Pagina 5 van 11

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: za 01 mar 2014, 17:03
door Klaasje
Vooral veel meer staplaatsen. En daar ben je dolblij mee als je anders achter zou blijven.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: za 01 mar 2014, 19:21
door Frans F
DDZ4 heeft 384 (319) plaatsen, SGM2+3 heeft er 364 (304).
Tussen haakjes het aantal tweede klas.

SGM heeft wel veel meer staanplaatsen, er kunnen dus meer mensen mee.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 14:34
door benza
Ik zou graag een stop voor de spits intercity Amsterdam-Enkhuizen te Zaandam en Purmerend zien. (serie 14500)
Ik geloof dat het kan zonder extra reistijd. Het stoptrein doet Sloterdijk-Hoorn in 33 minuten, het spits intercity in 29 minuten, het gewoon intercity (serie 1500) in 26 minuten.

Want ja, ik hoor reizigers klagen over alleen maar 4 treinen per uur in Hoorn Kersenboogerd, er zijn alleen maar 2 treinen per uur in Purmerend bijvoorbeld :(

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 15:16
door Klaasje
In Purmerend zijn er alleen wel 20 bussen per uur vanuit sommige wijken waarmee je vaak ook sneller op je Amsterdamse bestemming bent dan met de trein. Die trein dus extra laten stoppen in Purmerend betekent weinig winst voor Purmerenders maar wel minder marge om voor Zaandam weer op tijd te zijn als er vertraging is. En dat laatste is nu juist van belang omdat het tussen Zaandam en Amsterdam Centraal erg druk is.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:55
door Vinny
Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:56
door Jef400
Buiten dat staan de stations in Purmerend ook niet bekend om hun overweldigende reizigersaantallen.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:11
door Bartjk
ik las net dat de ns in 2015 alle stations minimaal 2x per uur wilt gaan bedienen. Hij stond er niet tussen maar ik moet meteen denken aan utrecht maliebaan :')
Is ook gewoon een station, moet dus ook 2x per uur. Ik heb laatst dat stukje gereden, je kunt beter lopen. Ben je nog sneller ook :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:12
door Thom91
Vinny schreef:Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.
Sinds afgelopen dienstregeling geldt alleen dat de s1500 vol zit, de s14500 kan er nog wel een zootje reizigers bij hebben hoor.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:47
door Meltrain
Is dat vanwege de vervallen stop te Hnk?

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:50
door Suus
Onder andere. Eigenlijk is de combinatie van s1500 en s14500 te veel, maar alleen de s1500 is in de spits ook weer te weinig. En de s14500 is een handige manier om nog wat treinen te kunnen laten overnachten in Enkhuizen, want elders in Noord-Holland is er ook niet zoveel ruimte.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:52
door Meltrain
Kan de s14500 dan niet beter Bkf en/of Bkg overslaan en wel te Hnk stoppen?

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 06:37
door Thom91
Meltrain schreef:Is dat vanwege de vervallen stop te Hnk?
Ja, die informatie heb ik er onbedoeld niet bijgezet merk ik.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 08:11
door benza
Thom91 schreef:
Vinny schreef:Het probleem is gewoon dat er geen ruimte is voor de reizigers uit Purmerend in de maatgevende ochtendspitstreinen. Om nu treinen alleen buiten de spits in Purmerend te laten stoppen is ook weer zo wat. De IC Enkhuizen-Amsterdam zit vanaf Hoorn gewoon vol.
Sinds afgelopen dienstregeling geldt alleen dat de s1500 vol zit, de s14500 kan er nog wel een zootje reizigers bij hebben hoor.
Inderdaad, in de 14500 zijn er bijna altijd zitplekken in 2de klasse. Deze trein kan wel meer reizigers hebben.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 10:04
door Jef400
Een tussen oplossing zou dan zijn om de s14500 in de spits te Pmr te laten stoppen, en de s1500 in de overige uren

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 12:00
door Frans F
Klaasje schreef:In Purmerend zijn er alleen wel 20 bussen per uur vanuit sommige wijken waarmee je vaak ook sneller op je Amsterdamse bestemming bent dan met de trein. Die trein dus extra laten stoppen in Purmerend betekent weinig winst voor Purmerenders maar wel minder marge om voor Zaandam weer op tijd te zijn als er vertraging is. En dat laatste is nu juist van belang omdat het tussen Zaandam en Amsterdam Centraal erg druk is.
Het is absurd dat je gedwongen wordt om vanuit Purmerend met een hobbelbus naar Amsterdam te gaan terwijl de trein er gewoon langskomt.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 12:04
door Suus
De bussen van Purmerend naar Amsterdam kunnen hun rit in de spitsrichting over een razendsnelle getijdenbusbaan doen. Op sommige plekken kunnen reizigers voor hun deur elke vijf minuten opstappen. Dat wint de trein nooit.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 12:16
door Jef400
Ik vraag me overigens ook af wat de vervoerswaarde van de verbinding Purmerend - Amersfoort is.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 12:58
door Suus
Die is er niet, maar de doorkoppeling op Amsterdam Centraal bespaart je kerende treinen en geeft Amersfoort een direct verbinding met het drukke station Sloterdijk.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 16:56
door waldo79
Bartjk schreef:ik las net dat de ns in 2015 alle stations minimaal 2x per uur wilt gaan bedienen. Hij stond er niet tussen maar ik moet meteen denken aan utrecht maliebaan :')
:
Utm valt in een uitzonderingscategorie. Bediening is alleen gedurende de openingstijden van het Spoorwegmuseum en gebeurt onder de aankondiging van "extra trein" :lol:

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 18:13
door Wubbo
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met Hoek van Holland Strand? Is dat ook geen echt station?

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 18:16
door Geert
Kan me voorstellen dat ze daar ontheffing voor hebben aangezien het over twee jaar toch naar de RET gaat...

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 19:14
door Suus
Hoek van Holland Strand maakt geen deel uit van het Hoofdrailnet, dus is daar geen verplichting voor een halfuursdienst.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: di 04 mar 2014, 19:28
door reisthijs
Precies. Er is dus geen sprake van een uitzondering of ontheffing bij deze voorbeelden.

Eijsden heeft wel een uitzonderingspositie binnen het Hoofdrailnet. Er is geen verplichting om dat station te bedienen.

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 19:54
door Frank
En het advies van de consumentenorganisaties: http://www.locov.nl/actueel/publicaties ... _2015.aspx .

Re: Dienstregeling 2015

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 19:14
door julsteren
reisthijs schreef:
Eijsden heeft wel een uitzonderingspositie binnen het Hoofdrailnet. Er is geen verplichting om dat station te bedienen.
Eijsden wordt vanaf dienstregeling 2015 1 keer per uur door een IC Hasselt-Maastricht bediend :Y