NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door jesse-cruzu »

Srananbloke schreef:Die eerste klas (ook in NID) doet me een beetje denken aan de 2e klas die vroeger in mat '54 aanwezig was, als ik me niet vergis in de IC-stellen.
Tja, de Hollandse treinen worden steeds minder luxer vergeleken met vroeger en andere landen. En dan stijgen de prijzen ook nog eens :?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Ardan »

Mja het ziet wel lekker gelikt uit allemaal maar comfortabel is soms anders.
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door marlies »

Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan. Al weet NS nu natuurlijk dat ze er mee weg komen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Suus »

DDZ is fantastisch materieel terwijl het oude DD-AR nog niet eens een 4e klas ticket waardig was. NS weet bij reviseren van wanten, daar kunnen andere bedrijven alleen maar van dromen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door marlies »

De langste reis die ik met DDZ heb gemaakt is Amsterdam CS - Amsterdam Sloterdijk dus ik kan er niet echt over oordelen. Wel vond ik het jammer dat ze de oude hoek tussen zitting en rugleuning van DDAR behouden hebben. Het zit gewoon net een beetje.. gek en daarmee onprettig.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Thom91 »

Retourtje Roosendaal - Vlissingen :D
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Geert »

Ik reis best vaak met DDZ en ik vind het comfort een stuk beter dan in VIRM, zeker wanneer je naar de stoelen kijkt :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Vinny »

marlies schreef:Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan. Al weet NS nu natuurlijk dat ze er mee weg komen...
Meer comfort betekent minder zitplaatsen. En dat lukt dus niet met VIRM. Dat is gewoon gebouwd op zoveel mogelijk reizigers per vierkante meter opstapelen. Als je echt comfortabelere treinen wilt dan zul je een extra segment moeten toevoegen, waarbij je ook een toeslag vraagt van de reiziger, zodat de treinen met veel minder zitplaatsen toekunnen - maar wel genoeg ruimte voor een koffiebar en een bagaggerek. Dat wordt hem dus niet in Nederland. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:NS weet bij reviseren van wanten, daar kunnen andere bedrijven alleen maar van dromen.
Bij de revisie van SGM vind ik het comfort vooral minder geworden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door marlies »

Vinny schreef:
marlies schreef:Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan. Al weet NS nu natuurlijk dat ze er mee weg komen...
Meer comfort betekent minder zitplaatsen. En dat lukt dus niet met VIRM. Dat is gewoon gebouwd op zoveel mogelijk reizigers per vierkante meter opstapelen. Als je echt comfortabelere treinen wilt dan zul je een extra segment moeten toevoegen, waarbij je ook een toeslag vraagt van de reiziger, zodat de treinen met veel minder zitplaatsen toekunnen - maar wel genoeg ruimte voor een koffiebar en een bagaggerek. Dat wordt hem dus niet in Nederland. ;)
Wie zegt dat het dezelfde hoeveelheid reizigers per vierkante meter moet hebben na de revisie? Ook dat is gebaseerd geweest op een interregiodoel i.t.t. waar het nu voor gebruikt wordt. Bovendien hoeft een verhoging van het comfort niet perse ruimte te kosten. Betere stoelen hoeven niet perse meer ruimte in te nemen, om maar wat te noemen. Meer beenruimte natuurlijk wel, maar dat heb ik bij VIRM nooit als probleem ervaren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Vinny »

De NS heeft nog steeds de ambitie om op het hoofdrailnet jaarlijks meer reizigerskilometers te accomoderen. Dan kun je dus niet met treinen aanzetten die minder capaciteit hebben ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door marlies »

Jawel hoor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Suus »

De ruimtebenutting in VIRM is op diverse plaatsen in de trein zeker niet optimaal te noemen. Het ligt in de lijn der verwachting dat met het veranderen van de stoelindeling ongeveer een vergelijkbaar aantal zitplaatsen wordt gerealiseerd, maar het zal bijna zeker geen identiek aantal zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door AppleMoose »

Ik ervaar slechts twee minpunten bij het Virm. 1 het materieel schommelt teveel (valt helaas niets aan te doen), 2, de bagagerekken heb je vrijwel niets aan. Aan dat laatste valt wel wat te doen maar dat lijken ze dus te verzuimen bij de revisie. Opzicht lijkt mij de ruimte tussen het rek en de plafond ruim genoeg, maar juist door de vakjesindeling en de daarbij behorende opstaande randjes, kun je er minder in kwijt.
Verder ziet het er wel comfortabel uit op de tekeningen. Het zou helemaal top zijn als men de stoelen in de Virms die niet in de complete revisie gaan ook vervangen zouden worden. Zorgt voor meer eenheid in het intercitymaterieel en zeker in dit materieeltype. Dit is nu echt een ratjetoe.

DDZ vind ik daarentegen prima opgeknapt, afgezien de soms wat vreemde indeling qua stoelen. De stoelen staan echter wel wat verder van elkaar. Voordeel is dat je meer beenruimte hebt, nadeel is dat het klaptafeltje daardoor ook net iets te ver is om er optimaal gebruik van te kunnen maken.

Het SGM is qua zitcomfort achteruitgegaan, ook de indeling van de klapstoeltjes op de balkons zijn niet optimaal, maar de uitstraling is echter wel enorm verbeterd. Met het ICR en ICM ben ik ook zeer content mee. :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

Het bakprofiel van VIRM is veel krapper dan van DD-AR en daarom zal VIRM altijd minder ruim en comfortabel blijven dan DDZ. Daar is niets tegen te doen, hopelijk vindt NS alleen wel een oplossing om die nadelen zoveel mogelijk weg te werken.

ICR heeft trouwens sinds de verbouwing keiharde stoelen en een smoezelige vies-gele inrichting. Onprettig materieel wat mij betreft.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Klaasje »

VIRM is breder dan DDM.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door jesse-cruzu »

Aan de bagage probleem valt zeker wat aan te doen. De oude cateringliften gaan eruit. Dus kunnen ze daar mooi rekken in gooien voor bagage. De trappen zullen dan wel smal blijven, maar de constructie laat verbreding toch niet toe.

Wat nog niet genoemd is, zijn de stiltezones in de trein wat nu bij de VIRM slecht aangegeven wordt vind ik. De gemiddelde reiziger komt er pas achter dat ze in een stiltezone zitten als ze aangesproken worden op hun luidruchtige gedrag. Men zou al voordat je de trap opgaat, aan de zijkant of op de trap zelf duidelijk moeten aangeven dat je een stiltezone betreed en er absoluut stil moet zijn. Nu zie je alleen een klein symbooltje en langs de ramen een strip, and that's it.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Vinny »

marlies schreef:Jawel hoor?
Niet verstandig. Maar als ze VIRM kunnen verbouwen dat de ruimte efficiënter benut wordt ben ik voor :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door MLouter »

jesse-cruzu schreef: Wat nog niet genoemd is, zijn de stiltezones in de trein wat nu bij de VIRM slecht aangegeven wordt vind ik. De gemiddelde reiziger komt er pas achter dat ze in een stiltezone zitten als ze aangesproken worden op hun luidruchtige gedrag. Men zou al voordat je de trap opgaat, aan de zijkant of op de trap zelf duidelijk moeten aangeven dat je een stiltezone betreed en er absoluut stil moet zijn. Nu zie je alleen een klein symbooltje en langs de ramen een strip, and that's it.
Dat is bij de NID ook, snap niet dat ze dat bij de balkons duidelijker aangeven.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door marlies »

Vinny schreef:
marlies schreef:Jawel hoor?
Niet verstandig. Maar als ze VIRM kunnen verbouwen dat de ruimte efficiënter benut wordt ben ik voor :)
Onderscheid maken tussen waar je verbouwd en onverbouwd inzet helpt ook. En bij de revisie van latere series een andere afweging maken tussen comfort en capaciteit en dan dus dat onderscheid houden.

Maar ik denk idd dat het kan zonder capaciteitsverlies, dus het is niet aan de orde. Nu zit ik met regelmaat meer dan twee uur in een VIRM (er rijdt geen ICM meer in de 700-serie). Daar vind ik het in de huidige vorm gewoon geen geschikt materieel voor.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

Klaasje schreef:VIRM is breder dan DDM.
Het probleem is die geknikte bak, waardoor je beneden je benen niet kwijt kunt als je aan het raam zit en boven een scheve nek krijgt als je aan raam zit.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door VIRM »

Ik was nog maar een klein knulletje toen VIRM voor het eerst werd geintroduceerd, maar waarom is er voor de geknikte bakontwerp gekozen?
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Thom91 »

Zodat je het best gebruik kan maken van het profiel van vrije ruimte .
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Suus »

Door de geknikte bak is het mogelijk om de bak breder te maken met een vergelijkbare hoogte als de DDM-bakken. Als een DDM-bak een beetje helt (bijvoorbeeld in een wissel of een boog) dan komt het bovenste stukje van de zijwand als eerste in de buurt van de begrenzing van het profiel vrije ruimte (de vorm waarin een trein moet passen en dan niets zal aanraken). Door de knik in de zijwand wordt dat het eerste punt wat bij overhellen de profielgrens benadert en gaat de wand daarboven weer omhoog. Daardoor kan je rondom de tussenvloer meer ruimte creëren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Vinny »

Je kunt in ieder geval proberen om VIRM zoveel mogelijk uit de buurt van Grou-Irnsum en Horst-Sevenum te houden. In ieder geval tijdens de spitsuren... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten