NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor VIRM » Ma 17 Mar 2014, 11:15

De NS gaat de komende jaren 418 dubbeldekstreinen moderniseren. De treinen krijgen nieuw meubilair en een betere stroomlijning waardoor ze volgens de NS 20 procent zuiniger worden. De operatie start in juli en duurt tot 2020. De eerste vernieuwde treinen gaan in 2016 rijden.

http://nos.nl/artikel/624321-ns-moderniseert-418-treinen.html

Zijn er al wat meer details bekend? :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Suus » Ma 17 Mar 2014, 11:25

Eerst maar even een kleine opmerking aan de hand van de titel: het zijn geen 418 treinen, maar 418 bakken van de eerste drie series VIRM.

De look & feel wordt grotendeels zoals DDZ: de bovenverdieping voor rustig werken inclusief stiltezones, de benedenverdiepingen worden voor mensen die willen converseren en groepen etc.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor jesse-cruzu » Ma 17 Mar 2014, 11:40

VIRM schreef:De NS gaat de komende jaren 418 dubbeldekstreinen moderniseren. De treinen krijgen nieuw meubilair en een betere stroomlijning waardoor ze volgens de NS 20 procent zuiniger worden. De operatie start in juli en duurt tot 2020. De eerste vernieuwde treinen gaan in 2016 rijden.

http://nos.nl/artikel/624321-ns-moderniseert-418-treinen.html

Zijn er al wat meer details bekend? :)


Volgens mij worden ze in dezelfde stijl als de DDZ nu zeg maar.
Werd tijd! Ik vind het niet bepaald fijne treinen om mee te reizen en dateren uit de jaren '90... Ze zijn over het algemeen vies, oncomfortabel en onhandig ingedeeld. Kunnen ze meteen wat aan het bagage probleem wat doen en het omroepinstallatie wat in veel gevallen niet te verstaan is. :')

De VIRM-4 daarentegen zijn iets fijner.

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Milco » Ma 17 Mar 2014, 11:43

Welke series VIRM bedoelt men hiermee? Zijn het de treinen met de 'paarse stoelen' in de tweede klas die gerenoveerd worden? En moet men niet eerst wachten tot DDZ volledig op de baan is?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Daniel » Ma 17 Mar 2014, 11:55

Het gaat inderdaad om VIRM-1, met de paarse stoelen, maar ook de verlengingsbakken (VIRM 2) uit die stellen worden meegenomen.
Wat DDZ betreft: alle viertjes zijn afgeleverd en men is nu alleen nog bezig met de ombouw van de tussenrijtuigen om enkele te kunnen verlengen tot zesjes.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 12:21

Modernisering van Plan V lijkt me wat urgenter.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 12:23

Bee schreef:De look & feel wordt grotendeels zoals DDZ: de bovenverdieping voor rustig werken inclusief stiltezones, de benedenverdiepingen worden voor mensen die willen converseren en groepen etc.

Dat laatste suggereert wel minder zitplaatsen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Hainje » Ma 17 Mar 2014, 12:24

Hahaha, modernisering Plan V?

Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Klaasje » Ma 17 Mar 2014, 12:24

Plan V is met twee á drie jaar volledig uitgestorven. Stoptreinen in Limburg gaan naar een regionale vervoerder, DDAR komt terug en sprinter nieuwe generatie zal binnen een jaar ook wel met de toelatingstesten beginnen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 12:40

Klaasje schreef:Plan V is met twee á drie jaar volledig uitgestorven.

Sorry, maar mag ik even heel hard lachen? NS roept dat verhaal van die twee of drie jaar al sinds 2006 en vooralsnog is het nog steeds totaal onduidelijk wanneer er überhaupt nieuwe sprinters besteld gaan worden. Als de discussie over de SOV-kaart doorgaat kan het nog wel eens jaren gaan duren voor er iets besteld wordt (om nog maar te zwijgen over wanneer ze dan ooit in dienst komen).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Suus » Ma 17 Mar 2014, 12:43

Ik was abuis, het betreft hier alleen de eerste serie VIRM en de daarvoor geleverde verlenging, niet de drie daaropvolgende nabestellingen. Alleen de VIRM-stammen met de 86xx en 94xx-nummers komen dus in aanmerking, de stellen met de 87xx en 95xx-nummers volgen pas later.

@Frans F: inmiddels is de aanbesteding van SNG in de fase van prefered bidders, je kan dit jaar een bekendmaking van een leverancier verwachten.
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor VIRM » Ma 17 Mar 2014, 13:04

Ik mag toch hopen dat de inrichting en al van DDZ niet klakkeloos wordt overnomen? Lijkt mij beter dat DDZ als uitgangspunt wordt genomen en de ietwat onhandige dingen worden weggelaten.
Beul van de blindegeleidelijn

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 13:15

Bee schreef:@Frans F: inmiddels is de aanbesteding van SNG in de fase van prefered bidders, je kan dit jaar een bekendmaking van een leverancier verwachten.

Kijken kijken, kijken, maar niet kopen. Aanbestedingsprocedures verplichten tot niets, het gaat om harde orders en niet om materieelfoldertjes van fabrikanten verzamelen. Ik kan je één ding verzekeren: zolang er geen duidelijkheid is over de SOV-kaart, over de verdere stijging van de infraheffing, over het eventueel verhogen van het lage BTW-tarief, etc. bestelt NS geen enkele bak. Het is niet voor niets dat ze hun geld al jarenlang alleen maar aan renovaties besteden.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Geert » Ma 17 Mar 2014, 13:20

Allicht zal het geen kopie zijn, het profiel van een VIRM is al heel anders dan van een DDZ. Hoop wel dat er met deze modernisering eindelijk eens fatsoenlijke tafeltjes geplaatst worden, dat is helemaal niks nu.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 13:33

De ruimte in VIRM is krapper dan in DDZ door de geknikte bak. Dus gewoon kopiëren gaat sowieso niet.

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor VIRM » Ma 17 Mar 2014, 13:41

Hoewel een een-op-een kopie niet mogelijk is, kan de gereviseerde VIRM (gaan we hem al VIRMm noemen? :mrgreen:) wel wat goede eigenschappen overnemen van de DDZ: de bagageplekken in de coupés zijn denk ik vooral handig op de Schiphollijn.
Aan de andere kant zou ik gewoon de loungebanken weglaten (worden niet goed schoongemaakt, smerige bende), geen DDZ-aircosysteem inbouwen (bij VIRM lopen de luchtstromen ten minste niet langs je hoofd) en gewoon VIRM-verlichting in laten (persoonlijk vind ik DDZ-verlichting veel te donker). :) En ik neem aan dat ze bij de oudere generatie de cateringliftjes wel zullen verwijderen?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Suus » Ma 17 Mar 2014, 13:44

Frans F schreef:
Bee schreef:@Frans F: inmiddels is de aanbesteding van SNG in de fase van prefered bidders, je kan dit jaar een bekendmaking van een leverancier verwachten.

Kijken kijken, kijken, maar niet kopen. Aanbestedingsprocedures verplichten tot niets, het gaat om harde orders en niet om materieelfoldertjes van fabrikanten verzamelen. Ik kan je één ding verzekeren: zolang er geen duidelijkheid is over de SOV-kaart, over de verdere stijging van de infraheffing, over het eventueel verhogen van het lage BTW-tarief, etc. bestelt NS geen enkele bak. Het is niet voor niets dat ze hun geld al jarenlang alleen maar aan renovaties besteden.

Je hebt geen flauw benul van waar je het over hebt. Het kopen van een groot aantal treinen die minstens dertig jaar lang meer dan een miljoen kilometer per jaar moeten rijden is niet zo eenvoudig als het bestellen van een paar busjes en dat kost tijd. Die nieuwe sprinters gaan echt dit jaar besteld worden, al is het maar omdat oudere treinstellen tegen hun revisietermijn oplopen of niet meer aan de concessievoorwaarden voldoen. En wellicht wint de NS ook nog wat aanbestedingen (A)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Suus » Ma 17 Mar 2014, 13:49

VIRM schreef:goede eigenschappen overnemen van de DDZ: de bagageplekken in de coupés zijn denk ik vooral handig op de Schiphollijn.
Aan de andere kant zou ik gewoon de loungebanken weglaten (worden niet goed schoongemaakt, smerige bende)

Ik denk dat je hier een beetje in de war bent. De loungebanken zijn bedacht omdat men heel veel moeite had om op de benedenverdieping een passende stoelindeling in DDZ te krijgen. Met de loungebanken heeft men dat probleem opgelost en tegelijkertijd ook nog eens ruimte gemaakt voor het plaatsen van bagage, want daar zijn de loungebankhoeken zeer geschikt voor :idea:
gewoon VIRM-verlichting in laten (persoonlijk vind ik DDZ-verlichting veel te donker).

De verlichting van DDZ is juist een forse vooruitgang op DD-AR. Sowieso wordt de verlichting van VIRM wél vervangen, want de doelstelling is LED-verlichting.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 13:59

Bee schreef:Je hebt geen flauw benul van waar je het over hebt. Het kopen van een groot aantal treinen die minstens dertig jaar lang meer dan een miljoen kilometer per jaar moeten rijden is niet zo eenvoudig als het bestellen van een paar busjes en dat kost tijd. Die nieuwe sprinters gaan echt dit jaar besteld worden, al is het maar omdat oudere treinstellen tegen hun revisietermijn oplopen of niet meer aan de concessievoorwaarden voldoen.

Je moet een zien hoe snel NS standaardtreinen weet te bestellen als het om een nieuwe concessie van Abellio gaat. Dan duurt het plotseling helemaal geen jaren.

En in de nieuwe concessie voor het HRN wordt volgens mij nog steeds niets geëist qua leeftijd van materieel. NS kan nog jaren jarenlang ongestraft met PlanV verder rijden, verlopen revisietermijnen kun je met kleine revisies keer op keer verlengen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Daniel » Ma 17 Mar 2014, 14:09

Qua kleine revisies is er echter wel een grens hoe vaak dat mag en veel Mat´64 begint die grens nu te bereiken. Niet voor niets rijdt er inmiddels alweer minder Plan V dan voorheen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Suus » Ma 17 Mar 2014, 14:29

Als materieel aan de beurt is voor draaistelrevisies heb je twee keuzes: dumpen voordat de huidige revisieperiode echt verloopt of toch weer voor minstens 7 jaar in het materieel investeren. Bij Mat' 64 is het nu genoeg is genoeg dus moet het vervangen worden. Uiteraard zou het nog wel veel langer mee kunnen, maar die draaistelrevisies zijn een zeer dure grap.

ICR liep ook tegen de situatie aan dat draaistelrevisies ergens in 2015 onontkoombaar zouden zijn en het was de laatste jaren toch al niet het meest gebruikte materieel. Vandaar dat het in de lijn der verwachting lag dat ook ICR tegen die tijd van de Nederlandse sporen zou verdwijnen, maar daar is nu anders over beslist en wordt er wel geïnvesteerd en dus zit je de komende tig jaar nog met wel ICR op het Nederlandse net.

En het klopt dat er in de concessie HRN niets is geëist over leeftijd, maar wel over gelijkvloerse instap bij stoptreinen :idea:
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 17:01

Nieuw materieel moet over een gelijkvloerse instap beschikken. Het cynische daaraan is dat dat NS juist niet uitnodigt om nieuw materieel aan te schaffen aangezien die eis kostenverhogend werkt. Renoveren en reviseren van ouder materieel is dan al gauw voordeliger, waarmee ik niet wil zeggen dat de renovatie van VIRM een slechte zaak zou zijn.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Klaasje » Ma 17 Mar 2014, 17:21

Welk punt probeer je nu te maken? Het is beter niet te bestellen terwijl er toch al besteld wordt? Lekker nuttige conclusie als dat anders is dan de praktijk. Als het niet lukt om het punt te maken het beter om maar weer te gaan praten over de modernisering van VIRM want dat is wel on-topic.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Thom91 » Ma 17 Mar 2014, 17:50

Plaatje:
Afbeelding
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Ardan » Ma 17 Mar 2014, 17:59

Ik vind hier de naar beneden lopende banden al een stuk minder gek staan dan bij het DDZ. Ook zie ik nu pas ineens dat het misschien wel een glimlach moet voorstellen? :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten