NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Hainje »

Wel aparte glimlach dan, doet mij een beetje aan The Joker denken (Heath Ledger). Maar dan in het blauw.
🍉
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door VIRM »

De huidige kleurstelling van de VIRM is prima en ziet er gewoon goed uit. Moet het echt qua kleurstelling een 'hangbuikzwijn' worden, om Ennes z'n bewoordingen even te gebruiken?
Beul van de blindegeleidelijn
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door robert55 »

Frans F schreef:Modernisering van Plan V lijkt me wat urgenter.
plan V-anaat ? :)
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door robert55 »

Frans F schreef:De ruimte in VIRM is krapper dan in DDZ door de geknikte bak. Dus gewoon kopiëren gaat sowieso niet.
Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

robert55 schreef: plan V-anaat ? :)
Nee, realist die de verhalen van NS over vervanging "binnenkort" niet langer meer geloofd.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door robert55 »

Bee schreef:Als materieel aan de beurt is voor draaistelrevisies heb je twee keuzes: dumpen voordat de huidige revisieperiode echt verloopt of toch weer voor minstens 7 jaar in het materieel investeren. Bij Mat' 64 is het nu genoeg is genoeg dus moet het vervangen worden. Uiteraard zou het nog wel veel langer mee kunnen, maar die draaistelrevisies zijn een zeer dure grap.
Het is intussen al zover dat terzijde staande stellen van draaistellen met wat langere resterende gebruikstijd worden beroofd om het restpark [±50 stuks] nog wat langer op de baan te houden.
PS: als NS zou moeten krimpen door [gedeeltelijk] vervallen van de SOV, wordt er misschien niet besteld, maar verdwijnt plan V ook, maar dan vanwege overcompleet.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door mijack1985 »

ehm misschien dat ik het persbericht heb gemist, maar heb NS volgens mij nog nooit gehoord met "vervanging binnenkort" . Hooguit dat er met mat. werd geschoven.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

robert55 schreef:Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet
Boven op schouderhoogte en beneden op beenhoogte (dus smallere stoelen) schat ik zo. Ik denk dat DDZ-stoelen niet gaan passen tenzij je het gangpad nog smaller maakt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

mijack1985 schreef:ehm misschien dat ik het persbericht heb gemist, maar heb NS volgens mij nog nooit gehoord met "vervanging binnenkort" . Hooguit dat er met mat. werd geschoven.
In 2006 vertelde NS al dat Mat'64 binnen enkele jaren zou worden vervangen. Later is dat nog een paar keer herhaald.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door robert55 »

VIRM schreef:En ik neem aan dat ze bij de oudere generatie de cateringliftjes wel zullen verwijderen?
De liftjes gaan er naar verluidt uit. Ruimte schijnt gebruikt te gaan worden voor bagage rekken. Misschien niet zo heel bruikbaar [zeker niet op de Shl lijn] maar door de manier waarop de bak geconstueerd is, kan je daar niet heel veel veranderen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

robert55 schreef: PS: als NS zou moeten krimpen door [gedeeltelijk] vervallen van de SOV, wordt er misschien niet besteld, maar verdwijnt plan V ook, maar dan vanwege overcompleet.
Klopt helemaal, maar daarmee is dus ook zonneklaar dat NS geen enkele bak meer zal bestellen tot er duidelijkheid is over de SOV-kaart. En dat geneuzel rond die SOV-kaart kan met de huidige politieke daadkracht nog wel jaren duren.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door robert55 »

Zucht, ik hou op
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Thom91 »

Frans F schreef:
robert55 schreef:Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet
Boven op schouderhoogte en beneden op beenhoogte (dus smallere stoelen) schat ik zo. Ik denk dat DDZ-stoelen niet gaan passen tenzij je het gangpad nog smaller maakt.
Frans F schreef:
robert55 schreef:Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet
Boven op schouderhoogte en beneden op beenhoogte (dus smallere stoelen) schat ik zo.
Als je nou eens met maten ipv schat ik zo komt komen we een stuk verder.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Suus »

Frans F schreef:
mijack1985 schreef:ehm misschien dat ik het persbericht heb gemist, maar heb NS volgens mij nog nooit gehoord met "vervanging binnenkort" . Hooguit dat er met mat. werd geschoven.
In 2006 vertelde NS al dat Mat'64 binnen enkele jaren zou worden vervangen. Later is dat nog een paar keer herhaald.
Waarschijnlijk heb je daarna een paar jaar onder een loodzware steen gelegen want wat daarna is gebeurd heb je enigszins gemist zo te merken.

NS bestelde SLT. De consumentenorganisaties waren niet zo blij dat het toilet ontbrak. De consumentenorganisaties kregen de politiek zover dat nieuwe treinen een toilet moesten hebben. NS kon de bestelling van SLT daar niet meer op aanpassen. NS bestelde niet al het SLT zoals ze gepland hadden en namen enkele opties niet af. In plaats daarvan heeft NS een gedeelte van Mat' 64 gedumpt en een ander gedeelte op de baan gehouden. Als NS voor op de thuismarkt nieuw materieel wil moet men dat met een aanbesteding kopen, dus kan je niet zomaar 0800-KOOPSTADLER bellen. Dus is er een nieuwe aanbesteding bezig. Dat kost tijd om het beste van de markt te krijgen dus rijdt er nog altijd Mat '64 en komt er dit jaar een bestelling voor nieuw materieel.

Of de SOV gaat verdwijnen of niet, er moet nieuw sprintermaterieel komen, want je kan niet eeuwig doorrijden met Plan V en SGM, er is niet genoeg SLT en treinreizigers gaan niet van de een op de andere dag in rook op.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 17 mar 2014, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Karl »

Daarnaast bevindt NS zich niet echt in een positie om een fout te begaan aangaande aankoop van materieel. Dat heeft de laatste tijd al genoeg in de schijnwerpers gestaan.
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Klaasje »

NS heeft zich verplicht aan alleen een gelijkvloerse instap in sprinters rond 2025 als ik mij niet vergis. En dat is nu alleen met SLT mogelijk. Dan kan je niet plan V, SGM en DDZ aankomen. Conclusie: Als het niet nu gebeurt dan wel over een paar jaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Geert »

RTL Nieuws heeft een foto van het nieuwe interieur online staan. De nieuwe VIRM gaat erg lijken op DDZ:

Afbeelding
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... it-te-zien
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Hainje »

Met dezelfde verrotte bagagerekken boven zo te zien. Dat is dan wel weer een beetje jammer. Verder ziet het er netjes uit.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Suus »

De bagagerekken gaan op dit moment in een golfpatroon, op deze impressie worden het gelukkig rechte rekjes. Veel groter kan je sowieso niet verwachten in een dubbeldekker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 bakken (VIRM)

Bericht door Hainje »

Lopen die in golfpatronen? Hmmm, misschien is het tijd om weer eens wat meer om mij heen te gaan kijken wat dat betreft. :') Qua afmetingen is het verder een beetje natte vingerwerk vanaf zo'n plaatje natuurlijk. Feit is wel dat het een gevecht op de millimeter is met dit soort zaken.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Geert »

Alleen beneden he, die golfpatronen. Ben eerlijk gezegd wel blij dat die oude (golvende) bagagerekken gaan verdwijnen, ben wel uitgekeken op het jaren '90-interieur van de gemiddelde VIRM :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Thom91 »

Er zijn ook minder gemiddelde VIRM's? :P
Komt wel goed schatje.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door jesse-cruzu »

Pff ook al geen armleuning tussen de bankjes in de 2e klas ... :N
Waarom laten ze dat nou weg. Geef mij maar dan de ICMm en de ICRm, veel comfortabelere treinen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

Armleuningen in de tweede klas tussen de bankjes zullen niet passen. Als je kijkt naar de eerste klas op het plaatje zie je dat er met drie op een rij al geen buitensporig breed middenpad overblijft. Je ziet daar ook het effect van de geknikte bak: de bovenkant van de stoelen wijkt van de zijkant.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Srananbloke »

Die eerste klas (ook in NID) doet me een beetje denken aan de 2e klas die vroeger in mat '54 aanwezig was, als ik me niet vergis in de IC-stellen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten