Pagina 7 van 13

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 02:17
door Z2N
Alleen is dat argument niet meer geldig. Massatoerisme is in steeds meer steden een serieus probleem, met toegangspoortjes in Venetië en protesten van de lokale bevolking in Barcelona als voorbeeld. Datzelfde massatoerisme is verantwoordelijk voor een gigantische bak CO2-uitstoot, en daarmee direct voor de eventuele doden en gewonden die veroorzaakt wordt door de klimaatverandering door deze uitstoot. Spoorvervoer moet geholpen worden, niet ter behoud van de inefficiënte staatsspoorwegen, maar omdat spoorvervoer klimaatneutraal uitgevoerd wordt/kan worden.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 05:16
door en-es
Nou, ingrijpen dan maar. En wel direct!

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 06:46
door regenmaker
Nou het spoorvervoer wordt verre van klimaatneutraal uitgevoerd. Groene stroom is een fabeltje. Dan zou het kabinet eerst eens serieus actie moeten ondernemen om fors te investeren in duurzame energie.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 07:12
door Mr-W
Statler Rail schreef:
Erno-BE schreef:Voor lange vluchten (vluchten die niet uitgevoerd kunnen worden met een Boeing 737 of Airbus A320) zou minimaal €1.000 enkele reis per persoon wenselijk zijn. De vluchten die er tussen zitten, zullen dan tussen de €100 p.p. per vlucht en €1.000 p.p. per vlucht minimaal moeten kosten. Daar bovenop zie ik het liefste nog een extra toeslag voor bestemmingen die te kampen hebben met massatoerisme, om zo deze steden te ontlasten.
Ik denk dat je daarmee menig eiland in de Caribisch gebied in de armoede stort. Veel landen en gebieden leven van toerisme. Heel fijn dat men in Europa zo begaan is met de concurrentiepositie van haar logge, inefficiënte overheidsspoorbedrijven ten opzichte van efficiënte luchtvaartbedrijven, maar andere mensen willen graag een inkomen hebben om eten te kunnen kopen...
Daarnaast is het enorm betuttelend, alleen naar vakantiebestemmingen mogen die bereikbaar zijn per trein.
regenmaker schreef:Nou het spoorvervoer wordt verre van klimaatneutraal uitgevoerd. Groene stroom is een fabeltje. Dan zou het kabinet eerst eens serieus actie moeten ondernemen om fors te investeren in duurzame energie.
Een hogesnelheidstrein is vaak niet milieuvriendelijker dan een vliegtuig. http://www.lowtechmagazine.be/2007/04/v ... op-wi.html

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 07:19
door SLToilet
Het probleem zit hem in het buitenland moeten kopen van die energie en daarmee zijn wij niks geholpen omdat we dan meer vuile energie uit eigen land gebruiken en zelfs vuile energie aan andere landen kunnen verkopen als het tegenzit, dát is het probleem. Wij als Nederland zijnde lopen mijlenver achter op andere EU-landen (met uitzondering van Luxemburg en Malta) en de huidige afspraken zijn veel te zachtaardig.

Als alle vervoerders voldoende stroom uit eigen land kunnen plukken dan zijn we pas van dat probleem af. Het probleem is dat voor veel landen ook geldt dat de auto's ook allemaal aan de oplaadpaal gaan hangen. Maar dit betekent niks negatiefs voor een land dat in alle opzichten al vooruitloopt: Noorwegen. Sterker nog: de ruimte die het blik inneemt speelt voor hen misschien een net zo grote, zoniet grotere rol in het zeer autoluw gaan maken van Oslo. Alleen treinen en metro's kunnen die klap opvangen. En tot de treinen kunnen we ook internationale treinen rekenen.*

*Update: puur op auto's gericht zou je tot 400km flinke winst kunnen boeken, wat in Nederland ook gewoon internationale afstanden zijn. Vanaf 300km kun je vooral vliegkilometers wegnemen. Vergeet bovendien niet de combinatie auto+vliegtuig+auto (in vorm van een huurauto of taxi)

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 07:50
door Z2N
Mr-W schreef: Daarnaast is het enorm betuttelend, alleen naar vakantiebestemmingen mogen die bereikbaar zijn per trein.]
Eens, maar een belasting op kerosine, btw en een uitstootbelasting opleggen voor gemaakte schade opleggen zijn niet betuttelend. In tegendeel, ze zorgen voor een equal playing field.
Mr-W schreef:
regenmaker schreef:Nou het spoorvervoer wordt verre van klimaatneutraal uitgevoerd. Groene stroom is een fabeltje. Dan zou het kabinet eerst eens serieus actie moeten ondernemen om fors te investeren in duurzame energie.
Een hogesnelheidstrein is vaak niet milieuvriendelijker dan een vliegtuig. http://www.lowtechmagazine.be/2007/04/v ... op-wi.html
Bronnen van 11 jaar geleden zijn niet meer van kracht in 2018. NS heeft Eneco de opdracht gegeven om groene stroom te leveren, en in reactie hierop is het windpark Luchterduinen ontwikkeld voor de kust van Zandvoort. Voor DB Fernverkehr geld hetzelfde, alleen komt die stroom van waterkrachtcentrales, de SBB heeft zelfs zijn eigen waterkrachtcentrale in Ticino.

In alle gevallen geldt dat de CO2-uitstoot van een elektrische trein al fors lager is (30%) dan die van een vliegtuig, door de veel efficiëntere manier van verbranding in de grijze energiecentrales. (TNO) En natuurlijk, dat is nog niet genoeg, maar het is een eerste stap, en met de komst van meer en meer groene stroom (waarbij grote bedrijven de slagkracht hebben om extra bouw te eisen) wordt het spoorvervoer langzaamaan in heel Europa CO2-neutraal.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 08:45
door webguy
Overigens heeft massatoerisme ook heel veel te maken met de opkomst van een middenklasse in China en India, dat heeft veel minder te maken met goedkoop kunnen vliegen (naar Venetie komen bijvoorbeeld ook veel cruiseschepen).

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 23:16
door Geert
Statler Rail schreef: Heel fijn dat men in Europa zo begaan is met de concurrentiepositie van haar logge, inefficiënte overheidsspoorbedrijven ten opzichte van efficiënte luchtvaartbedrijven,
Heel fijn dat overheden zo begaan zijn met de concurrentiepositie van de luchtvaartbedrijven dat er geen belasting op kerosine zit :X Eens met Z2N, eerst maar eens een level playing field maken. Ik zie weinig redenen om de luchtvaart te bevoordelen ten opzicht van het spoorvervoer of andere vormen van vervoer.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 10 mei 2018, 07:31
door Mr-W
Lijkt me dat de infrastructuurheffing dan ook omhoog gaat zodat spoorlijnen volledig door de gebruikers worden betaald, inclusief een heffing voor geluidsoverlast en BTW op het gehele traject om tot een level playing field te komen.
webguy schreef:Overigens heeft massatoerisme ook heel veel te maken met de opkomst van een middenklasse in China en India, dat heeft veel minder te maken met goedkoop kunnen vliegen (naar Venetie komen bijvoorbeeld ook veel cruiseschepen).
Cruiseschepen worden ook nauwelijks belast, terwijl ze wel veel CO2 uitstoten.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 10 mei 2018, 08:05
door Vinny
webguy schreef:Overigens heeft massatoerisme ook heel veel te maken met de opkomst van een middenklasse in China en India, dat heeft veel minder te maken met goedkoop kunnen vliegen (naar Venetie komen bijvoorbeeld ook veel cruiseschepen).
Cruiseschepen zijn ook nogal vervuilend. Het is misschien meer zinvol om een algemene CO2-tax in te voeren naar rato van uitstoot van het vervoersmiddel. Als dit efficiënt kan worden opgelegd hoeft het de economie niet te schaden als de algemene inkomstenbelasting maar evenredig verlaagd wordt. Dat zie ik de politieke partijen in Den Haag weer niet doen... :roll:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 10 mei 2018, 09:14
door Suus
Statler Rail schreef:Heel fijn dat men in Europa zo begaan is met de concurrentiepositie van haar logge, inefficiënte overheidsspoorbedrijven ten opzichte van efficiënte luchtvaartbedrijven, maar andere mensen willen graag een inkomen hebben om eten te kunnen kopen...
Ik kan een Air France of Alitalia niet efficiënt noemen. Het oprichten van een een nieuwe maatschappij met goedkoper personeel en avocado-toast lijkt mij daar ook niet de oplossing voor.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 10 mei 2018, 10:08
door Mikos
Kijk bijvoorbeeld naar Norwegian, een maatschappij die het roer ooit eens om heeft gegooid en als 'lowcost'-maatschappij is gaan werken. Met veel bombarie worden er nieuwe lijnen uitgezet, maar men is nu toch op zoek naar een overnamekandidaat, want "Hoewel Norwegian hard groeit - het bedrijf opende deze week nog een lijndienst tussen Amsterdam en New York - bijft de winstgevendheid ondermaats. Zo werd er in het eerste kwartaal een nettoverlies van 4,7 miljoen geleden."

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 10 mei 2018, 10:50
door Wubbo
Mr-W schreef:Lijkt me dat de infrastructuurheffing dan ook omhoog gaat zodat spoorlijnen volledig door de gebruikers worden betaald, inclusief een heffing voor geluidsoverlast en BTW op het gehele traject om tot een level playing field te komen.
Dan moet je dat voor het wegverkeer ook doen, ook daar worden lang nog niet alle externe effecten (geluid, milieu, ongevallen) gedekt door de gebruikers. Tenzij je ook externe baten gaat meerekenen, maar dan moet je dat bij spoorwegen ook doen.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 10 mei 2018, 11:18
door VIRM
SLToilet schreef:@Durashift Vooral Air France is mijn idee. Puur door hun stakingsdrang, duur personeel en een service met de Franse slag slagen ze er niet in om bepaalde toonaangevende bestemmingen vast te houden in het netwerk..

Maar het begin ligt in 1993 toen in de EU hetzelfde begon te gelden als in de VS sinds 1978 van kracht is: Open Skies en daarmee het einde van strenge regels over wie waarnaartoe mag vliegen binnen de EU en voor welke prijs (!) ze dat moesten doen. Amsterdam-Kopenhagen moest, ja MOEST 1200 gulden kosten (!) :X

Een paar kleine spelers waren wendbaar genoeg om hier direct gebruik van te maken door niet vast te houden aan het oude netwerk met hubs waar veel maatschappijen in opgesloten zaten en nog altijd zitten. Een Ier met de naam Michael 'O Leary (die dus geen Ryan heet -o- ) ging, evenals enkele andere spelers ver onder de marktprijs zitten vanaf dag één, makkelijk omdat piloten werk zochten, de economie groeide en ze niet opgesloten zaten in het web der vakbonden. Lekker goedkoop. En zo zijn er nog veel meer dingetjes waar flink op bespaard kon worden. Kleine vliegvelden met lage heffingen, brandstof maar vullen tot je net niet uit de lucht valt als je bijna landt, geen banden aangaan met wie dan ook (dus minder afhankelijk), en altijd mikken op 90-100% bezetting, o.a. met flexibele prijzen.

Het duurde nog wel tot rond de eeuwwisseling voordat het circus echt losbarstte hoor, zeker toen het internet voor deze maatschappijen het ei van Columbus bleek te zijn...
Vergeet ook niet dat je op personeel kunt besparen door ZZP-achtige constructies, wat een maatschappij als Ryanair op grote schaal toepast. Of dat wenselijk is, is een andere vraag. Ook of he twenselijk is of je de maatschappij moet betalen om aan je vlieguren te komen. Daarnaast heb je als vliegtuigmaatschappij een behoorlijke onderhandelingspositie als je naar een kleine luchthaven vliegt.
Na 11 september 2001 heeft Ryanair een armada aan 737's ingekocht voor spotprijzen, aangezien de vraag voor nieuwe vliegtuigen kelderde. 'I raped Boeing', zoals O'Leary vertelde.

Toekomst Europees treinverkeer

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 13:41
door Mikos
NS heeft, om de visie op het internationale treinverkeer duidelijk te maken, een magazine in elkaar gezet, met daarin de ambities en wat er voor nodig is die ambities daadwerkelijk uit te laten komen. Het magazine, Capital to Capital, is hier al te lezen.

Wellicht een idee om de topictitel te wijzigen, want het gaat natuurlijk al lang niet meer alleen om Lelystad.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 16:33
door en-es
NS en HSL. Geen gelukkige combinatie.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 12:48
door groningen
Er gaan dus ook treinen naar Spanje en Portugal rijden.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 13:01
door Nitein-Repart
Naar Barcelona zou wellicht nog kunnen, maar verder dan dat vanuit Nederland is echt niet realistisch. En Portugal ligt geografisch toch een behoorlijk eind van Nederland af. Een aantal schimmige en minder schimmige landen, zoals Rusland, Belarus, Oekraïne, Roemenië en Servië liggen dichterbij Nederland dan Portugal. Dus treinen naar Portugal vanuit Nederland is echt een utopie door met name de grote afstand.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 13:10
door groningen
En dan zit je nog met normaal en breedspoor tussen Frankrijk en Spanje/Portugal. Vergeet die eilanden in de Atlantische oceaan en oostelijk van Spanje ook niet.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 13:11
door Suus
groningen schreef:Er gaan dus ook treinen naar Spanje en Portugal rijden.
Waar is dit een conclusie van?

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 13:14
door groningen
Lelystad is bedoeld voor vakantievluchten. En vakantievluchten gaan vaak waar toerisme aanwezig is.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 14:43
door diederickx
groningen schreef:Vergeet die eilanden in de Atlantische oceaan en oostelijk van Spanje ook niet.
Vergeet ze maar liever wel. Welke Atlantische eilanden ten oosten van Spanje je ook bedoelt: Er gaat geen trein heen.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 15:12
door groningen
Vergeet die eilanden in de Atlantische oceaan en oostelijk van Spanje ook niet.
Gran Canaria en Ibiza/Palma de Mallorca

Vergeet ook niet Faro en al die vakantiebestemmingen als Salou en Benidorm. Vergeet ook niet de landen oostelijk van Italie.

Zolang vliegen goedkoper is dan met de trein te gaan, zullen 15 treinen niet genoeg zijn om het milieu te redden.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 16:19
door en-es
Het gaat ook niet om de vliegtuigen die naar allerlei vakantiegebieden in Zuid Europa vliegen. Het gaat om vliegtuigen naar bestemmingen als Brussel, Parijs, Düsseldorf, Frankfurt en Londen. Maar deze vervangen door treinen gaat ook niet zomaar.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 16:21
door Daniel
Vliegen is lang niet altijd goedkoper dan de trein, laatst nog een reis gemaakt waarbij het vliegen duurder was. Maar dan ook wel iets van 50% sneller.