Dienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Klaasje »

Vooral veel meer staplaatsen. En daar ben je dolblij mee als je anders achter zou blijven.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

DDZ4 heeft 384 (319) plaatsen, SGM2+3 heeft er 364 (304).
Tussen haakjes het aantal tweede klas.

SGM heeft wel veel meer staanplaatsen, er kunnen dus meer mensen mee.
benza

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door benza »

Ik zou graag een stop voor de spits intercity Amsterdam-Enkhuizen te Zaandam en Purmerend zien. (serie 14500)
Ik geloof dat het kan zonder extra reistijd. Het stoptrein doet Sloterdijk-Hoorn in 33 minuten, het spits intercity in 29 minuten, het gewoon intercity (serie 1500) in 26 minuten.

Want ja, ik hoor reizigers klagen over alleen maar 4 treinen per uur in Hoorn Kersenboogerd, er zijn alleen maar 2 treinen per uur in Purmerend bijvoorbeld :(
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Klaasje »

In Purmerend zijn er alleen wel 20 bussen per uur vanuit sommige wijken waarmee je vaak ook sneller op je Amsterdamse bestemming bent dan met de trein. Die trein dus extra laten stoppen in Purmerend betekent weinig winst voor Purmerenders maar wel minder marge om voor Zaandam weer op tijd te zijn als er vertraging is. En dat laatste is nu juist van belang omdat het tussen Zaandam en Amsterdam Centraal erg druk is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Vinny »

Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Jef400 »

Buiten dat staan de stations in Purmerend ook niet bekend om hun overweldigende reizigersaantallen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Bartjk »

ik las net dat de ns in 2015 alle stations minimaal 2x per uur wilt gaan bedienen. Hij stond er niet tussen maar ik moet meteen denken aan utrecht maliebaan :')
Is ook gewoon een station, moet dus ook 2x per uur. Ik heb laatst dat stukje gereden, je kunt beter lopen. Ben je nog sneller ook :mrgreen:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Vinny schreef:Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.
Sinds afgelopen dienstregeling geldt alleen dat de s1500 vol zit, de s14500 kan er nog wel een zootje reizigers bij hebben hoor.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Meltrain »

Is dat vanwege de vervallen stop te Hnk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Onder andere. Eigenlijk is de combinatie van s1500 en s14500 te veel, maar alleen de s1500 is in de spits ook weer te weinig. En de s14500 is een handige manier om nog wat treinen te kunnen laten overnachten in Enkhuizen, want elders in Noord-Holland is er ook niet zoveel ruimte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Meltrain »

Kan de s14500 dan niet beter Bkf en/of Bkg overslaan en wel te Hnk stoppen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Is dat vanwege de vervallen stop te Hnk?
Ja, die informatie heb ik er onbedoeld niet bijgezet merk ik.
Komt wel goed schatje.
benza

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door benza »

Thom91 schreef:
Vinny schreef:Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.
Sinds afgelopen dienstregeling geldt alleen dat de s1500 vol zit, de s14500 kan er nog wel een zootje reizigers bij hebben hoor.
Inderdaad, in de 14500 zijn er bijna altijd zitplekken in 2de klasse. Deze trein kan wel meer reizigers hebben.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Jef400 »

Een tussen oplossing zou dan zijn om de s14500 in de spits te Pmr te laten stoppen, en de s1500 in de overige uren
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Klaasje schreef:In Purmerend zijn er alleen wel 20 bussen per uur vanuit sommige wijken waarmee je vaak ook sneller op je Amsterdamse bestemming bent dan met de trein. Die trein dus extra laten stoppen in Purmerend betekent weinig winst voor Purmerenders maar wel minder marge om voor Zaandam weer op tijd te zijn als er vertraging is. En dat laatste is nu juist van belang omdat het tussen Zaandam en Amsterdam Centraal erg druk is.
Het is absurd dat je gedwongen wordt om vanuit Purmerend met een hobbelbus naar Amsterdam te gaan terwijl de trein er gewoon langskomt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

De bussen van Purmerend naar Amsterdam kunnen hun rit in de spitsrichting over een razendsnelle getijdenbusbaan doen. Op sommige plekken kunnen reizigers voor hun deur elke vijf minuten opstappen. Dat wint de trein nooit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Jef400 »

Ik vraag me overigens ook af wat de vervoerswaarde van de verbinding Purmerend - Amersfoort is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Die is er niet, maar de doorkoppeling op Amsterdam Centraal bespaart je kerende treinen en geeft Amersfoort een direct verbinding met het drukke station Sloterdijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door waldo79 »

Bartjk schreef:ik las net dat de ns in 2015 alle stations minimaal 2x per uur wilt gaan bedienen. Hij stond er niet tussen maar ik moet meteen denken aan utrecht maliebaan :')
:
Utm valt in een uitzonderingscategorie. Bediening is alleen gedurende de openingstijden van het Spoorwegmuseum en gebeurt onder de aankondiging van "extra trein" :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Wubbo »

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met Hoek van Holland Strand? Is dat ook geen echt station?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Geert »

Kan me voorstellen dat ze daar ontheffing voor hebben aangezien het over twee jaar toch naar de RET gaat...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Hoek van Holland Strand maakt geen deel uit van het Hoofdrailnet, dus is daar geen verplichting voor een halfuursdienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door reisthijs »

Precies. Er is dus geen sprake van een uitzondering of ontheffing bij deze voorbeelden.

Eijsden heeft wel een uitzonderingspositie binnen het Hoofdrailnet. Er is geen verplichting om dat station te bedienen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frank »

En het advies van de consumentenorganisaties: http://www.locov.nl/actueel/publicaties ... _2015.aspx .
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door julsteren »

reisthijs schreef:
Eijsden heeft wel een uitzonderingspositie binnen het Hoofdrailnet. Er is geen verplichting om dat station te bedienen.
Eijsden wordt vanaf dienstregeling 2015 1 keer per uur door een IC Hasselt-Maastricht bediend :Y
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten