NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Vr 21 Mar 2014, 10:11

Bee schreef:Door de geknikte bak is het mogelijk om de bak breder te maken met een vergelijkbare hoogte als de DDM-bakken. Als een DDM-bak een beetje helt (bijvoorbeeld in een wissel of een boog) dan komt het bovenste stukje van de zijwand als eerste in de buurt van de begrenzing van het profiel vrije ruimte (de vorm waarin een trein moet passen en dan niets zal aanraken). Door de knik in de zijwand wordt dat het eerste punt wat bij overhellen de profielgrens benadert en gaat de wand daarboven weer omhoog. Daardoor kan je rondom de tussenvloer meer ruimte creëren.

Dat verhaal komt me inderdaad bekend voor uit de tijd dat de eerste treinen werden aangeschaft. Dat zou wel betekenen dat de treinen onderaan en bovenaan even breed zijn als bijv. DDZ en in het midden zelfs breder, maar ik denk dat de perceptie van de meeste mensen toch anders is. Misschien dat het puur komt door de huidige inrichting dat VIRM qua ruimte zo vreselijk krap oogt, dat zal de renovatie wel duidelijk maken.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Mr-W » Do 18 Sep 2014, 16:27

De renovatie van de eerste serie van 81 VIRM-treinstellen is deze maand begonnen. De treinen worden van top tot teen gestript, om vervolgens als nieuw terug te keren. De eerste vernieuwde trein zal in 2016 in de reizigersdienst komen, in 2020 de laatste. Woensdag kon de pers zien ho
e de treinen vernieuwd worden.
plaatjes
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ijp7PcEytRc[/youtube]
marlies schreef:Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan.
Vind het DDZ interieur in de 1e klas niet beter dan de huidige zetels in de VIRM,helaas wordt dat interieur overgenomen :neg: Voor de 2e klas is het wel een verbetering ten opzichte van nu,al haalt het niet het comfort van de ICM en ICR stoelen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Frans F » Vr 19 Sep 2014, 10:30

ICR comfortabel?
Dat was voor de renovatie, nu ben ik blij als er geen ICR in de 3600 rijdt.
Die smerige, oncomfortabele gele stoelen, bah.

Ronaldussen
Berichten: 3100
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 19 Sep 2014, 13:06

De stoelen zien er niet uit inderdaad, maar ik vind ze wel prima zitten. Sowieso beter dan de stoelen in Virm.
ICR vind ik alleen niet zo geschikt voor de 3600, zeker niet in de spits. Te kleine balkons/deuren wat het in- en uitstappen vertraagd en het trekt ook te langzaam op wat niet erg handig is in combinatie met veel stops onderweg. Qua stabiliteit vind ik het wel weer heerlijk materieel, ik merk weinig van de oneffenheden van het spoor, dit in tegenstelling tot het Virm waar je bijna misselijk geschud wordt op sommige trajecten.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor marlies » Vr 19 Sep 2014, 13:11

Dat geel is lelijk ja, maar ik vind het prima zitten. Al is er natuurlijk ook ICR met een ICMm-achtig interieur dankzij HSA NS Hispeed NS Internationa(a)l. Die cosmetische verbetering mogen alle rijtuigen wel krijgen wat mij betreft.

Maar ik zit liever op zo'n gele piskleurstoel dan in VIRM hoor. Helemaal met die oude plakkerige plastic roze bekleding.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11137
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Meltrain » Vr 19 Sep 2014, 16:25

De stof van de 'gele' stoelen in ICRm vind ik dan wel weer beter dan de 'blauwe' stoelen in ICRm.
Die harde laag die ze nu op de stoelen in ICM hebben gedaan, mogen ze wat mij betreft achterwege laten. :N
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5583
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Hainje » Vr 19 Sep 2014, 17:25

Met de blauwe stof is niets mis, het is wat er onder zit. :p
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Erno-BE » Vr 19 Sep 2014, 19:12

Ronaldussen schreef:De stoelen zien er niet uit inderdaad, maar ik vind ze wel prima zitten. Sowieso beter dan de stoelen in Virm.
ICR vind ik alleen niet zo geschikt voor de 3600, zeker niet in de spits. Te kleine balkons/deuren wat het in- en uitstappen vertraagd en het trekt ook te langzaam op wat niet erg handig is in combinatie met veel stops onderweg. Qua stabiliteit vind ik het wel weer heerlijk materieel, ik merk weinig van de oneffenheden van het spoor, dit in tegenstelling tot het Virm waar je bijna misselijk geschud wordt op sommige trajecten.

Juist ook de reden waarom ik nooit de s3600 neem als dat niet nodig, maar liever wacht op de s3100. Die s3600 is zo takketraag dat reizen gewoon niet leuk is. Zelfs de Tiel-boemel is sneller.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Mr-W » Za 20 Sep 2014, 10:18

Erno-BE schreef:
Ronaldussen schreef:De stoelen zien er niet uit inderdaad, maar ik vind ze wel prima zitten. Sowieso beter dan de stoelen in Virm.
ICR vind ik alleen niet zo geschikt voor de 3600, zeker niet in de spits. Te kleine balkons/deuren wat het in- en uitstappen vertraagd en het trekt ook te langzaam op wat niet erg handig is in combinatie met veel stops onderweg. Qua stabiliteit vind ik het wel weer heerlijk materieel, ik merk weinig van de oneffenheden van het spoor, dit in tegenstelling tot het Virm waar je bijna misselijk geschud wordt op sommige trajecten.

Juist ook de reden waarom ik nooit de s3600 neem als dat niet nodig, maar liever wacht op de s3100. Die s3600 is zo takketraag dat reizen gewoon niet leuk is. Zelfs de Tiel-boemel is sneller.
Ik vind het stoptreinstuk van de s3600 niet zo heel erg, vind het beter dan 2 lange stationnementen in Arnhem en Nijmegen,al vind ik dat die s3100 op de uitloper wel als stoptrein kan rijden. Bij verstoringen als de s3600 ook als stoptrein tussen Tilburg en Breda moet rijden is ICR juist leuk,korte halteertijden + flink gegrom van de loc 8-) die dan standaard met de 2e pantograaf rijdt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Jan 2016, 21:00

Voor de liefhebbers: het FNV-magazine heeft wat foto's online staan van het prototype VIRMm op http://www.fnv-magazine.nl/201504#!/in-beeld
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4445
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor JWM » Ma 04 Jan 2016, 21:12

Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9264
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Ardan » Ma 04 Jan 2016, 22:00

Komt er ook zo'n leuke loungebank in? :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor waldo79 » Di 05 Jan 2016, 21:32

JWM schreef:Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.

Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)
Mij best :)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor n-evo » Di 05 Jan 2016, 22:06

waldo79 schreef:Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)

Ik snap je effe niet. Als ik van Amsterdam naar Maastricht ga zit ik altijd in zo'n VIRM. Dus straks een VIRM met van die nieuwe DDZ-banken. Een ander soort trein rijdt er niet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Geert » Di 05 Jan 2016, 22:38

Oorspronkelijk was VIRM ontwikkeld voor de sneltreinen (IRM staat voor Interregiomaterieel, de V kwam er later bij en staat voor verlengd). Zeker de oudste generatie VIRM (met de paarse stoelen) merk je wel een verschil met treinen die voor intercities waren ontwikkeld (ICM, ICR).

In de praktijk reden veel intercities al met VIRM en in 2007 is de sneltrein als concept verdwenen waarmee VIRM tot IC-materieel is gepromoveerd. Maar dat was het oorspronkelijk dus niet.

Durashift
Berichten: 685
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Durashift » Di 05 Jan 2016, 23:34

Als men de rand op de vloer, onder het raam wat minder breed kan maken bij de revisie.. dan zou dat al iets beter zijn voor het zitcomfort naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 05 Jan 2016, 23:52

waldo79 schreef:
JWM schreef:Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.

Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)



Altijd een opmerking die je kan verwachten als t over IRM gaat en het zitcomfort....

De sneltreinen van Rail 21 waren trouwens grotendeela de IC's van nu als je naar het overzichtje kijkt dus wel bedoeld om eventueel voor lange tijd in te zitten.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rail_21
https://drive.google.com/file/d/0B4Jxnw ... cslist_api

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31492
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Suus » Wo 06 Jan 2016, 00:17

De bakken die nu worden verbouwd zijn, de alleroudste met de plastic stoelbekleding in de tweede klas, zijn ook al geen pretje voor de gehele rit van Amsterdam naar Maastricht. Dat is in latere series met stoffen bekleding al wel verbeterd. Over de stoelen van DDZ heb ik zelf geen klachten, behalve dat de prullenbakjes ontiegelijk veel lawaai maken. En van de 1e klas van DDZ vind ik de dubbele middenleuning bij de tweezitjes wel erg gaaf :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Bram » Wo 06 Jan 2016, 00:27

Die prullenbakjes zitten ook niet op de goede hoogte. Ik open ze altijd perongeluk met mijn been, en dan valt de deksel met een klets terug.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor reisthijs » Wo 06 Jan 2016, 09:27

waldo79 schreef:
JWM schreef:Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.

Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)
Nee, dat blijft het niet, het wordt nu juist verbouwd tot intercity-materieel.
VIRMm is wel bedacht om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor timtrein » Wo 06 Jan 2016, 17:53

Durashift schreef:Als men de rand op de vloer, onder het raam wat minder breed kan maken bij de revisie.. dan zou dat al iets beter zijn voor het zitcomfort naar mijn mening.
Ja maar dat is bij een dubbeldekker dus niet mogelijk, hij zit er niet voor niks... volgens mij zijn dat de kokers voor de kabels (en misschien ook wel de lucht en de verwarming?)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Geert » Wo 06 Jan 2016, 21:27

Je kunt de leidingen goed zien op de foto van het casco uit het door Daniel gelinkte FNV-artikel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5583
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Hainje » Wo 06 Jan 2016, 21:49

Bee schreef:De bakken die nu worden verbouwd zijn, de alleroudste met de plastic stoelbekleding in de tweede klas, zijn ook al geen pretje voor de gehele rit van Amsterdam naar Maastricht. Dat is in latere series met stoffen bekleding al wel verbeterd. Over de stoelen van DDZ heb ik zelf geen klachten, behalve dat de prullenbakjes ontiegelijk veel lawaai maken. En van de 1e klas van DDZ vind ik de dubbele middenleuning bij de tweezitjes wel erg gaaf :Y

Afbeelding

:D
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor n-evo » Do 07 Jan 2016, 08:50

Geert schreef:Oorspronkelijk was VIRM ontwikkeld voor de sneltreinen (IRM staat voor Interregiomaterieel, de V kwam er later bij en staat voor verlengd). Zeker de oudste generatie VIRM (met de paarse stoelen) merk je wel een verschil met treinen die voor intercities waren ontwikkeld (ICM, ICR).

In de praktijk reden veel intercities al met VIRM en in 2007 is de sneltrein als concept verdwenen waarmee VIRM tot IC-materieel is gepromoveerd. Maar dat was het oorspronkelijk dus niet.

Wat heeft die oorsprong te maken met de huidige situatie wanneer je die treinen volledig stript en het interieur opnieuw opbouwt?

Hendrik
Berichten: 1461
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Berichtdoor Hendrik » Do 07 Jan 2016, 09:03

Weinig. De modernisering is een gelegenheid bij uitstek om de treinen aan te passen aan (kennelijk) gewijzigd gebruik, zou ik denken.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten