Pagina 2 van 6

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 18:03
door Hainje
Wel aparte glimlach dan, doet mij een beetje aan The Joker denken (Heath Ledger). Maar dan in het blauw.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 18:14
door VIRM
De huidige kleurstelling van de VIRM is prima en ziet er gewoon goed uit. Moet het echt qua kleurstelling een 'hangbuikzwijn' worden, om Ennes z'n bewoordingen even te gebruiken?

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:12
door robert55
Frans F schreef:Modernisering van Plan V lijkt me wat urgenter.
plan V-anaat ? :)

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:14
door robert55
Frans F schreef:De ruimte in VIRM is krapper dan in DDZ door de geknikte bak. Dus gewoon kopiëren gaat sowieso niet.
Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:17
door Frans F
robert55 schreef: plan V-anaat ? :)
Nee, realist die de verhalen van NS over vervanging "binnenkort" niet langer meer geloofd.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:20
door robert55
Bee schreef:Als materieel aan de beurt is voor draaistelrevisies heb je twee keuzes: dumpen voordat de huidige revisieperiode echt verloopt of toch weer voor minstens 7 jaar in het materieel investeren. Bij Mat' 64 is het nu genoeg is genoeg dus moet het vervangen worden. Uiteraard zou het nog wel veel langer mee kunnen, maar die draaistelrevisies zijn een zeer dure grap.
Het is intussen al zover dat terzijde staande stellen van draaistellen met wat langere resterende gebruikstijd worden beroofd om het restpark [±50 stuks] nog wat langer op de baan te houden.
PS: als NS zou moeten krimpen door [gedeeltelijk] vervallen van de SOV, wordt er misschien niet besteld, maar verdwijnt plan V ook, maar dan vanwege overcompleet.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:20
door mijack1985
ehm misschien dat ik het persbericht heb gemist, maar heb NS volgens mij nog nooit gehoord met "vervanging binnenkort" . Hooguit dat er met mat. werd geschoven.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:21
door Frans F
robert55 schreef:Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet
Boven op schouderhoogte en beneden op beenhoogte (dus smallere stoelen) schat ik zo. Ik denk dat DDZ-stoelen niet gaan passen tenzij je het gangpad nog smaller maakt.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:22
door Frans F
mijack1985 schreef:ehm misschien dat ik het persbericht heb gemist, maar heb NS volgens mij nog nooit gehoord met "vervanging binnenkort" . Hooguit dat er met mat. werd geschoven.
In 2006 vertelde NS al dat Mat'64 binnen enkele jaren zou worden vervangen. Later is dat nog een paar keer herhaald.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:25
door robert55
VIRM schreef:En ik neem aan dat ze bij de oudere generatie de cateringliftjes wel zullen verwijderen?
De liftjes gaan er naar verluidt uit. Ruimte schijnt gebruikt te gaan worden voor bagage rekken. Misschien niet zo heel bruikbaar [zeker niet op de Shl lijn] maar door de manier waarop de bak geconstueerd is, kan je daar niet heel veel veranderen.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:28
door Frans F
robert55 schreef: PS: als NS zou moeten krimpen door [gedeeltelijk] vervallen van de SOV, wordt er misschien niet besteld, maar verdwijnt plan V ook, maar dan vanwege overcompleet.
Klopt helemaal, maar daarmee is dus ook zonneklaar dat NS geen enkele bak meer zal bestellen tot er duidelijkheid is over de SOV-kaart. En dat geneuzel rond die SOV-kaart kan met de huidige politieke daadkracht nog wel jaren duren.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:37
door robert55
Zucht, ik hou op

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:57
door Thom91
Frans F schreef:
robert55 schreef:Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet
Boven op schouderhoogte en beneden op beenhoogte (dus smallere stoelen) schat ik zo. Ik denk dat DDZ-stoelen niet gaan passen tenzij je het gangpad nog smaller maakt.
Frans F schreef:
robert55 schreef:Vraag me af of dat waar is, op schouderhoogte boven misschien wel, beneden denk ik niet
Boven op schouderhoogte en beneden op beenhoogte (dus smallere stoelen) schat ik zo.
Als je nou eens met maten ipv schat ik zo komt komen we een stuk verder.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 20:00
door Suus
Frans F schreef:
mijack1985 schreef:ehm misschien dat ik het persbericht heb gemist, maar heb NS volgens mij nog nooit gehoord met "vervanging binnenkort" . Hooguit dat er met mat. werd geschoven.
In 2006 vertelde NS al dat Mat'64 binnen enkele jaren zou worden vervangen. Later is dat nog een paar keer herhaald.
Waarschijnlijk heb je daarna een paar jaar onder een loodzware steen gelegen want wat daarna is gebeurd heb je enigszins gemist zo te merken.

NS bestelde SLT. De consumentenorganisaties waren niet zo blij dat het toilet ontbrak. De consumentenorganisaties kregen de politiek zover dat nieuwe treinen een toilet moesten hebben. NS kon de bestelling van SLT daar niet meer op aanpassen. NS bestelde niet al het SLT zoals ze gepland hadden en namen enkele opties niet af. In plaats daarvan heeft NS een gedeelte van Mat' 64 gedumpt en een ander gedeelte op de baan gehouden. Als NS voor op de thuismarkt nieuw materieel wil moet men dat met een aanbesteding kopen, dus kan je niet zomaar 0800-KOOPSTADLER bellen. Dus is er een nieuwe aanbesteding bezig. Dat kost tijd om het beste van de markt te krijgen dus rijdt er nog altijd Mat '64 en komt er dit jaar een bestelling voor nieuw materieel.

Of de SOV gaat verdwijnen of niet, er moet nieuw sprintermaterieel komen, want je kan niet eeuwig doorrijden met Plan V en SGM, er is niet genoeg SLT en treinreizigers gaan niet van de een op de andere dag in rook op.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 20:40
door Karl
Daarnaast bevindt NS zich niet echt in een positie om een fout te begaan aangaande aankoop van materieel. Dat heeft de laatste tijd al genoeg in de schijnwerpers gestaan.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 21:34
door Klaasje
NS heeft zich verplicht aan alleen een gelijkvloerse instap in sprinters rond 2025 als ik mij niet vergis. En dat is nu alleen met SLT mogelijk. Dan kan je niet plan V, SGM en DDZ aankomen. Conclusie: Als het niet nu gebeurt dan wel over een paar jaar.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 21:52
door Geert
RTL Nieuws heeft een foto van het nieuwe interieur online staan. De nieuwe VIRM gaat erg lijken op DDZ:

Afbeelding
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... it-te-zien

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:16
door Hainje
Met dezelfde verrotte bagagerekken boven zo te zien. Dat is dan wel weer een beetje jammer. Verder ziet het er netjes uit.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:17
door Suus
De bagagerekken gaan op dit moment in een golfpatroon, op deze impressie worden het gelukkig rechte rekjes. Veel groter kan je sowieso niet verwachten in een dubbeldekker.

Re: NS moderniseert 418 bakken (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:22
door Hainje
Lopen die in golfpatronen? Hmmm, misschien is het tijd om weer eens wat meer om mij heen te gaan kijken wat dat betreft. :') Qua afmetingen is het verder een beetje natte vingerwerk vanaf zo'n plaatje natuurlijk. Feit is wel dat het een gevecht op de millimeter is met dit soort zaken.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:23
door Geert
Alleen beneden he, die golfpatronen. Ben eerlijk gezegd wel blij dat die oude (golvende) bagagerekken gaan verdwijnen, ben wel uitgekeken op het jaren '90-interieur van de gemiddelde VIRM :)

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:34
door Thom91
Er zijn ook minder gemiddelde VIRM's? :P

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: di 18 mar 2014, 02:14
door jesse-cruzu
Pff ook al geen armleuning tussen de bankjes in de 2e klas ... :N
Waarom laten ze dat nou weg. Geef mij maar dan de ICMm en de ICRm, veel comfortabelere treinen.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: di 18 mar 2014, 14:07
door Frans F
Armleuningen in de tweede klas tussen de bankjes zullen niet passen. Als je kijkt naar de eerste klas op het plaatje zie je dat er met drie op een rij al geen buitensporig breed middenpad overblijft. Je ziet daar ook het effect van de geknikte bak: de bovenkant van de stoelen wijkt van de zijkant.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: di 18 mar 2014, 18:48
door Srananbloke
Die eerste klas (ook in NID) doet me een beetje denken aan de 2e klas die vroeger in mat '54 aanwezig was, als ik me niet vergis in de IC-stellen.