Pagina 7 van 11

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 19:06
door diederickx
Deo? Axe? Wat is dat?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 07:27
door Suus
Ferdinand schreef:Is de spoorkaart van 2019 al ergens vandaan te halen?
Vandaag verschenen: https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling- ... het-spoor/

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 08:08
door trolly
Wie rekent er mee?
NS schreef:Tussen Amsterdam en Rotterdam start straks elk uur een extra trein op de hogesnelheidslijn. Daarmee rijden hier ieder uur 5 treinen per richting (exclusief Thalys en Eurostar). Ook worden de bestaande treinen van de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20%.
Eén extra trein op vier bestaande treinen was bij mij op school een toename van 25%. Zouden ze "bijna 30%" bedoelen?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 08:17
door IC140
Ze hebben de zin weggelaten dat hij maar maar 12/16 keer naar Amsterdam Centraal rijdt. 3/4 * 0,25 = 18,75%. Bijna 20%.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 08:29
door trolly
Waar laten ze 'm dan de andere vier keer? Zuid? Of eindigt de "snelle trein tussen Amsterdam en Rotterdam" dan op Schiphol?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 09:15
door Wievank
IC140 bedoelt volgens mij hiermee dat de Benelux 4x per dag naar Gv rijdt ipv naar Asd. Daardoor rijden 4x per dag geen 5 treinen per uur, maar slechts 4 over de HSL tussen Rtd en Asd (excl. Thalys en Eurostar).
Aangezien nu er een aparte 1000 rijdt als de Benelux naar Gv rijdt, is de toename inderdaad 18,75% i.p.v. 25%, wat dus bijna 20% is.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 09:39
door Suus
Maar dan is de extra capaciteit van de treinen die wel rijden nog niet meegenomen toch? Het percentage zal wat verschillen per trein op basis van de samenstelling en het rijtuig dat wordt bijgeplaatst, maar dat zal ergens tussen de 14 tot 18% toename per trein zijn schat ik.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 16:41
door Bemined
Er komt ook een zevende rijtuig bij voor de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie], echter dat zal nog niet per 9 december geregeld zijn, want pas dan gaat de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kort keren in Amsterdam en kan de overbodig geworden stam opgesplitst worden en aan de overige stammen toegevoegd worden.

Overigens gaat die extra trein 3 minuten voor de [serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] rijden, dus hoewel er feitelijk inderdaad zo'n 20% capaciteit bij zal komen door die extra trein, wordt deze niet gelijkmatig over het uur verdeeld en zal in de praktijk zullen er vier volle treinen en een vijfde half lege trein rondrijden. Dat zevende rijtuig zal meer effect hebben op de drukte dan die vijfde trein dus.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 16:50
door Suus
Een aantal treinen in de 9200 kunnen echter geclassificeerd worden ala sardineblikje, dus dan is het geen overbodige maatregel. Maar het is omlooptechnisch volgens mij praktischer om dan maar de hele dag dubbel te rijden dan een enkel los gat tussen de spits te laten vallen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 17:20
door Bemined
Uiteraard, een half lege trein zit immers ook half vol :P Voor trein 9211 heb je nu 9 à 10 rijtuigen ICR nodig om alle reizigers een zitplaats te bieden op Rotterdam - Schiphol, en aangezien langere stammen geen optie is kom je dan snel uit bij een voortrein. Mogelijk dat ook enkele reizigers bijvoorbeeld trein 909 voortaan de rustigere 9211 kunnen pakken, maar ik verwacht niet dat de drukte gelijkmatig verdeeld gaat worden over die vijf treinen. Pas met ICNG zal deze verdeling beter kunnen, omdat men dan makkelijker kan variëren in treinlengte.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 18:56
door Suus
Op de HSL is het wel een beetje: bied een spitstrein aan en hij komt wel vol. Met de groeicijfers die nu al meerdere jaren in de dubbele cijfers zitten heb je die 13 of 14 bakken ICR die rond vijf voor acht uit Rotterdam vertrekken binnen no-time weer vol :')

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 17 nov 2018, 11:45
door IC140
De volgorde zorgt ook wel voor een natuurlijke spreiding. Reizigers van/naar Rotterdam komen vanzelf in de 1000 terecht omdat die als eerst vertrekt en reizigers van/naar Breda en België komen in de 9200 omdat de 1000 hen niet op de bestemming brengt.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 18 nov 2018, 20:55
door Ferdinand
Over de spoorkaart van 2019:

- Verstandig dat er gekozen is om niet meer de volledige route van treinen in het buitenland weer te geven. Dat leidt alleen maar af van waar het om gaat. Gronau had ik echter wel gewoon op de kaart gelaten voor de duidelijkheid.
- Opmerkelijk dat er voor het eerst gekozen is om de pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn nu wel getoond wordt. Dat treintje rijdt volgens mij al vrij lang.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 06:01
door sneltram
De spoorkaart bestaat uit zogenaamde 'layers'. Je kan gewoon de treinen in het buitenland aan of uit zetten naar wens.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 20 nov 2018, 13:47
door ZO6176
Op de NS-spoorkaart 2019 staat dat Heerlen de Kissel nog bedient wordt door de treinen naar Kerkrade. Ik dacht dat dit station geheel niet bediend werd.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 20 nov 2018, 13:50
door MetroRET
Ik zie ook dat de S-nummers van Arriva ook weer hernummerd gaan worden, om in contrast te komen met de RE18.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 20 nov 2018, 14:18
door reisthijs
Ik vind het contrast tussen RS18 en RE18 veel te klein.
Als contrast het doel was hadden ze beter die S-nummers kunnen behouden.
ZO6176 schreef:Op de NS-spoorkaart 2019 staat dat Heerlen de Kissel nog bedient wordt door de treinen naar Kerkrade. Ik dacht dat dit station geheel niet bediend werd.
Er staat toch bij dat treinen van Arriva hier niet meer stoppen? Dan stopt er dus geen enkele trein meer.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 20 nov 2018, 14:33
door ZO6176
Dan hadden ze beter het station kunnen weglaten. Het is toch nog niet zeker of het tijdelijk is.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 20 nov 2018, 15:20
door Meltrain
Gaat de s17900 ook te Enschede Kennispark stoppen? Volgens de Spoorkaart wel namelijk.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 20 nov 2018, 15:21
door MetroRET
Opvallend... die fout zat er vorig jaar namelijk ook al in.

Die hebben ze er dus niet uitgehaald.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 14:54
door rooddolfijn
Rijdt 19800 maar 1x/uur naar Duitsland? Ik dacht dat het 2x/uur zou worden. Ook staat op het kaartje niet dat de series 7400 niet doordeweeks rijdt.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 15:39
door Milco
Ja, er wordt 1x/uur naar Aachen gereden. [wiki]Treinserie 7400 (2019)[/wiki] rijdt juist enkel ma-vr overdag, in de spits wordt deze versterkt en in de avonduren en het weekend (deels) vervangen door [wiki]Treinserie 7300 (2019)[/wiki].

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 16:23
door reisthijs
rooddolfijn schreef:Rijdt 19800 maar 1x/uur naar Duitsland? Ik dacht dat het 2x/uur zou worden.
Volgens Arriva zou het in 2021 2x/uur worden. Eerst moet het spoor tussen Heerlen en Landgraaf nog even worden verdubbeld.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 16:45
door Suus
Is dat het enige probleem volgens Arriva? Volgens mij is het spoor tussen Herzogenrath en Aachen West ook overbelast.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 16:57
door Z2N
Als de RE 4 enkele minuten omgebogen kan worden ten westen van Neuss past het tussen Herzogenrath en Aken prima, dan moet je echter wel nog een plekje vinden in Aken om nog eens een trein 30 minuten te laten keren.