OV-chipkaartberichten op een rijtje
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6496
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Plus dat je thuis alle tijd hebt om in alle rust uit te zoeken wat je moet hebben en wat je wilt hebben en dat uit kunt kiezen en kunt betalen. Zeker in de stad waar veel mensen veel korte ritjes maken zou ik het niet fijn vinden om dan ook nog m'n saldo te moeten opladen enzo terwijl misschien de halve bus/tram dat ook wil doen op dat moment op het traject van vijf minuten oid.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Je kan niet beroofd worden van je pinpas waarbij ze je pincode zagen onder het opladen?Geert schreef:Het hele concept van 'saldo opladen via internet' is een beetje mislukt als je daarna alsnog je pas bij een oplaadautomaat moet houden, volgens mij. Wat is dan de toegevoegde waarde, behalve dat je met iDeal betaalt in plaats van met je pin?
Nee ik zie er geen voordelen aan. Want het is ook niet sneller of zo omdat het automaat een half uur nodig heeft om iets op te halen.
Daarom ben ik wel zo blij dat ik automatisch opladen heb.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Maar dat is ook niet het punt. Dat je thuis dingen kunt regelen is inderdaad erg handig vanwege de genoemde redenen, maar dat je dan nog éérst langs zo'n automaat moet voordat het pas echt definitief geregeld is vind ik - understatement - niet zo handig.Daantje schreef:Plus dat je thuis alle tijd hebt om in alle rust uit te zoeken wat je moet hebben en wat je wilt hebben en dat uit kunt kiezen en kunt betalen. Zeker in de stad waar veel mensen veel korte ritjes maken zou ik het niet fijn vinden om dan ook nog m'n saldo te moeten opladen enzo terwijl misschien de halve bus/tram dat ook wil doen op dat moment op het traject van vijf minuten oid.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6496
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Dat ben ik met je eens :)
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Het is, dacht ik, in de beginfase van de OV-chip mogelijk geweest om je bestellingen-via-Internet op te halen bij het inchecken. Die mogelijkheid is later weer afgeschaft. De precieze redenen daarvoor zijn mij niet (meer) bekend, maar misschien is het interessant om daar eens verder naar te zoeken.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Misschien omdat het bij vervoerder A wel mogelijk was en bij vervoerder B niet of zo en dat ze daarom hebben gekozen het niet te doen. Bijvoorbeeld omdat infoxx het niet aan zou kunnen en het systeem van de NS wel of zo.Chauf21 schreef:Het is, dacht ik, in de beginfase van de OV-chip mogelijk geweest om je bestellingen-via-Internet op te halen bij het inchecken. Die mogelijkheid is later weer afgeschaft. De precieze redenen daarvoor zijn mij niet (meer) bekend, maar misschien is het interessant om daar eens verder naar te zoeken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Het zal in de verwerking zitten gok ik zo: bij 'n poortje heb je nog 'n soort van continue verbinding met de computers van TLS (in- en uitchecken in de Rotterdamse metro is althans verdacht snel op je online transactieoverzicht te zien). Dat is in een bus of tram uiteraard niet het geval, daar worden pas 's avonds in de stalling de transacties uit de boordcomputer gedownload.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Het zal wel te maken hebben met het feit dat de cico's in de bus geen permanente verbinding met de centrale servers hebben, en dus ook niet weten dat er een bestelling klaarstaat. Je zou alle bestellingen die in het systeem klaarstaan misschien dan nog wel in het geheugen van de Infoxx o.i.d. kunnen zetten, maar dat gaat geheid een keer capacitieitsproblemen opleveren (te veel klaarstaande producten, te weinig geheugen)
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Bovendien, als je in de ene bus je bestelling binnenhaalt, weet de computer in de tweede bus dat weer niet = eenvoudig frauderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Ik heb dit jaar overegens ook al me eerste illegale gratis ritje in de bus gemaakt.
In Vlissingen stapte ik de o zo mooie op aardgas reidende MAN Lion's City Connexxion bus in. Waarop ik mijn studenten OV-chipkaart liet zien en de chaffeur zei dat ik niet kon reizen op een chipkaart. Toen ik zei dat dit me studenten ov-chipkaart was en er geen papieren kaartjes voor 2010 meer waren zei die van ja loop maar door dan. En tja het was een feestdag dus ik had eigenlijk met korting moeten reizen.
In Vlissingen stapte ik de o zo mooie op aardgas reidende MAN Lion's City Connexxion bus in. Waarop ik mijn studenten OV-chipkaart liet zien en de chaffeur zei dat ik niet kon reizen op een chipkaart. Toen ik zei dat dit me studenten ov-chipkaart was en er geen papieren kaartjes voor 2010 meer waren zei die van ja loop maar door dan. En tja het was een feestdag dus ik had eigenlijk met korting moeten reizen.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 02 jan 2010, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Maar hebben die ophaalautomaten in de bus dat dan wel? En zo ja, wat is dan het verschil met een CiCo (behalve dan dat zo'n ophaalautomaat vele malen duidelijker en handiger is) ;)Geert schreef:Het zal wel te maken hebben met het feit dat de cico's in de bus geen permanente verbinding met de centrale servers hebben, en dus ook niet weten dat er een bestelling klaarstaat. Je zou alle bestellingen die in het systeem klaarstaan misschien dan nog wel in het geheugen van de Infoxx o.i.d. kunnen zetten, maar dat gaat geheid een keer capacitieitsproblemen opleveren (te veel klaarstaande producten, te weinig geheugen)
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Nou die ophaalautomaten in de bus zullen waarschijnlijk ook gewoon 's morgens voor de bus uit rijden worden geupdate. Dus daar zal ook wel een vertraging in zitten. Of ze moeten een WIFI verbinding hebben natuurlijk dat zodra ze op een bepaald groot station binnen rijden ze geupdate worden. Maar dat lijkt me niet.Chauf21 schreef:Maar hebben die ophaalautomaten in de bus dat dan wel? En zo ja, wat is dan het verschil met een CiCo (behalve dan dat zo'n ophaalautomaat vele malen duidelijker en handiger is) ;)Geert schreef:Het zal wel te maken hebben met het feit dat de cico's in de bus geen permanente verbinding met de centrale servers hebben, en dus ook niet weten dat er een bestelling klaarstaat. Je zou alle bestellingen die in het systeem klaarstaan misschien dan nog wel in het geheugen van de Infoxx o.i.d. kunnen zetten, maar dat gaat geheid een keer capacitieitsproblemen opleveren (te veel klaarstaande producten, te weinig geheugen)
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
De ophaalautomaten hebben alleen stroom nodig, en staan draadloos in verbinding met de centrale bestellingencomputer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Als dat met de ophaalautomaten kan, waarom dan niet ook met de kaartlezers. Maakt je transactieoverzicht actueler en 't zou zomaar kunnen dat je dan ook van de problemen met het herkennen van abonnementen bij Arriva en Veolia af bent. Immers heb je dan geen afhankelijkheid van de versie van de boordcomputer-software meer, waarvan updates nog weleens mis gaan (Herinner me zomaar dat men in Dordt afvroeg waarom de Vetag van de Irisbusjes niet meer werkte, bleek dat ze een immense hoeveelheid updates gemist hadden doordat de vaste plek van deze busjes op 't stallingsterrein net buiten het bereik van de hotspot lag )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Ze zullen wel een GRPS verbinding hebben, dat is niet ongebruikelijk. Mobiele pinautomaten (die door bijvoorbeeld pakjesbezorgers worden gebruikt) maken ook met GRPS verbinding met de bank.
@DDrs: Cico's rechtstreeks via GRPS met de centrale verbinden lijkt me nadelig voor de transactiesnelheid. In- en uitchecken moet gewoon zo snel mogelijk gebeuren, voor een transactie bij een oplaad/ophaalautomaat kun je wel iets meer transactietijd veroorloven.
@DDrs: Cico's rechtstreeks via GRPS met de centrale verbinden lijkt me nadelig voor de transactiesnelheid. In- en uitchecken moet gewoon zo snel mogelijk gebeuren, voor een transactie bij een oplaad/ophaalautomaat kun je wel iets meer transactietijd veroorloven.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Producten uit de webwinkel worden vrijwel direct klaargezet. Dat updaten van de automaten zal gaan via GPRS, denk ik. Wifi op grotere busstations is er sowieso niet.Joshua schreef:Nou die ophaalautomaten in de bus zullen waarschijnlijk ook gewoon 's morgens voor de bus uit rijden worden geupdate. Dus daar zal ook wel een vertraging in zitten. Of ze moeten een WIFI verbinding hebben natuurlijk dat zodra ze op een bepaald groot station binnen rijden ze geupdate worden. Maar dat lijkt me niet.
Maar dan blijft staan dat het niet uitmaakt of bestellingen via een CiCo of een ophaalautomaat worden opgehaald. Je zal altijd een redelijk constante draadloze verbinding nodig hebben. Om Geerts opmerking te beantwoorden; het ophalen van een bestelling lijkt weliswaar omslachtig, maar kan op weinig andere mogelijkheden (gegeven de huidige decentrale manier van werking). Maar kom graag met vernieuwende ideeën ;)
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Een volledig gecentraliseerde verwerking wil je niet; dan moet je te allen tijde een draadloze verbinding kunnen hebben. Naast het feit dat dat niet kan, zit je ook nog met enorme hoeveelheden transacties per seconde die verwerkt moeten worden. Ik vraag me af of de huidige infrastructuur dat aan kan ;)Reiziger Ddrs schreef:Als dat met de ophaalautomaten kan, waarom dan niet ook met de kaartlezers. Maakt je transactieoverzicht actueler en 't zou zomaar kunnen dat je dan ook van de problemen met het herkennen van abonnementen bij Arriva en Veolia af bent. Immers heb je dan geen afhankelijkheid van de versie van de boordcomputer-software meer, waarvan updates nog weleens mis gaan (Herinner me zomaar dat men in Dordt afvroeg waarom de Vetag van de Irisbusjes niet meer werkte, bleek dat ze een immense hoeveelheid updates gemist hadden doordat de vaste plek van deze busjes op 't stallingsterrein net buiten het bereik van de hotspot lag )
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Maar dan kunnen ze naar mijn idee ook gewoon alle CICO's een GPRS verbinding geven zodat ik op www.ov-chipkaart.nl een realtime overzicht krijg van me reis transacties.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Ik heb vanavond even met zo'n blauw apparaatje lopen klooien, en ja, je kunt er alleen bestellingen mee ophalen. Handig hoor, je houdt je kaartje ervoor en er verschijnt 'Geen acties mogelijk'.
Maar toch wil ik liever dat ik ook mijn kaartje kan opladen, als ik eens per ongeluk geen geld erop heb staan en ik wilo inchecken, dat ik even snel kan laden en alsnog kan inchecken. Of in ieder geval, dat ik hem alvast kan laden voor de overstaprit zodat ik niet weer een dalkaartje hoef te kopen.
Maar toch wil ik liever dat ik ook mijn kaartje kan opladen, als ik eens per ongeluk geen geld erop heb staan en ik wilo inchecken, dat ik even snel kan laden en alsnog kan inchecken. Of in ieder geval, dat ik hem alvast kan laden voor de overstaprit zodat ik niet weer een dalkaartje hoef te kopen.
Ik doe ook maar wat
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Volgens het kaartje met verkooppunten op OV-Chipkaart.nl zijn er 3 soorten punten:
- Oplaadpunten
- Ophaalpunten
- Oplaad en ophaalpunten
Lekker ingewikkeld allemaal he Maar zo'n klein ding is een ophaalpunt...
- Oplaadpunten
- Ophaalpunten
- Oplaad en ophaalpunten
Lekker ingewikkeld allemaal he Maar zo'n klein ding is een ophaalpunt...
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Nu nog een speciaal "wegbrengpunt" om je reisrecht te verwijderen wanneer je tussentijds stopt met je studie en dan heb je voor elke handeling een apart automaat. *bus*
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Nee, dat kan alleen in Rotterdam of Amsterdam bij een RET/GVB servicebalie ;)
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Het viel mij vorige week op dat er Mercedes op de Arriva-lijndienst rondreed met de tekst "Fietsverhuur", ja waarom zou je ook gewoon met de eindbestemming rond gaan rijden? Omdat Arriva-bussen schraal zijn? Ja :D - hee hoezo zijn er trouwens ineens nieuwe emoticons? :6 :N :Y -O- :X (A) *bus* *O* :@ (dan moeten de andere standaard-emoticons eigenlijk ook in de stijl van díe emoticons )
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Discussies over emoticons graag hier.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010
Je hebt ook nog verkooppunten ;) Daar kan je een fysieke kaart (+producten) kopen.webguy schreef:Volgens het kaartje met verkooppunten op OV-Chipkaart.nl zijn er 3 soorten punten:
- Oplaadpunten
- Ophaalpunten
- Oplaad en ophaalpunten
Lekker ingewikkeld allemaal he Maar zo'n klein ding is een ophaalpunt...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten