Pagina 8 van 19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 04 jun 2013, 22:26
door Alargule
En wat hebben we er uiteindelijk allemaal van geleerd?

Precies; helemaal niks. Als ik in een goede, snelle, stipte en frequente trein wil zitten, ga ik wel naar Japan.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 04 jun 2013, 22:31
door Dennenboom
Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 04 jun 2013, 23:05
door robert55
Iedereen die er bij betrokken was kan worden gehoord.
Het doel van een enquete is trouwens niet het bewijzen van vooraf bepaald 'falen', maar vanuit een open vraagstelling onderzoeken wat er gebeurt is en wat je daaruit kan leren

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 04 jun 2013, 23:06
door deadlock
Dennenboom schreef:Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.
Ik heb op dit moment een email van enkele A4'tjes staan waarin ik dat mijn kamerlid ga uitleggen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 04 jun 2013, 23:14
door iljitsch
Er zijn natuurlijk aan alle kanten duidelijk aan te wijzen fouten gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat we nu precies weten hoe het wel had gemoeten. Dat hele aanbesteden van het recht om snelle treinen te laten rijden blijf ik toch een vreemde constructie vinden. Aan de andere kant is het wel logisch dat vervoerders betalen voor het gebruik van het spoor, net als dat wegvervoerders wegenbelasting betalen.

Een insteek die ik overigens ook mis is dat we hier zien wat er gebeurt als ieder landje z'n eigen ding doet, in plaats van dat we in Europees verband afspraken maken over technische standaarden, waardoor het in veel mindere mate nodig zou zijn om gespecialiseerd materieel te laten bouwen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 04 jun 2013, 23:16
door Vinny
Jouw kamerlid?
Sinds wanneer kun je als stemmer een kamerlid bezitten? :lol:

Doet u mij er ook twee graag ;)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 04 jun 2013, 23:20
door Vinny
maar dat wil niet zeggen dat we nu precies weten hoe het wel had gemoeten.
Klopt. De beste stuurlui staan immers aan wal.

Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 02:03
door Fles
Donderdagmiddag om 15:00 is er in Napoli een persconferentie van AnsaldoBreda waarin alle beschuldigingen van de hand gewezen worden. Ben benieuwd :)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 04:47
door huibf
Fles schreef:Donderdagmiddag om 15:00 is er in Napoli een persconferentie van AnsaldoBreda waarin alle beschuldigingen van de hand gewezen worden. Ben benieuwd :)
Had je gedacht dat die pizzabakkers iets anders zouden doen? Lijkt me niet.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 09:53
door Geert
Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Vlam in de pan bij Fyra-bouwer

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 10:20
door Daniel
Vlam in de pan bij Fyra-bouwer
Geplaatst op: woensdag 5 juni 2013 10:19
Laatst bijgewerkt: woensdag 5 juni 2013 10:20


PISTOIA - Werknemers van de omstreden Fyra-bouwer AnsaldoBreda hebben gistermorgen het werk neergelegd, nadat ze hadden gehoord dat de NS hun treinen niet meer wil. Dat staking brak uit op de vestiging in Italië waar het hogesnelheidsmateriaal wordt gemaakt. De AnsaldoBreda-directie heeft op haar beurt de aanval op de NS geopend.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 16:40
door Z2N
Kwam deze tegen op een andere forum. Ik vind 'm leuk!
Afbeelding

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 20:10
door Vinny
Geert schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ze hadden geen / amper ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Dat was in 2004 ook al geconstateerd, maar ze waren de enige die een goed bod deden op uitvraag van de NS. Andere treinbouwers hadden waarschijnlijk al begrepen dat voor het budget dat de NS had en de relatief kleine serie er geen eer te behalen viel aan de opdracht. Op zich hoeft dat natuurlijk niet problematisch te zijn: Connexxion heeft de Protos ook gehaald bij een fabrikant die nauwelijks ervaring had.

Daarnaast: gegeven het feit dat je weet dat het bij AnsaldoBreda niet lekker loopt en gegeven het feit dat het bedrijf weinig ervaring heeft, dan zet je daar toch een strakke inspectie op? Snap niet waarom de NS dat dan niet gedaan heeft en in het productieproces er dichter op heeft gezeten.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 20:27
door iljitsch
Cultuurverschil?

Nederlanders geloven wat er op papier staat, Italianen schrijven op wat er opgeschreven moet worden zonder al te rigide vast te houden aan de relatie papier - werkelijkheid. Vandaar ook de verbazing dat er ineens zomaar 250 gereden werd.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 20:35
door Klaasje
Het verschil in productie tussen Duitsland en de VS in 1980 was ook levensgroot in het voordeel van Duitsland. Er zit echt veel in de combinatie van opleiding, sociale normen en manier van werken.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 21:30
door Milco
Even over de V250-treinstellen: wilde de NS niet de paarse stoelen in de VIRM’s vervangen? *hint*

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 21:43
door Mr-W
@milco
dat is ook wel nodig VIRM interieur is nu absoluut niet IC waardig laat staan highspeed waardig, zelfs de sprinters/duikbrillen in belgie zitten beter ( na verbouwing).

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 21:44
door Klaasje
Ajoh.. Brussel is qua tijd minder ver dan Groningen, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 21:47
door Suus
De eerste klas zit prinsheerlijk hoor 8-)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 22:30
door webguy
iljitsch schreef:Cultuurverschil?
...
Vandaar ook de verbazing dat er ineens zomaar 250 gereden werd.
Denk dat je gelijk hebt, maar die quote over 250 is uit z'n verband gerukt. Het ging om het rijden van 250 bij sneeuw. Het is welbekend dat de Thalys bij sneeuwbuien ook langzamer rijdt ivm mogelijk schade, ruiten, etc.

Persbericht van AnsaldoBreda staat hier

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 22:32
door Klaasje
Bij twee TGV's die elkaar bij sneeuw in de tegenrichting passeerden zijn wel eens ruiten gebroken.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 06 jun 2013, 16:35
door IC140
Bee schreef:De eerste klas zit prinsheerlijk hoor 8-)
In de eerste klas vind ik de eerste generatie VIRM zelfs het beste zitten van allemaal :).

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 06 jun 2013, 16:38
door IC140
webguy schreef:Denk dat je gelijk hebt, maar die quote over 250 is uit z'n verband gerukt. Het ging om het rijden van 250 bij sneeuw. Het is welbekend dat de Thalys bij sneeuwbuien ook langzamer rijdt ivm mogelijk schade, ruiten, etc.

Persbericht van AnsaldoBreda staat hier
Op de desbetreffende dag (15 januari) reed Thalys overigens 160km/u in Frankrijk, maar 300km/u in Nederland.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 06 jun 2013, 17:08
door Dagren
deadlock schreef:
Dennenboom schreef:Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.
Ik heb op dit moment een email van enkele A4'tjes staan waarin ik dat mijn kamerlid ga uitleggen.
Misschien goed om te delen, kunnen meerdere mensen die sturen naar meerdere Kamerleden. :)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 06 jun 2013, 17:11
door Dagren
Vinny schreef:
Geert schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ze hadden geen / amper ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Dat was in 2004 ook al geconstateerd, maar ze waren de enige die een goed bod deden op uitvraag van de NS. Andere treinbouwers hadden waarschijnlijk al begrepen dat voor het budget dat de NS had en de relatief kleine serie er geen eer te behalen viel aan de opdracht. Op zich hoeft dat natuurlijk niet problematisch te zijn: Connexxion heeft de Protos ook gehaald bij een fabrikant die nauwelijks ervaring had.

Daarnaast: gegeven het feit dat je weet dat het bij AnsaldoBreda niet lekker loopt en gegeven het feit dat het bedrijf weinig ervaring heeft, dan zet je daar toch een strakke inspectie op? Snap niet waarom de NS dat dan niet gedaan heeft en in het productieproces er dichter op heeft gezeten.
Misschien had de NS in moeten zetten met een groter budget. Als ik het allemaal goed begrepen heb, is dat wat Veolia gedaan heeft en ook de reden waarom Veolia niet gewonnen heeft.