Pagina 3 van 6

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 16:20
door jesse-cruzu
Srananbloke schreef:Die eerste klas (ook in NID) doet me een beetje denken aan de 2e klas die vroeger in mat '54 aanwezig was, als ik me niet vergis in de IC-stellen.
Tja, de Hollandse treinen worden steeds minder luxer vergeleken met vroeger en andere landen. En dan stijgen de prijzen ook nog eens :?

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 17:14
door Ardan
Mja het ziet wel lekker gelikt uit allemaal maar comfortabel is soms anders.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 17:19
door marlies
Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan. Al weet NS nu natuurlijk dat ze er mee weg komen...

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 17:36
door Suus
DDZ is fantastisch materieel terwijl het oude DD-AR nog niet eens een 4e klas ticket waardig was. NS weet bij reviseren van wanten, daar kunnen andere bedrijven alleen maar van dromen.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 17:41
door marlies
De langste reis die ik met DDZ heb gemaakt is Amsterdam CS - Amsterdam Sloterdijk dus ik kan er niet echt over oordelen. Wel vond ik het jammer dat ze de oude hoek tussen zitting en rugleuning van DDAR behouden hebben. Het zit gewoon net een beetje.. gek en daarmee onprettig.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 18:16
door Thom91
Retourtje Roosendaal - Vlissingen :D

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 18:27
door Geert
Ik reis best vaak met DDZ en ik vind het comfort een stuk beter dan in VIRM, zeker wanneer je naar de stoelen kijkt :)

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:05
door Vinny
marlies schreef:Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan. Al weet NS nu natuurlijk dat ze er mee weg komen...
Meer comfort betekent minder zitplaatsen. En dat lukt dus niet met VIRM. Dat is gewoon gebouwd op zoveel mogelijk reizigers per vierkante meter opstapelen. Als je echt comfortabelere treinen wilt dan zul je een extra segment moeten toevoegen, waarbij je ook een toeslag vraagt van de reiziger, zodat de treinen met veel minder zitplaatsen toekunnen - maar wel genoeg ruimte voor een koffiebar en een bagaggerek. Dat wordt hem dus niet in Nederland. ;)

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:10
door Meltrain
Bee schreef:NS weet bij reviseren van wanten, daar kunnen andere bedrijven alleen maar van dromen.
Bij de revisie van SGM vind ik het comfort vooral minder geworden.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:15
door marlies
Vinny schreef:
marlies schreef:Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan. Al weet NS nu natuurlijk dat ze er mee weg komen...
Meer comfort betekent minder zitplaatsen. En dat lukt dus niet met VIRM. Dat is gewoon gebouwd op zoveel mogelijk reizigers per vierkante meter opstapelen. Als je echt comfortabelere treinen wilt dan zul je een extra segment moeten toevoegen, waarbij je ook een toeslag vraagt van de reiziger, zodat de treinen met veel minder zitplaatsen toekunnen - maar wel genoeg ruimte voor een koffiebar en een bagaggerek. Dat wordt hem dus niet in Nederland. ;)
Wie zegt dat het dezelfde hoeveelheid reizigers per vierkante meter moet hebben na de revisie? Ook dat is gebaseerd geweest op een interregiodoel i.t.t. waar het nu voor gebruikt wordt. Bovendien hoeft een verhoging van het comfort niet perse ruimte te kosten. Betere stoelen hoeven niet perse meer ruimte in te nemen, om maar wat te noemen. Meer beenruimte natuurlijk wel, maar dat heb ik bij VIRM nooit als probleem ervaren.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:21
door Vinny
De NS heeft nog steeds de ambitie om op het hoofdrailnet jaarlijks meer reizigerskilometers te accomoderen. Dan kun je dus niet met treinen aanzetten die minder capaciteit hebben ;)

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:22
door marlies
Jawel hoor?

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:27
door Suus
De ruimtebenutting in VIRM is op diverse plaatsen in de trein zeker niet optimaal te noemen. Het ligt in de lijn der verwachting dat met het veranderen van de stoelindeling ongeveer een vergelijkbaar aantal zitplaatsen wordt gerealiseerd, maar het zal bijna zeker geen identiek aantal zijn.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:51
door AppleMoose
Ik ervaar slechts twee minpunten bij het Virm. 1 het materieel schommelt teveel (valt helaas niets aan te doen), 2, de bagagerekken heb je vrijwel niets aan. Aan dat laatste valt wel wat te doen maar dat lijken ze dus te verzuimen bij de revisie. Opzicht lijkt mij de ruimte tussen het rek en de plafond ruim genoeg, maar juist door de vakjesindeling en de daarbij behorende opstaande randjes, kun je er minder in kwijt.
Verder ziet het er wel comfortabel uit op de tekeningen. Het zou helemaal top zijn als men de stoelen in de Virms die niet in de complete revisie gaan ook vervangen zouden worden. Zorgt voor meer eenheid in het intercitymaterieel en zeker in dit materieeltype. Dit is nu echt een ratjetoe.

DDZ vind ik daarentegen prima opgeknapt, afgezien de soms wat vreemde indeling qua stoelen. De stoelen staan echter wel wat verder van elkaar. Voordeel is dat je meer beenruimte hebt, nadeel is dat het klaptafeltje daardoor ook net iets te ver is om er optimaal gebruik van te kunnen maken.

Het SGM is qua zitcomfort achteruitgegaan, ook de indeling van de klapstoeltjes op de balkons zijn niet optimaal, maar de uitstraling is echter wel enorm verbeterd. Met het ICR en ICM ben ik ook zeer content mee. :pos:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 21:37
door Frans F
Het bakprofiel van VIRM is veel krapper dan van DD-AR en daarom zal VIRM altijd minder ruim en comfortabel blijven dan DDZ. Daar is niets tegen te doen, hopelijk vindt NS alleen wel een oplossing om die nadelen zoveel mogelijk weg te werken.

ICR heeft trouwens sinds de verbouwing keiharde stoelen en een smoezelige vies-gele inrichting. Onprettig materieel wat mij betreft.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 22:56
door Klaasje
VIRM is breder dan DDM.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 22:59
door jesse-cruzu
Aan de bagage probleem valt zeker wat aan te doen. De oude cateringliften gaan eruit. Dus kunnen ze daar mooi rekken in gooien voor bagage. De trappen zullen dan wel smal blijven, maar de constructie laat verbreding toch niet toe.

Wat nog niet genoemd is, zijn de stiltezones in de trein wat nu bij de VIRM slecht aangegeven wordt vind ik. De gemiddelde reiziger komt er pas achter dat ze in een stiltezone zitten als ze aangesproken worden op hun luidruchtige gedrag. Men zou al voordat je de trap opgaat, aan de zijkant of op de trap zelf duidelijk moeten aangeven dat je een stiltezone betreed en er absoluut stil moet zijn. Nu zie je alleen een klein symbooltje en langs de ramen een strip, and that's it.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 08:46
door Vinny
marlies schreef:Jawel hoor?
Niet verstandig. Maar als ze VIRM kunnen verbouwen dat de ruimte efficiënter benut wordt ben ik voor :)

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 09:37
door MLouter
jesse-cruzu schreef: Wat nog niet genoemd is, zijn de stiltezones in de trein wat nu bij de VIRM slecht aangegeven wordt vind ik. De gemiddelde reiziger komt er pas achter dat ze in een stiltezone zitten als ze aangesproken worden op hun luidruchtige gedrag. Men zou al voordat je de trap opgaat, aan de zijkant of op de trap zelf duidelijk moeten aangeven dat je een stiltezone betreed en er absoluut stil moet zijn. Nu zie je alleen een klein symbooltje en langs de ramen een strip, and that's it.
Dat is bij de NID ook, snap niet dat ze dat bij de balkons duidelijker aangeven.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 09:45
door marlies
Vinny schreef:
marlies schreef:Jawel hoor?
Niet verstandig. Maar als ze VIRM kunnen verbouwen dat de ruimte efficiënter benut wordt ben ik voor :)
Onderscheid maken tussen waar je verbouwd en onverbouwd inzet helpt ook. En bij de revisie van latere series een andere afweging maken tussen comfort en capaciteit en dan dus dat onderscheid houden.

Maar ik denk idd dat het kan zonder capaciteitsverlies, dus het is niet aan de orde. Nu zit ik met regelmaat meer dan twee uur in een VIRM (er rijdt geen ICM meer in de 700-serie). Daar vind ik het in de huidige vorm gewoon geen geschikt materieel voor.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 17:26
door Frans F
Klaasje schreef:VIRM is breder dan DDM.
Het probleem is die geknikte bak, waardoor je beneden je benen niet kwijt kunt als je aan het raam zit en boven een scheve nek krijgt als je aan raam zit.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 19:10
door VIRM
Ik was nog maar een klein knulletje toen VIRM voor het eerst werd geintroduceerd, maar waarom is er voor de geknikte bakontwerp gekozen?

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 19:13
door Thom91
Zodat je het best gebruik kan maken van het profiel van vrije ruimte .

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 19:20
door Suus
Door de geknikte bak is het mogelijk om de bak breder te maken met een vergelijkbare hoogte als de DDM-bakken. Als een DDM-bak een beetje helt (bijvoorbeeld in een wissel of een boog) dan komt het bovenste stukje van de zijwand als eerste in de buurt van de begrenzing van het profiel vrije ruimte (de vorm waarin een trein moet passen en dan niets zal aanraken). Door de knik in de zijwand wordt dat het eerste punt wat bij overhellen de profielgrens benadert en gaat de wand daarboven weer omhoog. Daardoor kan je rondom de tussenvloer meer ruimte creëren.

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 23:12
door Vinny
Je kunt in ieder geval proberen om VIRM zoveel mogelijk uit de buurt van Grou-Irnsum en Horst-Sevenum te houden. In ieder geval tijdens de spitsuren... :wink: