Inzet SGM2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Inzet SGM2

Berichtdoor Frans F » Za 08 Mar 2014, 22:38

Ik hoorde van de week dat SGM2 vanwege adhesieproblemen binnenkort alleen nog maar mag worden ingezet in combinatie met een SGM3. Iemand enig idee of dit klopt?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Daniel » Za 08 Mar 2014, 23:08

Niet binnenkort, dat is al zo sinds afgelopen herfst bij mijn weten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Michael » Zo 09 Mar 2014, 04:19

Toch heb ik laatst nog een losse SGMII zien rijden in de s15100
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Suus » Zo 09 Mar 2014, 09:21

Dat was een maatregel van de afgelopen herfstperiode, inmiddels mag SGM-II weer gewoon los rijden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Meltrain » Zo 09 Mar 2014, 16:27

Mogelijk geldt vanaf binnenkort dat SGM-II wel altijd in combinatie met een 3tje moet rijden. Dit omdat de 2tjes niet van magneetremmen kunnen worden voorzien.
Bron: Op de Rails 2014-2 blz 74
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Erno-BE » Zo 09 Mar 2014, 20:24

Ik denk daarom dat er in de s7500 nog steeds Plan V rijdt en geen SGM-2. SGM-3 is te groot voor deze treinserie.

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor KM46 » Zo 09 Mar 2014, 20:25

Meltrain schreef:Mogelijk geldt vanaf binnenkort dat SGM-II wel altijd in combinatie met een 3tje moet rijden. Dit omdat de 2tjes niet van magneetremmen kunnen worden voorzien.
Bron: Op de Rails 2014-2 blz 74

Kunnen deze dan op termijn niet worden omgebouwd?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Suus » Zo 09 Mar 2014, 20:27

Er is geen ruimte onder de kopbakken van SGM voor magneetremmen, alleen onder de middenbak. Maar die heeft SGM-II niet.

Erno-BE schreef:Ik denk daarom dat er in de s7500 nog steeds Plan V rijdt en geen SGM-2. SGM-3 is te groot voor deze treinserie.

De inzet van SGM in de s5000/s5100 sinds deze dienstregeling heeft veel SGM verhuisd naar Zuid-Holland en Brabant, het gevolg daarvan is dat het op andere plekken in het land is verdwenen.
Laatst gewijzigd door Suus op Zo 09 Mar 2014, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Daniel » Zo 09 Mar 2014, 20:28

Het probleem met SGM-II is dat die stellen alleen motordraaistellen hebben waardoor er geen plek voor magneetremmen is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ronaldussen
Berichten: 3113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 10 Mar 2014, 13:05

Dat is al zo'n drie keer gezegd.

De vraag is dus nu waarom dat nu opeens zo'n probleem is. Die stellen rijden immers al 25 a 30 jaar...
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Daniel » Ma 10 Mar 2014, 13:18

SGM heeft er altijd al bekend om gestaan dat het relatief makkelijk gaat glijden, ´tis dus gewoon al langer een probleem.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Frans F » Ma 10 Mar 2014, 13:31

Als het bericht inderdaad waar is wordt het erg onhandig.

Je kunt SGM2 dan alleen nog inzetten in treinen van minimaal 5 bakken. Dan resteren maar enkele treinseries waar dat ook buiten de spits zinvol is tenzij je ze alleen nog als spitsversterking gaat gebruiken (en dat is wel wat zonde van de dure verbouwing).

Een bijkomend probleem is dat NS dan behalve de resterende PlanV's geen kleine stellen meer heeft voor de zwakke sprinterdiensten. Een deel daarvan zul je buiten de spits noodgedwongen met SGM3 of SLT4 moeten gaan rijden.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Z2N » Ma 10 Mar 2014, 16:23

Wordt feest in de s19500 dan, SGM4 tussen Apn en Ledn is soms al staan, en meer past niet door de korte perrons ten zuiden van Alphen..
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor KM46 » Ma 10 Mar 2014, 16:26

Hmm, in de spits zie ik toch echt weleens SGM2 en SGM3 gekoppeld rijden in de s19500. Dus dit moet geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Suus » Ma 10 Mar 2014, 16:40

Dat mag niet voorkomen, dat past niet langs het perron van Boskoop.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Frans F » Ma 10 Mar 2014, 17:39

In Brabant is bijv. op Weert-Tilburg en Deurne-Nijmegen buiten de spits een SGM3 een prima maat, met versterking tot 5 bakken in de spits. Je kunt dan het resterende Plan V vrijmaken voor de echt zwakke series als bijv. Alphen-Gouda, Roosendaal-Dordrecht, Arnhem-Ede en Heerlen-Sittard. Alleen blijft het jammer dat SGM2 daarmee toch spits-only materieel wordt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Meltrain » Ma 10 Mar 2014, 17:45

Roosendaal - Dordrecht is alleen gekoppeld aan Dordrecht - Den Haag (s5100) en daar wil je ook buiten de spits minstens drie bakken hebben. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Frans F » Ma 10 Mar 2014, 18:32

De vraag is of je die koppeling nog moet handhaven nu Dordrecht-Roosendaal verplicht een halfuurdienst wordt.
Dat wordt wel een enorme geldverspilling.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Suus » Ma 10 Mar 2014, 18:38

Als het nodig is kan je altijd nog bijplaatsen en aftrappen in Dordrecht, al geloof ik dat de stop daar niet echt lang is. Maar niet over Dordrecht heenrijden met de sprinters zal je een hoop reizigers kosten.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor KM46 » Ma 10 Mar 2014, 18:51

Bee schreef:Dat mag niet voorkomen, dat past niet langs het perron van Boskoop.

Hmm, dat lightrailperron ligt er zeker nog?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Suus » Ma 10 Mar 2014, 18:56

Nee, dat is afgebroken. We zijn in Nederland, daar breken we alles af wat we niet gebruiken.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor KM46 » Ma 10 Mar 2014, 19:01

En waarom past het dan in Waddinxveen wel en in Boskoop niet?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Suus » Ma 10 Mar 2014, 19:04

Omdat in Waddinxveen de lage perrons aan de buitenkant van de sporen zijn geplaatst en er niets is gedaan aan het hoge perron terwijl er in Boskoop voor het lage perron een gedeelte van het hoge perron is verwijderd en dat is nooit meer teruggeplaatst.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Daniel » Ma 10 Mar 2014, 19:06

Frans F schreef:De vraag is of je die koppeling nog moet handhaven nu Dordrecht-Roosendaal verplicht een halfuurdienst wordt.
Dat wordt wel een enorme geldverspilling.

Niet koppelen is ook een enorme geldverspilling door de ligging van die Sprinters, naast dat je capaciteitstechnisch in de knel gaat komen. Je hebt dan namelijk elk kwartier vier perronfasen nodig om en de Sprinters uit Rotterdam en die uit Lage Zwaluwe kwijt te kunnen.
Complicatie daarbij is ook nog dat de kruising op Dordrecht ligt waardoor zowel vanuit het noorden als zuiden je aankomende trein de vertrekkende in de weg zit. Dan is het een stuk makkelijker de trein uit Lage Zwaluwe door naar Rotterdam te laten rijden en andersom, lost dat kruisingsconflict zich ook spontaan op. En zoals Bee al schrijft levert dat ook voor de reiziger relevante verbindingen op (al ben je op de tijd dat er een s1900 rijdt sneller door in Dordrecht over te stappen als je naar Rotterdam Centraal wilt)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Frans F » Di 11 Mar 2014, 13:47

Ik begrijp je praktische overwegingen, maar het is natuurlijk wel zo dat NS zichzelf voor de gek houdt als ze denken dat de sprinters tussen Roosendaal en Oudenbosch net zo druk zijn als tussen Den Haag en Delft. En het gaat het bezuiden Dordrecht nu ook niet om heel kort stukje.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast