Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: ma 12 dec 2016, 15:07
Er zou best eens een reden kunnen zijn waarom die bus zo weinig rijdt....
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Het PvE eiste dat op deze wijze gewerkt wordt. Ik denk persoonlijk wel dat er een vraag kan zijn voor een snelle verbinding Gent - Terneuzen in spitsuren. De vraag is alleen hoeveel materieel extra nodig is.pedaalemmerzak schreef:Een vaste uurdienst over de hele dag is wellicht wat veel, maar enkele ritten s morgens vroeg (zodat men op de uni, het ziekenhuis of het werk kan komen) en s avonds (zodat men weer terug kan komen) plus enkele avond/nacht ritten op vrijdag en zaterdag avond moet echt wel uitkunnen hoor. Er zijn dagelijks heel veel forensen die terneuzen-gent r ijden. Dat gaat voor zo'n 100% met de auto. Met het OV is vanuit terneuzen namelijk vrijwel niet te doen; eerst moet je met de bus naar Busstation, dan met bus 6 naar Zelzate, dan met een bus naar Gent. En die bus 6 eindigt volgens mij sommige ritten in Sas van Gent dus dan mag je 2 kilometer de grens over lopen. Volgens mij is het ook nog eens een buurtbusje. In ieder geval, geen enkele optie om dat vaak te doen. Alleen in absolute nood.Dennenboom schreef:Ik denk dat een uurdienst Terneuzen - Gent commercieel niet zo snel dicht te rekenen valt, maar ik hou mij aanbevolen.
En de rechtstreekse bus naar Gent rijdt alleen in het weekend... En dan ook nog maar enkele ritten.
Ja en die reden is onwil en onkunde vanuit de politiek. Dit zie je bij wel meer grensoverschrijdende verbindingen.Dennenboom schreef:Er zou best eens een reden kunnen zijn waarom die bus zo weinig rijdt....
Wie dan?Post schreef:Er rijdt nu toch ook een private partij? Als die daar bakken met geld aan verdiend wordt de lijn heus niet opgeheven.
pedaalemmerzak schreef:Wie dan?Post schreef:Er rijdt nu toch ook een private partij? Als die daar bakken met geld aan verdiend wordt de lijn heus niet opgeheven.
pedaalemmerzak schreef: Zelfs de bestaande lijn 19 hulst-antwerpen-breda is daarom in de gevarenzone momenteel.
Busonderneming Hermes onderstreepte de ingrijpende financiële gevolgen die het toestaan van de zes lijnen voor haar exploitatie zou hebben: "We hebben voor de nieuwe concessie, die zondag van start is gegaan, heel grote investeringen gedaan. Onze positie dreigt te worden uitgehold. FlixBus probeert een heel netwerk in Nederland aan te leggen."Statler Rail schreef:Gisteren was de hoorzitting in de bezwaarprocedure van FlixBus in Den Bosch:
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/flixbu ... -1.6735151
Tweede Extra Nota van Inlichtingen schreef:De Concessiehouder dient de langeafstandsverbindingen tussen Nijmegen en Antwerpen/Brussel (en v.v.) en tussen Eindhoven en Antwerpen/Brussel (en v.v.) te gedogen. Dat geldt ook indien in de toekomst op deze verbinding reizigers worden vervoerd van Nijmegen naar Eindhoven (en v.v.). De Provincie voegt deze verbindingen niet toe aan Bijlage D2; deze bijlage bevat alleen verbindingen die op grond van andere concessies worden gereden. Dat neemt niet weg dat de Concessiehouder deze en eventuele andere toekomstige internationale verbindingen dient te gedogen. Ook nationale langeafstandsverbindingen waarvoor de Provincie een ontheffing als bedoeld in artikel 29 Wp2000 verleent, dienen door de Concessiehouder te worden gedoogd.
De Provincie beschikt niet over prognoses van eventuele opbrengstenderving. Het is aan vervoerders zelf om in te schatten of/in hoeverre de genoemde verbinding leidt tot opbrengstderving of -stijging.
Waarom zou de overheid (zonder winstoogmerk) iets niet rendabel kunnen krijgen wat een private partij (met winstoogmerk) wel rendabel krijgt?pedaalemmerzak schreef:De overheid kan die verbinding nooit rendabel krijgen. Daarom zou ik zeggen: laat de vrije markt het oplossen.
Omdat je dit stelt in een reactie op mijn bericht neem ik aan dat dit ook op mij slaat. Ik ben absoluut niet voor het laten oplossen van alles door de staat (waar maak je dat uit op?) maar ben er van overtuigd dat je als overheid, mits je op de juiste manier een concessie insteekt en op de juiste manier je rol als concessiehouder speelt, een beter resultaat kan bereiken dan als je alles maar ongereguleerd laat.pedaalemmerzak schreef:Die waait eerder uit de richting van het oude Rusland (socialisme, vadertje staat lost alles op) dan uit de richting van het vrije Westen.
Flixbus heeft klaarblijkelijk interesse in verbindingen, waarvan er ook tussen zitten die bovenstaande bedrijven niet rendabel krijgen nee.Post schreef:Hermes, arriva, Connexxion, Syntus en Qbuzz zijn private partijen. Dus zonder de door jou genoemde nadelen van een overheidsinstantie. Maar zij krijgen het niet rendabel, maar een andere partij wel?
@jornebonte schreef:Klopt het @FlixBus_NL dat jullie lijn van Groningen richting Nijmegen - Eindhoven - Brussel per 6 april vervalt? Komen er meer wijzigingen?
@arthurkamminga schreef:@jornebonte @FlixBus_NL Nee. Omdat de dienstregeling nog niet 100% definitief is zijn ritten Groningen-Brussel nog niet te boeken.
Bron@arthurkamminga schreef:@jornebonte @FlixBus_NL Gebeurt vaker dat lijnen gefaseerd in verkoop gaan. Ritten Nijmegen-Brussel zijn gekoppeld aan N81 Brussel-Berlijn.
Het is voor Flixbus lijn 822 vanaf nu mogelijk om na 6 april 2017 weer tickets te kopen tussen Groningen en Brussel.Statler Rail schreef:Op Twitter wordt (naar aanleiding van vorige post) ontkend dat Groningen - Brussel wordt opgeheven:@jornebonte schreef:Klopt het @FlixBus_NL dat jullie lijn van Groningen richting Nijmegen - Eindhoven - Brussel per 6 april vervalt? Komen er meer wijzigingen?@arthurkamminga schreef:@jornebonte @FlixBus_NL Nee. Omdat de dienstregeling nog niet 100% definitief is zijn ritten Groningen-Brussel nog niet te boeken.Bron@arthurkamminga schreef:@jornebonte @FlixBus_NL Gebeurt vaker dat lijnen gefaseerd in verkoop gaan. Ritten Nijmegen-Brussel zijn gekoppeld aan N81 Brussel-Berlijn.
Misschien heeft de nachtbus een ruime dienstregeling.En hoe krijgt lijn 822 het voor elkaar dat ze over het traject Nijmegen - Brussel
er 15 minuten korter over rijdt (reisduur 3:15) dan de nachtbus N81 (reisduur 3:30)
Eigenlijk best wel logisch, er gaat niets boven....., hoe heet dat dorp ook al weer?michiel71 schreef:.........vanaf nu mogelijk om na 6 april 2017 weer tickets te kopen tussen Groningen en Groningen..................
Ondertussen zijn er blijkbaar voor een aantal lijnen al vergunningen verleent:michiel71 schreef:Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijnen
1) Den Haag - Rotterdam - Eindhoven - Rijksgrens
2) Alkmaar - Amsterdam - Eindhoven - Venlo - Rijksgrens
3) Amsterdam - Eindhoven - Heerlen - Rijksgrens
4) Amsterdam - Eindhoven - Valkenswaard - Rijksgrens
5) Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Rijksgrens
6) Zandvoort - Amsterdam - Eindhoven - Roermond - Rijksgrens
heeft provincie Noord Brabant GEEN ontheffing verleend van de concessieplicht,
omdat het college van mening is dat deze specifieke lijnen te veel concurreren
met het aangeboden busvervoer binnen de bestaande OV-concessie.