Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurder

Bericht door webguy »

Treinreizigers die met twee vervoerders reizen krijgen vanaf 2 april te maken met een nieuw tariefsysteem. In het nieuwe systeem wordt rekening gehouden met de verschillende tarieven per vervoerder, maar ook met de lange afstandskorting. In veel gevallen wordt het goedkope papieren treinkaartje iets duurder. Daar staat tegen over dat reizen met de ov-chipkaart later dit jaar goedkoper worden.

Reizigers die met twee vervoerders reizen zijn op dit moment nog veel goedkoper uit met een papieren treinkaartje. Met het nieuwe tariefsysteem wordt het papieren treinkaartje weliswaar een fractie duurder, maar worden reizen met de ov-chipkaart veel goedkoper. De vervoerders slagen echter er nog niet in om het nieuwe tariefsysteem op 2 april al door te voeren op de ov-chipkaart. Dat zal gebeuren later in kwartaal twee. Op 2 april zullen alleen de tarieven wijzigen van het papieren treinkaartje. Reizigers die alleen met NS reizen hebben niet te maken met het nieuwe tariefsysteem.

<knip - lees de bron voor meer voorbeelden>

Bron: Treinreiziger.nl
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door webguy »

Wordt overigens leuk, ben benieuwd wanneer we het in de reisplanner zien. Reisjes die heen andere prijs hebben als terug met de lange afstands korting, mensen die het echt niet meer snappen en het verkeerde kaartje pakken, etc etc.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Wubbo »

Kan iemand mij uitleggen waarom de papieren treinkaartjes eerder in prijs gewijzigd moeten worden dan de OV-chipkaarttarieven? :?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door webguy »

Ik geloof dat het iets was met het aanpassen van de software in palen om die korting te kunnen berekenen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Suus »

Het artikel geeft aan dat niet alle bedrijven de software op de paaltjes op een dergelijk termijn aan kan passen, dus wacht men op elkaar.

Daarnaast een positief bericht voor alle reizigers die alleen met treinen van Veolia reizen: de prijzen gaan omlaag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Somoht »

webguy schreef:Wordt overigens leuk, ben benieuwd wanneer we het in de reisplanner zien. Reisjes die heen andere prijs hebben als terug met de lange afstands korting, mensen die het echt niet meer snappen en het verkeerde kaartje pakken, etc etc.
Meer agressiviteit tegen HC's, nog minder controle's en nog meer zwartrijders *O*
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Tochjo »

Heeft iemand hier inzicht in de nieuwe wijze van berekening?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door webguy »

Niet heel revolutionair, behalve dus dat LAK niet wordt onderbroken maar degressief blijft over de vervoerders heen, en de kortste route is niet altijd meer de route waarover is berekend, dat kan dus of "Meest NS" of "Meest andere vervoerder" zijn
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Tochjo »

Nu ja, het mag dan niet heel revolutionair zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe berekening ertoe kan leiden dat reizen van A naar B nu een andere prijs kunnen kennen dan reizen van B naar A. Wat uitgewerkte rekenvoorbeelden dus. Bij de OV-chipkaart heb ik toch altijd al het idee dat prijzen veel inzichtelijker zouden kunnen (moeten) worden gemaakt dan nu het geval is, en dit helpt daar niet bij.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door webguy »

Je krijgt meer korting over het latere deel van je reis, dan het eerste deel. Als er dus twee verschillende vervoerders zijn, en de korting wordt andersom berekend, kan je een andere prijs krijgen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Niet heel revolutionair, behalve dus dat LAK doortelt, en de kortste route is niet altijd meer de route waarover is berekend, dat kan dus of "Meest NS" of "Meest andere vervoerder" zijn
De LAK telt door :lol:
Ik ben nu wel benieuwd hoe de tariefkilometers worden berekend. Neem aan dat dan per reis de degressiviteit wordt bepaald en dan geattribueerd wordt per vervoerder? Dat lijkt me wel degelijk een softwarematige lastig te implementeren dingetje, maar wel enorm goed nieuws dat het gelukt is. "Ik" zeur er sinds de invoering van de chipkaart om :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Je krijgt meer korting over het latere deel van je reis, dan het eerste deel. Als er dus twee verschillende vervoerders zijn, en de korting wordt andersom berekend, kan je een andere prijs krijgen.
Als je meer dan de maximale kilometers aflegt dan zijn de laatste kilometers zelfs gratis, lees 100% korting. Dat zal de NS vast niet met de regionale vervoerders hebben afgesproken. Een deel van de korting moet dus verrekend worden op het NS netwerk zelf.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door matti93 »

De tarieven van het papieren kaartje gaan dus wel op tijd omhoog, maar de verlaging van de tarieven met de chipkaart worden uitgesteld. Lijkt me dat er dan per saldo meer geld in het laatje komt. Is het niet eerlijker om de verhoging en verlaging tegelijk in te voeren?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Geert »

Bee schreef:Het artikel geeft aan dat niet alle bedrijven de software op de paaltjes op een dergelijk termijn aan kan passen, dus wacht men op elkaar.

Daarnaast een positief bericht voor alle reizigers die alleen met treinen van Veolia reizen: de prijzen gaan omlaag.
Duidelijk dat aanpassen van de software tijd kost, maar waarom papier nu al aanpassen en niet wachten totdat de paaltjes aangepast worden?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Tochjo »

webguy schreef:Je krijgt meer korting over het latere deel van je reis, dan het eerste deel. Als er dus twee verschillende vervoerders zijn, en de korting wordt andersom berekend, kan je een andere prijs krijgen.
Ik begrijp hieruit dat je inzicht hebt in hoe de nieuwe prijzen tot stand komen? Is daar iets meer (openbaar) over te vinden?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Freek »

Dat is ook wat de consumentenorganisaties hebben geadviseerd. De regiovervoerders waren hier geen voorstander van en hebben blijkbaar hun belang (geld) boven het belang van de klant gesteld.

Keuze wordt dat de klant bij een route waar 2 vervoerders (of meer) mogelijk zijn moet kiezen uit 3 opties. 1. de goedkoopste; 2. de duurste 3. Beiden.
Totaal systeemdenken door de vervoerders.
Neem bijvoorbeeld Elst-Arnhem.
Bij een retour moet de klant kiezen uit:
1. Arriva 4,92
2. NS 5,60
3. Vrije keuze 5,20

De klant moet dus bij het maken verschillende zaken weten 1. Hoe laat is het nu (heenreis) en welke maatschappij vertrekt als eerste. 2. Hoe laat is bv mijn vergadering afgelopen, welke maatschappij vertrekt dan terug? 3. Zijn deze maatschappijen gelijk. 4. Zo Ja, kies die maatschappij of ga voor de goedkopere optie met als risico dat ik 59 minuten moet wachten (Arriva rijdt overdag een uursdienst) terwijl er dan wel 4 NS treinen naar het eindstation vertrekken. 5. Zo nee, koop twee keer een enkele reis of ga voor optie 3.

Maar wacht eens even, optie 3 is slechts 68 cent duurder dan Arriva, maar geeft wel veel meer mogelijkheden.
Ik begrijp hieruit dat je inzicht hebt in hoe de nieuwe prijzen tot stand komen? Is daar iets meer (openbaar) over te vinden?
Openbaar geloof ik nog niet. Maar prijs opbouw voor bijvoorbeeld Arnhem-Amersfoort via de Valleilijn wordt als volgt Totaal aantal eenheden is 51: Arnhem-Ede Wageningen: Instaptarief 2,60+9 eenheden (1,10)=3,70. Overstap naar Cxx. Ns geeft aan CXX door 1.Instaptarief 2. 17 eenheden. Ede-W-Amersfoort 23x0,146(Noot 1)+11x(0,146 Met eerste korting(noot 2))

Noot 1: KM-tarief Valleilijn wordt per 2-4 0,146)
Noot 2: Korting is cf huidige papierenkaartje, dus eerste schijf bij 40km, tweede bij 80km enz.
Laatst gewijzigd door Freek op ma 03 mar 2014, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door dennistd »

Een niet nader te noemen regionale vervoerder meldt dat hierdoor een kaartje voor de gemiddelde reiziger >7 procent duurder wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Meltrain »

Freek schreef:Dat is ook wat de consumentenorganisaties hebben geadviseerd. De regiovervoerders waren hier geen voorstander van en hebben blijkbaar hun belang (geld) boven het belang van de klant gesteld.

Keuze wordt dat de klant bij een route waar 2 vervoerders (of meer) mogelijk zijn moet kiezen uit 3 opties. 1. de goedkoopste; 2. de duurste 3. Beiden.
Totaal systeemdenken door de vervoerders.
Neem bijvoorbeeld Elst-Arnhem.
Bij een retour moet de klant kiezen uit:
1. Arriva 2,46
2. NS 5,60
3. Vrije keuze 5,20

<knip>

Maar wacht eens even, optie 3 is slechts 16 cent duurder dan Arriva, maar geeft wel veel meer mogelijkheden.
Ehm, nee.
Maar ik kan me ook moeilijk voorstellen dat een retour bij Arriva slechts €2,46 is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Freek »

Oeps prijs van het enkeltjes genoteerd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Meltrain »

Oke, duidelijk. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door deadlock »

Hoezo zou het aanpassen van de software meer tijd kosten dan papieren kaartjes? Als je die twee gewoon uit hetzelfde systeem laat lezen (want papieren kaartjes komen niet uit de lucht vallen, die worden aan de hand van digitale informatie in elkaar gehotseflotst) moet dat toch allemaal geen probleem zijn?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door webguy »

Wel als het de palen van _andere_ vervoerders zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door Geert »

Precies. Voor papieren kaartjes hoeft alleen NS de software in de automaat aan te passen, bij de chipkaart ben je afhankelijk van alle vervoerders. Punt blijft natuurlijk dat het erg onlogisch is om wel alvast de prijs van papieren tickets aan te passen en pas een half jaar later die van de chipkaart...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door webguy »

Sowieso is dit onmogelijk als je bedenkt wat er nog moet gebeuren - papieren kaartjes naar contactloos, TrajectVrij invoeren, etc, etc.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurd

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom de papieren treinkaartjes eerder in prijs gewijzigd moeten worden dan de OV-chipkaarttarieven? :?
Omdat de bedrijven natuurlijk geld verliezen door al die mensen die nu nog treinkaartjes kopen. Dus dat "eerst oplossen" voordat men iets doet voor de reiziger.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten