NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Daniel »

NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle
Geplaatst op: vrijdag 14 februari 2014 11:25
Laatst bijgewerkt: vrijdag 14 februari 2014 11:27


De Nederlandse Spoorwegen (NS) kijken terug op een financieel zwaar jaar. De spoorvervoerder leed vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro, vooral door forse voorzieningen en afschrijvingen op de uit de dienst gehaalde Fyra-treinen.
In 2012 noteerde het spoorbedrijf nog een winst van 263 miljoen door enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef met 4,6 miljard op hetzelfde niveau als in 2012.

Ook de tevredenheid over de dienstverlening van de NS is vorig jaar gedaald. Was in 2012 nog 49 procent van de reizigers tevreden, vorig jaar nam dat af tot 47 procent. De NS erkent dat de treinen in het vierde kwartaal veel te vol waren.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Frans F »

Zorgwekkend is dat het aantal reizigerskilometers opnieuw is gedaald (-1%) terwijl de hoeveelheid personeel opnieuw gestegen is (+3%). Dit gaat de verkeerde kant op.

Je kunt zo langzamerhand ook steeds meer vraagtekens zetten bij het beleid van ProRail dat allerlei verbouwingen en uitbreidingsplannen steevast blijft motiveren met de enorme verwachte groei van het aantal reizigers in de periode tot 2020. Groei die er nu al jaren niet meer is.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 14 feb 2014, 12:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Karl »

Waarom is de ratio reizigers/personeel zo belangrijk? Waar is dat maatgevend voor dan? Conducteurs, S&V-medewerkers et cetera. Ik weet niet of de integratie van de informatie van ProRail naar NS er ook bij zit. Misschien zitten de reizigers wel in de trein voor grotere afstanden en zijn er meer betalende reizigers. personeel/winst-ratio ofzo?
Het is een spectrum.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door marlies »

Ik heb niet de indruk dat NS een stijging in het aantal reizigers nastreeft momenteel, al zou dat natuurlijk eigenlijk wel moeten. Meer personeel vind ik niet perse slecht trouwens.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Frans F »

Karl schreef:Waarom is de ratio reizigers/personeel zo belangrijk?
Omdat je niet steeds meer geld kunt uitgeven aan personeel als er steeds minder geld binnenkomt omdat het aantal reizigers daalt. Op korte termijn kun je dat nog wel opvangen met extra tariefsverhogingen, maar de tarieven zijn al torenhoog dus de marges zijn klein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Suus »

Je maakt echter een fout. Het aantal personeelsleden is dat is genoemd betreft de volledige NS Groep, waaronder ook internationale activiteiten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk vallen. Het aantal reizigerskilometers betreft alleen Nederland. Er valt dus geen relatie te leggen tussen deze twee gegevens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Wubbo »

Bovendien is het vaak goedkoper om mensen in dienst te nemen, dan om mensen in te huren voor allerlei klussen. Je alleen blindstaren op het aantal fte's geeft dus een ongewenst bij-effect.

Was 2013 niet ook het jaar dat de reisinfo (incl de medewerkers) overging naar NS?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door webguy »

Nee, dat was officieel in october of november 2012 geloof ik.

Overigens is er ook een volledige subsite.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Dennenboom »

Wat betreft het aantal reizigerskilometers is er natuurlijk ook sprake van het negatief effect van het verliezen van de lijnen Emmen - Zwolle en Apeldoorn - Zutphen aan Arriva. Zijn er cijfers over reizigerskilometers verdeeld over de verschillende aanbieders ? Of is dat "geheim"? Vroeger was NS in staat reizigerskilometers te verdelen over losse kaartjes, abonnementen en internationaal vervoer. Enige jaren geleden begonnen NS-persberichten met de omvang van het vervoer en kwam pas later het geld aan de orde. Nu is het net andersom. Waar het hart .....

Edit: overigens is er in deze link sprake van een stijging van de rkm's voor NSR:
http://nsjaarverslag.nl/jaarverslag-201 ... ij-de-norm

Daar zal dan Hispeed niet inzitten, want de aantallen zijn lager dan die in het jaarverslag (17,0 mld. in 2013 en 17,1mld in 2012).
Laatst gewijzigd door Dennenboom op vr 14 feb 2014, 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door deadlock »

Zo zie je maar, zonder context betekenen cijfers helemaal geen fuck. Iemand zei in augustus of september tegen me dat het heel slecht ging met de NS, diep in het rood stond enzo, maar het valt, Fyra-debacle buiten beschouwing gelaten alleszins mee.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door VIRM »

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar hoeveel was de afschrijving op de Fyra?

Daarnaast vind ik het niet zo verbazingwekkend dat het aantal reizigerskilometers is afgenomen: we hebben een periode gehad met fors stijgende werkloosheid. Dus kun je er vanuit gaan dat minder mensen met de trein naar hun werk reizen, als ze geen werk hebben. ;)

Is er overigens ook een plan om wat aan de volle treinen te doen? Ik merk zelf dat, vooral buiten de spits en in het weekend, er hier en daar wel wat versterkt kan worden.

Over de klanttevredenheid: als het rijdt, rijdt het wel goed. Maar aan de reiniging van treinen moet nu echt iets worden gedaan (vooral op IC-trajecten is het soms een smerige bende) en personeel, zowel in de trein als op het station, mag tijdens verstoringen wel eens wat nadrukkelijker aanwezig zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Suus »

marlies schreef:Ik heb niet de indruk dat NS een stijging in het aantal reizigers nastreeft momenteel, al zou dat natuurlijk eigenlijk wel moeten.
Abonnementen goedkoper aanbieden, spoordeelwinkelreclames op de radio en goedkope dagkaarten bij diverse winkelketen is geen promotie voor de trein wil je zeggen? Men doet er alles aan de treinen zo gevuld mogelijk te krijgen, immers, voor de spaarpot én voor het milieu is de beste stoel in de trein een stoel met een kont erin :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Karl »

Het is natuurlijk wat je ziet als reiziger, een reiziger kan 3km/rit afleggen of 300km/rit. Dat is wel een verschil. Voor NS is het intressant om het dal te vullen en de pieken af te vlakken; daar zijn ze toch goed mee bezig?

Daarbij, als elke reiziger een bak koffie en een appelflap koopt zijn ze ook tevreden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Dat is wel een verschil. Voor NS is het intressant om het dal te vullen en de pieken af te vlakken; daar zijn ze toch goed mee bezig?
Misschien iets te goed. Sommige treinen zitten in de daluren wel erg vol, waarmee het tegelijk ook weer lastiger wordt om die net geworven nieuwe dalreiziger te behouden. Die zal wellicht ook denken "ik ga nooit meer met de trein, dan moet ik weer staan".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Vinny »

Ik heb nog altijd het idee dat ze de mat. omloop niet helemaal op orde hebben. Daarnaast vraag ik me af wat het nut is om heel Leeuwarden vol te gooien met VIRM treinstellen. Het lijkt me dat die - onafhankelijk van de tijd - altijd nuttiger in de Randstad kunnen worden ingezet en beter ook daar ergens in de buurt overnachten/weekenden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door deadlock »

Dat zou je van de 3600 ook vinden maar die is me ook druk de laatste maanden, de tering.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Ik heb nog altijd het idee dat ze de mat. omloop niet helemaal op orde hebben. Daarnaast vraag ik me af wat het nut is om heel Leeuwarden vol te gooien met VIRM treinstellen. Het lijkt me dat die - onafhankelijk van de tijd - altijd nuttiger in de Randstad kunnen worden ingezet en beter ook daar ergens in de buurt overnachten/weekenden.
Het vervelende is alleen dat Leeuwarden een treinverbinding met de Randstad heeft, daarmee komen die treinen ook in Leeuwarden... Moeten ze echt eens wat aan doen ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Vinny »

Gelukkig dat de grootste concurrent van de NS de afsluitdijk-busverbinding exploiteert. Ik kan altijd nog mijn privémarktwerkingsmechanisme laten gelden zonder dat ik een hele dure auto hoef aan te schaffen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door marlies »

Bee schreef:
marlies schreef:Ik heb niet de indruk dat NS een stijging in het aantal reizigers nastreeft momenteel, al zou dat natuurlijk eigenlijk wel moeten.
Abonnementen goedkoper aanbieden, spoordeelwinkelreclames op de radio en goedkope dagkaarten bij diverse winkelketen is geen promotie voor de trein wil je zeggen? Men doet er alles aan de treinen zo gevuld mogelijk te krijgen, immers, voor de spaarpot én voor het milieu is de beste stoel in de trein een stoel met een kont erin :wink:
Da's het een beetje, ze richten zich ontzettend op de incidentele dal-reiziger. Op zich goed, want als je die zo ver hebt kan je vervolgens een aardig deel tot vaste reiziger maken ('de trein was prettig voor het hele gezin naar de dierentuin, misschien moet ik 'm ook maar naar m'n werk gaan nemen'), maar die stap maken ze niet. Begrijpelijk want ze kunnen het huidige reizigersaanbod in de spits al niet aan, maar ook wel jammer. Want mensen die een of twee keer in de maand de trein nemen voor familiebezoek of een uitje zijn mooi meegenomen maar één forens uit de auto krijgen heeft natuurlijk veel meer effect dan 10 van dat soort reizigers. Niet alleen de schuld van NS hoor, ik zou willen dat de overheid ook ging investeren in het spoor (en dus met name de kwaliteit en betrouwbaarheid) zodat NS weer wat meer kan gaan concurreren met de auto voor woon-werkverkeer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Vinny »

Iemand op een ander forum heeft eens geroepen dat de grote fout van de politiek is om te bedenken dat er weinig mensen zijn die op een station wonen en ook niet veel mensen die er werken. En dan denk ik: tijd voor woningbouw rondom de voorstadstations en kantoorontwikkeling bij de doelstations. Dan ben je er natuurlijk ook :) Beetje Hoog-Catherijne idee :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:Iemand op een ander forum heeft eens geroepen dat de grote fout van de politiek is om te bedenken dat er weinig mensen zijn die op een station wonen en ook niet veel mensen die er werken. En dan denk ik: tijd voor woningbouw rondom de voorstadstations en kantoorontwikkeling bij de doelstations. Dan ben je er natuurlijk ook :) Beetje Hoog-Catherijne idee :Y
Nouja, je hoeft niet altijd perse vlak naast een station te wonen. Maar je kunt wel zorgen voor goede, comfortabele overstappen op lijnen die redelijk frequent rijden.
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Karl »

Modaliteitskeuzes hangen voornamelijk af van de bestemmingslocatie. Dus als je minder in de Amsterdamse grachtengordel woont, maar je moet bij een boerderij in de Noordoostpolder zijn, dan wordt het alsnog niets met de trein.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Suus »

marlies schreef:Niet alleen de schuld van NS hoor, ik zou willen dat de overheid ook ging investeren in het spoor (en dus met name de kwaliteit en betrouwbaarheid) zodat NS weer wat meer kan gaan concurreren met de auto voor woon-werkverkeer.
Maar daar wordt nu toch ook aan gewerkt? Stations gaan op de schop, zowel voor reizigers als voor treinen en diverse spoorlijnen worden uitgebouwd zodat er extra treinen kunnen rijden. Ik heb al zo vaak 's weekends in de bus gezeten vanwege werkzaamheden op de Zuidtak dat ik de tel ben kwijtgeraakt, en met mij vele andere reizigers. Niet altijd even fijn al dat busvervoer maar het is voor een goed doel: straks meer treinen die elkaar op de Zuidtak niet meer in de weg zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Geert »

Draagt de enorme hoeveelheid werkzaamheden elk weekend juist niet bij aan een gevoel van onbetrouwbaarheid in de dienstregeling? Je kunt er immers niet op vertrouwen dat de reis die je een maand van tevoren plant ook daadwerkelijk mogelijk is op de dag zelf. Ik kan me wel voorstellen dat dit een hoop keuzereizigers afschrikt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten