Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door Suus »

Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen
Het onderhoud van het spoor door Prorail moet beter. Zo zou veiligheid een prominentere plaats moeten krijgen bij klein onderhoud en moet het spoorbedrijf beter zicht krijgen over de actuele staat van het spoor.

Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vrijdag uitgebracht rapport.
De ILT controleerde het spoor in verschillende delen van het land: de Achterhoek, Arnhem en Oost-Gelderland (Gelre), het gebied rond Amersfoort en Zeeland.

Volgens de inspectiedienst is er nergens sprake van acuut gevaar. Wel vindt de inspectie dat Prorail meer de regie moet nemen bij het sturen op kwaliteit en veiligheid.

Ook constateerde de ILT dat er grote regionale verschillen zijn in de staat van onderhoud. Zo bleek het spoor in Gelre er beter aan toe te zijn dan Zeeland.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door Ardan »

Bee schreef:verschillende delen van het land: de Achterhoek, Arnhem en Oost-Gelderland (Gelre),
:')

On-topiek: wel opvallend dit, al zullen drukke baanvakken meer onderhoudsprioriteit hebben dan minder drukke. Toch kan het imo niet zo zijn dat een spoor slechter in staat mag zijn als daar maar één trein per uur komt ten opzichte van een spoor met 8 treinen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door Suus »

Ik zit een beetje in het rapport te lezen (hier te vinden) en er komt toch wel het een en ander aan opvallende zaken boven. Vooral in Zeeland is het onderhoud toch wel erg matig en dan vooral op industrielijnen waar behoorlijk wat gevaarlijke stoffen over vervoerd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door waldo79 »

Ik ben benieuwd wat men bedoelt met Gelre. Dat ken ik alleen als Hertogdom uit het verre verleden :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door Suus »

De Achterhoek, Arnhem en Oost-Gelderland tezamen dus :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door marvinkok »

Er is een gemeente Oost-Gelre, zeg maar Lichtenvoorde-Groenlo.
Waarom er nou onderscheid gemaakt wordt tussen Oost-Gelderland en Achterhoek... De Achterhoek ís het oosten van Gelderland :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Ik ben benieuwd wat men bedoelt met Gelre. Dat ken ik alleen als Hertogdom uit het verre verleden :wink:
Volgens mij is dat een naam van een contractgebied van het spooronderhoud. Die hebben wel vaker niet publieksvriendelijke namen - heel af en toe duikt er eens eentje in de media op.

Tijd om de Generaliteit her in te voeren :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door Frans F »

Wat er in feite in het rapport staat is dat ProRail geen of onvoldoende controle uitoefent op de kwaliteit van het door de aannemers uitgevoerde werk en daardoor weinig zicht heeft op de werkelijke staat van onderhoud.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door marlies »

ProRail kennende gaan ze dat oplossen door een onderaannemer in te huren om het werk van de onderaannemers te controleren :P
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Bericht door Thom91 »

Vinny schreef:
waldo79 schreef:Ik ben benieuwd wat men bedoelt met Gelre. Dat ken ik alleen als Hertogdom uit het verre verleden :wink:
Volgens mij is dat een naam van een contractgebied van het spooronderhoud. Die hebben wel vaker niet publieksvriendelijke namen - heel af en toe duikt er eens eentje in de media op.

Tijd om de Generaliteit her in te voeren :lol:
Zeer correct, Arnhem - Winterswijk - Zuthpen in grove lijnen.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten