Dienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Klaasje » Za 01 Mar 2014, 17:03

Vooral veel meer staplaatsen. En daar ben je dolblij mee als je anders achter zou blijven.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Frans F » Za 01 Mar 2014, 19:21

DDZ4 heeft 384 (319) plaatsen, SGM2+3 heeft er 364 (304).
Tussen haakjes het aantal tweede klas.

SGM heeft wel veel meer staanplaatsen, er kunnen dus meer mensen mee.

benza
Berichten: 164
Lid geworden op: Zo 15 Dec 2013, 09:35
Locatie: Leeuwarden (Friesland)

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor benza » Ma 03 Mar 2014, 14:34

Ik zou graag een stop voor de spits intercity Amsterdam-Enkhuizen te Zaandam en Purmerend zien. (serie 14500)
Ik geloof dat het kan zonder extra reistijd. Het stoptrein doet Sloterdijk-Hoorn in 33 minuten, het spits intercity in 29 minuten, het gewoon intercity (serie 1500) in 26 minuten.

Want ja, ik hoor reizigers klagen over alleen maar 4 treinen per uur in Hoorn Kersenboogerd, er zijn alleen maar 2 treinen per uur in Purmerend bijvoorbeld :(

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Klaasje » Ma 03 Mar 2014, 15:16

In Purmerend zijn er alleen wel 20 bussen per uur vanuit sommige wijken waarmee je vaak ook sneller op je Amsterdamse bestemming bent dan met de trein. Die trein dus extra laten stoppen in Purmerend betekent weinig winst voor Purmerenders maar wel minder marge om voor Zaandam weer op tijd te zijn als er vertraging is. En dat laatste is nu juist van belang omdat het tussen Zaandam en Amsterdam Centraal erg druk is.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Vinny » Ma 03 Mar 2014, 20:55

Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 03 Mar 2014, 20:56

Buiten dat staan de stations in Purmerend ook niet bekend om hun overweldigende reizigersaantallen.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Bartjk » Ma 03 Mar 2014, 22:11

ik las net dat de ns in 2015 alle stations minimaal 2x per uur wilt gaan bedienen. Hij stond er niet tussen maar ik moet meteen denken aan utrecht maliebaan :')
Is ook gewoon een station, moet dus ook 2x per uur. Ik heb laatst dat stukje gereden, je kunt beter lopen. Ben je nog sneller ook :mrgreen:

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Thom91 » Ma 03 Mar 2014, 22:12

Vinny schreef:Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.

Sinds afgelopen dienstregeling geldt alleen dat de s1500 vol zit, de s14500 kan er nog wel een zootje reizigers bij hebben hoor.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Meltrain » Ma 03 Mar 2014, 22:47

Is dat vanwege de vervallen stop te Hnk?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Suus » Ma 03 Mar 2014, 22:50

Onder andere. Eigenlijk is de combinatie van s1500 en s14500 te veel, maar alleen de s1500 is in de spits ook weer te weinig. En de s14500 is een handige manier om nog wat treinen te kunnen laten overnachten in Enkhuizen, want elders in Noord-Holland is er ook niet zoveel ruimte.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Meltrain » Ma 03 Mar 2014, 22:52

Kan de s14500 dan niet beter Bkf en/of Bkg overslaan en wel te Hnk stoppen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Thom91 » Di 04 Mar 2014, 06:37

Meltrain schreef:Is dat vanwege de vervallen stop te Hnk?

Ja, die informatie heb ik er onbedoeld niet bijgezet merk ik.
Komt wel goed schatje.

benza
Berichten: 164
Lid geworden op: Zo 15 Dec 2013, 09:35
Locatie: Leeuwarden (Friesland)

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor benza » Di 04 Mar 2014, 08:11

Thom91 schreef:
Vinny schreef:Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.

Sinds afgelopen dienstregeling geldt alleen dat de s1500 vol zit, de s14500 kan er nog wel een zootje reizigers bij hebben hoor.


Inderdaad, in de 14500 zijn er bijna altijd zitplekken in 2de klasse. Deze trein kan wel meer reizigers hebben.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 04 Mar 2014, 10:04

Een tussen oplossing zou dan zijn om de s14500 in de spits te Pmr te laten stoppen, en de s1500 in de overige uren
Leven, en laten leven.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Frans F » Di 04 Mar 2014, 12:00

Klaasje schreef:In Purmerend zijn er alleen wel 20 bussen per uur vanuit sommige wijken waarmee je vaak ook sneller op je Amsterdamse bestemming bent dan met de trein. Die trein dus extra laten stoppen in Purmerend betekent weinig winst voor Purmerenders maar wel minder marge om voor Zaandam weer op tijd te zijn als er vertraging is. En dat laatste is nu juist van belang omdat het tussen Zaandam en Amsterdam Centraal erg druk is.

Het is absurd dat je gedwongen wordt om vanuit Purmerend met een hobbelbus naar Amsterdam te gaan terwijl de trein er gewoon langskomt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Suus » Di 04 Mar 2014, 12:04

De bussen van Purmerend naar Amsterdam kunnen hun rit in de spitsrichting over een razendsnelle getijdenbusbaan doen. Op sommige plekken kunnen reizigers voor hun deur elke vijf minuten opstappen. Dat wint de trein nooit.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 04 Mar 2014, 12:16

Ik vraag me overigens ook af wat de vervoerswaarde van de verbinding Purmerend - Amersfoort is.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Suus » Di 04 Mar 2014, 12:58

Die is er niet, maar de doorkoppeling op Amsterdam Centraal bespaart je kerende treinen en geeft Amersfoort een direct verbinding met het drukke station Sloterdijk.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor waldo79 » Di 04 Mar 2014, 16:56

Bartjk schreef:ik las net dat de ns in 2015 alle stations minimaal 2x per uur wilt gaan bedienen. Hij stond er niet tussen maar ik moet meteen denken aan utrecht maliebaan :')
:

Utm valt in een uitzonderingscategorie. Bediening is alleen gedurende de openingstijden van het Spoorwegmuseum en gebeurt onder de aankondiging van "extra trein" :lol:
Mij best :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Wubbo » Di 04 Mar 2014, 18:13

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met Hoek van Holland Strand? Is dat ook geen echt station?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Geert » Di 04 Mar 2014, 18:16

Kan me voorstellen dat ze daar ontheffing voor hebben aangezien het over twee jaar toch naar de RET gaat...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Suus » Di 04 Mar 2014, 19:14

Hoek van Holland Strand maakt geen deel uit van het Hoofdrailnet, dus is daar geen verplichting voor een halfuursdienst.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor reisthijs » Di 04 Mar 2014, 19:28

Precies. Er is dus geen sprake van een uitzondering of ontheffing bij deze voorbeelden.

Eijsden heeft wel een uitzonderingspositie binnen het Hoofdrailnet. Er is geen verplichting om dat station te bedienen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Frank » Wo 19 Mar 2014, 19:54

En het advies van de consumentenorganisaties: http://www.locov.nl/actueel/publicaties ... _2015.aspx .

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor julsteren » Vr 21 Mar 2014, 19:14

reisthijs schreef:
Eijsden heeft wel een uitzonderingspositie binnen het Hoofdrailnet. Er is geen verplichting om dat station te bedienen.


Eijsden wordt vanaf dienstregeling 2015 1 keer per uur door een IC Hasselt-Maastricht bediend :Y


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten