Kleine busmaatschappij aast op opdrachten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Kleine busmaatschappij aast op opdrachten

Berichtdoor Daniel » Do 24 Jul 2008, 20:26

Kleine busmaatschappij aast op opdrachten
Oudgedienden Connexxion beginnen eigen busmaatschappij


Door: Rob van 't Wel

Afbeelding
De nieuwe Nederlandse vervoersmaatschappij Qbuzz wil binnen vier jaar een marktaandeel van 10% in het bussegment van het openbaar vervoer hebben.

Om dit te bereiken zal Qbuzz de komende jaren een kwart van de aan te besteden vervoersconcessies moeten wegkapen voor de neus van concurrenten Connexxion, Arriva en Veolia. De onderneming verwacht met het binnenhalen van drie concessiegebieden uit de aanloopverliezen te zijn.

Dat zegt directeur Leon Struijk van Qbuzz. De nieuwe busmaatschappij is afgelopen april opgericht door Rob van Holten (52) en Leon Struijk (37), die beide van marktleider Connexxion afkomstig zijn. De twee directeuren hebben samen 51% van de aandelen in handen. De overige 49% zijn in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Qbuzz heeft ruim een maand geleden al twee vervoersconcessies weten te veroveren. Het bedrijf sleepte onverwacht de concessies Zuidoost-Friesland (8 jaar, was Arriva) en omgeving Rotterdam (3 jaar, was Connexxion) weg voor de neus van drie grote, landelijk opererende commerciële partijen. Geen van de drie bestaande bedrijven had ingeschreven op vervoersconcessies omdat er volgens hen te veel onduidelijkheden waren. Hierdoor was het volgens de drie onmogelijk goed in te schatten of er op termijn ook winst gemaakt zou kunnen worden.

Grote vervoersbedrijven verrast door 'kleine' concurrenten

Volgens Qbuzz-directeur Struijk zijn de drie gevestigde concurrenten verrast door de bieding van zijn bedrijf. 'De arbeidskosten waren door het cao-conflict lastig in te schatten maar slechter dan wat de bonden vroegen kon het niet worden', legt hij uit. 'En de brandstofkosten zijn financieel af te dekken, al moet je de kosten daarvan wel in je aanbieding meenemen. Het enige waar de drie wel een punt hadden is de onzekerheid over de kosten van de invoering van de ov-chipkaart.'

Qbuzz gaat vanaf 14 december in een deel van Friesland en de omgeving van Rotterdam rijden. Het nieuwe bedrijf heeft dan 160 tot 170 bussen nodig. Een dezer dagen wordt het leasecontract hiervoor afgesloten met een busproducent. Volgens Struijk heeft de busleverancier verzekerd dat de bussen er op tijd zullen zijn.

Chauffeurs gezocht

Daarnaast zijn er volgens Struijk 450 tot 500 chauffeurs nodig, waarvan er echter 400 overkomen van de bedrijven die nu het busvervoer in de twee regio's verzorgen. 'Wij zullen er op tijd klaar voor zijn.' De twee concessies hebben bij elkaar een omzet van euro 40 mln per jaar.

Volgens Struijk draagt het nieuwe busbedrijf wel iets hogere financieringslasten dan de gevestigde concurrenten. 'Maar het is lastig te zeggen of dat door de kredietcrisis komt of omdat wij nieuw zijn', aldus de Qbuzz-directeur. 'Feit is dat een meerjarig overheidscontract voor het leveren van vervoersdiensten de banken veel zekerheid biedt.'

Qbuzz is nog in de race voor het verwerven van de concessie Haaglanden, waar ook Connexxion en Veolia op hebben ingeschreven. De vervoersopdracht geldt voor acht jaar en gaat in augustus 2009 in.

Bij het in Amersfoort gevestigde Qbuzz werken tien mensen. Ten tijde van het indienen van de voorstellen voor de concessies dit voorjaar, waren dat er twintig. Struijk becijfert de aanloopverliezen op 'enkele miljoenen'.

De komende vier jaar worden er ov-concessies met een opgetelde waarde van tussen de euro 500 mln en euro 600 mln toegekend.

Nederlandse Spoorwegen zorgen voor 'goedkope investeringen'

De kritiek van de gevestigde concurrenten dat Qbuzz goedkoper zou kunnen opereren door gebruik te maken van het rijke pensioenfonds van de Nederlandse Spoorwegen (lagere premie), werpt Struijk verre van zich. Volgens de Qbuzz-directeur maakt het nieuwe bedrijf gewoon gebruik van het pensioenfonds voor het openbaar vervoer, zoals er ook gewoon volgens de nieuwe cao van het openbaar vervoer betaald zal worden. 'Die kritiek heeft me echt gestoken', aldus Struijk, 'vooral omdat ze wisten dat het niet waar was. Veel, zo blijkt maar weer, is in het openbaar vervoer politiek.'

Bron: Het Financiële Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten