trolly schreef:Maar bij het Nederlandse dubbeldekmaterieel bevinden de balkons zich boven de draaistellen. Een treedje meer naar de bovenverdieping en een treedje minder naar beneden should do the trick — afgezien van de vraag hoe je draaistelconstructie twintig centimeter lager krijgt.
Dat laatste is inderdaad het probleem. Wieldiameter is al snel 90cm, die passen dus onmogelijk onder de deuren bij een lage instap. Deuren
tussen de wielen zou wordt een flinke puzzel, deuropening is toch snel anderhalve meter, hart op hartafstand van de wielen 2,5 meter, en het draaistel moet natuurlijk ook kunnen blijven draaien, kortom een flinke uitdaging, om vervolgens bij binnenkomst een smal gangpad over te houden want aan weerszijden van de deuren zit dan een verhoging in de vloer waar de wielen onder verstopt zitten.
Een mogelijk alternatief zou zijn een DDZ achtige constructie met alle motoren en apparatuur in één bak onderbrengen, en vervolgens de overige bakken loopdraaistellen geven met een kleinere wieldiameter die wél onder de deuren past. Vraagt mogelijk wat meer onderhoud (snellere slijtage van de wielen) maar als je op die manier wel de maximale capaciteit van de dubbeldeksbakken kunt benutten kan dit het toch waard zijn.