn inmiddels weer in dienst op dit moment. Waarvan spoor 8 op dit moment niet gebruikt wordt in de dienstregeling

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 20:49
door Wubbo
Dat is maar even, volgend jaar gaat er weer het een en ander buiten dienst.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 20:55
door Vinny
Ach anders is er de onvolprezen bus 19 nog. Ik heb er afgelopen vrijdag ook ingezeten, en die bus schiet best lekker op. Jammer is dat je op een verlaten industrieterrein moet overstappen en dan alsnog niet bij Antwerpen Centraal terecht komt, maar ach schoonheidsfoutje.

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:15
door RoelZ1
Kan NS Hispeed niet gewoon een directe Fyra-busdienst Breda - Antwerpen beginnen? Verplicht reserveren willen ze toch al voor de grensoverschrijdende Fyra en met reserveringsplicht kan je die bus 'besloten vervoer' maken waardoor er geen concessie nodig is ;).

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:17
door Daniel
@Vinny: Vanaf de Halewijnlaan in Antwerpen rijden toch gewoon trams naar het centraal station?

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:21
door Suus
Internationaal busvervoer is niet concessieplichtig. Toen De Lijn de snelbus Hamont - Brussel wilde opheffen was de pachter pissig en had deze meteen een plan voor een snelbus Budel (NL) - Brussel waardoor ze de lijn zonder toestemming van de Lijn mochten rijden. Uiteraard heeft de Lijn wel een oplossing bedacht om deze concurrentie te voorkomen :')

Het nut van lijn 19 is grotendeels weggevallen nu de Westerscheldetunnel is geopend, er zijn al meerdere keren voorstellen geweest om de lijn op te heffen en er wordt in ieder geval steeds verder op beknibbeld (de eerste bus vanuit Breda vertrekt bijvoorbeeld pas na de ochtendspits).

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:23
door Ronald
Wubbo schreef:Wat een winst zeg, een pendel Breda - Antwerpen ten koste van 6 Beneluxtreinen per dag. Doet u mij dan maar eerst die starre uurdienst Benelux-Fyra, dan kun je die markt in ieder geval een beetje fatsoenlijk bedienen in plaats van daar een gatenkaasdienstregeling aan te bieden.
Tsja, de geschiedenis herhaalt zich... Voor de komst van de ICE was er ook een vrijwel strakke uurdienst met EC's naar Köln. Nu is de ICE-dienst ook een gatenkaas (vanuit Amsterdam zijn de gaten 1 uur/2,5 uur/2 uur/4 uur/2 uur, met in de zomer nog een verdichtingsrit zodat de 4 uur 2x2 uur wordt).
Helaas hoor je hier nooit meer iemand over :cry: .

Met andere woorden, ik ben er bang voor dat als het eenmaal zo is, het niet snel meer veranderd wordt...

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:26
door Suus
Zolang de ICE's die naar Nederland kunnen met België en Frankrijk gedeeld moeten worden en dat park al jaren erg krap is en de levering van de Valero's ook maar eindeloos duurt denk ik niet dat een uitbreiding van de ICE-dienst erin zit.

De situatie voor de Fyra Brussel lijkt mij hopelijk maar tijdelijk, zodra er meer materieel is afgeleverd kan de verbinding verbeterd worden, en anders zijn er wellicht nog mogelijkheden zodra de Desiro is goedgekeurd voor Nederland, want dat gaat echt nog wel een keer gebeuren.