Inzet SGM2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3256
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Aking » Di 11 Mar 2014, 14:38

Bee schreef:Nee, dat is afgebroken. We zijn in Nederland, daar breken we alles af wat we niet gebruiken.


Volgens mij ligt het lightrailperron in gouda dr nog wel toch? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Suus » Di 11 Mar 2014, 14:48

Ja, want het perron ophogen kost geld en het was wel handig om allerlei ouwe meuk daar neer te zetten tijdens de verbouwing. Voor een kwartierdienst Alphen - Gouda komt het perron overigens erg goed van pas, maar net zoals in Alphen (waar van het eilandperron 2/3 alleen het perron van spoor 2 is verhoogd...) is ProRail blijkbaar nog in afwachting van het materieel dat er gaat komen voordat ze actie gaan ondernemen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Daniel » Di 11 Mar 2014, 19:21

Frans F schreef:Ik begrijp je praktische overwegingen, maar het is natuurlijk wel zo dat NS zichzelf voor de gek houdt als ze denken dat de sprinters tussen Roosendaal en Oudenbosch net zo druk zijn als tussen Den Haag en Delft. En het gaat het bezuiden Dordrecht nu ook niet om heel kort stukje.

Net zo druk zijn ze zeker niet nee, maargoed, Zevenbergen en Oudenbosch krijgen in deze situatie slechts twee treinen per uur terwijl Den Haag - Delft uit jouw voorbeeld vier Sprinters en zes IC's heeft. Dat Lage Zwaluwe vier treinen per uur krijgt is een toevallige bijkomstigheid die inderdaad wel wat overdreven is.

Voor Dordrecht Zuid kan die frequentieverdubbeling echter gunstig uitpakken: dat station ligt behoorlijk gunstig tussen diverse wijken en wordt met meer treinen fors aantrekkelijker. Als je erbij bedenkt dat de stad Dordrecht behoorlijk op Rotterdam gericht is (qua werkgelegenheid, hoger onderwijs en ook wel voor bv. winkelend publiek) dan kan de rechtstreekse Sprinter vanaf Dordrecht Zuid het best nog weleens winnen van de combi stadsbus + IC. Dat is immers goedkoper (zelfde tariefpunt voor de trein als Dordrecht "Centraal"), drie keer zo snel (Ddr - Ddzd is 4 min. per trein en 13 min. per stadsbus 5) en het station ligt ook tussen twee van de drukste assen van het stadsbusvervoer (dus veel vervoersvraag)
Zie bijvoorbeeld wat met Dordrecht Stadspolders is gebeurd: flinke stijging in het aantal treinreizigers sinds de frequentie naar 4x/uur ging, maar de stadsbussen hebben er niet echt onder geleden en rijden in de spits onveranderd samen 10x/uur. (De omgeving van Dordrecht Zuid kent momenteel opgeteld nog 16 bussen per uur richting station/centrum en is dus nog wat drukker)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor waldo79 » Di 11 Mar 2014, 19:25

De stadsbussen bedienen vanuit Ddrs andere reizigers dan de treinen. Dan is het niet gek dat het opvoeren van het aantal treinen niet kannibaliseert op de bezetting van de bussen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Daniel » Di 11 Mar 2014, 19:31

Ooit in de spits wezen kijken? Een zeer groot aandeel van de busreizigers stapt bij het centraal station uit om op een trein over te stappen, daarnaast is de bus niet uitsluitend populair in de delen van de wijk waar het station verder weg is maar behoren ook haltes vlak bij Ddrs tot de druksten in de wijk. Alleen in het weekend heb je echt duidelijk andere reizigers in de bus (vooral ri. centrum) dan in de trein (vooral reizigers die met de trein verder gaan).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor KM46 » Di 11 Mar 2014, 21:13

Bee schreef:Omdat in Waddinxveen de lage perrons aan de buitenkant van de sporen zijn geplaatst en er niets is gedaan aan het hoge perron terwijl er in Boskoop voor het lage perron een gedeelte van het hoge perron is verwijderd en dat is nooit meer teruggeplaatst.

Dan lijkt het misschien een goed idee om het perron alsnog te verlengen als er een nieuwe concessie ingaat.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor reisthijs » Di 11 Mar 2014, 21:51

Een perron verlengen zodat er meer dan 4 bakken SGM langs passen terwijl er in de nieuwe concessie zeker geen SGM meer zal rijden? Dat lijkt mij toch geen slim idee.
Laatst gewijzigd door reisthijs op Wo 12 Mar 2014, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Inzet SGM2

Berichtdoor Klaasje » Wo 12 Mar 2014, 09:44

Er gaat ook een kwartierdienst rijden. Dan heb je die perronlengte helemaal niet nodig. Er zal echt niet met meer dan 2x GTW 2/6 gereden gaan worden.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast